מי הם יהודים? קבוצה אתנית ודתית שמקורה בעמים השמים. על פי המקרא והמסורת היהודית העם היהודי נוצר לפני כ-4,000 שנה מצאצאיהם של אברהם ושרה ושל בנם יצחק. הוא נקרא על שם ממלכת יהודה, שהתקיימה בחלקים מארץ ישראל לאחר ששבו היהודים מחורבן ממלכת ישראל והגליית תושביה לאשור בשנת 722 לפנה"ס.

 


שבויי מלחמה מממלכת ישראל על קיר במקדש אמון-רע שבכרנך, מצרים. ויקיפדיה, GFDL Dxrd

השונות מנקודת מבט סוציולוגית ואנתרופולוגית

לא מעט אירועים לאורך ההיסטוריה של העם היהודי עם השפעות דמוגרפיות מרחיקות לכת השפיעו על הדמיון הגנטי בין הדורות, ביניהם גלות אשור של ממלכת ישראל במאה השמינית לפני הספירה, גלות בבל בתחילת המאה השישית לפני הספירה וגלות רומי במאה הראשונה לספירה הנוצרית. בתקופות מאוחרות יותר היו התרחשו גם גירוש יהודי ספרד ב-1492, שואת יהדות אירופה בשנים 1945-1939 ועוד. 

לכל אורך השנים בגלות חיו הקהילות היהודיות בתפוצות בתוך האוכלוסייה המקומית, שלא פעם הייתה שונה במידה מבחינה גנטית מאותם "בני שבט יהודה". אין לשלול שהיו שהתקיימו קשרים מיניים, נישואי תערובת וגיור של מקומיים והטמעתם בקהילה היהודית. כך האוכלוסיות הפזורות ברחבי תבל נחשפו למטען הגנטי האופייני לאיזור מחייתם. 

השונות מנקודת מבט גנטית מחקרית

בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלו להתבצע מחקרים גנטיים בקרב יהודים. הנחת היסוד של המחקרים הללו היתה שהיהודים הם קבוצה עם חותם גנטי משותף - שבט יהודה הקדום, כמובן. אך עד כה לא נמצא להנחה הזאת אישוש מדעי. בשלהי שנות ה-90 של המאה העשרים החלו להתפרסם מחקרים בגנטיקה אבולוציונית אנושית שבחנו את הדמיון התורשתי בין יהודים מתפוצות שונות. כדי לעשות זאת בדקו החוקרים מקטעים על כרומוזום ה-Y (שעובר מאב לבנו, ולכן מעיד על השושלת האבהית של הנבדק) או על הגנום המיטוכונדרי (שעובר מאם לצאצאיה, ולכן מעיד על השושלת האמהית של הנבדק/ת).

לא אסקור כאן את כל המחקרים, אך אזכיר קבוצת מחקרים (מבלי לדון בממצאים) שחיפשה סממנים תורשיים משותפים לכוהנים יהודיים בימינו הבאים מתפוצות שונות. כהן הוא מי שאביו כהן - לכן מדובר בקבוצה ייחודית למחקר על שושלות זכריות עם אב קדמון משותף. קבוצה אחרת של מחקרים בדקה סברה שלפיה מוצאה של יהדות אשכנז בממלכת הכוזרים שתושביה עברו גיור המוני יחד עם מלכם בולאן.

בעקבות המחקרים בגנטיקה אבולוציונית אנושית מתפרסמות חדשות לבקרים תיאוריות חדשות על מוצאו של העם היהודי, ובפרט על המקור של יהדות אשכנז – שהם בימינו 70 אחוז מהאוכלוסייה היהודית, וכן על הקשר והקִרבה הגנטית בין הקהילות היהודיות השונות. המחקרים הללו זוכים כמובן לחשיפה גדולה, ולהתעניינות כלל עולמית ומעוררים ויכוחים ומחלוקות עקב רגישות הנושא.

ככלל, המחקרים האלו תומכים בתפיסה המסורתית שלפיה קהילות היהודים בעולם מקורן באוכלוסיות ישראליות קדומות שהוגלו. הממצאים גם סותרים את התיאוריות שלפיהן מקורה של יהדות אשכנז הם גויים שקיבלו על עצמם את מצוות היהדות בתהליך גיור המוני. כמו כן עולה מהם שמקורו של העם היהודי על כל תפוצותיו הוא ככל הנראה באוכלוסייה שחייתה לפני כמה אלפי שנים באזור הלבנט – המזרח התיכון, ובפרט החלק המערבי של אזור הסהר הפורה.

בנוסף, הממצאים הגנטיים מעידים שהקהילות היהודיות, או לפחות הגברים שנבדקו מתוכן, אכן קשורות זו לזו בקשר גנטי, אך מדובר בקשר רחוק. דווקא הקשר הגנטי הרחוק שנמצא עשוי להסביר את השוני החזותי בין יהודים מקהילות שונות.

הן הגישה הסוציולוגית ואנתרופולוגית והן מחקרים בגנטיקה אבולוציונית חוברים לסברה שיהודי התפוצות השונות הם קבוצה ששמרה לאורך אלפי השנים על מסורת דומה אך התקשתה לשמור על המשכיות גנטית חזקה, עקב השפעות דמוגרפיות חיצוניות משמעותיות כפי שהוזכר. מכאן נובע השוני בחזותם של יהודים מתפוצות שונות.

63 תגובות

  • אלי

    לא יאומן. איזה יהודים קשים אתם...!! השאלה פשוטה וכואבת!

    עופר בא/ה לענות על שאלה פשוטה וכואבת. מדוע אני דומה ועם מי דומה לארץ מוצאי ומדוע אתה המרוקאי, התימני, הפולני וההונגרי דומים לארץ המוצא. התשובה הכואבת מובלעת בתוך התשובה הארוכה של עופר ואתם כרגיל במקום להקשיב לתדובה.... הפכתם את המקום לאתר התגוששות בין אשכנזים למזרחיים ובין אתאיסטים למאמינים.... נסתרות דרכי האל....

  • אוריאל

    יהודיה איננו בן ליהודייה ? אם כן זה כן אחוזי גנים גבוהים של גזע

    יהודיה איננו בן ליהודייה ? אם כן זה כן אחוזי גנים גבוהים של גזע

  • אופיר

    האמת הכואבת

    הפוך, יהודי אשכנז הם צאצאי מקוריים של עם ישראל. יחד איתם צאצאי בבל, כלומר עירק. חלק לא קטן מיהודי ערב הם ערבים שהתבוללו ובעצם כמו למשל קהילת מרוקו, מדובר בגוים/ערבים בהבדל אחד- ביניהם אכן יהודים מקוריים אשכנזים אשר הוגלו מספרד/פורטוגל/צרפת אל מדינות כמו מרוקו ואלג'יר. לכן גם מנהגי יהודי אשכנז הם מנהגים יהודים ומנהגי יוצאי מרוקו למשל הם מנהגים ערבים/פאגניים שהיו נהוגים במדינות ערב (כמו המימונה).

  • לידיעה

    ''אופיר'' הוא מגיב בתשלום של הקרן החדשה

    ''אופיר'' הוא מגיב בתשלום של הקרן החדשה.
    הם מציפים בתגובות ומנסים לסכסך.
    במימון ממשלות זרות.

  • אנונימי

    מאיפה הקביעה הזאת? ההסבר

    מאיפה הקביעה הזאת? ההסבר הפשוט יותר וכנראה הנכון, שבאמת במרוקו היתה פחות התבדלות (הרמב"ם, תור הזהב בספרד וכו') והסיבה לכך היא כמו שנכתב כאן - שהדת המוסלמית אינה רודפת את היהודים בשורשה, מה שאין כן הנוצרית כידוע לכולם.
    חג המימונה בעיקרו אינו הפתיחת דלת, וספציפית זה באמת בגלל ההתערות בחברה, למה להפריח תאוריות חסרות בסיס?

  • בני

    צאצאי אשכנז הם גויים שנראים

    צאצאי אשכנז הם גויים שנראים כמו גרמנים ללא קשר לבני ישראל מהמזרח התיכון

  • אנונימי

    נתפלל עבורך שתעבור ניתוח

    נתפלל עבורך שתעבור ניתוח ותוכל לראות בעיניים ... או שלא ראית גרמנים או שלא ראית אשכנזים...

  • דינדין

    נשמע כמו משהו שכוזר היה אומר...

    לפחות אל תהיה ספציפי כשאתה מדבר על נושא שאתה לא מבין בו כלום ושום דבר.
    חג המימונה החל כאשר למחרת חג הפסח, נפטר אביו של הרמב"ם (רבי שמעון בן מימון, מגדולי הפוסקים בכל הדורות, איש אשכולות, מדען ורופא, מכיר?) מאז מציין חג המימונה את ההילולה לזכר אביו. אבל לא באמת ציפיתי מכוזר שיכיר מנהגים יהודיים, הרבה יותר קל לשפוט בזלזול ולחרטט איזו תיאוריה אתאיסטית בשקל, פתטי.
    בנוסף מציין החג שכנות טובה ע"י השארת דלת פתוחה, לאחד כמוך בטח קשה לתאר סיטואציה כזו קורית באירופה, לאחד כמוני קל להבין למה הבריחו ושנאו אתכם בכל מקום.

  • מיכאל

    כן

    תגיד את זה למגורשי ספרד, יהודון דימי שוחר צוררים. רבי שמעון בן מימון ידע הרבה שפות, ביניהן יוונית, איטלקית וספרדית. כמה אתה יודע, ילד נבחר?

  • אנונימי

    חבל להתחיל עם גזענות כי

    חבל להתחיל עם גזענות כי האשכנזים ינצחו.. אבל אתה מתעלם מההסבר הפשוט, הדת. הכנסייה ששלטה בארופה היתה צריכה לרדוף מבחינה אידאולוגית דתית את היהודים הכופרים, משאי"כ המוסלמים שרק לפני כמה עשרות שנים התיר להם הפוסק שלהם פיגועי התאבדות (יוסוף אל קרדואוי) חוץ מזה כן היו רדיפות.

  • אנונימי

    דינדין לא שנאו את יהודי המזרח

    דינדין לא שנאו את יהודי המזרח בארצות ערב??? תחשוב שוב.

  • אנונימי

    דינדין אתה בור ועם הארץ שלא

    דינדין אתה בור ועם הארץ שלא מבין כמה שטויות אתה כותב ואיך אתה מביך את עצמך ובגדול.

  • אנונימי

    רבי משה בן מימון

  • אנונימי

    לכאורה ההסבר האפשרי היחיד הוא

    לכאורה ההסבר האפשרי היחיד הוא שהיהודים מאז ומעולם העריכו חכמה וידע והנחילו זאת לילדיהם משחר ינקותם בתור חינוך בסיסי, גם את זה חובה לבחון אם ההסבר מקיף את הנתונים ואינו מחוויר לעומת התופעות.

  • אנונימי

    קפצו טנגו ותרקדו בלט, מצדי-

    קפצו טנגו ותרקדו בלט, מצדי- היהודים הם העם המוצלח ביותר שקיים עלי אדמות. הם החכמים ביותר, ההיסטוריה שלהם היא המקורית ביותר, הם הנרדפים ביותר, המוסריים ביותר, התרבות העתיקה ביותר, וכל התרבות המערבית מבוססת (ובנויה) על היהדות.
    הלאה- ספרם (התנ"ך) הוא הנמכר ביותר. (ובדרך אגב כל מה שכתוב בו התגשם- הנבואות על הגלות, הרדיפות, הסבל, הגירושים והשמדות- והחזרה לארץ. תוך כדי נצחונות מטורפים על פראי האדם הישמעלים (בתורה "והוא יהיה פרא אדם" ובזוהר שבסוף הגלות הנוצרים יעזבו אותנו לנפשנו והישמעלים ירדפו אותנו. בדרך אגה זה מבוסס על דניאל). שלא כמו שניסו לטעון כאן- ובצדק כי לעם רגיל זה מה שהיה קורה- שמרוב הסבל והרדיפות רק החזקים שרדו, (ובדרך אגב האבולוציה נראית טוב יותר מרחוק, אל תהרסו את התמונה היפה). לא! העם היהודי היה בכל הזמנים המוסרי ביותר. האם היהודים נהפכו לפושעים? לברברים? בהצרות הנוראות שהצרו לנו היינו העם השמח ביותר, בעל חיי המשפחה הבריאים ביותר, וזאת על אף התחרות המטורפת שהיתה אמורה להיות משום שלא היתה אפשרויות ליותר מדי משרות מקצוע.
    בקיצור תקראו היסטוריה ותבינו. אגב האור שמח בספרו המשך חכמה (הספר נכתב כחמישים שנה לפני השואה) צופה את השואה על ידי הסתכלות אחורנית על ההיסטוריה היהודית.
    אין המקום להאריך כאן אבל בבקשה! די לעזוב מקור מים חיים וללכת אחרי בורות נשברים אשר לא יכילו המים. וה

  • אנונימי

    האם כותב המאמר קשור לרוטלוי

    האם כותב המאמר קשור לרוטלוי הידוע ממשחקו עם רובינשטיין?

  • אנונימי

    האם דברים נרכשים עוברים

    האם דברים נרכשים עוברים בתורשה? למשל אם פיתחתי אינטלקט בין לידת ילד אחד לשני השני יהיה חכם יותר?

  • עץ השדה

    דומים גנטית

  • עץ השדה

    יהדות תימן היא היהדות היחידה

    יהדות תימן היא היהדות היחידה שלא התבוללה ,מצאו שהאנשים שגרו בכנען דומים ליוצאי תימן .

  • אנונימי

    בן אדם! תימן קרובה לישראל

    בן אדם! תימן קרובה לישראל וארופה רחוקה!

  • יורגן

    כתבה של מישהו שלא בטוח בעצמו,

    כתבה של מישהו שלא בטוח בעצמו, הכל תיאוריה.
    ת'כלס, יהדות אשכנז היא תעלומה, המראה אינו מתאים לאזור.
    וכן, כמו ש ישהו כתב כאן, היהודים באירופה החכימו כשהגיעה המודרניזציה ואיתה אמצעים כמו אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה. לפני כן לא שמענו על איזשהו מדען יהודי.
    לעומת זאת, יהודי עדות המזרח חיו במדינות פרימיטיביות ולא מפותחות, ובהתאם לכך לא יכלו להגיע להישגים משמעותיים.

  • אנונימי

    לפני כן היהודים התבדלו בתוך

    לפני כן היהודים התבדלו בתוך עצמם. אדרבה היצירות הדתיות היו גאוניות פי כמה. ואגב הספרדים היו דומיננטים הרבה יותר.

  • ת

    אז אנחנו לא יהודים אמיתיים?

