לכל התוכניות

פריזמה לחטיבה העליונה - מגמת ביולוגיה וביוטכנולוגיה

הביאו את תלמידיכם לחוויה מדעית מעשירה בקמפוס מכון דוידסון לראות ולהרגיש מדע. הפעילויות מתקיימות במעבדות מתקדמות ומאובזרות, מותאמות למגמות הלימוד השונות ומועברות על ידי צוות מיומן ומקצועי.

גלו עם תלמידכם מה מעסיק כיום מדענים ואנשי מדע בתחום הביולוגיה והביוטכנולוגיה והעשירו באמצעות התנסות מעשית את התכנים התיאורטיים שנלמדו בכיתה.

לכיתות בחטיבה העליונה

מועד הפעילות ייקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ-4-5 שעות

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

96/75 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מ-15 תלמידים תחויב לפי 15 תלמידים

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

תעלומת המדליף
כיתות י׳

בפעילות "תעלומת המדליף" התלמידים פותרים תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". התלמידים משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת את אחד החשודים בפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ו"שתן" והן נבדקות ומאובחנות ע"י התלמידים במספר שיטות. התלמידים צריכים לשים לב לפרטים בחקירה, המרמזים על תוצאות בדיקות השתן והדם של ה"חשודים". המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום והחשיבות של מידע אודות זהות סוג הדם בהקשר של תרומת דם, נלמדות בצורה פעילה וחווייתית.

חיידקים בסביבה
כיתות י׳

פעילות "חיידקים בסביבה" היא פעילות חווייתית המלווה בניסויים. התלמידים נכנסים לעולם החיידקים, בעקבות תגליותיו של אנטוני ואן לבנהוק, וצופים ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ אור. התלמידים עורכים היכרות תיאורטית ומעשית עם שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים, ולומדים על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום. הפעילות מתאימה לנושאים בתוכנית הלימודים: יחידות מידה וגודל, השפעת המיקרוסקופ על גילוי תאים וחיידקים, מיון היצורים לממלכות – יצורים חד-תאיים ורב-תאיים, חשיבות החיידקים בקיום מערכות אקולוגיות ועוד.
המורה יסכם את תוצאות הניסויים בבית הספר למחרת או כעבור מספר ימים.

המדען שהציל מיליונים
כיתות י׳

בפעילות "המדען שהציל מיליונים" יעקבו התלמידים אחר תגליותיו של הרופא והמדען אלכסנדר פלמינג. התלמידים ילמדו על האנזים ליזוזים המצוי ברוק, ויעקבו אחר הצטללות תרחיף חיידקים בנוכחות ליזוזים בעזרת מכשיר ספקטרופוטומטר. התלמידים יכירו את תרופת הפלא, האנטיביוטיקה, ויבדקו את השפעתה על גידול תאים אאוקריוטים (שמרים) ופרוקריוטים (חיידקים) בצלחות פטרי.

פעילויות בבית חיים ויצמן
החיידק של וייצמן
כיתות י׳

משחק אינטראקטיבי העוסק במחקר הביוטכנולוגי של ד"ר חיים ויצמן ובתרומתו לניצחון בריטניה במלחמת העולם הראשונה. במהלך המשחק יגלו יחשפו המשתתפים את הקשר בין הישגיו פורצי הדרך בתחום המדעי להישגים בתחום המדיני.

אתגר קופסאות הבריחה של בית ויצמן
כיתות י׳

משחק אתגרי המעודד חשיבה מחוץ לקופסה. האתגר כולל שלוש קופסאות נעולות במנעולי קוד שאותן צריך לפתוח. לא נדרש ידע קודם - רק שיתוף פעולה וחשיבה יצירתית. האתגר פותח עולם שלם של חוויה, ידע ואתגר סביב דמותו של ד"ר חיים ויצמן ופועלו. אפשר לפצח בכל שפה - הפיצוח בסמלים ללא אותיות.

המרוץ למכון
כיתות י׳

פעילות ניווט ומשימות ברחבי מכון ויצמן למדע, במהלכה יגלו התלמידים מאין נובעים הישגיו המדעיים החשובים של ד"ר חיים ויצמן. בנוסף יגלו המשתתפים מהו סוד הקסם בחזונו של ד"ר חיים ויצמן, שלפני למעלה משמונים שנה הקים את המכון שממשיך מאז ועד היום להיות תמיד בחזית המדע. קיום המשחק תלוי בתנאי מזג האוויר.

