ביקורי כיתות במכון דוידסון תשפ"ג
בואו להתנסוּת מדעית במכון דוידסון לחינוך מדעי - גם מדע, גם חוויה. התמקדו בתחום מדעי אחד, שלבו פעילויות משני תחומי מדע שונים או שלבו פעילות מעבדה וסיור בבית ויצמן
על-חלל
למי: כיתות ה'-ו'
מה יש בחלל? איך מגיעים למאדים? ואילו סודות מסתוריים מגלה לנו טלסקופ החלל ג'יימס ווב?
בפעילויות נבנה ספקטרוסקופ שבאמצעותו נחקור את האור המגיע מהכוכבים ונלמד על החושים בחלל דרך סיור פעיל בין מוצגי הגן.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מערכת השמש, חקר החלל – היבטים טכנולוגיים.
משך הפעילות: שלוש שעות
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
מצילים את שוני
למי: כיתות ה'-ו'
מה מסתתר בשונית האלמוגים? מי הם חבריו של האלמוג? ואיך אנחנו משפיעים עליהם?
בפעילויות נחקור כיצד מגיע פחמן דו-חמצני אל הים ונלמד על יחסי הגומלין בשונית דרך סיור פעיל בין מוצגי הגן.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מעורבות האדם במרכיבי הסביבה (השלכות, בעיות ופתרונות), חומרים (מחיר סביבתי), המגוון בטבע, יחסי גומלין בין יצורים.
משך הפעילות: שלוש שעות
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
פעילות "מצילים את שוני" נכללת במכסת 30 השעות שיש להקדיש לנושא החובה "שינויי האקלים" ע"פ חוזר מפמ"ר מדעים תשפ"ג.
יוצאים לחלל
למי: כיתות ז'-י
איך יוצאים טילים לחלל? מהו החוק השלישי של ניוטון? ואיך שניהם קשורים ללוויין החדש שמפותח במכון ויצמן למדע?
בפעילות נבנה טילי מים ונשגר אותם אל על. נבין איך הפעלת כוח כלפי מטה מאפשרת לדחוף את הטילים למעלה, ונכיר את אופן הפעולה של מנועים רקטיים המשמשים לשיגור חלליות ולוויינים אל החלל.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: כוחות, כוח הכבידה, כוח החיכוך, החוק השלישי של ניוטון
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
רואים כוכבים
למי: כיתות ז'-ח'
מה אפשר ללמוד מאור הכוכבים? האם אור וקרינה הם זהים? האם מיקרוגל, רדיו, על-סגול ותת-אדום הן קרינות? והאם הן מסוכנות?
בפעילות נכיר את הספקטרום האלקטרומגנטי ואת סוגי הקרינה השונים המרכיבים אותו. נערבב אורות ונפריד צבעים בעזרת ספקטרוסקופ שנבנה בעצמנו, ונבין מדוע יש לכוכבים צבעים שונים ואיך הצבעים הללו קשורים לכימיה של הכוכבים.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: אור ותכונות האור
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
חיים דקים
למי: כיתות ז'-ט'
מי גילה את עולם החיידקים? איך עובדים עם חיידקים במעבדה? כיצד משפיע המגוון במיקרוביום על האנושות?
בפעילות נצפה ביצורים חד תאיים בעזרת מיקרוסקופ ונערוך היכרות עם המדען אנטוני ואן לבנהוק ועם עולם החיידקים שגילה.
נכיר שיטות כימיות ופיזיקליות לקטילת חיידקים ונתנסה בהן, נזרע חיידקים על צלחות פטרי ונלמד באופן פעיל על החשיבות של היגיינה וסטריליזציה בחיי היום יום.
