לכל התוכניות

פריזמה לחטיבה העליונה

בואו לחשוף את תלמידיכם לפעילויות hands on במעבדות מתקדמות ומאובזרות המותאמות לקדמת המדע העכשווי. הביאו אותם ליום חוויתי בקמפוס מכון דוידסון לראות ולהרגיש מדע. הפעילויות מותאמות למגמות השונות ומועברות על ידי צוות מיומן ומקצועי.

גלו מה מעסיק כיום מדענים ואנשי מדע, העשירו באמצעות התנסות מעשית את התכנים התיאורטיים שנלמדו בכיתה ובצעו פעילויות חקר לבגרות בכימיה

למי:

לכיתות בחטיבה העליונה

מתי:

מועד הפעילות נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ-4-5 שעות

איפה:

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

כמה:

96 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מ-14 תלמידים תחויב לפי 14תלמידים

איך:

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

ביולוגיהפיזיקה | כימיה


ביולוגיה:

החשוד המיידי −  כיתה י'
בפעילות "החשוד המיידי" התלמידים פותרים "תעלומת רצח" בעזרת ראיות מ"זירת פשע". הם משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת "חשוד" הכופר באשמה ותוך כדי כך לומדים על העקרונות המדעיים בזיהוי פלילי. הפעילות מגוונת וחווייתית ומעודדת תלמידים לבחירה במקצוע הביולוגיה והביוטכנולוגיה. היא מיועדת לכיתות י', ומתאימה גם לתלמידי כיתה ט' מצטיינים בחטיבת הביניים. התלמידים יבצעו בדיקת דנ"א על ידי חיתוך באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה, זיהוי טביעות אצבעות, זיהוי סיבים ממקורות שונים וזיהוי אבקה לבנה. נדרש ידע מוקדם בנושא מבנה הדנ"א, מבנה האטום וקשרים כימיים.

מחלת הסרטן: תגליות ותובנות − כיתה י"אי"ב
בפעילות זו יתוודעו התלמידים בצורה מעמיקה לבסיס הגנטי והמולקולרי של מחלת הסרטן. נשים דגש על ניסיונות היסטוריים ופריצות דרך מחקריות שנעשו בתחום, ונלמד כיצד ניתן לנצל את המידע הנרכש לצורכי טיפול וריפוי. נעסוק בתהליך ההתמרה הסרטנית, ונתמקד במנגנונים הגנטיים המעורבים בתהליך. לצורך כך נשתמש בדגימות ממודל מעבדה ונאפיין את הדגימות שעברו התמרה סרטנית -  נתחיל מהפקת דנ"א, ריאקציית PCR והרצת התוצר בג'ל במטרה לזהות מוטציות. נמשיך להסתכלות מיקרוסקופית על רקמות סרטניות ונסיים באפיון ציטולוגי. לסיכום נדון בדרכי הטיפול בסרטן: השיטות המסורתיות והטיפולים החדשים כולל תרופות מוכוונות מטרה, אימונותרפיה וטיפולים מותאמים אישית.

נדרש ידע מוקדם בנושא מבנה הדנ"א, מוטציות ובקרה גנטית.

מחלת הצליאק (בעברית: דַּגֶּנֶת) והקשר שלה לגלוטן במזון −  אימונודיאגנוסטיקה −  כיתה י"אי"ב
הגלוטן הוא חלבון חיטה, ולכן מצוי בסוגי מזון רבים. הוא מרכיב חיוני במזון, אך גורם נזק לאנשים הרגישים אליו. בפעילות נלמד על חלבון הגלוטן ועל ההיסטוריה של החיטה והלחם בתזונת האדם. נזהה בעזרת נוגדנים גלוטן במזון בשיטה איכותית ובשיטה כמותית. נתייחס להיבטים המולקולריים והקליניים של מחלת הצליאק, לדרכים לאבחונה ולהשלכותיה על חיי היום יום של החולים בה.
נדרש ידע מוקדם על מערכת החיסון ומבנה הנוגדנים.

היכן הפלסמיד המהונדס?  כיתה י"אי"ב
ניסוי חקר המתאים לתלמידי ביוטכנולוגיה ולתלמידי ביולוגיה שלומדים בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית. בפעילות יאתרו התלמידים מי מבין שני פלסמידים הוא פלסמיד מהונדס הכולל מחדר עם גן מסוים. לשם כך יתנסו בשיטות עבודה המקובלות בביולוגיה מולקולרית: PCR, טרנספורמציה לחיידקים, חיתוך באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה. נדרש ידע מוקדם על המעבר מדנ"א לחלבון (שעתוק, תרגום), גן בורר, גן מדווח, פלסמיד, ראקציית PCR.

חזרה


פיזיקה: 

באופן פיזיקלי − כיתה י'י"ב
הפעילות מורכבת מהדגמות קצרות מתחומים שונים ומגוונים. ההדגמות משעשעות ומציעות הסברים לתופעות פיזיקאליות תוך הדגשת הקשר שלהן לחיי היום-יום. הפעילות נוגעת לתחומים שונים בפיזיקה ביניהם: חשמל, מגנטיות, מכאניקה, גלים (מכאנים ואלקטרומגנטיים), קרינה ולחץ.

צילום מהיר − כיתה י'י"ב
פעילות חווייתית ומיוחדת מאוד שבה חוקרים כמה זמן נמשך פיצוץ בלון. התלמידים יצלמו סדרת צילומים מרהיבים של בלון בזמן הפיצוץ ויסיקו מהן את משך הפיצוץ. בדיון המלווה את הפעילות נלמד על האתגרים המלווים צילום תהליכים מהירים שהעין האנושית אינה מסוגלת לראות ונדבר על הפיתרונות היצירתיים שהובילו לצילום סרט הווידאו הראשון. נבין את העקרונות הבסיסיים של הצילום, כגון: זמן חשיפה, כמות אור, זוויות צילום, ונמדוד את מהירות הקול באמצעים פשוטים.


כימיה:

מבוא לכימיה-כיתה י'
תוכנית המשלבת שתי פעילויות מעבדה קצרות (מתוך המבחר מטה) או פעילות מעבדה אחת וסיור מודרך בבית ויצמן.
בנוסף תועבר בזום הרצאה מדעית בנושא סיבים/חומרים מופלאים (בתיאום מראש).

מנפלאות החומר − כיתה י'
מנפלאות החומר- מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לקשיח? אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות "מנפלאות החומר" התלמידים ילמדו על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מדליקות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם יווכחו שה"קסם" מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעים. 

בישול מולקולרי− כיתה י'
הפעילות מתאימה כפעילות העשרה חווייתית. במהלך הסדנה יתנסו התלמידים בטכניקות המשמשות בבישול המולקולרי תוך הבנת הבסיס המדעי המסביר את התופעות והטכנולוגיות החדשניות שבהן משתמשים בתחום. נלמד על מולקולות גדולות ופולימרים ונערוך ניסויים שבהם נכין אטריות משוקו ורביולי

פיתוח תרופות
בפעילות "פיתוח תרופות" התלמידים נחשפים לתהליך פיתוח תרופה משלב הרעיון המדעי ועד לשלב השיווק. התלמידים מתנסים בשני תהליכים של הכנת תרופה תוך הבנת הבסיס המדעי העומד מאחוריהם. הם יתנסו במיצוי החומר הפעיל כורכומין וייצרו כמוסות המבוססות על קשרים יונים.

בית ויצמן 
בית ויצמן, ביתו של נשיא המדינה הראשון ומייסד מכון ויצמן למדע, מזמין אתכם לקחת חלק במגוון רחב של תכניות חינוכיות.
הפעילויות מועברות תוך שימוש בעזרים טכנולוגיים אינטראקטיביים, באמצעותם התלמידים זוכים להכיר את חזונו הציוני והמדעי של ד"ר חיים ויצמן, כחדשן וכמהפכן שאיננו מכיר במושג "הבלתי אפשרי".

