לכל התוכניות

מדע צעיר לחטיבה עליונה (ביולוגיה)

לבחירה מהפעילויות הבאות: "החשוד המיידי" או "מנוירון למוח"

החשוד המיידי
בפעילות "החשוד המיידי" התלמידים פותרים "תעלומת רצח" בעזרת ראיות מ"זירת פשע". הם משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת "חשוד" הכופר באשמה ותוך כדי כך לומדים על העקרונות המדעיים בזיהוי פלילי. הפעילות מגוונת וחווייתית ומעודדת תלמידים לבחירה במקצוע הביולוגיה והביוטכנולוגיה. היא מיועדת לכיתות י', ומתאימה גם לתלמידי כיתה ט' מצטיינים בחטיבת הביניים. התלמידים יבצעו בדיקת דנ"א על ידי חיתוך באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה, זיהוי טביעות אצבעות, זיהוי סיבים ממקורות שונים וזיהוי אבקה לבנה. נדרש ידע מוקדם בנושא מבנה הדנ"א, מבנה האטום וקשרים כימיים.

מנוירון למוח
המוח הוא האיבר המורכב ביותר בגוף. הוא מקבל מידע מהגוף ומחוצה לו, מעבד אותו ומחולל תגובה מתאימה. על מנת להבין כיצד זה קורה, נצא למסע משותף בחזית המחקר במדעי המוח.
במהלך הפעילות יתנסו התלמידים בניסויים פסיכו-פיזיים המדגימים את אופן התפקוד של המערכות החושיות שלנו, את מגבלותיהן וכיצד המוח מתעתע בנו. בנוסף, יודגם בפני התלמידים ניסוי זיכרון והתמצאות עם חולדה (ניסוי המבוך), נדבר על מה אנחנו למדים ממנו וכיצד חוקרים באמצעותו את התפקודים הגבוהים ביותר במוח תוך העלאת המודעות לנושא ניסויים בבעלי חיים והחשיבות שלהם לקידום מחקר בבני אדם. מטרת הסדנה היא העשרה אינטראקטיבית שמעבר לתוכנית הלימודים ומפגש ישיר של התלמידים עם חוקרי מוח ממכון ויצמן.

למורים בחטיבה עליונה המעוניינים לחשוף את תלמידיהם לתחומי מדע מרתקים ומתקדמים במסגרת תכנית הלימודים ומחוצה לה.

מועד הפעילות נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות 4 שעות