לקריאת הכתבה

למה אחסן את ילדי נגד פפילומה?

יותר מ-80 אחוז מהאוכלוסייה נדבקים בנגיף הפפילומה שעלול לגרום לסרטן. האלטרנטיבה: חיסון שנמצא בטוח לחלוטין. אתם מוזמנים לבדוק את העוּבדות

שמי ארז וכשהילדים שלי יגיעו לגיל 14 הם יקבלו את חיסון הפפילומה.

 

וירוס הפפילומה הוא מידבק מאוד. הוירוס מועבר במגע מיני – ולא משנה מאיזה סוג ועם איזה פרטנר גם אם זו הפעם הראשונה של אחד מכם. אצל רוב האנשים הוא מתבטא בנגעים קטנים ואולי אפילו בלתי מורגשים על העור ומערכת המין, אבל אצל חלק קטן מהם הנגעים עלולים להתפתח לסרטן בגיל יותר מבוגר, כשכבר יש ילדים ומשפחה – פצצת זמן מתקתקת. אני לא צריך לספר לכם מה זה סרטן, זו צרה צרורה שפוגעת גם בחולה וגם במשפחתו. אם יש לי אפשרות למנוע מהילדים שלי סוג אחד של סרטן, זה משהו שאני אחתום עליו בשמחה.

רבים מכם בוודאי שואלים את עצמם מה פתאום ילד בן 14 צריך לקבל חיסון נגד מחלת מין, אבל זה בדיוק העניין. החיסון ניתן בגיל צעיר, לפני המגע המיני הראשון. זה טיפול מונע והוא יהיה הרבה פחות יעיל אם יינתן רק אחרי החשיפה לוירוס.

בחיסון עצמו מוזרק תרכיב שמכיל מספר חלבוני מעטפת של הווירוס – אפילו לא את הווירוס עצמו.  מערכת החיסון לומדת לזהות את החלבונים האלה ומתכוננת ליום שיגיע הווירוס – והוא יגיע. שמונים עד תשעים אחוזים מהאוכלוסייה הפעילה מינית יידבקו במהלך חייהם באחד הזנים של וירוס הפפילומה, כמחציתם בזן שעלול לגרום לסרטן.

החיסון עצמו בטוח ועבר את כל בדיקות הבטיחות הקליניות. למרות שבכתבות מפחידות באינטרנט מיוחסות לו תופעות לוואי מעוררות אימה – אף אחת מהן לא עלתה במחקרים שנערכו על מיליוני בני אדם בכל העולם. את החיסון התחילו  לתת לפני כעשר שנים, ועכשיו מתחילים לראות ירידה בנגעים הטרום סרטניים באוכלוסיות מחוסנות. בשנים הקרובות נתחיל לראות ירידה גם בתחלואה עצמה.

בישראל מאובחנות בכל שנה מאתיים חולות חדשות בסרטן צוואר הרחם, כמחציתן מתות מהמחלה. הסרטן אינו פוסח גם על הגברים: וירוס הפפילומה עלול לגרום לסרטן הפין, הלוע ופי הטבעת – כל אחד לפי ההרגלים שלו.

אז לפני שאתם נלחצים מסיפורים לא מבוססים ברשת, קִראו את המחקרים, בִּדקו את העובדות וקבלו החלטה שקולה ומבוססת על ראיות, לא על סיפורים אישיים ושמועות באינטרנט.