הרצאה מדעית לבחירה: 
חומרים מופלאים: חומרים מעשה ידי האדם בכמאה השנים האחרונות: מפלסטיק לחומרים המתקנים את עצמם. ההרצאה מלווה בהדגמות ובסרטונים.
סיבים סביבנו: מהו סיב? מה מאפיין סיבים? מהם השימושים הרבים והשונים שלהם? מסיב המשי עד ננו צינוריות פחמן. ההרצאה מלווה בהדגמות.

חקר תרופות− כיתה י"א−י"ב
בפעילות ההעשרה זו ילמדו המשתתפים מהי תרופה ומהו תהליך הכנת התרופות. הם יתנסו בהפקת חומר פעיל מצמח, יכינו כמוסות וישנו את תכונותיהן. הניסויים ילוו בהרצאת העשרה. התלמידים יבצעו ניסוי חקר ברמה 2 ויבדקו שאלות שתעלינה לגבי כל אחד מהניסויים המקדימים.

חקר חומרים תרמוכרומיים− כיתה י"אי"ב
בהרצאת המבוא ילמדו התלמידים מהם חומרים תרמוכרומיים ומהם השימושים האפשריים בהם. בניסויים המקדימים יכירו התלמידים מערכת תרמוכרומית מעניינת ויכירו את העבודה עם ספקטרופוטומטר. בהמשך יתכננו התלמידים ויבצעו ניסויי חקר.

חקר בישול מולקולרי− כיתה י"אי"ב
הבישול המולקולרי עוסק בחקר תהליכים פיזיקליים וכימיים המתרחשים בעת הכנת מזון ומנסה להסבירם. המדע נכנס כאן לתוך המטבח ובדרך להכנת מנת מזון מפתיעה חושף את האפשרויות החדשות מתוך הבנת המאפיינים של אבני הבניין הבסיסיות ביותר המרכיבות את החומר,. בניסויים המקדימים יתנסו התלמידים בהכנת 'ביצי קוויאר', יכירו את תהליך ההצללה של מיץ תפוזים בעזרת ג'ל וילמדו להשתמש בספקטרופוטומטר. בהמשך הפעילות יבצעו התלמידים ניסויי חקר שייגזרו מהניסויים המקדימים. בנוסף יזכו התלמידים לטעימה קטנה במהלך הפעילות.

חקר כימיה של היין− כיתה י"אי"ב
פעילות הכוללת הרצאת העשרה בנושא היין: תהליך הכנתו מנקודת מבט של כימאים (חימצון-חיזור, חומציות, תהליך התסיסה ושיטות הפרדה). לאחר מכן יבצעו התלמידים ניסויים מקדימים לחקירת תכונות יין התירוש. יש לבחור בין שני הניסויים הבאים:

  • מיצוי צבע ומדידת עוצמת הבליעה באמצעות ספקטרופוטומטר
  • בדיקת תהליך התסיסה של הענבים

בנוסף יתנסו התלמידים בעבודה עם רפרקטומטר. לאחר הניסויים המקדימים יוכלו התלמידים להמשיך בניסויי חקר ברמה 2 לחקירת גורמים המשפיעים על צבע יין התירוש, תסיסה של ענבים ועוד.
יש לבקש בהזמנה את הניסוי הרצוי (מיצוי ושימוש בספקטרופוטומטר או תהליך התסיסה).

חקר ננוטכנולוגיה− כיתה י"אי"ב
אנו רגילים לחשוב על תכונות חומר כמו צבע, נקודת התכה וחוזק מכאני כתכונות שאינן תלויות בגודל הגוש ובכמות החומר. אולם עבור צברים ננומטרים התמונה מפתיעה ושונה לגמרי. נפתח בהרצאת העשרה בנושא ננו-כימיה וננוטכנולוגיה בה נציג את הרקע, השיטות, היישומים, היתרונות והבעיות של התחום. נכין ננו-חלקיקי זהב ונחקור את תכונותיהם באמצעות ספקטרופוטומטר. בניסויי חקר ברמה 2 נבדוק מה ההשפעה של גורמים שונים על תכונות הננו-חלקיקים.

חזרה

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300

רוצים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!