ברוס בואנו דה-מסקיטה, יועץ של הסי-איי-איי ושל משרד ההגנה האמריקאי, אומר שלכל מניע אפשר להצמיד מספר, ומשום כך המתמטיקה יכולה לחזות את העתיד. על סמך ההנחה הזאת הוא יצר מודל ממוחשב מורכב המבוסס על תיאורית הבחירה הרציונלית, שיכול לחזות בדיוק מפתיע את תוצאותיהם של קונפליקטים בינלאומיים. המודל משמש אותו כדי לצפות מראש מאורעות אנושיים מורכבים כמו מלחמות, שינויי כוח פוליטיים ואפילו התקוממויות עממיות.

דה-מסקיטה הוא מומחה למדיניות חוץ ויחסים בינלאומיים הדוגל בתיאורית הבחירה הרציונלית, שעל פיה אפשר לבנות מודל מתמטי הקרוב במידה מספקת למציאות.  מודל כזה מאפשר לחזות אילו פעולות ייעשו בעתיד על סמך הנתונים הבאים:

  • העדפות אישיות.
  • אלו פעולות ניתן לבצע.
  • ציפיות בדבר תוצאותיהן של הפעולות.

תיאורית הבחירה הרציונלית מאפשרת לבנות מודלים של התנהגות כלכלית וחברתית. מדובר בתיאוריה שתופסת מקום מרכזי בתחומים כמו מיקרו-כלכלה, תורת המשחקים ומדע המדינה. היא מניחה שיחידים פועלים למען רווחתם ובוחרים בפעולה שלפי תפיסתם היא הטובה ביותר עבורם. התיאוריה הזו מציבה את המתמטיקה בבסיסן  של פעולות בעלות השלכות בקנה מידה לאומי של יחידים הפועלים למען רווחתם האישית. עם זאת, חשוב לציין שהתיאוריה שנויה מחלוקת ויש רבים שמתנגדים לה.

הטכנולוגיה של דה מסקיטה לחיזוי אירועים גברה שוב ושוב בדייקנותה על שיטות אחרות. הוא חזה מראש, למשל, את האינתיפדה השנייה שנתיים לפני פריצתה.

בהרצאה זו מכנס TED, שהתקיימה בשנת 2009, מציג דה-מסקיטה בקצרה את הבסיס המתמטי למודל שלו ולאחר מכן מביר שלוש תחזיות על עתידה של אירן. דה-מסקיטה אופטימי. האם תחזיותיו יתגשמו? ימים יגידו...

צפייה מהנה!
 

הסרטון תורגם בידי יפעת בן יעקב מצוות דוידסון און-ליין. ההרצאה שבסרטון הוצגה על ידי ברוס בואנו דה-מסקיטה במסגרת פרויקט TED talks

 

2 תגובות

  • אבינעם

    כתוביות

    איך רואים את הכתוביות בעברית בסרט?
    תודה

  • שי קיסרי

    אסימוב, המוסד ופסיכוהסטוריה

    אסימוב, מדען וסופר מדע בדיוני, כתב סידרת ספרים באמצע המאה הקודמת שנקראה המוסד (אין קשר לארגון הביון). גורם מרכזי בספרים הוא מדע בשם פסיכוהסטוריה, שפותח על ידי מדען בשם הארי סלדון, שטען כי יש בסיס מדעי לאפשרות ניבוי מתמטי של העתיד.
    סלדון עבד על הפרוייקט בעזרת מחשבי על במשך מספר עשורים. נראה שהשגנו אותו די מהר...