לקריאת הכתבה

שביל החלב – הגלקסיה בה אנו חיים

אם תתבוננו לשמים בלילה בהיר ונטול ירח, אתם תראו מעין שביל של כוכבים החוצה את השמים. קבוצת הכוכבים שאתם רואים הוא הגלקסיה בה אנו חיים. גלקסיה זו נקראת שביל החלב. גלקסיה הינה קבוצה עצומה של כוכבים המכילה כוכבים כמו השמש שלנו. הסרטון שלפנינו מתאר כיצד נוצרה הגלקסיה שלנו, מתאר את צורתה ומאפייניה.
 

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק בידי cassiopeia project

 

בסרטון ראינו כיצד נוצרה הגלקסיה שלנו. במקביל לשלנו נוצרו עוד מאות מליארדי גלקסיות אחרות בכל רחבי היקום. בדומה לכוכבים, גם לגלקסיות יש אורך חיים מסויים. מחזור החיים של הגלקסיה נובע ממחזורי החיים של הכוכבים שהיא מכילה. ככל שהכוכבים מזקנים גם הגלקסיה מזדקנת וצורתה משתנה, מערפילית לספירליות ולבסוף לאליפטיות. במרכזה של הגלקסיה ישנו חור שחור עצום אשר מחזיק את צביר הכוכבים יחדיו.

ארוע מכונן נוסף בחייהן של גלקסיות הינו התנגשות בין גלקטית, כמו ההתנגשות הצפויה לשביל החלב ולגלקסית אנדרומדה השכנה (אל חשש התנגשות זו צפויה בעוד כ-3 מליארד שנים). ארוע זה יצור גלקסית ענק חדשה. שביל החלב הינה חלק מצביר הגלקסיות "הקבוצה המקומית" המכילה בין השאר את גלקסית אנדרומדה. הצביר הזה הינו חלק מצביר העל "בתולה". שביל החלב מכילה כ-400 מליארד כוכבים כמו השמש שלנו, הצביר שלנו מכל 20-30 גלקסיות והינו אחד מכמה אלפי צבירים בצביר העל "בתולה". שערו בנפשכם שגם צביר על כזה אינו בודד ביקום, ומכאן שכמות הכוכבים ביקום היא בלתי נתפסת.

הערה: חלקים בכתבה זו ובתגובות הקשורים להתנגשות הצפויה בין שביל החלב לגלקסית אנדרומדה תוקנו בתאריך 17.9.12 לאור הערותיו של  יאיר ארכבי מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה במכון ויצמן למדע.

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.