תרופת הסבתא הנפוצה לדלקת המכונה "שעורה" היא להניח שקיק תה חמים על העין הדואבת. האם זה אכן מועיל? ואם כן – כיצד?

שעורה בעין היא דלקת מוגלתית שנגרמת מחסימה של בלוטות השומן בעפעפיים, הנקראות בלוטות מייבומיאן (Meibomian glands). הבלוטות האלה מפרישות שכבה שומנית שכולאת את שכבת הדמעות המגינה על רירית העין ושומרת על לחותה. כשהבלוטה נחסמת, מצטברים בה חיידקים, הגורמים לדלקת שבעקבותיה נוצרות מוגלה, נפיחות ואדמומית.

תרופת סבתא ידועה לשעורה היא להניח קומפרס של שקית תה חמימה על העין הכואבת. האם יש לכך ביסוס מדעי? התשובה כנראה חיובית, ומכמה סיבות.

ראשית, כל קומפרס חמים (ואפילו אם הוא סתם ספוג במים) ישפיע לטובה על מצבם של הסובלים משעורה בעין. זה נכון משום שהחום מרכך את עור העין ולכן יכול לעזור לפתיחת הבלוטה הסתומה. בנוסף, החום עשוי להקל את הכאב ולהפחית את תחושת הגירוד המתלווה לדלקת.

לקומפרס של שקית תה יש ערך מוסף: התה מכיל חומר בשם טאנין, שנמצא גם בצמחים אחרים כמו רימון, אפרסמון, קליפות ענבים ועצי אלון. הטאנין הוא שאחראי לטעמו המריר של התה ולתחושת העפיצות המתלווה לשתייתו, כמו גם למרירותו ולעפיצותו של יין אדום בשל הימצאותו בקליפת הענב. הטאנין ידוע כחומר קוטל חיידקים ונוגד דלקת, ולכן יכול לסייע הן בהקלת הנפיחות והכאב והן במלחמה בחיידקים הגורמים לדלקת. לכן סביר להניח ששימוש בשקיות תה חמימות יחיש את הריפוי של שעורה בעין ויקל את התסמינים הלא נעימים.

הטנין קיים בכמות גדולה במיוחד בתה שחור. לכן, אם משתמשים בשקיקי תה להקלת השעורה – תה שחור הוא בחירה מוצלחת. מחקרים מצאו שייתכן שגם לפלבונולים (flavonols), חומרים נוספים הנמצאים בתה שחור וירוק, יש פעילות אנטי דלקתית.

ומדוע דווקא שעורה? לדלקת הזו אין שום קשר לדגן המשמש בייצור מאפים ובירה. הקשר הלשוני בין שתי השעורות כנראה מקרי בהחלט – רוביק רוזנטל בבלוג "הזירה הלשונית" מעלה את ההשערה ש"שעורה" היא פשוט עברות של המילים האנגליות sore-eye (עין כואבת), שנוצר בשל הדמיון במצלול והקרבה למילה "שערה". השעורה בעין אינה קשורה כלל לשערות, ואולי השם אומץ ביתר קלות בשל הקירבה הפיזית בין הדלקת לריסים. 

21 תגובות

  • מוטי

    סבלתי שנים רבות מדלקות חוזרות

    סבלתי שנים רבות מדלקות חוזרות ונשנות , מוצר טבעי ופשוט נתן מענה מצויין שלמעשה מבוסס על חימום האיזור. ממליץ בחום , חפשו "ערכת היכרות EyeHeal - razlife"

  • מעין

    שעורה (אולי כלואה)

    יש לי שעורה בעין בערך שבוע ואני לא יודע אם היא כלואה או לא וזה מאוד מציק המצב לא משתפר ואני מנסה כמיטב יכולתי לרפא אותה

  • עדי

    שעורה כלואה(כלזיונים) בעפעפיים

    יש לי כלזיונים בעפעפיים קרוב לשנתיים בעין שמאל העפעף התחתון נחשב לגדול והעליון כמעט ולא נראה ובעין ימין רק בעפעף התחתון בגודל בינוני/קטן. זה לא עובר לי האם הרפואה טבעית יכולה לעזור בזה או משהו אחר? ניסיתי את משחת העיניים סינטומיצין ולשים ביצה קשה או קמח ודבש על העפעפיים אבל זה לא נעלם מה עושים. ועל מזה יכול להעיד כי יש לי שלושה וזה יכול להראות על משהו לא תקין.

  • חן

    היה לי גם.. ברגע שזה שעורה

    היה לי גם.. ברגע שזה שעורה כלואה שנקראת כלזיון צריך לנתח. אני עשיתי באסותא.
    10 דקות ונפתרה הבעיה.. אין מה לעשות זה הפתרון היחד שיש כלזיון

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל כורם

    תשובה

    היי עדי, אני לא רופאה ולכן לא יכולה לייעץ לך, לדעתי כדאי להתייעץ עם רופא. רק בריאות.

