לכל התוכניות

פריזמה לכיתות ח'

בואו לחשוף את התלמידים למגוון תחומי מדע מעשירים, לעורר את סקרנותם לגבי תופעות מדעיות ולהקסים אותם בנפלאות המדע תוך ביצוע ניסויים על ידי התלמידים. אפשר לשלב שתי פעילויות מהפעילויות החווייתיות של פריזמה המיועדות לתלמידים בכיתה ח׳ או לשלב בין פעילות אחת לביקור בבית ההיסטורי של חיים ויצמן, הנשיא הראשון של מדינת ישראל.

התמקדו בתחום מדעי אחד או שלבו פעילויות משני תחומי מדע שונים, או שלבו פעילות מעבדה וסיור בבית ויצמן

כיתות ח'.

מועד הפעילות ייקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ 3-4 שעות

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

96-75 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מ- 15תלמידים תחויב לפי 15 תלמידים

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

מנפלאות החומר
מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לקשיח?
אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות ילמדו התלמידים על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מדליקות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם ייווכחו שה"קסם" מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעיים.

תעלומת המדליף
בפעילות "תעלומת המדליף" התלמידים פותרים תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". התלמידים משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת את אחד החשודים בפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ו"שתן" והן נבדקות ומאובחנות ע"י התלמידים במספר שיטות. התלמידים צריכים לשים לב לפרטים בחקירה, המרמזים על תוצאות בדיקות השתן והדם של ה"חשודים". המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום והחשיבות של מידע אודות זהות סוג הדם בהקשר של תרומת דם, נלמדות בצורה פעילה וחווייתית.

המראות ונחיתות
בפעילות "המראות ונחיתות" נבנה ונשגר "טילים" ונלמד על אופן הפעולה של מנועים רקטיים הפועלים בעת שיגור חלליות ולוויינים אל החלל. נייצר "חללית" עם "אסטרונאוט" ונחשוב ונתכנן כיצד ניתן להנחית אותם בבטחה תוך הסתמכות על עקרונות וחוקים פיזיקאליים.

חיידקים בסביבה
פעילות "חיידקים בסביבה" היא פעילות חווייתית המלווה בניסויים. התלמידים נכנסים לעולם החיידקים, בעקבות תגליותיו של אנטוני ואן לבנהוק, וצופים ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ אור. התלמידים עורכים היכרות תיאורטית ומעשית עם שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים, ולומדים על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום. הפעילות מתאימה לנושאים בתוכנית הלימודים: יחידות מידה וגודל, השפעת המיקרוסקופ על גילוי תאים וחיידקים, מיון היצורים לממלכות – יצורים חד-תאיים ורב-תאיים, חשיבות החיידקים בקיום מערכות אקולוגיות ועוד.
המורה יסכם את תוצאות הניסויים בבית הספר למחרת או כעבור מספר ימים.

המדען שהציל מיליונים
בפעילות "המדען שהציל מיליונים" יעקבו התלמידים אחר תגליותיו של הרופא והמדען אלכסנדר פלמינג. התלמידים ילמדו על האנזים ליזוזים המצוי ברוק, ויעקבו אחר הצטללות תרחיף חיידקים בנוכחות ליזוזים בעזרת מכשיר ספקטרופוטומטר. התלמידים יכירו את תרופת הפלא, האנטיביוטיקה, ויבדקו את השפעתה על גידול תאים אאוקריוטים (שמרים) ופרוקריוטים (חיידקים) בצלחות פטרי.

ניווט במאדים
רובוטים משמשים אותנו במגוון עצום של תחומים, ובמקרים רבים נועדו לבצע פעולות שבני האדם אינם יכולים לבצע. אחת הדוגמאות לכך היא רכבי החלל (רוברים) החוקרים את הרכב הקרקע ואת הרכב האטמוספירה של כוכב הלכת מאדים. הפעילות ברובוטיקה היא סדנת למידה רב-תחומית המשלבת בין מגוון תחומי מדע, כגון: הנדסת תוכנה, פיזיקה, מדעים פלנטריים, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה.
מטרת הפעילות היא לחשוף את התלמידים למערכות מורכבות המשלבות תחומי מדע שונים תוך שימוש ברובוטים. במהלך הפעילות יבצעו התלמידים משימות מלהיבות באמצעות רובוטים ויכירו מקרוב את האתגרים העומדים בפני המדענים בחקר החלל, ובפרט במאדים. התלמידים יכירו את הרובוט, ילמדו לתקשר אתו באמצעות תכנות, יבצעו משימות ויתמודדו עם אתגרים הנדסיים.
לקראת סוף הפעילות נתכנן רובוט אוטונומי לחלוטין שיבצע משימות ללא התערבות אנושית.

קוסמטיקה
בפעילות "קוסמטיקה" נבין כיצד אפשר לערבב שמן ומים ונלמד מהו תחליב.
בפעילות יכירו התלמידים את העקרונות המדעיים והטכנולוגיים העומדים מאחורי הכנת קרם ידיים וסוגי תערובות, ילמדו על תערובות קולואידיות ועל חומרים פעילי שטח, ויכינו קרם ידיים.

בישול מולקולרי
את המושג בישול מולקולרי הציגו לראשונה הפיזיקאי ניקולס קורטי והכימאי הרווה טיס בשנת 1988. אחת המטרות של הבישול המולקולרי שהוגדרו על ידי טיס בעבודת הדוקטורט שלו: חקירת הבסיס המדעי של אמירות גסטרונומית, ו"עצות סבתא" בתחום הכנת המזון.
הפעילות "בישול מולקולרי" מתאימה כפעילות העשרה חווייתית. במהלך הסדנה יתנסו התלמידים בטכניקות המשמשות בבישול המולקולרי תוך הבנת הבסיס המדעי המסביר את התופעות והטכנולוגיות החדשניות שבהן משתמשים בתחום. נלמד על מולקולות גדולות ופולימרים ונערוך ניסויים שבהם נכין ונאכל אטריות משוקו ורביולי מפירות.

בית חיים ויצמן
ביקור בבית חיים ויצמן - הראשון במדע
משחק אינטראקטיבי בדגש על החדשנות והיזמות המדעית של ד"ר חיים ויצמן. הפעילות מלווה ברמזים ובמשימות אודות פעלו של ד"ר ויצמן לביסוס המדע כתשתית חיונית להקמת המדינה.

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300