החשוד המיידי
כיתות י׳

בפעילות "החשוד המיידי" פותרים התלמידים "תעלומת רצח" בעזרת ראיות מ"זירת פשע". הם משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת "חשוד" הכופר באשמה ותוך כדי כך לומדים על העקרונות המדעיים בזיהוי פלילי. הפעילות מגוונת וחווייתית ומעודדת תלמידים לבחירה במקצוע הביולוגיה והביוטכנולוגיה. התלמידים יבצעו בדיקת דנ"א על ידי חיתוך באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה, ימיינו טביעות אצבעות, יבחנו סיבים ממקורות שונים בעזרת מיקרוסקופ ויבדילו בין אבקות שונות על ידי שריפה. נדרש ידע מוקדם בנושא מבנה הדנ"א, מבנה האטום וקשרים כימיים.

תורשה בפיתה
כיתות י"א-י"ב

מחלה תורשתית היא מחלה שנגרמת כתוצאה משינוי בחומר התורשתי - בגנים או בכרומוזומים. במקרים רבים נושאים ההורים את הפגם הגנטי ומעבירים אותו בתורשה לצאצאיהם. הכרת הגנים והתקדמות הטכנולוגיה מאפשרות אבחון של מחלות תורשתיות ומניעתן. כאשר יש חשד למחלה תורשתית במשפחה פונים לרופא גנטיקאי מומחה כדי שיערוך את בדיקות האבחון הגנטי ויתן את הייעוץ המתאים. בפעילות נחזור בקצרה על מבנה הדנ"א והגנים ותפקודם ונבין למה עלולה לגרום מוטציה בדנ"א. בנוסף נעזור להורים לאבחן האם ילדיהם חולים במחלה גנטית הגורמת לרגישות לפול על ידי ביצוע משימה פעילה באתר BLAST להתאמת רצפים, קביעת משקלו המולקולרי של החלבון הפגום בג'ל אלקטרופורזה והדגמה של ניסוי ביוכימי הקובע רמת פעילות אנזים G6PD תקין ופגום.

מחלת הצליאק-אימונודיאגנוסטיקה

הפעילות מיועדת לתלמידי כיתות י"א-י"ב ממגמות ביולוגיה וביוטכנולוגיה
מחלת הצליאק (בעברית: דַּגֶּנֶת) והקשר שלה לגלוטן במזון − אימונודיאגנוסטיקה.
הגלוטן הוא חלבון חיטה, ולכן מצוי בסוגי מזון רבים. הוא מרכיב חיוני במזון, אך גורם נזק לאנשים הרגישים אליו. בפעילות נלמד על חלבון הגלוטן ועל ההיסטוריה של החיטה והלחם בתזונת האדם. נזהה בעזרת נוגדנים גלוטן במזון בשיטה איכותית ובשיטה כמותית. נתייחס להיבטים המולקולריים והקליניים של מחלת הצליאק, לדרכים לאבחונה, ולהשלכותיה על חיי היום יום של החולים בה.
נדרש ידע מוקדם על מערכת החיסון ועל מבנה הנוגדנים.

מחלת הסרטן – תגליות ותובנות
כיתות י"א-י"ב

הפעילות מתאימה לתלמידי כיתות י"א-י"ב כפעילות חווייתית מעשירה המקנה ידע בנושא מחלת הסרטן, הסיבות להתפתחותה והטיפול בה.
בפעילות יתוודעו התלמידים בצורה מעמיקה לבסיס הגנטי והמולקולרי של מחלת הסרטן. נעסוק בתהליך ההתמרה הסרטנית ונתמקד במנגנונים הגנטיים המעורבים בתהליך. נעבוד עם דגימות ממודל מעבדה ונאפיין את הדגימות שעברו התמרה סרטנית.
בפעילות נפיק דנ"א מרקמה, נזהה גן מותמר בשיטת PCR ונריץ את התוצר בג'ל. נתבונן דרך מיקרוסקופ על נזק שגידול סרטני גרם לאברים ונסיים בזיהוי חלבון סרטני ברקמות על ידי נוגדנים. נסקור ניסיונות מפתח היסטוריים ופריצות דרך מחקריות שנעשו בתחום ונדון איך אפשר לנצל את המידע הנרכש לצורך טיפול וריפוי.
נדרש ידע מוקדם והכרת המושגים: תא, רקמה, חלוקת התא - מיטוזה, דנ"א, כרומוזום, גן - תכונה, חלבון, מוטציה.
משך הפעילות: 5 שעות

היכן  הפלסמיד המהונדס?
כיתות י"א-י"ב

פעילות המתאימה לתלמידי מגמות ביוטכנולוגיה וביולוגיה שלומדים בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית. בפעילות יאתרו התלמידים מי מבין שני פלסמידים הוא פלסמיד מהונדס הכולל מחדר עם גן מסוים. לשם כך יתנסו בשיטות עבודה המקובלות בביולוגיה מולקולרית: PCR, טרנספורמציה לחיידקים, חיתוך באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה.
נדרש ידע מוקדם על המעבר מדנ"א לחלבון (שעתוק, תרגום), גן בורר, גן מדווח, פלסמיד, ראקציית PCR.
משך הפעילות: 5 שעות