לכל התוכניות

רואים סביבה לחטיבת ביניים

שילוב הפעילות "חיידקים בסביבה" (ביולוגיה) עם "מראה מראה מה את מראה" (פיזיקה) או "טיהור מים" (כימיה – לכיתות ט' בלבד)

פעילות "חיידקים בסביבה" היא פעילות חווייתית המלווה בניסויים. התלמידים נכנסים לעולם החיידקים, בעקבות תגליותיו של אנטוני ואן לבנהוק, וצופים ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ אור. התלמידים עורכים היכרות תיאורטית ומעשית עם שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים, ולומדים על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום. הפעילות מתאימה לנושאים בתוכנית הלימודים: יחידות מידה וגודל, השפעת המיקרוסקופ על גילוי תאים וחיידקים, מיון היצורים לממלכות – יצורים חד-תאיים ורב-תאיים, חשיבות החיידקים בקיום מערכות אקולוגיות ועוד.

המורה יסכם את תוצאות הניסויים  בבית הספר למחרת או כעבור מספר ימים.

לשילוב עם אחת הפעילויות הבאות:

מראה מראה מה את מראה?
כיצד אנחנו רואים? מה קורה לאור במעבר בין חומרים? איך עובד פריסקופ? איך עובד מיקרוסקופ? הפעילות עוסקת בתכונות האור ומלווה בביצוע מגוון הדגמות והפעלות, כולל בניית פריסקופ אישי על ידי התלמידים.

טיהור מים
פעילות "טיהור מים" עוסקת בנושא מצב משק המים בישראל ובעולם, ומלווה בהתנסות פעילה בשיטות לטיהור מים ממזהמים ומכימיקלים שונים. בפעילות נכיר מערכות שונות לטיהור מים ונבצע ניסויים לבחינת השינויים המתרחשים במי הברז העוברים דרך המסנן הביתי.

מדוע ביחד: "חיידקים בסביבה" ו"מראה מראה מה את מראה?"
שילוב הפעילויות מאפשר הרחבת הידע המדעי הנדרש להבנה כיצד מיקרוסקופ אור מאפשר הגדלת עצמים. מטרת הפעילויות היא לעורר בקרב התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות בסיסיות תוך כדי עשייה פעילה וחווייתית. יחד מספקות הפעילויות הצצה לתחומי המדע השונים, וההשתתפות בהן יכולה להדליק ניצוץ ולמשוך את התלמידים להתעניין במקצועות המדעיים.

מדוע ביחד: "חיידקים בסביבה" ו"טיהור מים"
שילוב הפעילויות מאפשר הרחבת הידע המדעי בתחומים הקשורים להיבטים כימיים וביולוגיים של זיהום מקורות מים ולאפשרויות הטיהור והחיטוי שלהם. מטרת הפעילויות היא לעורר בקרב התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות בסיסיות תוך כדי עשייה פעילה וחווייתית. יחד מספקות הפעילויות הצצה לתחומי המדע השונים, וההשתתפות בהן יכולה להדליק ניצוץ ולמשוך את התלמידים להתעניין במקצועות המדעיים.

למורי חטיבת ביניים שמעוניינים לחשוף את תלמידיהם למגוון תחומי מדע כהעשרה לחומר הנלמד בכיתה, ולעורר אצל התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות.

מועד הפעילות נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ 3-4 שעות