האם תוכלו להימנע מפגיעה בסלעים ולנחות על משטח הנחיתה לפני שייגמר לכם הדלק, כפי שעשה ניל ארמסטרונג ב-1969?

היישומון שלנו הפעם מציע גרסה מדעית מדויקת יותר למשחק הקלאסי "נחתת הירח", ומדמה במדויק את תנועת החללית, מסתה, פעילות מנועיה, הדחף שלה, צריכת הדלק והכבידה על הירח אם כי בנחתת אמיתית כמובן הרבה יותר קשה לשלוט.

כדי לצפות ביישומון, לחצו על התמונה למטה ופתחו את הקובץ המקושר (יישומון ג'אווה).


היישומון הופק במסגרת פרוייקט PhET של אוניברסיטת קולורדו.
להורדת היישומון ולהרצתו על המחשב לחצו כאן
אם אינכם מצליחים להעלות את היישומון, התקינו את תוכנת Javaweb. לחצו כאן והתקינו לפי ההוראות.

היישומון הזה שונה מעט מיישומונים אחרים במדור, בשל היותו גרסה מדעית יותר של משחק מחשב פופולרי משנת 1979 (כן, כבר היו אז מחשבים). מטרת המשחק פשוטה להנחית בשלום את החללית על הירח. הדרך, לעומת זאת, אינה פשוטה כלל. עליכם להנחית את החללית באזור מישורי לא גדול, כשלרשותכם כמות דלק מוגבלת. תוכלו לשלוט בתנועת החללית באמצעות מקשי החצים ומקש הרווח (דחף מלא).

כדי להנחית את החללית בצורה היעילה ביותר תצטרכו למצוא את האיזון בין דחף כלפי מעלה ודחף כלפי מטה, וכל זה תוך התחשבות בכבידה הנמוכה של הירח. נסו לבצע נחיתה פשוטה תוך שימוש בכמות דלק מזערית. שימו לב לאופציית "וקטורים" מצד ימין, שתראה לכם את קווי הכוח ותעזור לכם ביתר קלות לנוע ולחשב את מיקומכם.

כעת, משהצלחתם להנחית את החללית, עליכם להמריא ולנחות שוב, אבל הפעם במקום שונה. כפי שתיווכחו, מדובר במטלה לא פשוטה כלל, משום שבאזור הזה יש כמה סלעים שמקשים את העבודה, וכל שימוש במנוע (למעלה, למטה, ימינה או שמאלה) צורך לא מעט דלק. אחרי שתצליחו להנחית את החללית בפעם השנייה נסו שוב ושוב, עד שהדלק ייגמר. אתם מוזמנים לכתוב לנו למטה כמה פעמים הצלחתם לנחות ולתת לאחרים טיפים לנחיתה יעילה.

ירון גרוס
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות