מחקר חושף: חיידקים מסוימים החיים בפה עשויים בתנאים מסוימים לעורר תגובות דלקתיות במעיים, ואולי להוביל להתפרצות מחלות כמו קוליטיס וקרוהן

חלל הפה עשוי לשמש מאגר לחיידקים שיכולים להחריף מחלות מעי. כך דווח במחקר חדש בכתב העת Science. מציאת הקשר בין התפתחות המחלות הללו לבין החיידקים שמחוללים אותן עשוי להוביל לפיתוח טיפולים יעילים בעתיד.

המחקר, שנעשה בשיתוף חוקרים מיפן, ארצות הברית, מצרים ומכון ויצמן למדע בישראל, בדק אם חיידקים שנמצאים ברוק של חולים במחלות מעי יכולים להחריף דלקות מעיים. מה שהניע אותם לבדוק זאת היו דיווחים קודמים על רמות גבוהות של חיידקים מהפה באוכלוסיית היצורים החד-תאיים (מיקרוביוטה) החיים במעיהם של חולים במחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבי, וכן חולי איידס, שחמת הכבד וסרטן המעי הגס.

כדי לבדוק זאת לקחו החוקרים דגימות רוק משני חולי קוליטיס כיבי ושני חולי וקרוהן ומאנשים בריאים בתור ביקורת, והשתילו אותן בעכברים סטריליים מחיידקים. לעכברים האלה אין מיקרואורגניזמים שחיים בתוכם או עליהם, כך שהם משמשים "מצע" לקליטת כל חיידק חדש שיוצג להם. אם החיידקים שנמצאים ברוק של החולים יכולים לעורר דלקות מעיים, נצפה שהם ישתכנו במעי העכברים ויגרמו לתסמינים דומים גם אצלם.

שישה שבועות לאחרת קליטת חיידקי הרוק במעי העכברים בדקו החוקרים איך הגיבה מערכת החיסון לנוכחותם של האורחים החדשים. הם גילו שאכן הצטברו אצלם תאי T חיסוניים  הנקראים גם תאי T עוזרים, שתומכים בתאי חיסון אחרים ויכולים גם לעורר דלקת.

כדי להבין איזה חיידק אחראי לעלייה בתאים מעוררי הדלקת השוו החוקרים בין החיידקים שנכחו ברוק של החולים לפני ההשתלה בעכברים לבין אלה שהשתכנו במעי העכברים אחרי ההשתלה. התוצאות הראו נוכחות של שמונה זני חיידקים שהצליחו להשתכן במעי של העכברים.

אבל מי מהם עורר את תגובת מערכת החיסון? כדי לענות על זה בודד צוות המחקר מהרוק של החולים כל זן בנפרד, גידל אותו בתנאי מעבדה והשתיל אותו בעכברים סטריליים. התוצאות הצביעו על שני זנים של חיידקים, Klebsiella pneumoniae ו-Klebsiella aeromobilis שבעצם חוללו את העלייה בכמות תאי ה-T מחוללי הדלקת אצל העכברים הסטריליים.

למרות שהחיידקים הללו משתכנים בדרך כלל בחלל הפה, במעי והעור הם בדרך כלל יגרמו לתחלואה באנשים עם מערכת חיסון מוחלשת או כושלת, אך לא באנשים בריאים.

לאחר שמצאו את החשודים בפשע בחנו החוקרים את רקמת המעי של העכברים והופתעו לגלות שהיא נראית די נורמלית בלי כל סימן לדלקת. הממצא המוזר גרם להם לחקור לעומק את הנושא. שני זני החיידקים הללו עמידים לכמה מספר סוגי אנטיביוטיקה. האם לאחר מתן אנטיביוטיקה הם יעוררו דלקת במעי?

כדי לבדוק את זה השתילו החוקרים את החיידקים הללו במעיים של עכברים רגילים (לא סטריליים) ונתנו לחלקם אנטיביוטיקה. החיידקים הצליחו להשתכן רק אצל העכברים שקיבלו טיפול אנטיביוטי, כלומר האנטיביוטיקה הרגה אוכלוסיות קיימות של חיידקים במעי העכבר וכך פינתה מקום לחיידקים המושתלים. זאת גם הסיבה שבגללה אי אפשר היה לבדוק את זה בעכברים סטריליים, שמראש אין במעיהם כל תחרות עם אוכלוסיות חיידקים קודמות.

ובכל זאת, גם הפעם לא נראתה התפתחות דלקת ברקמת המעי של העכברים. רק כשהשתילו את החיידקים בעכברים מהונדסים גנטית עם נטייה להתפתחות דלקות מעי, המכילים מוטציה בגן בשם IL-10 התפתחה לבסוף דלקת ברקמה.

מסקנות המחקר מעידות שחיידקים שנמצאים בדרך כלל בסביבת הפה יכולים בתנאים מסוימים, כמו שימוש כבד באנטיביוטיקה, לנדוד למעיים ולעורר תגובה דלקתית של מערכת החיסון. אנשים בעלי רגישות גנטית להתפתחות דלקות נמצאים בסכנה גדולה יותר להתפתחות תהליכים כאלה בהשפעת חיידקי הפה.

״תוצאות המחקר שלנו מראות לראשונה שזנים מסוימים של חיידקי פה יכולים לתרום למחלות בבני אדם״, מסביר פרופ׳ ערן אלינב ממכון ויצמן למדע ואחד מכותבי המאמר ״במקרה הזה זן של חיידקי פה שנמצא במערכת העיכול התחתונה של חולים מסוימים, שם הוא לא אמור להיות באופן רגיל, הביא לעלייה בתאי חיסון מעוררי דלקת. באנשים עם נטייה גנטית לדלקות הוא אפילו יכול לגרום להחמרה במצב״.

כמובן שיש עוד עבודה לעשות, לאמת את הנתונים ולהרחיב את הניסוי עם כמות גדולה יותר של חולים,  אבל החוקרים מקווים שהתוצאות המבטיחות יעזרו בעתיד לזהות אוכלוסיות חיידקים במיקרוביוטת המעיים הרגילה שיכולים למנוע את ההשתכנות החיידקים המזיקים מהפה, וכך לפתח טיפול יעיל עבור חולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות.

3 תגובות

  • מוטי

    מדהים

    ראו נא את דברי התלמוד! אמר רב נחמן בר יצחק: שאני צפדינא, הואיל ומתחיל בפה וגומר בבני מעיים. מאי סימניה? רמי מידי בי ככי ומייתי דמא מבי דרי בבלי עבודה זרה דף כח עמוד א ננס על גבי ענק

  • יהונתן

    אהבתי לקרוא תודה לכם

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל גרופר

    תודה רבה יהנותן!

    תודה רבה יהנותן!
    אתה מוזמן לקרוא כתבות נוספות שלנו באתר ובאפליקציה:)