ערב תרבות מדע: Smart Food – תקצירי ההרצאות

למה ואיך הצמחים מייצרים את החומרים הפעילים?

פרופ' אסף אהרוני / המחלקה למדעי הצמח והסביבה, הפקולטה לביוכימיה, מכון ויצמן למדע

צמחים הם "מפעלים חיים" שמייצרים מאות אלפי מולקולות, מהן רבות שמועילות לבריאות האדם ומזינות אותו. הצמחים אינם מייצרים את החומרים הללו לתועלת בני האדם, אלא הם משמשים כ"שפה" כימית לתקשורת בין הצמח לבין סביבתו, לצורך הישרדותו. איך הצמחים מייצרים את המולקולות האלה? מהו המחיר שהם משלמים על כך? איפה הצמחים מאכסנים אותם? והאם נוכל להנדס צמחים שיוכלו לייצר את החומרים הבריאים והמזינים האלה גם אם אינם מפיקים אותם באופן טבעי? בהרצאה ננסה לתת מענה לשאלות האלה ולהראות איך המחקר העכשווי יכול להוביל לייצור מזון סופר-בריא בעתיד.

טיפול אינטגרטיבי – שילוב בין תרופות לצמחים

ניר סלומון / ומנהל שירות הרפואה הסינית במכון הגסטרואנטרולוגי בבית חולים שיבא בתל השומר

מחלות מערכת העיכול הופכות יותר ויותר נפוצות ומורכבות בשנים האחרונות, עם עלייה משמעותית בתפוצה של מחלות מעי דלקתיות כמו מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית. למרות ההתקדמות בטכניקות האבחון ובטיפולים התרופתיים, חולים רבים ממשיכים לסבול ממחלה פעילה שפוגעת באיכות חייהם ומשאירה סיבוכים ארוכי טווח.  

לאור זאת יש התעניינות הולכת וגדלה בקהילה הרפואית והמדעית במענה שעשוי להימצא ברפואת הצמחים המסורתית. האם אפשר למצוא בה תשובה לחולים? ואיך אפשר לשלב ולהפגיש בין שתי העולמות האלה, של הרפואה המדעית והמסורתית? ההרצאה תעסוק ברפואת צמחי מרפא למערכת העיכול ובדרך לשלב אותה באופן אינטגרטיבי עם טיפולים רפואיים קונבנציונליים. יוצגו מחקרים ומקרים מהקליניקה.

צלחת מנצחת – איך ליצור מזון בריא יותר, טעים יותר ומהיר יותר

נטלי שמש / M.Sc Nutr, RD, תזונאית קלינית

היפוקרטס אמר, "יהיו מזונותיך – תרופותיך". והרמב"ם הוסיף, "אם אפשר לטפל במחלה באמצעות תזונה – אין לטפל בה באף אמצעי אחר". ידוע מזמן שלתזונה שלנו יש השפעה משמעותית על בריאותנו ושתזונה בריאה יכולה להפחית משמעותית את הסכנה ללקות במחלות כרוניות כמו סרטן, מחלות לב, סוכרת ועוד. אבל מה בריא? והאם בריא יכול להיות גם טעים?

בהרצאה נלמד איך להפוך את הצלחת שלנו ל"סופר צלחת" – שתהיה בריאה ומזינה בלי יותר מדי מאמץ. נגלה איזה רכיבי תזונה חשובים מסתתרים במזון שלנו ואיך לשפר את ספיגתם בגופנו; נלמד איך שילובים נכונים של מזונות יכולים לשפר את הערך התזונתי של האוכל ואיך שינויים קטנים יכולים להשפיע בגדול. במהלך ההרצאה נדגים הכנת מזון בריאה, פשוטה, מהירה וטעימה.