לא מפורסם

דיווחים שוטפים על המגפה בישראל ובעולם כולו

עדכון ליום שלישי, 7 ביולי שעה 14:00: 

מספר המתים מקורונה בישראל עלה ל-338, עלייה של ששה ביממה האחרונה. אתמול נספרו 1,076 מאובחנים חדשים – מספר לא סופי, שכן נתוני אתמול עדיין בעיבוד. בבתי החולים, שבהם כבר מורגש היטב עומס הפונים, מאושפזים כעת 359 חולים, בהם הבדרן והשחקן ליאור כלפון שאובחן לפני כשבוע, ואתמול אושפז בבית החולים עקב החמרה במצבו.

אתמול הוחלט כי מערך החקירות של משרד הבריאות יורחב עוד, יוטלו הגבלות חדשות על פעילויות ציבוריות והכנסת אישרה חוקים שיאפשרו לממשלה להגיב מהר יותר להתפתחויות. במקביל ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי הודיעה היום על התפטרותה בטענה שמשבר הקורונה אינו מנוהל היטב, ושההתעלמות מהמלצות הדרג המקצועי הביאה להתדרדרות המצב כפי שאנחנו רואים.

בסך הכול נספרו בישראל מאז פרוץ המגפה ועד השעה 10:00 היום 31,271 נדבקים בנגיף הקורונה.

באוסטרליה סוגרים את הגבול בין מדינת ניו סאות' וולס למדינת ויקטוריה, בפעם הראשונה מאז השפעת הספרדית ב-1919, עקב התפרצות הקורונה הגדלה והולכת באזור מלבורן, הבירה של מדינת ויקטוריה. בשבועיים האחרונים אובחנו מאות נדבקים במלבורן וסביבותיה, שהתחילו בגלל מחדלים בתחום מלונות הבידוד לשבים מחו"ל. אוכלוסייה גדולה נתונה בסגר מחמיר, וכעת, כאמור, יוגבל חופש המעבר בין המדינות לבעלי אישורים בלבד. אתמול מתו מקורונה שני בני אדם במדינת ויקטוריה בפעם הראשונה מאז 25 ביוני, וגם אז היה מדובר באירוע חריג מאז סוף מאי.

בניו זילנד, שניצחה את המגפה, הכחידה את כל מקרי המחלה אצלה והסירה את כל ההגבלות מהתושבים, אזרחי המדינה השבים מחו"ל חייבים לשהות במתקני בידוד ממשלתיים למשך 14 יום לפני שהם מורשים לשוב לביתם. לאור המצב הטוב בניו זילנד, רבים מאזרחיה המתגוררים במדינות אחרות שבים לארצם, ומתקני הבידוד מתמלאים. כדי להפחית את העומס תגביל ניו זילנד את מספר השבים מחו"ל, כדי שלא יגיעו יותר מדי בבת אחת.

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, המזלזל במחלת הקורונה, חולה וסובל מחום ומשיעול. הוא נבדק אתמול, והתוצאות צפויות לחזור היום. לדבריו בצילום ריאות שעבר לא נמצא דבר. לפני ימים אחדים  השתתף בולסונרו בחגיגות יום העצמאות האמריקאי עם שגריר ארצות הברית בברזיל, אירוע שבו לא נשמרו כללי הריחוק החברתי. בברזיל נמנו עד כה כ-1,600,000 מאובחנים בקורונה ולפחות 65,000 מתו מהמחלה.

באיראן, שחווה התפרצות מחודשת עזה של המחלה בשבועות האחרונים, הורה הנשיא חסן רוחני על חובת עטית מסכות בפומבי. בימים האחרונים הוא עצמו החל לעטות מסכה, כנראה לראשונה מאז פרוץ המשבר. לפי הנתונים הרשמיים באיראן נספרו כמעט רבע מיליון נדבקים בנגיף וכ-12,000 מתו מהמחלה. מדד התחלואה יחסית יציב, ועומד על כ-2,000 נדבקים חדשים ביום, ומספר המתים עולה באיטיות. עם זאת, לפי דיווחים של ארגוני אופוזיציה מתנגדי משטר מספר המתים האמיתי גבוה הרבה יותר, ואולי הגיע ליותר מ-66,000. דיווח זה מתאים להערכות המומחים מאז שהמחלה התפרצה באיראן על כך שהאיראנים לא רוצים, וכנראה גם לא מסוגלים, לבדוק מספיק אנשים כדי לדעת בעצמם כמה חולים ומתים יש להם.

מספר הנדבקים בקורונה בכל העולם הגיע לכ-11,700,000 מקרים, ומספר המתים העולמי כ-540,000. אלה המספרים הרשמיים, וייתכן שהנתון האמיתי גבוה יותר. 

