אחד האתגרים הגדולים העומדים כיום בפני ביוכימאים הוא פתרון המבנה של החלבון שאותו הם חוקרים. למציאת המבנה יש חשיבות עצומה בהבנת פעילות החלבון ובפיתוח דרכים לעשות מניפולציות על פעילותו. ברגע שנדע לשלוט בפעילות של אנזים, נוכל לפתח בעזרתו תרופות, להשביח השבחת זנים בחקלאות ועוד.

קיימות כמה דרכים לפתור מבנה. אחת מהן היא ליצור גביש מהחלבון, להקרין אותו בקרני רנטגן ולקרוא את התמונה המתקבלת. דרך שנייה היא באמצעות אלגוריתמים ממוחשבים שמנבאים את המצב היציב ביותר של החלבון.

השיטה הראשונה כרוכה בלא מעט בעיות וקשיים טכניים, בעיקר בגיבוש החלבון מלאכה לא פשוטה בכלל. לשיטה השנייה יש בעיות אחרות, משום שהיא דורשת סוג של פשרה: אחרי הכול אלגוריתם ממוחשב לא מסוגל לעשות פעולות חשיבה ולהגיע למבנים יצירתיים ונבונים.

לשם כך פיתחה קבוצת מדענים מאוניברסיטת וושינגטון משחק שבו המשתתפים נקראים לנסות לפתור מבנים של חלבונים באמצעות פעולות בסיסיות שנותנות ציון המעיד על יציבות המבנה. הפתרונות שהציעו שחקנים במשחק קיבלו ציוני יציבות גבוהים, ולעתים אף גבוהים יותר מאלה שהשיגו האלגוריתמים הממוחשבים. לפני כמה שנים אף רשמה קבוצת שחקנים הצלחה מרשימה כשהצליחה לפתור מבנה של חלבון הקשור למחלת האיידס, שמדענים ניסו לפתור ללא הצלחה במשך למעלה מעשור.

המשחק זמין להורדה ולמשחק לכל המעוניין. להורדת המשחק ולהתקנתו לחצו על התמונה למטה.


המשחק פותח בידי המרכז למשחקים במדע של אוניברסיטת וושינגטון בשיתוף עם המחלקה לביוכימיה.
לאתר המשחק

להתקנת המשחק עליכם להיכנס לעמוד המשחק ולבחור במערכת ההפעלה המותקנת במחשב שלכם (מצד שמאל למעלה). לאחר מכן הורידו את הקובץ והתקינו אותו. בתום תהליך העדכון יופיע לפניכם תפריט, בחרו בשינוי שפה (Set Language) ותוכלו שם לבחור בתרגום שלנו לעברית. כמו כן אנחנו ממליצים לכם לפתוח חשבון משתמש כדי שהתוצאות שלכם יוכלו לשמש לפתרון מבנים אמיתיים. הגדולה של המשחק הזה היא שבעזרת מאמץ משותף של שחקנים מכל העולם אפשר לתרום תרומה אמיתית להתקדמות המדע, כפי שאכן קרה עם החלבון הקשור למחלת האיידס.

נשמח לראות תמונות מסך של חלבונים שפתרתם. שימו לב שנכון לעכשיו קיימות בעיות טכניות בתרגום לעברית, אנו מקווים שהן תיפתרנה בקרוב.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות