לכל התוכניות

האור בקצה המעבדה (פיזיקה לחטיבה העליונה)

פעילות "אלקטרומגנטיות במהירות האור" בשילוב פעילות "אור וגלים" או "אור וחומר" (פיזיקה)

האור הוא הבסיס לקיום חיים. הוא מקור אנרגיה יסודי ומופלא המניע את כל התהליכים החשובים בעולמנו.  אבל מהו אותו "אור"? ממה הוא מורכב? האם הוא אוסף של חלקיקים, או גלים המתפשטים במרחב ובזמן?  הצטרפו אלינו למסע מרתק בו ננסה לשפוך קצת אור על התופעה המופלאה שנקראת "אור".

ניתן לבחור צמד פעילויות או פעילות אחת מורחבת:

אלקטרומגנטיות במהירות האור
לפני קצת יותר מ-150 שנה פרסם ג'יימס קלארק מקסוול מערכת משוואות אשר בשילוב משוואת לורנץ מהוות תיאור מתמטי שלם של תורת החשמל והמגנטיות. משוואות אלו זכו לכינוי "המשוואות של המאה ה-20" בשל השפעתן הרבה על התפתחות הפיזיקה, התעשיה ובכלל על עולמנו כפי שאנו מכירים אותו היום.
הצטרפו אלינו למסע חוויתי ומרתק של אתגרים תצפיות וניסויים בנושא אלקטרומגנטיות ואור. נתחיל את המסע ב"קיר החיפוש - הצופן של מקסוול" - מסלול משימות מאתגר בו נפענח אותות מוצפנים, נפרוץ מנעולים ונכיר את עבודתם של ג'יימס מקסוול והמדענים הגדולים עליהם התבססה עבודתו.
*הפעילות מוגבלת ל 16 משתתפים

אלקטרומגנטיות במהירות האור: (מורחב ללא שילוב פעילות נוספת)
מומלץ להרחיב את הפעילות ולבצע את אחד הניסויים החשובים והמרשימים ביותר במדע: ניסוי תומסון – "גילוי האלקטרון"
*הפעילות מוגבלת ל-16 משתתפים

אור וגלים
פעילות שמלווה במגוון רחב של הדגמות מלהיבות ומלמדת בצורה מהנה וחווייתית על תכונות של גלים, כגון משרעת, תדירות, מופע, גלים אורכיים, גלים רוחביים, סופרפוזיציה של גלים, גלים עומדים, עקיפה והתאבכות. נעמוד על תופעות גליות המעצבות את חיינו ונרחיב על אופיו הגלי של האור.  הפעילות כוללת ביצוע ניסוי שני הסדקים המפורסם של תומס יאנג.
*הפעילות מוגבלת ל-20 משתתפים

אור וגלים (מורחב ללא שילוב פעילות נוספת)
מומלץ להרחיב את הפעילות ולבצע סבב של שלושה ניסויים בגלים
1. ניסוי גלים במיתר
2. ניסוי יאנג (עם סריג עקיפה)
3. ניסוי בגלי קול

אור וחומר
כיצד אור וחומר "מדברים"? איך אור משפיע על חומר ואיך חומר משפיע על האור? האם האור הוא גל או חלקיק?
באמצעות הדגמות, אנימציות וניסויים נעמיק את הידע על האינטראקציה שבין קרינה לחומר. נבצע את ניסוי "האפקט הפוטואלקטרי", נאושש את משוואת איינשטיין ונחשב את גודלו של קבוע הטבע הקטן ביותר.

קהל:

למורים לכיתות י"א-י"ב המעוניינים לחשוף את תלמידיהם לתחומי מדע מרתקים ומתקדמים במסגרת תכנית הלימודים ומחוצה לה.

זְמַן:

מועד הפעילות נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ-5 שעות