לכל התוכניות

מדענוע

מציתים את ניצוץ המדע בחטיבות הביניים וביסודי בכל רחבי הארץ

נעים להכיר!

אנחנו צוות המדענוע: ניידת מדע שמצוידת במוצגים מדעיים, בערכות ובעזרי הוראה שונים. ניידת המדענוע מגיעה אל חטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים, והצוות מפגיש תלמידים עם עולם המדע: כימיה, פיזיקה וביולוגיה.
מטרתנו פשוטה אך מאתגרת: לחשוף את תלמידי בתי הספר למדע עכשווי ויצירתי.

איך עושים את זה?
ניידת המדענוע מגיעה ליום פעילות בבית הספר. ביום זה ניתן להעביר עד 6 פעילויות ביום, 2-3 פעילויות במקביל. הניידת מגיעה עם צוות המורכב מסגל ההוראה של מכון דוידסון ומתלמידי מחקר ממגוון אוניברסיטאות, בהן הפקולטה לחקלאות ומכון ויצמן למדע ברחובות.
המפגשים נערכים בכיתות בית הספר בהנחיית צוות המדענוע ובמהלכם צופים התלמידים בהדגמות, עורכים ניסויים ובונים דגמים הממחישים עקרונות ומושגים מדעיים. הפעילות  מהווה את תחילתו של תהליך ארוך טווח לפיתוח ועידוד סקרנות מדעית וכללית בקרב התלמידים.

כמה זמן?
כל פעילות אורכת כשעה וחצי

מהי הפעילות המוצעת?
1. בתי ספר יסודיים - פעילויות מגוונות בתחומי המדע השונים

במסגרת תוכנית זו תגיע הניידת המדעית, לפעילות של שעה וחצי בבתי הספר היסודיים. כל שכבת גיל יכולה לבחור את אחת  משתי הפעילויות הבאות:
כיתות א'-ב':
1. מופעי ירח: למה הירח נראה לפעמים כמו בננה ולפעמים כמו עיגול? בפעילות נלמד מהו ירח, מה הן התאוריות על תהליך הווצרותו, ומדוע מראהו הוא משתנה לאורך החודש. נדגים את מופעי הירח, וכל תלמיד יבנה דגם הממחיש את מופעי הירח
2. לחץ –צוללן קרטזי: מהו צוללן קרטזי? ואיך נגרום לו לצלול ולצוף? בפעילות זו נכיר את כוח הציפה, ונראה איך שינויים קטנים בלחץ על המיכל בו הוא נתון משנים את המסה שלו ובהתאם גורמים לו לעלות ולרדת במיכל. כל תלמיד יבנה צוללן קרטזי
כיתות ג'-ד':
1. משחקי אור - פריסקופ וגלגל ניוטון: מה הן קרני האור? איך אפשר לשבור אותן? ואיך שמערבבים את צבעי האור מקבלים אור לבן? בפעילות נכיר ונדגים מה הם קרני אור וכל תלמיד יבנה פריסקופ וסביבון ניוטון
2. הדגמות לחץ - בניית משגר טילים: מהו לחץ? האם לאוויר יש כוח להזיז חפצים? אילו גורמים משפיעים על מידת הלחץ? בפעילות זו נכיר את מושג הלחץ, נראה איפה אנחנו פוגשים אותו בחיי היום יום, ונדגים את השפעותיו של לחץ אוויר. כל תלמיד יבנה וישגר טיל מזרק.
כיתות ה'-ו':
1. צפיפות - בניית מנורת לבה: מהי צפיפות? איך היא קשורה לים המלח? ולקרחונים? בפעילות נכיר את מושג הצפיפות. נראה איך הבדלים בצפיפות גורמים לקרחונים לצוף, לגוש שמן לשקוע, ולבועות אוויר לרחף. כל תלמיד יבנה מנורת לבה.
2. פעילות חשמל ומגנטיות – ואן דר גרף: מהו חשמל? ומהו חשמל סטטי? ואיך הם קשורים לאדון ואן דה גרף? בפעילות נכיר תופעות הקשורות לחשמל ולחשמל סטטי, נבין איך נוצרים ברקים, וכל תלמיד יבנה מעגל חשמלי עם בצק מוליך

עלות התוכנית: 1710 ש"ח לקפסולה עד 18 תלמידים. (מתייחס לתקופת הקורונה ויתעדכן בהתאם להנחיות המשק).

• חשוב לציין כי העלויות גבוהות נובעות מהעובדה כי יש צורך ללמד בקפסולות, צוות ההדרכה לכל כיתה הינו כפול וצוות המדענוע יגיע  לבתי הספר יותר פעמים בהתאם לכמות הקבוצות המופעלות.
  • אין מינימום תלמידים, המחיר הינו לקבוצה.

2. חטיבות ביניים - פעילויות ממוקדות תוכן בתחומי כימיה, פיזיקה וביולוגיה
להלן התכנים לבחירה:
המראות ונחיתות: בפעילות "המראות ונחיתות" נבנה ונשגר "טילים" ונלמד על אופן הפעולה של מנועים רקטיים הפועלים בעת שיגור חלליות ולווינים אל החלל. נייצר "חללית" עם "אסטרונאוט" ונחשוב ונתכנן כיצד ניתן להנחית אותם בבטחה תוך היסתמכות על עקרונות וחוקים פיזיקאליים.
נפלאות החומר: מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לקשיח? אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות  התלמידים ילמדו על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מדליקות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם יווכחו שה"קסם" מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעים.
חיידקים בסביבה: היא פעילות חווייתית המלווה בניסויים. התלמידים נכנסים לעולם החיידקים, בעקבות תגליותיו של אנטוני ואן לבנהוק, וצופים ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ אור. התלמידים עורכים היכרות תיאורטית ומעשית עם שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים, ולומדים על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום.
המדליף: בפעילות "תעלומת המדליף" התלמידים פותרים תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". התלמידים משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת את אחד החשודים בפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ו"שתן" והן נבדקות ומאובחנות ע"י התלמידים במספר שיטות. התלמידים צריכים לשים לב לפרטים בחקירה, המרמזים על תוצאות בדיקות השתן והדם של ה"חשודים".

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300