    אז אנחנו לא יהודים אמיתיים? כי בכל ארץ הרגו את הגברים היהודים ושכבו עם הנשים היהודיות? לכן יהודי גרמניה דומים לגרמנים ויהודי תימן דומים לתימנים ויהודי פרס דומים לפרסים וכן הלאה?

  • אנונימי

    יהודי נקבע ע"פ האמא

    יהודי נקבע ע"פ האמא

  • יחיאל קמחי

    לא אמרת מה תוצאת המחקר הגנטי אודות הכהנים

    אשמח לקרוא

  • בצלאל

    גניוס יהודי

    מקורו בהבטחה: "רק עם חכם ונבון העם הגדול הזה".
    שאלת בומרנג: באיזה תנאי?

  • שמוליק

    ה 'גניוס היהודי' הסבר מקובל (אם כי לא נעים לחלק מהקוראים)

    מקור השוני של ה IQ הגבוה של חלק מהקהילות היהודיות נחקר בהרחבה בארה"ב, (כקוריוז וחריגות גנטית) בין יהודי אשכנז בארה"ב הIQ הממוצע הוא כ118 כמעט 20% מעל הממוצע של כלל האוכלוסיה. ההסברים נובעים מהאנטישמיות הקיצונית באירופה כאשר בתחילת הרנסנס מתאגדות הגילדות של בעלי המקצועות למינהו והם אוסרים על היהודים להיות חברים בגילדות ולמעשה מונעים מיהודי אירופה להתפרנס כבעלי מקצוע (נגרים, פחחים, מסגרים, בנאים וכ'). חוסר היכולת להתפרנס גרם לתמותה המונית ביהדות אירופה, השורדים היו אלו שיכלו לעסוק בבנקאות, לנהל עסקים קטנים וכ'. בל נשכח כי הנייר היה יקר ונדיר, את כל חישובי הריבית היו צריכים 'לעשות בראש' ולזכור הכל באותו המקום.. רק הטרגדיה הזו דחפה את הIQ של יהדות אשכנז ב 20-30 אחוז למעלה. בתקופה מאוחרת יותר - המאה ה 16 והלאה, נולד איזה מנהג שעשירי הקהילה שידכו לבנותייהם את העילויים מתלמידי הישיבות ותמכו בהם ובמשפחותיהם. המנהג הזה הקנה ייתרון הישרדותי עצום לילדי אותם עילויים והמשיך את הנטיה הזו של עליית החכמה היחסית אצל יהדות אשכנז.(אינני יודע האם התהליך הזה או דומה לו התרחש בקהילות אחרות). זה לא מקרה שהיהודים שהם כ 0,2% מאוכלוסיית העולם זכו לכ 20% מפרסי הנובל - פי 100 ממה שהיינו צריכים לקבל ביחס לגודל האוכלוסיה. כמובן שהייתרון הזה הולך ונעלם בעיקר בעקבות ירידת הלחץ האבולוציוני (יהודי יכול להיות שוטר או מסגר - ולא צריך לשאת 150 IQ כדי לנהל בנק קטן בראשו..) וכן נישואי תערובת משנים ומקטינים את הפער בין היהודים לאוכלוסיות לא יהודיות..

  • אנונימי

    הובא כאן משפט שאומר שהיתרון

    הובא כאן משפט שאומר שהיתרון הולך ונגוז מחמת הפחתת הלחץ האבולוציוני. אבל היהודים מתחתנים אחד עם השני אז במה זה שונה מהכלאה מלאכותית?!

  • אנונימי

    משום מה לא שמענו על תמותה

    משום מה לא שמענו על תמותה המונית ברעב. בהיסטוריה המתועדת והמכוסה של היהדות (באלף שנה האחרונות ודאי) לא מופיע מאורע זה.
    מה שכן קרה אלו פוגרומים והשמדת קהילות חוזרים ונשנים, שכמובן לא פסחו על בעלי אינטלקט גבוה.
    המשך ההסבר גובל בחוסר היגיון כלשהו כי התופעה היא יותר קטנה ומצומצמת, ושוב- לא ידוע על תמותה כה המונית ברעב. הקהילה היהודית האמונה על חיי אדם לבטח לא הפקירה חיי אדם בצורה כזאת. וכמו היום כך אז, אנשים התפרנסו זה מזה.

  • אנונימי

    אין אפשרות להגיב על כזאת

    אין אפשרות להגיב על כזאת סכלות (טכנית). הכותב בור וסתום ומגלה חוסר היגיון אנושי כלשהו.

  • אנונימי

    יש לזה הסבר לא מקובל אבל נכון

    יש לזה הסבר לא מקובל אבל נכון לחלוטין. היהודים עסקו תמיד ביצירה אין סופית של התלמוד ומי שמכחיש זאת בלגלוג זה רק בגלל שאין לו שום ידע בנושא. בישיבות הטובות ביותר של בחורים שלא מצומצמים שכלית בשום פנים ואופן לומדים בקצב של עמוד גמ' לחודש! בניתוח שכלי אדיר בצורה יוצאת דופן.
    ספר שקראתי שממש ממחיש את הנושא הוא של הרב עמיאל 'המידות לחקר ההלכה' מי שיהיה מסוגל לאחר מכן להכחיש ולטעון שהפלפול התלמודי הוא שטות מוכרח להיות טיפש. הרב עמיאל מביא בספרו מידות ברורות בהיגיון התלמודי ומביא מאות ואלפי דוגמאות מהתלמוד. מספיק לעיין בשערי יושר של ר' שמעון שקאפ שמסביר מידות בהיגיון כרוב מוחזק וכו' כדי לדעת שההגיון הזה אמיתי ולא מפוברק וזה שתי ספרים מתוך אלפי יצירות גדולות בהרבה ועוד מאות אלפי יצירות בכל מרחב התורה.
    וממילא מסתבר באופן ודאי שהמאמץ האדיר שמושקע בהפריית השכל הוא גורם בעיקר למצב די לדעת שר' חיים סולוביצ'יק שבלי ספק היה גאון לא מצוי אימץ את מוחו כל הזמן כפשוטו!

  • שני

    עוד הסבר

    יש לזה הסבר נוסף:
    חוקי התורה שהקפידו לשמור עליהם, ויחד עם זאת נאמר עליה שהיא תורת חיים, גרמו לכך שהיהודים תמיד יחפשו פתרונות יצירתיים לבעיות שונות שעולות.
    למשל: בשבת אסור לכתוב לפי ההלכה ולכן מי שחשב על משהו בשבת בבוקר ורצה לכתוב אותו, צריך לזכור אותו לפחות עד מוצאי שבת. כאשר לא היה דפוס והספרים הכתובים היו נחלתם של מעטים עשירים, מה שהילדים היו לומדים בחדר או בישיבה היה צריך לזכור בעל פה. לעומת זאת ילדי העמים האחרים נשלחו לעבוד בגילאים האלה...
    למשל:
    בתקופת הרומאים נאסר על היהודים ללמוד תורה בפרהסיה. אבל מכיוון שלא נאסר עליהם במפורש ללמוד את שאר המקרא, הצמידו לכל פרשה מהתורה פרק מהנביאים עם קשר אסוציאטיבי כזה או אחר, מה שנקרא הפטרה, אותו היו קוראים בשבת בבית הכנסת כדי שיוכלו לזכור מה צריך ללמוד באותו שבוע מהתורה - בבית.
    והרבה חוקים אחרים שהיהודים למדו איך להתחכם איתם על מנת שהחיים המאוד קשים שהיו להם יהיו קצת פחות קשים.
    וגם הצורך העז לשמור על המסורת בתקופה הארוכה בה חיו בין עמים אחרים שניסו לגרום להם להתבולל, גרם לכך שהיה צורך גם ללמוד את התורה - ובשביל זה צריך ללמוד לקרוא, זה היה נושא שהיהודים היו מאוד חזקים בו ולכן רובם היו יודעי קרוא וכתוב גם כאשר רוב האחרים היו אנאלפביתים.
    זה שבינתיים התקלקלנו זה כבר סיפור אחר...

  • אנונימי

    כל התגובות כאן על ההיסטוריה

    כל התגובות כאן על ההיסטוריה היהודית הם פשוט בושה לאינטלגנציה. אנשים כאן לא מכירים באמת אפילו מעט מההיסטוריה. על פי התגובות מתברר שהם לא מכירים את היהדות מבפנים והתוצאות בהתאם... למשל התגובה הזאת, כפי שכתב עוגב - והדברים ברורים לכל אדם בעל היכרות בסיסית עם עולם היהדות.
    כל מי שקרא ושנה רואה שעד לפני כ-2000 שנה דרך הלימוד היה בעל פה, ומי שטוען שזה משום שלא היו דפים פשוט לא פתח מעולם ספרי מחקר על תורה שבעל פה.
    ההוכחה הפשוטה שמלבד תורה שבכתב היתה גם תורה שבעל פה עולה מאין ספור דוגמאות מהתורה בין השאר ממצות תפילין שהיא מבוטאת בתורה במילים סתומות ובלתי מפורשות בעליל "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" השאלות העולות הם את מה כותבים? מאיפה לנו לדעת שכותבים דווקא את ארבע הפרשיות שבתפילין? ואיפה בדיוק קושרים על היד? ועוד. איך בני ישראל אמורים להבין הוראות אלו ללא תורה שבעל פה? כל מי שרוצה יכול לפתוח חומש ולגלות עוד עשרות דוגמאות כאלו,
    לא באתי להוכיח את התורה שבעל פה, יש על כך ספרי מחקר רבים וגדולים אבל ההכחשה הגורפת הזאת כאילו מה שגרם ליהודים ללמוד בעל פה הם סיבות שונות ומוזרות זה בראש ובראשונה הפגנת בורות מוחלטת. אז ההצעה שלי שלפני שמכחישים את מה שכתוב בספרי היהדות ללמוד קודם טוב מאוד את ההיסטוריה.

