לקריאת הכתבה

תנועת וסיקולות בתא

תנועת החלבונים בתוך התא מתבצעת לעיתים קרובות על ידי בועות עטופות ממברנה, הנקראות וסיקולות. להלן הסבר קצר על וסיקולות וסרטון המדגים את התנועה של הווסיקולות באזורי הצמיחה של הצמח

תנועת החלבונים בתא מתבצעת לרוב על ידי בועיות שנקראות וסיקולות. הווסיקולות הן בועיות נוזל שמוגנות על ידי ממברנה. הסרטון שלפנינו מציג תנועה של וסיקולות באזורי הצמיחה של הצמח, ומשלב תמונות אמיתיות עם אנימציית תלת-ממד.

הסרטון הופק בידי Daniel V. Wangenheim ומשתתף בתחרות Chlorofilms

הווסיקולות הן אמצעי התחבורה היעיל ביותר בתא. קיימים כמה סוגים של וסיקולות שמתאפיינים במעטפת חלבונית אחרת, הרכב ממברנה שונה והבדלים במקור וביעד שלהן. המשותף לכולן הוא צורת התנועה. הווסיקולות מונעות בידי חלבון בשם "מיוסין" (Myosin), המשמש כמעין מנועה מולקולרי, ושמשנע את הוסיקולות על גבי סיב חלבוני בשם אקטין (Actin). מנוע המיוזין גורר את הווסיקולה לאורך סיבי האקטין מאברון המקור לאברון היעד, כמו קטר שגורר קרון על פסי רכבת. בסרטון אפשר לראות זריעה של זרעי הצמח Arabidopsis Thaliana, ששימש כצמח המודל במחקר. הזרעים הללו מהונדסים ומכילים חלבון פלורסנטי (GFP), שזוהר בירוק ומאפשר לראות את תנועת הווסיקולות באזורי הצמיחה של הצמח.