שלום יוסף,

בטא קרוטן שנמצא לרוב בירקות (כמו גזר ועגבניות) משמש אותם לצורכי "התגוננות" מפני אורכי גל מסוימים של אור השמש שבעוצמות גבוהות יכולים לגרום לנזקים בתאים.

במכון ויצמן מצאו כי ניתן לגרום לאצה חד תאית מסוג דונליאלה (Dunaliella salina ) לייצר את הבטא-קרוטן ברמות גבוהות בתנאים של עוצמות אור שמש גבוהות כדי להגן על האצה מפני נזקי השמש (שימו לב מדובר באצה ולא בחיידק).


Dunaliella salina

השיטה המוצלחת הזו הייתה הבסיס להקמת מפעל לייצור והפקה של בטא-קרוטן מהאצה דונאליאלה באילת; מפעל זה פועל עד היום וניתן לראות אותו בכניסה לעיר כמו גם את בריכות ההעשרה של האצות ואת מתקני ההפקה והאגירה של הבטא-קרוטן.

 המפעל להפקת בטא-קרוטן מאצות NBT (Dunaliella Biotechnology. Intensive Plant, NBT Ltd., Eilat, Israel)  משותף לחברה ישראלית ויפנית.

במפעל מגדלים את האצה בבריכות גדולות, אוספים את האצה, מסננים ומפיקים את הבטא-קרוטן ליצירת אבקה כתומה ומוכרים בצורת אבקה או טבלייה. מסתבר שהמוצר מאוד מבוקש ביפן.

פרסומת יפנית לבטא-קרוטן המיוצר ע"י האצה.

מאת: אמיר אפלבאום
המחלקה לביולוגיה כימית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות