למעשה שאלתך מתייחסת לפרדוקס אולברס: 'מדוע השמיים חשוכים בלילה'?

בכדי להיחלץ מהפרדוקס הזה, אנו מניחים שלא עבר מספיק זמן לאור להגיע אלינו מהכוכבים הרחוקים מאיתנו. מכיוון שלאור לוקח זמן להגיע אלינו, אנו יכולים לראות רק אובייקטים אשר קרובים אלינו ושהאור שלהם הגיע אלינו. לכן אם נקבל את העובדה שגילו של היקום סופי ושכל מקורות האור, כוכבים וגלקסיות, הם במרחק סופי מאיתנו אנו מקבלים הסבר לשאלה מדוע השמים בלילה חשוכים.

לתופעת הסטת האור עקב כבידה אנו קוראים עידוש כבידתי. עידוש כבידתי יוצר תופעות אופטיות של הסחה, הגברה ובכלל זה עיוות בדמות של העצם הנצפה. תופעה זו נובעת מתורת היחסות הכללית.
תופעת העידוש כבידתי דומה לזו של עדשה. אובייקט עם הרבה מסה גורם לכך שהמסלול של האור מהמקור מתעקם, ומתקבלת דמות מעוותת. תופעת העידוש משנה את מיקומה של האובייקט בשמים. ישנם מצבים שבהם אנו למעשה רואים מספר דמויות ולא דמות אחת.

למעשה תופעת העידוש הכבידתי, יכולה במקרים מסוימים, להגביר את הבהירות של העצם הנצפה (מעין הגברה כבידתית). מכאן, שעידוש אין בו בכדי לפתור את פרדוקס אולברס.
בכדי לפתור את פרדוקס אולברס, אנו מניחים כי גיל היקום הינו סופי. האור המגיע אלינו מהכוכבים הרחוקים ביותר עדיין לא הגיע אלינו. בגלל ההנחה שגיל היקום הינו סופי, ישנם מספר סופי של כוכבים ביקום הנראה.
אגב, גם הסחה לאדום של האור אינה מספיקה (אף על פי שעוזרת) בכדי "לפתור" את הפרדוקס. הפיתרון של פרדוקס אולברס טומן בחובו שגיל היקום סופי ובכלל זה דינאמי, ואין בעידוש להגיע להחלטה שכזו.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • משה

    תשובה יותר פשוטה

    תשובה יותר פשוטה יכולה להיות שאם יש אינסוף כוכבים אז אורם יוסט לאינסוף כיוונים על ידי אינסוף ארועים של עידוש ולכן משהו היה חייה להגיע אלינו.