לקריאת הכתבה

טיפולים בסרטן – טיפול בתאי פלנקס

סרטן היא קבוצה של מחלות בעלות מאפיין משותף: קבוצת תאים שמאבדת את הבקרה על החלוקה שלה ומתחילה להתחלק בלי בקרה ותוך ניצול משאבי הגוף על חשבון תאים בריאים. אחת האסטרטגיות שמסייעת לגידולים הסרטניים להתרבות היא גיוס כלי דם שיוליכו אל הגידול חמצן וחומרי מזון ואנרגיה, ובה בעת ישמשו צינור להפצת תאים סרטניים לחלקים אחרים בגוף – כלומר ליצירת גרורות. הסרטון שלפנינו ממחיש איך הגידול הסרטני מגייס כלי דם לשימושו, ודרך ניסיונית להילחם בתופעה הזו.

הסרטון והכתבה נועדו לתת אינפורמציה מדעית למטרות חינוכיות בלבד ואין לראות בהם המלצה לטיפול או לשיטה כלשהי. המידע שבאתר אינו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתו ואין להשתמש במידע שבו כשיקול להעדפת טיפול זה או אחר.

הסרטון תורגם בידי צוות דוידסון אונליין. הופק במסגרת פרויקט Science@Workבמכון המחקר VIBבבלגיה
All rights for this video are reserved to www.vib.be
.

בסרטון חזינו בטכניקה ניסיונית ללוחמה בסרטן. אחד המאפיינים של גידול סרטני הוא הצורך הרב שלו בחמצן ובמשאבים, לכן הוא מגייס כלי דם מהאזור הסמוך כדי שיספקו לו את צרכיו. היות שהגידול מתפתח בצורה לא מבוקרת, כלי הדם אינם מגויסים כראוי ואספקת המשאבים לעולם איננה עונה על הצורך הגובר שלו במשאבים. בעיה נוספת הנובעת מכלי הדם המגיעים לאזור הגידול היא הקלות שבה יכול תא סרטני להתנתק ממנט, לחדור אל מחזור הדם ולהתחיל גידול חדש במקום אחר (גרורה).

בטיפול הניסיוני מפחיתים את רגישות כלי הדם לאות שמגיע אליהם מהגידול. כלי הדם אמנם מגיבים לאות המצוקה, אבל בצורה מבוקרת ומאורגנת. כלי דם בריאים ושלמים מגיעים לגידול, ומאפשרים מצד אחד לתרופות אנטי-סרטניות (כימותרפיה) ולתאי דם לבנים להגיע לאזור הגידול ולהשמיד אותו, ומצד שני מונעים מתאים סרטניים לברוח לשאר הגוף ולהפיץ גרורות.

שלב גיוס כלי הדם הוא שלב קריטי בהתפתחות הגידול הסרטני והוא אחד הדברים היחידים המשותפים לכל סוגי הסרטן, על כן הוא מטרה מאוד פופולרית לתקיפה בטיפולחים חדשניים למחלות הסרטן. עם זאת, השיטנה הנוכחית עדיין ניסיונית ונוסתה עד כה רק על עכברים.