לאחרונה פורסם ששיעור החדירה של סמארטפונים בישראל הוא אחד הגבוהים בעולם ועלה על 50 אחוזים, כלומר יותר ממחצית הישראלים כבר חיים בעידן הטלפונים החכמים. הסמארטפונים הביאו שינוי בסיסי בחלק מאורחות חיינו, החל בדרך שבה אנו מתקשרים, צורכים מידע ומנווטים בכבישים, וכלה בשינוי עמוק ומהותי של איך אנו מתעדים את חיינו ומשתפים אותם עם שאר העולם.

בלתי נמנע שחדירת הסמארטפונים תשנה גם את הדרך שבה אנו לומדים. כבר שנים רבות, למעשה מאז ראשית עידן האינטרנט, המידע נעשה יותר ויותר זמין ומיידי. הסמארטפון הביא לידי כך שכמעט כל המידע הדרוש לנו נמצא תמיד בכף ידנו, ואנחנו רק צריכים לדעת לחפש אותו ולהשתמש בכלים הנוחים ביותר לצרכינו.

הסקירה שלפניכם מביאה כמה מהאפליקציות השימושיות והפופולריות ביותר המיועדות לסמארטפונים ולטאבלטים, עבוד תלמידים וסטודנטים בתחום הכימיה והביוכימיה.

אפליקציית כימיה כללית

Chemistry Helper (מותאמת למערכת ההפעלה אנדרואיד).

תמונת מסך של האפליקציה Chemistry Helper | התמונה לקוחה מהאתר Google Play

אפליקציות של כימיה כללית מנסות לתת מענה כולל לתלמידי כימיה ולספק את כל המידע הבסיסי שיזדקק לו. באפליקציה הזו, התפריט הראשי מציג כמה לשוניות שאמורות לתת לו מענה מהיר לחיפוש מידע שימושי.

לשונית Periodic Table תעביר אותנו לטבלה מחזורית וירטואלית, שהצבעים בה מייצגים משפחות שונות של יסודות. לחיצה על יסוד כלשהו תפתח קישור שישלח אותנו לערך הרלוונטי באתר המותאם לסמארטפונים של ויקיפדיה, שם נמצא המידע הבסיסי הרלוונטי ליסוד שבחרתם.

גם לשונית Molecular Mass Calculator תפתח בפנינו טבלה מחזורית, אבל הפעם לחיצה על היסודות המתאימים תאפשר לנו לבנות תרכובת ולחשב את המסה המולקולרית שלה. לדוגמה, לחיצה על היסוד נתרן (Na) ועל היסוד כלור (Cl) תיתן לנו את התרכובת NaCl, הלא היא מלח הבישול, שהמסה המולקולרית שלו היא 58.44 גרם למול. כלים נוספים בלשונית זו יתנו לנו מידע סטוכיומטרי ויאפשרו מעבר מגרמים למולים.

לשונית Solution tools היא כלי חישובי פשוט שמאפשר לחשב ריכוזי תמיסה ומיהולים על ידי הכנסת נתונים כמו הנפח הרצוי, הריכוז הרצוי או כמות החומר שברשותנו.

לשונית Conversion tools מציעה מחשבון המרות שמאפשר להמיר יחידות נפוצות בכימיה. המחשבון מאפשר להמיר יחידות של אורך, נפח, מסה , לחץ, טמפרטורה ואנרגיה.

לשונית Compound lookup היא כלי חיפוש לתרכובת. אם מקלידים בה את שם התרכובת, מקבלים קישור לערך בוויקיפדיה או במאגרי מידע אחרים.

נוסף על הכלים האלה יש ב-Chemistry Helper לשוניות שמציגות מידע מהיר ושימושי. לשונית אחת מציגה את הקבועים הפיסיקליים הנפוצים, כמו מהירות האור או קבוע פלנק; לשוניות נוספות מציגות רשימה של חוקי מסיסות ופוטנציאלי חיזור; לשונית אחרת מציגה את הקבוצות הנפוצות בכימיה אורגנית; ולבסוף יש כמה רשימות של נתונים ספקטראליים של NMR ו-IR.

אפליקציה הזו כוללת את כל המידע השימושי שכימאי עשוי להזדקק לו. עבור משתמשי אייפון ואייפד יש אפליקציה דומה שנקראת "iElements".

אפליקציית הדמיה מולקולרית

Molecules (עובדת במערכת ההפעלה iOS)

תמונת מסך של האפליקציה Molecules | התמונה לקוחה מאתר Itunes של Apple

אפליקציית ההדמיה המולקולרית נועדה לתת לתלמידים וסטודנטים את היכולת לראות ולהבין את המבנה התלת-ממדי של מולקולות קטנות ופשוטות כמו גם מולקולות גדולות ומורכבות. היא יוצרת הדמיה ממוחשבת מרשימה ואינטראקטיבית עם אפשרויות הגדלה וסיבוב, כדי לבחון את המולקולה כרצוננו. המערכת מאפשרת צביעה לפי אטומים ומעבר בין שתי אפשרויות תצוגה שונות: תצוגה "ממלאת נפח" או תצוגת "כדור ומקל".

המבט התלת-ממדי עוזר במיוחד כדי להבין מושגים כמו "כיראליות" או "אתר פעיל". ההדמיה מאפשרת להבין מדוע חומר אחד יתחבר לחומר השני ובאיזו אוריינטציה.

האפליקציה גם מאפשרת לייבא מולקולות על ידי חיפוש במאגר החומרים של PubChem ובבנק המידע של החלבונים. כך אפשר להציג כמעט כל מולקולה כימית, כמו גם רצפי דנ"א וחלבונים, ולקבל מבט עמוק ותלת-ממדי על אבני הבניין של הכימיה והביוכימיה.

עבוד משתמשי אנדרואיד יש אפליקציה דומה בשם "Molecular Viewer 3D"

אפליקציית סרטוט כימי

ChemDoodle Mobile (עובדת במערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS)

תמונת מסך של האפליקציה ChemDoodle Mobile | התמונה לקוחה מ-Google Play

קיימות אפליקציות רבות שמאפשרות סרטוט כימי. האפליקציה הזו נוחה מאוד ומאפשרת למשתמש ליצור בקלות מולקולות כרצונו. את המבנה שנוצר אפשר לשמור, לראות אותו בתלת-ממד ולקבל ערכים חישוביים הכוללים מסה מולקולרית, מספר התורמים הפוטנציאלים לקשרי מימן וכו'.

למולקולות לא מורכבות מדי אפשר גם לקבל תרשים NMR מחושב ודי מדויק עבור המולקולה שסורטטה.

ועוד דברים

יש כמובן עוד אפליקציות רבות שדומות לאפליקציות שהוצגו פה, וגם אפליקציות שעונות על צרכים ספציפיים יותר. קיימות למשל אפליקציות שעוזרות לשנן את המבנה ואת השם של קבוצות נפוצות בכימיה אורגנית, ואפליקציה אחרת לשינון חומצות אמינו.

האפשרויות כיום אדירות ואפליקציות נוספות משוחררות בתדירות גבוהה, כך שאתם מוזמנים למצוא את אלה שעונות בצורה הטובה ביותר על הצרכים שלכם. עם האפליקציה המתאימה יהיה לכם קל ונוח לקחת איתכם את הכימיה לכל מקום.

איתן אוקסנברג