רימות זבובים שהונדסו גנטית להפריש הורמון גדילה עשויות לייעל את הטיפול בכיבים הכרוניים של חולי סוכרת

מה עושים כאשר פצע אינו מחלים, כפי שקורה למשל אצל חולי סוכרת הסובלים פעמים רבות מכיבים קשים? אחת האפשרויות העומדות לרשות רופאים היא שימוש ברימות, כלומר זחלי זבובים. עד כמה שהטיפול הזה מרתיע, הוא דווקא די יעיל. הרימות ניזונות מבשר נרקב, והן מסלקות את הרקמות המתות ומאפשרות את התחדשות הרקמה הבריאה. חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה פיתחו בהנדסה גנטית את הדור הבא של הרימות. הן לא רק מנקות פצעים מרקמה מתה, אלא גם מייצרות הורמון גדילה אנושי המקדם התרבות והתחדשות של תאי-עור.

שימוש ברימות לניקוי פצעים אינו חדש. יש עדויות שהשיטה שימשה את אנשי המאיה במרכז אמריקה ואת השבטים האבוריג'ינים באוסטרליה, והיתה נפוצה באירופה לפחות מאז ימי הרנסאנס. ב-2004 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) שימוש קליני בשיטה, והיא משמשת כיום בעיקר לטיפול בפצעים של חולי סוכרת. אצל החולים האלה, תהליך ההגלדה הטבעי נפגע, והפצעים עשויים להישאר פתוחים ודלקתיים באופן כרוני. הפעילות העיקרית של הרימות בטיפול בפצעים היא הטריה (debridement) – סילוק רקמה נמקית, המונעת את החלמת הפצע. בנוסף, הן גם הורגות חיידקים הנמצאים בפצע ועלולים לזהם אותו.

במחקר שהתפרסם במגזין BMC Biotechnology, רבקה לינג'ר (Linger)  וחוקרים נוספים החדירו גֶן של הורמון גדילה אנושי לרימות של זבובי בקבוק ירוק (Lucilia sericata). הורמון זה, PDGF-BB, ידוע כמעודד גדילה של והתחדשות של העור. מחקר קליני אף מצא כי ג'ל המכיל את ההורמון יעיל בטיפול בפצעים כרוניים.

שיטה עתיקה שיכולה להציל חיים. רימות זבובים | צילום: Shutterstock

החוקרים הראו כי הרימות המהונדסות ייצרו את ההורמון וחשוב מכך, גם הפרישו אותו, כך שהוא יוכל לפעול על תאי העור של הפצוע. בעתיד, החוקרים מתכוונים ליצור רימות המפרישות תערובת של כמה הורמוני גדילה, ואולי גם חומרים אנטיביוטיים יעילים יותר מאלה שהרימות מפרישות באופן טבעי. חולה שיטופל ברימות המהונדסות יזכה לא רק להטריה של הפצע, אלא גם לטיפול בחומרים המונעים זיהום ומעודדים החלמה, המגיעים ישירות למקום בו הם נחוצים.

כך, שילוב של שיטת טיפול עתיקה מאוד, יש שיאמרו אפילו "פרימיטיבית", עם השיטות החדשניות של הנדסה גנטית, עשוי להוביל בעתיד לטיפול יעיל וזול בפצעים הקשים והעקשניים ביותר, ולמנוע תהליכי נמק המובילים כיום לקטיעת איברים ואף למוות של חולים. עם זה, החוקרים לא ציינו לפי שעה אם ומתי אמורים להתחיל ניסויים קליניים בטיפול ברימות המהונדסות.

• אריק1

במה הרימות הרגילות עדיפות על פני ניקוי עם סכין?