לכל התוכניות

פריזמה לחטיבה העליונה - מגמת ביולוגיה וביוטכנולוגיה

הביאו את תלמידיכם לחוויה מדעית מעשירה בקמפוס מכון דוידסון כדי לראות ולהרגיש מדע. הפעילויות מתקיימות במעבדות מתקדמות ומאובזרות, מותאמות למגמות הלימוד השונות ומועברות על ידי צוות מיומן ומקצועי.

כיתות בחטיבה העליונה

מועד הפעילות ייקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ-5-4 שעות

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

(28-18 משתתפים)

לפרטים נוספים יש לפנות למוקד קשרי הלקוחות 08-9378300

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

כיתות י'

תעלומת המדליף

משך: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)

איך עוזר המדע בפתרון תעלומות בלשיות? מהן המשמעויות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום? כיצד קובעים סוג דם?
בפעילות נפתור תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ״זירת פשע״. נשתתף במשחק תפקידים שבו כל קבוצה תייצג את אחד מהחשודים בביצוע הפשע. בזירה נמצאו ראיות ״דם״ ו״שתן״ שאותן נבדוק ונאבחן במספר שיטות ביוכימיות. נלמד בצורה פעילה וחווייתית מהי המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום ומהי החשיבות שיש למידע אודות זהות סוג הדם במתן תרומת דם, וניצור הקשר רלוונטי למושגים הקשורים למערכת ההפרשה, ההובלה והחיסון.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מערכת ההפרשה וההובלה, ניסוי מבוקר, אינדיקטור, עיכול והפקת אנרגיה (סוכרים, חלבונים), מערכת החיסון, מיקום דנ"א בתאים

ידע מקדים נדרש: רצוי ידע בסיסי אודות מערכת ההפרשה, ההובלה והחיסון ועבודה במעבדה לפי פרוטוקול

חיידקים בסביבה

משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)

מי גילה את עולם החיידקים? איך עובדים עם חיידקים במעבדה?
בפעילות נצפה ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ ונערוך היכרות עם המדען אנטוני ואן לבנהוק ועם עולם החיידקים שגילה. בנוסף נכיר שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים ונתנסה בהן, נזרע חיידקים על צלחות פטרי ונלמד באופן פעיל על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום.

תוצאות הניסויים מתקבלות לאחר יום, כך שאפשר לסכם אותן בבית הספר לאחר הפעילות

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה התא, סדרי גודל ויחידות, אוקריוטים ופרוקריוטים, המערכות בגוף האדם

ידע מקדים נדרש: מבנה התא וההבדלים בין תאים אוקריוטים ופרוקריוטים

החשוד המיידי

משך הפעילות: 4 שעות

מהם העקרונות המדעיים שמשמשים במדע הזיהוי הפלילי? כיצד מאפשרים סיבים, טביעות אצבעות, אבקות ודנ״א לזהות חשודים בפשע?

בפעילות נפתור תעלומת רצח בעזרת ראיות מזירת הפשע. באמצעות משחק תפקידים שבו כל קבוצה מייצגת חשוד הכופר באשמה נלמד על העקרונות המדעיים בזיהוי פלילי. בדרך לפתרון התעלומה נבצע בדיקת דנ״א על ידי חיתוך באנזימי הגבלה והרצה בג'ל אלקטרופורזה, נמיין טביעות אצבעות, נבחן סיבים ממקורות שונים תחת המיקרוסקופ ונבדיל בין אבקות שונות על ידי שריפה.

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה התא, מבנה הדנ"א, מבנה האטום וקשרים כימיים

כיתות יא-יב

מחלת הצליאק – אימונודיאגנוסטיקה

משך הפעילות: 4 שעות

מהו גלוטן? מהי חשיבותו במזון? מדוע יש אנשים הרגישים אליו?
בפעילות נכיר את הגלוטן – חלבון החיטה, המצוי במאכלים רבים, ונשמע על מחלת הצליאק שעלולה להתפתח באנשים הרגישים אליו. נתנסה בשיטה איכותית לזיהוי גלוטן במזון בעזרת נוגדנים, המשמשת גם בתעשייה, ובאליזה, שיטה כמותית לזיהוי גלוטן. בנוסף, נתייחס להיבטים המולקולריים והקליניים של מחלת הצליאק, לדרכים לאבחונה ולהשלכותיה על חיי היום יום של החולים בה.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מערכת החיסון כולל נוגדנים, ניסוי איכותי וכמותי, תזונת האדם, קריאת גרף, יחידות, ספקטרופוטומטר, עקומת כיול

ידע מקדים נדרש: היכרות עם פעילות מערכת החיסון ומבנה הנוגדנים

תורשה בפיתה

משך הפעילות: 4 שעות

מהי מחלה גנטית? כיצד יכולה מחלה גנטית להשפיע על מבנה חלבונים? איך אפשר לאבחן מחלות גנטיות?
בפעילות נעזור לזוג הורים לאבחן האם ילדיהם חולים במחלה גנטית הנובעת משינוי בחומר התורשתי, שמתבטאת, בין השאר, ברגישות לפול. נבצע משימה פעילה באתר BLAST להשוואת רצפים, נקבע את משקלו המולקולרי של חלבון פגום על ידי הרצה בג'ל אלקטרופורזה, ונבצע ניסוי ביוכימי לקביעת רמות הפעילות של האנזים הפגום אל מול האנזים התקין.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה התא, החומר התורשתי – הדנ"א, מדנ"א לחלבון, מוטציות, תורשה מנדלית

מחלת הסרטן - תגליות ותובנות

משך הפעילות: 5 שעות

האם סרטן היא מחלה אחת? מהו הבסיס הגנטי והמולקולרי שמוביל למחלות סרטן?
בפעילות נעבוד עם דגימות דנ"א ממודל מעבדה ונזהה גן מוטנטי באמצעות שיטת  PCR  והרצה בג'ל אלקטרופורזה. בנוסף, נתבונן בדגימות מגידול סרטני תחת מיקרוסקופ, ונדגים נוכחות של חלבון מוטנטי הגורם לסרטן במיצוי חלבונים מגידול סרטני באמצעות נוגדנים בשיטת תספיג נקודתי. ניחשף לטיפולים ותיקים וחדשניים המשמשים להתמודדות עם מחלות הסרטן בעלות מאפיינים שונים, ונבין את הקושי במציאת מענה למחלות אלו.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות

נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה התא, החומר התורשתי – הדנ"א, מדנ"א לחלבון,  מוטציות, הנדסה גנטית ובקרה על ביטוי גנים

היכן הפלסמיד המהונדס?

משך הפעילות: 5 שעות

מהו פלסמיד? מהו תפקידם של פלסמידים בתהליכי הנדסה גנטית?
בפעילות נלמד לאתר פלסמיד מהונדס הכולל מחדר עם גן ידוע מבין שני פלסמידים נתונים. כדי לעשות זאת נתנסה במגוון שיטות עבודה המשמשות בביולוגיה מולקולרית במעבדה ובתעשייה: שימוש ב-PCR, ביצוע טרנספורמציה לחיידקים, חיתוך דנ״א באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה.

ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות