ערפילית (Nebula) הינה למעשה ענן בין-כוכבי של גז ואבק כאשר ענני הגז הינם מיוננים. ערפיליות רבות נוצרות כתוצאה של קריסה גרויטציונית של גז ביקום הבין-כוכבי. כתוצאה מהקריסה, כוכבים מאסיביים נוצרים במרכז והקרינה האולטרה סגולית שלהם מייננת את הגז שבסביבה. דוגמא לכך הינה ה Rosett Nebula. גודל ערפילית שכזו משתנה לפי גודלו של ענן הגז המקורי.
ישנם ערפיליות אשר נוצרות כתוצאה מהתפוצצות סופרנובה, קריסה גרוויטציונית של כוכב מאסיבי, כאשר השכבות החיצוניות של הכוכב מועפות לכל עבר במהירות עצומה. במרכז ערפיליות שכאלו יימצא כוכב נייטרונים או חור שחור, לפי מסת הכוכב. קרינתם של ערפיליות שכאלה נובעות לא מיינון הגז על ידי קרינת הכוכב שבתוך הערפילית, אלא מחימום הגז על ידי גלי ההלם הגרוויטציוניים. דוגמא לכך הינה הערפילית CRAB NEBULA .התפוצצות הסופרנובה של ערפילית זו תועדה בשנת 1054. במרכז ערפילית זו ישנו כוכב ניוטרוני.

ישנן ערפיליות אשר נוצרות כ"ערפיליות פלנטריות". זהו השלב הסופי בחייו של כוכב, בעל מסה נמוכה מאוד, כמו השמש שלנו. כוכבים עם מסה של עד כ 8-10 מסות סולריות הופכים לענקים אדומים ולאט מאבדים את השכבה החיצונית שלהם. כאשר כוכב מאבד כמות מספקת של חומר, הטמפרטורה שלו עולה והקרינה האולטרה סגולה שהוא פולט מסוגלת ליינן את מה שמסביב. משך חייהם של הערפיליות שכאלו הוא מספר אלפי שנים בלבד. בגלקסיה שלנו, בשביל החלב, נצפו כ1500 ערפיליות פלנטריות.


ערפילית Crab Nebula, נצפתה לראשונה בשנת 1731כתוצאה מהתפוצצות סופרנובה שתועדה בשנת 1054 התמונה צולמה ע"י טלסקופ Hubble באדיבות נאסה

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • אנונימי

    how do we know ,for certain , that our sun is not going to a sup

    per nova?

  • ליה מס

    על סמך איזה מאמר ביססת את

    על סמך איזה מאמר ביססת את הכתוב??