השאלה המקורית: כיצד אלכוהול משפיע על היציבות של הגוף? וכיצד זה קשור לתחושת ורטיגו? האם יש דברים נוספים שגורמים לתחושה זו? עידו


עידו שלום,

אלכוהול הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. מי אינו אוהב ללגום פה ושם כוסית יין באירועים חברתיים? השימוש בו מוכר משחר ימי ההיסטוריה האנושית והוא חלק בלתי נפרד מהתרבות המערבית. עם זאת, צריכה מופרזת של אלכוהול פוגעת בתפקודים רבים, ביניהם התפקוד המוטורי ושיווי המשקל. ממה נובעים הנזקים הללו?

אלכוהול ומערכת העצבים?
אלכוהול הוא שם כללי לתרכובות אורגניות מסוימות, אולם בשפה היומיומית הוא מתייחס לאתנול – סוג של אלכוהול שנמצא במשקאות חריפים ומתקבל מהתססה של גלוקוז באמצעות שמרים. האלכוהול נספג במערכת העיכול ומגיע לדם, ומשם ממשיך לאברי הגוף השונים. היות שאין לו מטען חשמלי הוא מסוגל לחדור בקלות יחסית את מחסום דם-מוח וכך להשפיע על התודעה.

בניגוד למרבית החומרים הפסיכואקטיביים (כלומר אלה שיש להם השפעות מנטליות), לאלכוהול אין קולטן מטרה אחד ויחיד במוח. יש לו מטרות רבות, אולם שתי העיקריות הן הקולטנים למוליכים העצביים GABA וגלוטמט – הוא מגביר את פעילותם של הראשונים ומחליש את האחרונים. התוצאה היא דיכוי כללי של מערכת העצבים, כיוון ש-GABA הוא המוליך העצבי המעכב העיקרי במוח, וגלוטמט הוא המוליך העצבי המעורר העיקרי במוח.

לכן, במינונים נמוכים האלכוהול גורם לתחושת רוגע ונינוחות, קלות ראש ועלייה בביטחון העצמי. למעשה, השפעותיו על הקולטן ל-GABAדומות לאלו של תרופות הרגעה ממשפחת הבנזודיאזפינים, כמו וליום.

אלכוהול, יציבות וורטיגו
כבר בריכוז של אלפית אחת בלבד (0.1%) של אלכוהול בדם, ששווה ערך לשתיית ארבעה בקבוקי בירה אצל אדם ששוקל כ-75 ק"ג, מורגשת השפעה שלילית על ההתנהגות ורגישות הרפלקסים במערכת העצבים מתחילה להיחלש. בריכוז של 0.2% כבר רואים ירידה בקואורדינציה המוטורית ובריכוז של 0.3% אנשים מתקשים לעמוד או ללכת בצורה יציבה. בריכוזים כפולים מאלה כבר נוצרת סכנת חיים מיידית. כל זה כמובן בלי להזכיר נזקים של שימוש ארוך טווח באלכוהול, כמו פגיעה בכבד.

מדוע האלכוהול פוגע ביציבות? באיבר שיווי המשקל שבאוזן הפנימית יש נוזל שזורם יחד עם נטיית הראש ומניע שערות שמאותתות למוח לאן נוטה הראש ומאפשרות לגוף לפצות על הנטייה הזו ולשמור על שיווי משקל. האלכוהול משנה את הצמיגות של הנוזל הזה, ולכן השערות הללו נעות הרבה יותר בקלות בתוך האוזן ונוצרת במוח אשליה של תזוזה שלמעשה אינה קיימת. הגוף מפצה על הזה בתנועות מוגזמות שגורמות לחוסר יציבות.

תופעה נוספת שקשורה להשפעת האלכוהול על איבר שיווי המשקל באוזן היא תחושה מוטעית של סחרחורת סיבובית או "ורטיגו", שבה האדם מרגיש כאילו הוא או סביבתו נמצאים בתנועה מתמדת. התחושה הזאת מועצמת עוד יותר בחושך, מכיוון שאז אי אפשר להיעזר ברמזים חזותיים כדי "לנטרל" את האשליה. התחושה הזו הולכת ונחלשת ככל שריכוז האלכוהול בדם יורד.


כרזת הסרט "ורטיגו" בבימויו של אלפרד היצ'קוק | העתק: ויקיפדיה

מה עוד גורם לוורטיגו?
מאחר שמערכת שיווי המשקל מושפעת לא רק מאיבר שיווי המשקל אלא גם מחוש הראייה ומתחושות ההתמצאות במרחב בהשפעת הגפיים וכוח המשיכה, גם פגיעה במערכות האלה עלולה לגרום לוורטיגו. ורטיגו פיזיולוגי נובע מאי התאמה בין חוש הראייה לתחושה המרחבית, למשל במחלת ים או פחד גבהים. ורטיגו פריפרי נגרם מפגיעה בעצב שיווי המשקל או באיבר שיווי המשקל, כמו שקורה למשל במחלת מנייר – מחלה שמתאפיינת בעליית נפח הנוזלים באוזן הפנימית ומלווה גם באובדן שמיעה. הטיפול בה נעשה באמצעות חומרים שמקטינים את נפח הנוזלים באוזן.

ורטיגו מרכזי, כמשתמע משמו, נובע מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובעיקר בגזע המוח ובמוח הקטן (צרבלום) שאחראי על שיווי המשקל. נלווים אליו תסמינים נוספים כגון חוסר קואורדינציה מוטורית, קשיי בליעה וראייה כפולה. עוד דרך להבדיל בין ורטיגו פריפרי לוורטיגו מרכזי היא הכיוון של תנועות העיניים המהירות והלא רצוניות (ניסטגמוס) שנלוות לתופעה – בוורטיגו פריפרי הן רק בכיוון מסוים, שלעולם אינו אנכי, ואילו בוורטיגו מרכזי הן יכולות להיות בכל מיני כיוונים.

סוגי הוורטיגו הללו דורשים טיפול תרופתי, בין היתר בנוגדי אלרגיה ונוגדי בחילות. מניפולציה תנועתית במסגרת טיפול פיזיותרפי ותרגול של מערכת שיווי המשקל עשויים לעזור בוורטיגו פריפרי, כיוון שהם מסייעים למוח להסתגל למצב חדש. ורטיגו שנובע מאלכוהול, לעומת זאת, חולף אחרי שהשפעת האלכוהול פגה. אף שאין בה סכנה, תחושת הוורטיגו אינה נעימה, כך שזאת עוד סיבה להיזהר משתיית אלכוהול מופרזת. 

בומרנג – בחזרה אליך
איך אפשר לדעתך למתן את תחושת הוורטיגו לאחר שתיית אלכוהול (מלבד להמתין עד שהאלכוהול יתפרק)?

2 תגובות

  • גלית

    ד"ר עידו שלום אשמח לקבל תשובה יל השאלות הבאות

    מהי דרך כניסת האלכוהול לגוף. (דרך איזה איברים נכנס ונקלט והיכן משפיע).? כיצד משפיע האלכוהול על יכולת קבלת החלטות, השפעה על הנהיגה ואלימות ?
    אודה לתשובתך
    גלית

  • עידו

    גלית שלום,

    גלית שלום, אלכוהול נכנס לגוף דרך מערכת העיכול ומשם הוא מגיע לזרם הדם. מזרם הדם הוא מגיע לכל אברי הגוף, לרבות המוח. הוא יכול לחדור למוח דרך המחסום דם-מוח כיוון שהוא מולקולה קטנה. עם זאת, הוא משפיע גם על הכבד וידוע שאלכוהוליסטים הם בעלי כבד פגוע. קבלת החלטות ונהיגה נפגעות תחת השפעת אלכוהול. אין לי נתונים מדויקים על זמן תגובה וכיו"ב אבל הוא בהחלט עולה. חוץ מזה, אנשים שנוהגים תחת השפעת אלכוהול נוטים לקחת יותר סיכונים בנהיגה. ידוע גם שאנשים שצורכים כמויות גדולות של אלכוהול נוטים להיות אלימים - יש יותר מקרי רצח תחת השפעת אלכוהול מאשר שלא תחת השפעת אלכוהול. ושוב, אין לי נתונים מדויקים אבל הקשר הזה ידוע ומבוסס עובדתית.