  • נועה

    היי יעל , האם תוכלי לעזור לי

    היי יעל , האם תוכלי לעזור לי להבין מה הטאנין עושה בדיוק הגורם לחיסול החיידקים על בסיס ביולוגי ?

  • נעמה

    שלום יעל, אני וחברתי עובדות

    שלום יעל, אני וחברתי עובדות על ביוחקר בביולוגיה ומאמרך עזר לנו מאוד . תודה רבה ! נשמח אם תוכלי לתת לנו עוד מידע ומקורות על הטאנין (בין השאר הסבר מהו פולי פנום) וקצת לכוון אותנו איך בדיוק הטאנין משפיע על החיידקים.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל כורם

    שלום נעמה

    אני שמחה שהמאמר שימושי עבורכן.
    הרבה חומר על טאנין (באנגלית) אפשר למצוא כאן:
    http://www.users.miamioh.edu/hagermae/
    זה מידע שנכתב ע"י חוקרת טאנין מאוניברסיטת מיאמי.
    בעברית התייחסנו לטאנין בדווידסון און ליין בעבר בקישורים האלה: davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%A7%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99-%D7%A2%D7%A5-%D7%94%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%94%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%A4%D7%95%D7%92%D7%92%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%90%D7%A9%D7%A8-%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%94-%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%A8-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%9D וגם https://davidson.weizmann.ac.il/stub-2 לגבי השפעות בריאותיות של טאנין תוכלו לקרוא בין השאר במאמר הבא:
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10408699891274273?needAccess=... בהצלחה!

  • נעמה

    שלום יעל ! תודה רבה על

    שלום יעל ! תודה רבה על הקישורים ששלחת, הם היו לנו לעזר רב . רצינו לשאול מה שמם של החיידקים הגורמים לעין לפתח שעורה ?
    ושוב תודה רבה על הנכונות שלך לעזור .

  • מזרחי לא יללן

    ביצה קשה

    כמי שמנוסה בתחום , הפתרון הטוב ביותר הוא ביצה קשה חמה. הביצה שומרת זמן רב על חומה , שמים במפית כדי לא לקבל כוויה ומניחים על העין עד שהביצה מתקררת או עד שנמאס. בבוקר ובערב והדלקת עוברת די מהר.

  • מזרחי בכיין

    אני פתחתי ביצה לתוך העין

    ומאז אני רואה מצויין!

  • מזרחי לא יללן

    ביצה קשה

    כמי שמנוסה בתחום , הפתרון הטוב ביותר הוא ביצה קשה חמה. הביצה שומרת זמן רב על חומה , שמים במפית כדי לא לקבל כוויה ומניחים על העין עד שהביצה מתקררת או עד שנמאס. בבוקר ובערב והדלקת עוברת די מהר.

  • מזרחי לא יללן

    ביצה קשה

    כמי שמנוסה בתחום , הפתרון הטוב ביותר הוא ביצה קשה חמה. הביצה שומרת זמן רב על חומה , שמים במפית כדי לא לקבל כוויה ומניחים על העין עד שהביצה מתקררת או עד שנמאס. בבוקר ובערב והדלקת עוברת די מהר.

  • גלעד דוד

    עיוורון ,ילד בן 2 , ופתרון בתה.

    כאשר הייתי בן סביבי 2 בדרכי ברכבת מפולין לסביר. הפכתי עיוור. אבי שאל את הכפריים איך פותרים הבעיה.והם ענו בתה . מדובר בתחילת מלחמת העולם ה2. זמן של ימי הביניים. לא ברור לי מאין בא התה ואיך הרתיחו תה בקרון, ומים מאין. על כל פנים שמו לי התה ומאז ועד היום 78 אני רואה טוב. תה גלעד דוד

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל כורם

    שמחים לשמוע. רק בריאות!

  • דורון

    מקור השם

    אני תמיד חשבתי שקוראים לזה שעורה כי יש לזה צורה של גרעין שעורה.

  • ברק

    שיח ההדס

    תמצית עלי הדס מסייעת מאוד למקרים דומים, אשמח אם תוכלו להרחיב מדוע.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל כורם

    שלום ברק.

    שלום ברק. לא מצאתי תימוכין בספרות לכך שתמצית הדס מסייעת לטיפול בשעורה, אבל גם היא מכילה פלבונולים כמו עלי התה וגם חומרים פוליפנוליים כמו טאנין, כך שיכול להיות שזו הסיבה.

  • אנונימי

    לגבי השם אני לא בטוחה כי גם

    לגבי השם אני לא בטוחה כי גם ברוסית זה שם של דגן ''יצ'מן''

  • ורד

    מדוע תה ירוק מקבל גוון כתום לאחר קירורו?

    לאחר מספר שעות שכוס התה יושבת נחה באויר (לא מכוסה) התה הירוק מקבל גוון כתום, ולאחר יום גוון התה הופך להיות כתום חזק מאוד. מדוע?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל כורם

    שלום ורד

    שלום ורד. הסיבה היא חימצון של חומרים בשם קטצ'ינים הקיימים בתה.