לכל התוכניות

פריזמה חטב

בואו לחשוף את תלמידיכם למגוון תחומי מדע מעשירים, לעורר את סקרנותם לגבי תופעות מדעיות, להקסים אותם בנפלאות המדע והכל במעורבות מלאה של התלמידים, hands on. הביאו אותם לפעילות חוויותית של פריזמה, המיועדות לתלמידים בחטיבת הביניים. הפעילויות מתקיימות במעבדות מתקדמות ואבזור עדכני.

התמקדו בתחום מדעי אחד או שלבו פעילויות משני תחומי מדע שונים, או שלבו פעילות מעבדה וסיור בבית ויצמן

כיתות בחטיבת הביניים.

מועד הפעילת נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ 3-4 שעות

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

96-75 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מ- 14תלמידים תחויב לפי 14 תלמידים

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

כיתה ז' | כיתה ח' | כיתה ט'

כיתה ז':

מנפלאות החומר
מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לקשיח? אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות  התלמידים ילמדו על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מדליקות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם יווכחו שה"קסם" מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעים.

המראות ונחיתות
בפעילות "המראות ונחיתות" נבנה ונשגר "טילים" ונלמד על אופן הפעולה של מנועים רקטיים הפועלים בעת שיגור חלליות ולווינים אל החלל. נייצר "חללית" עם "אסטרונאוט" ונחשוב ונתכנן כיצד ניתן להנחית אותם בבטחה תוך היסתמכות על עקרונות וחוקים פיזיקאליים.

תעלומת המדליף
בפעילות "תעלומת המדליף" התלמידים פותרים תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". התלמידים משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת את אחד החשודים בפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ו"שתן" והן נבדקות ומאובחנות ע"י התלמידים במספר שיטות. התלמידים צריכים לשים לב לפרטים בחקירה, המרמזים על תוצאות בדיקות השתן והדם של ה"חשודים". המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום והחשיבות של מידע אודות זהות סוג הדם בהקשר של תרומת דם, נלמדות בצורה פעילה וחווייתית.

חיידקים בסביבה
היא פעילות חווייתית המלווה בניסויים. התלמידים נכנסים לעולם החיידקים, בעקבות תגליותיו של אנטוני ואן לבנהוק, וצופים ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ אור. התלמידים עורכים היכרות תיאורטית ומעשית עם שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים, ולומדים על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום. הפעילות מתאימה לנושאים בתוכנית הלימודים: יחידות מידה וגודל, השפעת המיקרוסקופ על גילוי תאים וחיידקים, מיון היצורים לממלכות – יצורים חד-תאיים ורב-תאיים, חשיבות החיידקים בקיום מערכות אקולוגיות ועוד.

חזרה

כיתה ח':

בישול מולקולרי
​הפעילות "בישול מולקולרי" מתאימה כפעילות העשרה חווייתית. במהלך הסדנה יתנסו התלמידים בטכניקות המשמשות בבישול המולקולרי תוך הבנת הבסיס המדעי המסביר את התופעות והטכנולוגיות החדשניות שבהן משתמשים בתחום. נלמד על מולקולות גדולות ופולימרים ונערוך ניסויים שבהם נכין ונאכל אטריות משוקו ורביולי מפירות.

המדען שהציל מליונים
בפעילות "המדען שהציל מליונים" יעקבו התלמידים אחר תגליותיו של הרופא והמדען אלכסנדר פלמינג. התלמידים ילמדו על האנזים ליזוזים המצוי ברוק, ויעקבו אחר הצטללות תרחיף חיידקים בנוכחות ליזוזים בעזרת מכשיר ספקטרופוטומטר. התלמידים יכירו את תרופת הפלא, האנטיביוטיקה, ויבדקו את השפעתה על גידול תאים אאוקריוטים (שמרים) ופרוקריוטים (חיידקים) בצלחות פטרי.

קוסמטיקה
בפעילות "קוסמטיקה" נבין כיצד ניתן לערבב שמן ומים ונלמד מהו תחליב. בפעילות זו יכירו התלמידים את העקרונות המדעיים והטכנולוגיים העומדים מאחורי הכנת קרם ידיים וסוגי תערובות, ילמדו על תערובות קולואידיות ועל חומרים פעילי שטח ויכינו קרם ידיים.

כיתה ט':

בישול מולקולרי

המדען שהציל מליונים

קוסמטיקה

באופן פיזיקלי
הפעילות "באופן פיזיקלי" מורכבת מהדגמות קצרות מתחומים שונים ומגוונים. ההדגמות משעשעות ומציעות הסברים לתופעות פיזיקאליות תוך הדגשת הקשר שלהן לחיי היום-יום. הפעילות נוגעת לתחומים שונים בפיזיקה ביניהם: חשמל, מגנטיות, מכאניקה, גלים (מכאנים ואלקטרומגנטיים), קרינה ולחץ.

פיתוח תרופות
בפעילות "פיתוח תרופות" התלמידים נחשפים לתהליך פיתוח תרופה משלב הרעיון המדעי ועד לשלב השיווק. התלמידים מתנסים בשני תהליכים של הכנת תרופה תוך הבנת הבסיס המדעי העומד מאחוריהם. הם יתנסו במיצוי החומר הפעיל כורכומין וייצרו כמוסות המבוססות על קשרים יונים.

חזרה