  • עוגב

    ההסבר כזה נכון בשרשו, ובכל

    ההסבר כזה נכון בשרשו, ובכל זאת את הולכת סחור סחור.. למה לחפש דוגמאות מסויימות כשהתופעה המתוארת באופן שולי פשוט קרתה מסיבות שונות לחלוטין.
    אנחנו עם הספר לא בגלל שהיהודים ראו צורך קיומי בלימוד הגמ' וכן היהודים לא זכרו את התורה בע"פ משום שלא היו ספרים, וכמובן כמובן לא החכמנו משום שעלה למישהו מחשבה בשבת והוא היה צריך לחכות...
    חשוב לציין! עד לתקופת חתימת המשנה (בשלהי המאה השנייה לספירה לערך) היה אסור לכתוב דברי תורה מהתורה שבע"פ, ואת התורה שבכתב היה אסור לומר בע"פ, כמו כן היהדות גורסת את חשיבות לימוד התורה ללא שום תלות בדבר אחר אלא התורה בפני עצמה - כך שלמעשה היהודים בכל הדורות, ולכל רוחב שדרת העם למדו ועסקו בתורה. וההדגשה שבצורה נרחבת, אז חבל להביא תופעות שוליות ולתאר אותם כמחוללות מהפך בעם, ולעזוב את ההיסטוריה הפשוטה!

  • אנונימי

    אבל תכונה נרכשת אינה עוברת

    אבל תכונה נרכשת אינה עוברת בתורשה!

  • אנונימי

    הנושא הוא במימדים אחרים לגמרי

    הנושא הוא במימדים אחרים לגמרי. לפני שהתירו לכתוב את התלמוד היו מוכרחים לזכור את כל התורה כולה! ולנתח את שורש ההלכה וכך לפסוק. נלעג יהיה מי שיכחיש מסורת העברה זו

  • אלי ברעם

    והיכן היו הגאונים היהודיים בימי ניוטון?

    במשך אלפי שנים התפתח המדע . היונים הקדמונים , הרומאים , הערבים , הסינים עסקו במדעים שונים ותרמו להתפתחותו של העולם. היכן היו היהודים בכל ההתפתחות הזאת? לא היו.
    האם אתם טוענים שחלה מוטציה גינטית שהפכה את היהודי לגאון ? ומתי זה קרה? לפני מאה וחמישים שנה?
    קצת צניעות לא מזיקה. אין גיניוס יהודי

  • אנונימי

    סוקרטס אפלטון ואריסטו היו

    סוקרטס אפלטון ואריסטו היו הוגי דעות יוונים אחד אחרי השני ויש עוד. האם אפשר לטעון שזה במקרה? ברור שהדבר תלוי בפריחת תרבות. כך היה גם בתרבות האיטלקית ובכל תרבות. (לכן הרוסים טובים מאוד בתחומים מסויימים)
    הדבר ברור מעל לכל ספק שהיהודים בכל הדורות עסקו ביצירה אין סופית. (אפשר לבדוק בארון הספרים היהודי) ממילא ברור שהיהודים היו חכמים מאז ומעולם. אמנם היום אנחנו רואים שזה גם נושא של גנטיקה, אולי בגלל ההיסטוריה, ואולי מאז ומעולם, (מה שכן בתנ"ך זה כבר כתוב "רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה").
    על הטענה שהיהודים לא תרמו להתפתחות, התשובה פשוטה- הם לא ראו עניין לעסוק בזה ולכתוב ספרי פילוסופיה ומדע. גם מי שכן עסק בנושא היה זה עיסוקו השולי. (כמו הרמב"ם שפועלו המרכזי היה היד החזקה ולא ספר הפילוסופיה שלו מורה הנבוכים וכן הרס"ג וריה"ל). והסיבה היחידה שהיתה להם היא להורות הנבוכים בעם ישראל. לפני זה לא כתבו ספרים כאלה משום שלא היה צריך.
    ולא ענית על השאלה. סתם מעל חמישים אחוז מאלופי השחמט עד שנת האלפיים היו ממוצא יהודי? סתם מעל עשרים אחוז זכו בפרס נובל? סתם המון מדענים והוגים גדולים ממוצא יהודי? סתם ישראל מובילה בהייטק ובסייבר?

  • אנונימי

    מרדכי, (אני מכיר אותך

    מרדכי, (אני מכיר אותך מהישיבה) מה שכתבת על השחמט הוא נכון גם בדירוג של ה64 הטובים ביותר בכל הזמנים שעומד על כארבעים וחמש אחוזים ממוצא יהודי. בקיצור כל הטענות ובכללם הטענה שלא נתנו להם אדמות וכו' והם חויבו לעסוק בענפי מדע ואקטואליה, נסתרות מהמציאות הפשוטה.
    כשהתופעות רבות ומגוונות מדי עליך ללכת על המסובב המקיף והמסביר ביותר.
    (רבות ומגוונות, כי הדוג' שהבאת הן אפילו לא קצה הקרחון, בלא להרחיב נביא את העובדה שבארה"ב כשלושים אחוז מהפרופסורים באקדמיות הגבוהות ממוצא יהודי- והיום! -שבשם הנאורות ודאי לא תאמר שמגבילים יהודים).

