לכל התוכניות

פריזמה לכיתות ז'

בואו לחשוף את התלמידים למגוון תחומי מדע מעשירים, לעורר את סקרנותם לגבי תופעות מדעיות ולהקסים אותם בנפלאות המדע תוך ביצוע ניסויים על ידי התלמידים. אפשר לשלב שתי פעילויות מהפעילויות החווייתיות של פריזמה המיועדות לתלמידים בכיתה ז׳ או לשלב בין פעילות אחת לביקור בבית ההיסטורי של חיים ויצמן, הנשיא הראשון של מדינת ישראל.

התמקדו בתחום מדעי אחד או שלבו פעילויות משני תחומי מדע שונים, או שלבו פעילות מעבדה וסיור בבית ויצמן

כיתות ז'

מועד הפעילות ייקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ 3-4 שעות

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

96-75 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מ- 15 תלמידים תחויב לפי 15 תלמידים

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

מנפלאות החומר
מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לקשיח?
אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות ילמדו התלמידים על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מדליקות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם ייווכחו שה"קסם" מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעיים.

תעלומת המדליף
בפעילות "תעלומת המדליף" יפתרו התלמידים תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". התלמידים ישתתפו במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת את אחד החשודים בפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ושל "שתן" והן נבדקות ומאובחנות על ידי התלמידים במספר שיטות. התלמידים צריכים לשים לב לפרטים בחקירה, המרמזים על תוצאות בדיקות השתן והדם של ה"חשודים". המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום והחשיבות של מידע אודות זהות סוג הדם בהקשר של תרומת דם, נלמדות בצורה פעילה וחווייתית.

המראות ונחיתות
בפעילות "המראות ונחיתות" נבנה "טילים" ונשגר אותם. נלמד על אופן הפעולה של מנועים רקטיים הפועלים בעת שיגור חלליות ולוויינים אל החלל.
נייצר "חללית" עם "אסטרונאוט" ואז נחשוב ונתכנן כיצד נוכל להנחית אותם בבטחה תוך הסתמכות על עקרונות וחוקים פיזיקליים.

חיידקים בסביבה
פעילות "חיידקים בסביבה" היא פעילות חווייתית המלווה בניסויים. התלמידים ייכנסו לעולם החיידקים בעקבות תגליותיו של אנטוני ואן לבנהוק, ויצפו ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ אור. התלמידים יערכו היכרות תיאורטית ומעשית עם שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים, וילמדו על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום.
הפעילות מתאימה לנושאים בתוכנית הלימודים: יחידות מידה וגודל, השפעת המיקרוסקופ על גילוי תאים וחיידקים, מיון היצורים לממלכות – יצורים חד-תאיים ורב-תאיים, חשיבות החיידקים בקיום מערכות אקולוגיות ועוד.
המורה יסכם את תוצאות הניסויים בבית הספר למחרת או כעבור מספר ימים.

בית חיים ויצמן
ביקור בבית חיים ויצמן - הראשון במדע
משחק אינטראקטיבי בדגש על החדשנות והיזמות המדעית של ד"ר חיים ויצמן. הפעילות מלווה ברמזים ובמשימות אודות פעלו של ד"ר ויצמן לביסוס המדע כתשתית חיונית להקמת המדינה.

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300