לקריאת הכתבה

"השתקפות עצמית" – אמנות מבוססת מדע

מדענים ואמנים מארה"ב חברו ליצירת תערוכה המשקפת את המתרחש במוח בעת שאנו צופים ביצירת אמנות

המוח הוא אחד האיברים המורכבים ביותר. באדם, הוא מכיל כ-86 מיליארד תאי עצב, וכל אחד מהם יכול להיות מקושר לאלפי תאים אחרים. אין ספק על אף ההתקדמות הרבה בחקר המוח, אנו נמצאים רק בתחילת הדרך להבנה אמיתית של האיבר המופלא הזה. בינתיים אנחנו יכולים להתפעל מיופיו.

חוקר המוח גרג דאן (Dunn) והפיזיקאי בריאן אדוארדס (Edwards) מאוניברסיטת פנסילבניה שיתפו פעולה במיזם אמנות מדעי המאפשר הצצה עמוק אל תוך נבכי המוח על כל מורכבותו ומסתוריותו.

 

דאן ואדוארדס אספו מידע על תאי העצב והקישוריות ביניהם מהספרות המדעית, ממסדי-נתונים מאוניברסיטאות שונות, מיפויים וסריקות MRI של המוח, ושילבו את כולם יחד. להשלמת התמונה הם השתמשו בנתונים מסריקות DTI הממפות את החומר הלבן של המוח, הרקמה הכוללת את סיבי העצב, אך לא את גופי התאים עצמם, ולמעשה מחברת בין אזורי המוח השונים. לאחר שהשיגו את התמונה המדויקת ביותר שיכלו, הם הושיבו אמנים שיציירו כל תא עצב.

בשלב הבא, הם סרקו למחשב את תמונת המוח שקיבלו והשתמשו בטכנולוגיית הפוטוליתוגרפיה המאפשרת צריבה של תבניות ודפוסים על מצע רגיש לאור, כדי לצרוב את תמונת המוח המלאה על משטח זהב בגודל של 2.5x3.5 מטרים. כעת הם יכולים לשקף את המוח על המשטח, כך שכל נקודה שיאירו, תחזיר את הדפוס העצבי שנמצא באזור הזה, באופן המדמה את המתרחש כשתאי עצב "נדלקים" בעת פעילות עצבית. יצירת האמנות מתקבלת כשהם מאירים את המשטח בצורה שמאפשרת השתקפות של האזורים השונים, כפי שהיו פועלים במוח שמסתכל על יצירת אומנות. מכאן נגזר גם שמו של הפרויקט: השתקפות עצמית (Self Reflected):  איך נראה מוחו של אדם הרואה יצירת אמנות.