לכל התוכניות

פריזמה לכיתות ט'

הביאו את תלמידיכם לחוויה מדעית מעשירה בקמפוס מכון דוידסון. התלמידים יבצעו ניסויים ויצפו בהדגמות מפתיעות בתוכניות פעילות ומעוררות סקרנות. יש לשלב שתי פעילויות של תוכנית פריזמה במעבדה, או לשלב בין פעילות פריזמה אחת לבין ביקור בבית ההיסטורי של חיים ויצמן.

התמקדו בתחום מדעי אחד, שלבו פעילויות משני תחומי מדע שונים או שלבו פעילות מעבדה וסיור בבית ויצמן

למי:

כיתות ט'

מתי:

מועד הפעילות ייקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ-4-3 שעות

איפה:

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

כמה:

(28-19 משתתפים) 

לפרטים נוספים יש לפנות למוקד קשרי הלקוחות 08-9378300

 

איך:

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

לעוף על טיל

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

איך יוצאים טילים לחלל? מהו החוק השלישי של ניוטון? מה הקשר ביניהם?

בפעילות נבנה טילי מים ונשגר אותם אל על. נבין איך הפעלת כוח כלפי מטה מאפשרת לדחוף את הטילים למעלה, ונכיר את אופן הפעולה של מנועים רקטיים המשמשים לשיגור חלליות ולוויינים אל החלל.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: אוויר, לחץ האוויר, כוח האוויר, כוח הכבידה, כוח החיכוך, החוק השלישי של ניוטון

ניווט במאדים 

משך הפעילות: שלוש וחצי שעות 

מדוע חשוב לחקור את החלל? איך מבצעים משימות במאדים? 

בפעילות ניחשף לעקרונות הרובוטיקה, נלמד על מאדים, על מערכת השמש ועל החשיבות בחקר החלל. נכיר את התגליות החדשות של התקופה האחרונה, את רכבי החלל אשר הונחתו על מאדים ואת הלוויינים הסובבים אותו. התלמידים יכירו מערכות מורכבות המשלבות תחומי מדע שונים כגון הנדסת תוכנה, מדעים פלנטריים, פיזיקה, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסת מכונות ומתמטיקה תוך שימוש ברובוטים לגו.  

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: תכנות, חשיבה חישובית, מתמטיקה וגאומטריה בסיסיים 

ידע מקדים נדרש: גאומטריה בסיסית, חישוב היקף של מעגל 

באופן פיזיקלי 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מהי פיזיקה? מתי היא התחילה?  
בפעילות החווייתית נצא למסע היסטורי בעקבות גילויין של תופעות בשדה הפיזיקה, תוך צפייה בהדגמות פיזיקליות מפתיעות ומופלאות. הפעילות כוללת טווח רחב של הדגמות מתחומי פיזיקה מגוונים: מכניקה, גלים, גזים, חשמל, מגנטיות ומכניקה קוונטית. כל זאת בתוספת הסברים, סיפורים ושעשוע. 

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: חוק האינרציה, תנועה מעגלית, גלים, לחץ, גזים, חשמל, מגנטיות, מוליך על 

תעלומת המדליף 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מהו זיהוי פלילי? איך עוזר המדע בפתרון תעלומות בלשיות? מדוע אנו נדרשים לפעמים לעשות בדיקת דם או שתן? כיצד קובעים סוג דם ולמה זה חשוב?
בפעילות נפתור תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ״זירת פשע״. נשתתף במשחק תפקידים שבו כל קבוצה תייצג את אחד מהחשודים בביצוע הפשע. נאבחן בשיטות ביוכימיות ראיות ״דם״ ו״שתן״ שנמצאו בזירה וניצור הקשר רלוונטי למושגים הקשורים למערכת ההפרשה, ההובלה והחיסון.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מערכת ההפרשה וההובלה, ניסוי מבוקר, אינדיקטור, עיכול והפקת אנרגיה (סוכרים, חלבונים), מערכת החיסון, מיקום דנ"א בתאים 

ידע מקדים נדרש: רצוי ידע בסיסי אודות מערכת ההפרשה, ההובלה והחיסון ועבודה במעבדה לפי פרוטוקול 

חיידקים בסביבה 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מי גילה את עולם החיידקים? איך עובדים עם חיידקים במעבדה?  
בפעילות נצפה ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ ונערוך היכרות עם המדען אנטוני ואן לבנהוק ועם עולם החיידקים שגילה. בנוסף נכיר שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים ונתנסה בהן, נזרע חיידקים על צלחות פטרי ונלמד באופן פעיל על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום. 

תוצאות הניסויים מתקבלות לאחר יום, כך שאפשר לסכם אותן בבית הספר לאחר הפעילות 

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה התא, סדרי גודל ויחידות, אוקריוטים ופרוקריוטים, המערכות בגוף האדם 

ידע מקדים נדרש: מבנה התא וההבדלים בין תאים אוקריוטים ופרוקריוטים 

המדען שהציל מיליונים  

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מהי אנטיביוטיקה? מי גילה אותה?  
בפעילות נעקוב אחר תגליותיו של הרופא והמדען אלכסנדר פלמינג. נלמד על האנזים ליזוזים המצוי ברוק, ונעקוב אחר הצטללות תרחיף חיידקים בנוכחות ליזוזים בעזרת מכשיר ספקטרופוטומטר. נכיר את תרופת הפלא, האנטיביוטיקה, ונבדוק את השפעתה על גידול תאים אאוקריוטים (שמרים) ופרוקריוטים (חיידקים) בצלחות פטרי.

תוצאות הניסויים מתקבלות לאחר יום, כך שאפשר לסכם אותן בבית הספר לאחר הפעילות.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: עיכול כימי, אנזימים, תא חיידק, דופן תא, מושבת חיידקים, בליעת אור, היגיינה, סטריליזציה, מערכת חיסון מולדת. 

ידע מקדים נדרש: מבנה התא, תאים אוקריוטים ופרוקריוטים, עבודה לפי פרוטוקול, ניתוח גרפים 

נפלאות החומר 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מה זה חומר? ממה הוא מורכב? מה קורה לחלקיקי החומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים?  
בפעילות חווייתית המלווה בהדגמות ובניסויים נלמד על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מפתיעות המערבות חנקן נוזלי, נתנסה בעבודה עם קרח יבש ונקנח בגלידה חלבית - מדעית. 

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: המודל החלקיקי של החומר, מצבי צבירה ומעברים ביניהם, הרכב האוויר 

יופי של כימיה 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

איך מחברים בין מים לשמן? מה הן תערובות קולואידיות ואיך הן קשורות לקרם ידיים?  
בפעילות נלמד באופן חווייתי ומעשי על סוגי תערובות ועל חומרים פעילי שטח, נבין מהם העקרונות המדעיים העומדים מאחורי חיבור בין שמן ומים להכנת תחליב ונכין בעצמנו קרם ידיים ריחני ונעים למגע. 

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: סוגי תערובות, הידרופובי הידרופילי, חומרים פעילי שטח (סבון) 

הכימיה בתרופות 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מהי תרופה? כיצד מפתחים תרופות בעידן המודרני? מה נדרש כדי שתרופה תצא מהמעבדה לשוק?  
בפעילות נדון בשאלות אלו, ונכיר שלבים שונים בתהליך הכנת תרופה במעבדה מתוך התנסות במיצוי חומר פעיל ממקור צמחי וכימוס שלו לכמוסה. 

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה החומר, קשרים כימיים 

החיידק הציוני 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

מה הייתה תרומתו של ד״ר חיים ויצמן למדע? כיצד משפיע סוג הפרי על תהליך התסיסה?  
בפעילות נכיר את פועלו המדעי של ד"ר חיים ויצמן וניחשף לכימיה ולביולוגיה שמסתתרות מאחורי עבודתו, שכללה שימוש במיקרואורגניזמים לפיתוחים מדעיים פורצי דרך. במהלך הפעילות נשווה בין תהליך התסיסה של ענבי יין לזה של תירס, ונזהה חלק מתוצרי התסיסה בשיטות פיזיקליות וכימיות.

במהלך הפעילות תוצג מערכת זיקוק ויודגם תהליך זיקוק.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות 

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: משוואות כימיות, מגיבים ותוצרים, נשימה ותסיסה, תאים אוקריוטים ופרוקריוטים, הפרדת תערובות 

מומלץ לשלב עם ביקור בבית ויצמן 

תחנות בחייו – ביקור בבית ויצמן 

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת) 

משחק חווייתי הכולל פתרון חידות וביצוע משימות, באמצעותו ילמדו התלמידים אודות ציוני דרך היסטוריים לאורך ציר חייו של ד״ר חיים ויצמן. מעבר לחוויה הלימודית, המשחק מפתח עבודת צוות וחשיבה מחוץ לקופסה. 

משחק אינטראקטיבי המתקיים בבית ויצמן וברחבי האחוזה. 

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

 

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300

רוצים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!