חוקרים זיהו גוף המותיר שובל זוהר כמו שביט, אך למעשה הוא שני אסטרואידים החגים זה סביב זה

אסטרונומים זיהו במערכת השמש גוף יוצא דופן שאפשר להגדירו בכמה דרכים. הגוף, המכונה 288P, הוא בקוטר של כקילומטר אחד ומסלולו בחגורת האסטרואידים שבין המסלולים של מאדים וצדק, לכן אפשר להגדירו כאסטרואיד. עם זאת, כאשר הוא מתקרב לנקודה הקרובה ביותר לשמש במסלולו (נקודת הפריהליון) נפלטים ממנו חלקיקי אבק, שכנראה נעוצים בקרח המצוי מתחת לפני השטח. הקרח מתאדה עם העלייה בטמפרטורות כשהגוף מתקרב אל השמש ומאפשר את שחרור חלקיקי האבק הנראים בבירור בטלסקופ, כך שאפשר להגדירו גם כשביט.

בנוסף, תצפיות חדשות בטלסקופ החלל האבל, זיהו כי 288P הוא למעשה שני גופים שווי-גודל המקיפים זה את זה במרחק של כ-100 ק"מ, מה שהופך אותך לגוף כפול. אסטרואידים כפולים מוכרים במערכת השמש, אבל ברוב המקרים מדובר על לוויין קטן המקיף אסטרואיד גדול וקרוב אליו, ולא בשני גופים שווי-גודל הרחוקים זה מזה.

צוות החוקרים, בראשות ג׳סיקה אגרוואל (Agarwal) ממכון מקס פלאנק בגרמניה, סבור בשל כך שהגוף התפרק לשניים עקב סיבוב מהיר מדי של גוף רך וחלש, ושני הרכיבים התרחקו זה מזה בגלל התפרצויות של אבק בכל פעם שהגוף התחמם. לדבריהם, התפרקות הגוף אירעה לפני זמן קצר מאוד יחסית – רק כ-5000 שנה. "קרח על פני השטח לא יכול היה לשרוד בחגורת האסטרואידים מראשית ימיה של מערכת השמש. אבל הוא יכול להיות מוגן למשך מיליארדי שנים מתחת לשכבת אבק מחזירת אור".

לתגלית שפורסמה בכתב העת Nature חשיבות רבה משום שהיא מאששת רעיון ותיק – יש גופים בחגורת האסטרואידים שהם עשירים בקרח – ואפשר שהתנגשויות קודמות של גופים כאלו בכדור-הארץ הביאו לכאן חלק משמעותי מהמים שעל פני כוכב הלכת שלנו.

הדמיה של אחד מחלקי האסטרואיד, אפשר לראות את האדים העולים ממנו:

תגובה אחת

  • ריאם מים

    השם ברא את השמיים

    השם ברא את השמיים
    את הארץ
    את המים
    את המים מעל הרקיע אל תהיו כסוס, כפרד
    אין הבין.
    במתג ורסן
    עדיו לבלום