תוצאות הניסויים מתקבלות לאחר יום. אפשר לקבל אותן ולסכם את הניסויים בבית הספר לאחר הפעילות.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה התא, סדרי גודל ויחידות, אוקריוטים ופרוקריוטים, מערכות בגוף האדם
ידע מקדים רצוי: מבנה התא וההבדלים בין תאים אוקריוטים ופרוקריוטים
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
תעלומת המדליף
למי: כיתות ז'-ט'
איך עוזר המדע בפתרון תעלומות בלשיות? מהן המשמעויות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום? כיצד קובעים סוג דם?
בפעילות נפתור תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". נשתתף במשחק תפקידים שבו כל קבוצה תייצג את אחד מהחשודים בביצוע הפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ושל "שתן" שאותן נבדוק ונאבחן בכמה שיטות ביוכימיות. נלמד בצורה פעילה וחווייתית מהי המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום ועל החשיבות שיש למידע אודות זהות סוג הדם במתן תרומת דם, וניצור הקשר רלוונטי למושגים הקשורים למערכת ההפרשה, ההובלה והחיסון.
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
יופי של כימיה
למי: כיתות ח'-י'
איך מחברים בין מים לשמן? מהן תערובות קולואידיות ואיך הן קשורות לקרם ידיים? האם כל זה קשור לשינויי האקלים?
בפעילות נלמד באופן חווייתי ומעשי על סוגי תערובות ועל חומרים פעילי שטח ונבין מהם העקרונות המדעיים העומדים מאחורי חיבור בין שמן ומים להכנת תחליב.
בנוסף נכין בעצמנו קרם ידיים ריחני ונעים למגע, ובאמצעותו נדון בהשפעות שיכולות להיות ליצור תעשייתי על הסביבה.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: סוגי תערובות, הידרופובי והידרופילי, השפעת האדם על הסביבה
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
לבריאות – פיתוח תרופות
למי: כיתות ח'-י'
מהי תרופה? כיצד מפתחים תרופות בעידן המודרני? מה נדרש כדי שתרופה תצא מהמעבדה לשוק? ואיך התרופות משפיעות עלינו?
בפעילות נדון בשאלות האלו, ונכיר שלבים שונים בתהליך פיתוח תרופה במעבדה מתוך התנסות במיצוי חומר פעיל ממקור צמחי וכימוס שלו לכמוסה.
נושאים קשורים מתוכנית הלימודים: מבנה החומר, קשרים בין מולקולריים
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
תחנות בחייו – ביקור בבית ויצמן
למי: כיתות ז'-י'
משחק חווייתי הכולל פתרון חידות וביצוע משימות, באמצעותו ילמדו התלמידים אודות ציוני דרך היסטוריים לאורך ציר חייו של ד״ר חיים ויצמן.
מעבר לחוויה הלימודית, המשחק מפתח עבודת צוות וחשיבה מחוץ לקופסה.
משחק אינטראקטיבי המתקיים בבית ויצמן וברחבי האחוזה.
משך הפעילות: שעה וחצי (מחייב שילוב עם פעילות נוספת)
ציוד נדרש: אוכל, שתייה, מכנסיים ארוכים, נעליים סגורות
קהל:
כיתות ה'-י'
זְמַן:
בשעות הבוקר במהלך שנת הלימודים, בהזמנה ובתיאום מראש
מקום:
במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות
מחיר:
יסודי: יום פעילות הכולל סיור ומעבדה: 1500 ש"ח לקבוצה קטנה (עד 20 משתתפים), 2100 ש״ח לקבוצה גדולה (28-21 משתתפים)
חט"ב: יום פעילות הכולל שתי פעילויות מעבדה: 1700 ש"ח לקבוצה קטנה (עד 20 משתתפים), 2500 ש״ח לקבוצה גדולה (28-21 משתתפים)
לתשומת לבכם: התוכנית מאושרת להזמנה באמצעות מערכת גפ״ן (תוכנית 11378)
אֵיך:
בהזמנה טלפונית דרך מרכז הרישום: 08-9378300
או במייל davidson.teachers@weizmann.ac.il