  • נעמה

    מסכימה עם הדברים במאה אחוז.

    מסכימה עם הדברים במאה אחוז.
    אגב, אם תבדקו, רוב מוחלט של מקבלי פרסי נובל ושל מדענים ידועי שם הם מקרב היהודים האשכנזים.
    ההסבר לכך נעוץ בעובדה שאצל הספרדים שיטת הלימוד המקובלת תמכה יותר בקבלה איש מאיש ללא ניסיון מצד התלמיד להפריך בכל דרך את דבריו של הרב. (במטרה כנה להגיע על ידי כך למסקנות אמיתיות, כמובן)
    כמובן שאין בכך בכדי להמעיט בערכם של בני ארצות אלו, או בתרומתם לתפתחות התורנית, משמעותית לא פחות -ואף יותר- מזו של האשכנזים. להוציא כמובן מהעובדה המרכזית שעד לתקופת אחרוני המפרשים היו גדולי החכמים והפילוספים היהודים דווקא בקרב יהודי ספרד.

  • שיר

    נעמה היקרה ההסבר הוא הפוך

    נעמה היקרה ההסבר הוא הפוך שיטת הלימוד שהצגת שבאמת נמצאת אצל הספרדים נובעת מכך שהמון העם במרוקו וכו' לא למד אלא רק משפחות הרבנים בלבד דבר זה גרם לשיטת לימוד לא אליטיסטית (אין הכוונה לאליטיזם במובנו הפשוט אלא לגישה שמכוונת להצטיינות) וכן בפרסי נובל אפשר פשוט להסביר זאת בהתפתחות התרבותית שהיתה דווקא באירופה ולא באפריקה לדוגמא...

  • שני

    כן ולא

    ודאי שהיהודים היו חלק בהתפתחות. הושפעו והשפיעו, לאורך כל הדורות ולרוחב כל הארצות ולעומק כל התחומים. קרא קצת משנה, תלמוד, רמב"ם.
    לפעמים היתה התבדלות ולפעמים התערות והמתח הזה הוא שיצר את הדבר המעניין הזה שנקרא עם ישראל. גם אם יש קשר גנטי בין כל היהודים בעולם, הקשר התרבותי יותר חזק ממנו.

  • אנונימי

    חכמי התלמוד עסקו במדע באופן

    חכמי התלמוד עסקו במדע באופן משני בלבד, ואף על פי כן הידע שלהם היה עצום והרבה פעמים הם הקדימו את זמנם בהרבה- כמו בהתפתחות העובר שלאחר ארבעים יום הוא כחי ושאביו ואמו שותפים בו. עצה ללידת זכרים, וכיוצא בזה המון פרטים. בדיני טריפות. באסטרונומיה שדייקו יותר מהבבלים ובדיוק בחלקיק שנייה הידוע כיום יעויי' בגמ' ראש השנה אמר ר"ג כך מקובלני מפי אבי אבא וכו'. ועוד מצבור אדיר של ידע המפוזר בתלמוד.

  • מיה

    הגנום היהודי - הוא למעשה תוצר תרבותי של קהילה דחוייה

    היהודים שחיו כמיעוט "דחוי", נאלצו להוכיח את יכולתם המצויינת, על-מנת לדחות את הטענות של העמים בקרבם חיו לגבי "נחיתותם". כך לדוגמא: "עם סגולה" הוא מיתוג עצמי שפעל, בין היתר, על-מנת לעודד את היהודים שעל-אף היותם בתחתית הסולם החברתי, הם למעשה בעיני האל "עם סגולה" ועל-כן עליהם לנהוג כך ולהוכיח זאת - דבר שגרם להישגים יוצאי-דופן (נבואה שמגשימה את עצמה).
    לאורך השנים הדבר הפך לחלק אינטגרלי מהתרבות היהודית שדחפה את חבריה להוכיח "עליונות" בכל התחומים כעם סגולה (והיווה אלמנט נוסף, חברתי, של "הפרדה" מהגויים).
    שורה תחתונה: ההשגים של העם היהודי הם תולדה של "תרבות" ולא של גנים.
    קב' ביקורת אפשרית: קיימת טענה כי שליש מתושבי ספרד הם אנוסים לשעבר. כך שהם לכאורה חולקים את אותם גנים יהודים. בפועל אנחנו לא רואים הישגים יוצאי דופן בקרב העם הספרדי.

  • כינור

    מהדברים שלך עולה שאת מתייחסת

    מהדברים שלך עולה שאת מתייחסת לתקופת הגלות אבל כמו שכבר נכתב כאן עם סגולה הוא מושג תורתי והוא עצם היסוד של הדבר שנקרא עם ישראל כי אם תקראי קצת תנ"ך תראי שזה נאמר על הבחירה של העם על ידי הא-ל
    אם כבר מדברים על מה שנכתב בתורה טוב יהיה אם נביא את הפסוק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" דהיינו תיאור של מצב האומה שהיא מבודדת ואינה עולה למניין האומות, מכאן עולה שההפרדה מהגויים היתה הרבה לפני כן (ואם קצת ניסחף אז גם בעל כורחם כחלק ממשק כנפי המטא-היסטוריה של העם, לדוגמא בזמן הנאצים ובימי הביניים חשוב גם לציין את האנטישמיות המוחקת של ההיסטוריונים היווניים שכתבו על חוסר היכרות מוחלט כביכול עם יהודה והכחשת ההיסטוריה והתרבות שלו מכל וכל)
    אבל בעיקר הדברים השאלה לא פתורה - האם בתקופה האחרונה של החילון המתמשך ואני מדבר על המאה העכשווית, האם עדיין ההסבר של ההפרדה והדחייה קשור ברמה כלשהי לחילונים המתבוללים בארה"ב? ברור שלא. אבל אם כן איך אפשר להסביר את היותם של היהודים בארה"ב באלפיון העליון של המדינה? הם אחראים לכל כך הרבה זכיות בפרס של מעצמת הנובל הזאת ול11% מהמליארדרים ברשימת פורבס, אז איך אפשר להסביר זאת היום?!
    בנוגע לשאלה האחרונה על הספרדים, התשובה היא באמצעות הדוגמה הפשוטה הבאה, נניח שבכפר מסויים חיים מאה אנשים והריבוי הטבעי שלהם הוא 0%, מסתבר שבסופו של דבר כל המאה יהיו צאצאים של כל אחד מהמאה עקב ערבוב הגנים. אבל גם אם אחד מהסבים היה חכם מאוד הממוצע הכללי ישאר.

  • אנונימי

    שימי לב להפגנת הבורות! האם עם

    שימי לב להפגנת הבורות! האם עם סגולה לא כתוב בתורה? נא לזכור שה יהודים לא היו דחויים עד חורבן בית המקדש. עוד נכתב שבמשך הזמן הדבר הפך לחלק אינטגרלי מהעם. האם צריך להבהיר את המשקל של המילים האלה בוריאציות שונות - ולאורך כל שדרת השקפת היהדות ולעומקה - כבר מהתחלה? הרי אם ננתח את התורה יתגלה לנו למעלה מכל ספק שזהו יסוד תפקיד היהודים בעולם - עקב היותם עליונים.
    אינני נכנס לעצם ניסיון ההסבר של הכותבת אבל הדברים שבין השורות מקשים מאוד לקחת אותו ברצינות.

  • אנונימי

    תריצי את האלוגריתמים הפשוטים

    תריצי את האלוגריתמים הפשוטים ביותר במוחך ותגלי שאם לשליש מיהודי ספרד יש סבים מסוימים יהודים אין זה אומר שיש שם גנים יהודים מרובים יותר.

  • ירון

    מעניין שצוענים לא זכו לגניוס

    מעניין שצוענים לא זכו לגניוס מיוחד, על אף היותם מיעוט דחוי. כך המצב גם אצל מיעוטים אתניים אחרים שמצאו לעצמם שלל דרכים לשמור על קיומם, ללא מאמץ מוחי מיוחד.
    לגבי הטענה על 'נבואה שמגשימה את עצמה', לא חושב שיש צורך להגיב. המילים עם סגולה לא מתיחסות ליכולות שיכליות גבוהות מהרגיל, לא לעובדת היותנו נבחרי הא-ל, וכפועל יוצא מכך מחויבותינו לשמו את חוקיו.
    בקשר למשפטים אחרים שמופיעים בתנ''ך, כמו המשפט 'רק עם חכם ונבון' אין ספק שזה לא הנושא הרכזי, ועל אף שקיים איזכור מסוים לנושא, כל מי שבקי ומכיר קצת יודע שזה לא הנושא המרכזי ביהדות, לא ברמה שיכולה להביא לכלל נבואה שמגשימה את עצמה.
    אם כבר, לא מדובר על משהו מיסטי, אלא על כך שהתורה מחכימה את האדם, גם מי שלא מאמין עובדת נכונותו של התנ''ך, לא יכול לחלוק על כך שהספרים שחוברו עליו בדורות המאוחרים, הם יצירת מופת שמעידה על יכולות לוגיות גוהות, אך ורק בשל הרצון להסיק מסקנות נכונות מתוך הנאמר בתורה. הזכירו כאן את ספרו של הרב עמיאל, 'המידות לחקר ההלכה' ואת ספרו של הרב שמעון שקאפ, 'שערי יושר' אני חושב שאלו הם דוגמאות מציונות, וזה רק חלק מארון שלם, ארון הספרים של העם היהודי. די לה לכותבת שכבר הוכיחה את בורותה בכל הקשור לעניני יהדות, שתבדוק מספר נתונים קודם שתעלה תאוריות חסרות בסיס.

  • אנונימי

    מישהו הזכיר מקודם שהיכולות

    מישהו הזכיר מקודם שהיכולות הגבוהות של היהודים הוכחו רק בעידן המודורני, דווקא אז היהודים הפכו פחות ופחות דחויים, תהיו סגורים על עצמכם.

  • אנונימי

    קצת לחשוב היתה התבוללות.

  • עמודים