לכל התוכניות

ביוטכנולוגיה לכיתות ח' ומעלה

ביוטכנולוגיה לכיתות ח' ומעלה שילוב הפעילות "המדען שהציל מליונים" (ביולוגיה) עם "חיים ויצמן מדען ומנהיג" (כימיה) או "בישול מולקולארי" (כימיה)

בפעילות "המדען שהציל מליונים" יעקבו התלמידים אחר תגליותיו של הרופא והמדען אלכסנדר פלמינג. התלמידים ילמדו על האנזים ליזוזים המצוי ברוק, ויעקבו אחר הצטללות תרחיף חיידקים בנוכחות ליזוזים בעזרת מכשיר ספקטרופוטומטר. התלמידים יכירו את תרופת הפלא, האנטיביוטיקה, ויבדקו את השפעתה על גידול תאים אאוקריוטים (שמרים) ופרוקריוטים (חיידקים) בצלחות פטרי.

לשילוב עם אחת הפעילויות הבאות:

ד"ר ויצמן מדען ומנהיג
הפעילות "ד"ר ויצמן מדען ומנהיג" עוסקת בתרכובות ובתערובות הנוצרות בתגובות כימיות הקשורות לפועלו המדעי של ד"ר חיים ויצמן תוך הדגשת מיומנויות חקר. התלמידים יערכו השוואה בין תהליך התסיסה של ענבי יין לתירס, יעשו אנליזה לתוצרי התסיסה וייחשפו לכימיה שמסתתרת מאחורי עבודתו של ד"ר חיים ויצמן שהשתמש במיקרואורגניזמים בפיתוחיו הביוטכנולוגיים פורצי הדרך. במהלך הפעילות תוצג מערכת זיקוק ויודגם תהליך זיקוק.

בישול מולקולרי
​הפעילות "בישול מולקולרי" מתאימה כפעילות העשרה חווייתית. במהלך הסדנה יתנסו התלמידים בטכניקות המשמשות בבישול המולקולרי תוך הבנת הבסיס המדעי המסביר את התופעות והטכנולוגיות החדשניות שבהן משתמשים בתחום. נלמד על מולקולות גדולות ופולימרים ונערוך ניסויים שבהם נכין ונאכל אטריות משוקו ורביולי מפירות.

מדוע ביחד: "תרופת הפלא" ו"ד"ר ויצמן מדען ומנהיג"
שילוב הפעילויות מאפשר הרחבת הידע המדעי בתחומים הקשורים להיבטים ביולוגיים וכימיים של מיקרואורגניזמים, ולהכרת חשיבותם ותרומתם לתהליכים ביוטכנולוגיים בשירות האדם.

מדוע ביחד: "תרופת הפלא" ו"בישול מולקולרי"
שילוב הפעילויות מאפשר לתלמידים להכיר חומרים טבעיים, ותהליכים כימיים וביולוגיים, המשמשים בתעשיות שונות להכנת מזון ויצירת תרופות.

קהל:

למורי חטיבת ביניים שמעוניינים לחשוף את תלמידיהם למגוון תחומי מדע כהעשרה לחומר הנלמד בכיתה, ולעורר אצל התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות

זְמַן:

מועד הפעילות נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ 3-4 שעות