עדכון ליום שני, 6 ביולי שעה 14:00: 

מספר המתים מקורונה בישראל הגיע ל-332. מספר המאושפזים עלה ל-354, מתוכם 90 במצב קשה ו-82 במצב בינוני. מספר החולים הפעילים עמד הבוקר על 11,856 לאחר שאתמול התווספו למניין עוד 816 נדבקים, שאובחנו ב-18,946 בדיקות. מספר מאובחנים הכללי בישראל מאז פרוץ המגפה הגיע ל-30,162.

היום תדון הממשלה בהטלת הגבלות נוספות כדי להקטין את מספר הנדבקים. ההמלצות הן בין השאר לסגור בתי כנסת, חדרי כושר, מועדונים ומופעים ולצמצם את מספר הנוסעים באוטובוסים. ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה להעלות את הקנס על אי עטיית מסכה ל-500 שקלים.

בעולם כולו מספר הנדבקים הגיע כבר לכ-11.5 מיליון, ומספר המתים כ-535 אלף.

בהודו נספרו אתמול כ-24,000 נדבקים חדשים, מה שהביא אותה למקום השלישי במדד התחלואה העולמי עם כמעט 700,000 מאובחנים, אחרי ארצות הברית ורוסיה. בתקופה האחרונה כמעט כל יום נרשם בהודו שיא תחלואה. חלק מהעלייה נובע משיפור בבדיקות, אך חלק נובע מהתפשטות המחלה באזורים שפחות נפגעו עד כה, כמו המדינות הדרומיות. בגלל העלייה בהדבקה נדחתה פתיחתו מחדש של טאג' מאהל לתיירים בשלב זה. הודו שמינית בעולם במדד התמותה מהמחלה עם כמעט 20,000 מתים מקורונה. המספר נמוך יחסית למספר המאובחנים, אך יש לזכור כי כשמספר הנדבקים עולה בקצב מהיר כל כך, מספר המתים מפגר אחריו בשבועיים עד חודש. כמו כן, בהודו יש אוכלוסייה צעירה יותר מאשר במדינות המערב, וחולים צעירים נוטים פחות לסיבוכים.

בפקיסטן הסמוכה מספר הנדבקים קרובל-232,000 לאחר שאתמול נוספו כ-3,300 מאובחנים חדשים. אין ספק שהמספר הזה נמוך בהרבה מהנתון האמיתי מכיוון שיכולת הבדיקות בפקיסטן נמוכה מאוד. רק 22,271 בדיקות בוצעו אתמול, דומה למספר הבדיקות היומי בישראל, שאוכלוסייתה קטנה בהרבה (בפקיסטן יש יותר מ-200 מיליון בני אדם). מספר המתים הרשמי מקורונה עומד על 4,762, ומספר החולים במצב קשה כ-2,400. אחד האחראים למצב החמור בפקיסטן הוא שר הבריאות, ד"ר זפאר מירזה (Mirza) שעם ראש הממשלה אימראן חאן (Khan) לא התווה מדיניות ברורה ותקיפה מספיק לעצירת הקורונה לטענות המבקרים. מירזה עצמו נדבק בקורונה ומבודד את עצמו בביתו, שבוע לאחר שגם שר החוץ של פקיסטן נדבק בנגיף. וכאילו המצב לא חמור מספיק, 48 רופאים פקיסטנים התפטרו אתמול במחאה על כך שאין לצוותים הרפואיים של המדינה מספיק ציוד הגנה וטיפול. מעל 5,000 אנשי צוות רפואי בפקיסטן כבר נדבקו בנגיף הקורונה, ו-70 מהם מתו מהמחלה, רובם רופאים.

עדכון ליום ראשון, 5 ביולי שעה 14:00: 

מספר החולים הפעילים בישראל עומד היום על 11,189 לאחר שבמהלך שישי ושבת נוספו כ-1,700 מאובחנים חדשים. מספר החולים במצב קשה עומד על 86 ומספר המתים מקורונה הגיע כבר ל-330, לאחר מותם של ארבעה חולים נוספים בסוף השבוע. בבתי החולים מאושפזים 335 חולי קורונה, ו-1,815 אנשי הצוות רפואי נמצאים בבידוד עקב חשיפה לחולים.

גם שיעור הבדיקות החיוביות מכלל בדיקות לאבחון קורונה נמצא בעליה מתמדת בארץ. בסוף יוני הייתה תשובה חיובית לכ-3.5 אחוז מכלל הבדיקות ובתחילת יולי הגיע שיעור התוצאות החיוביות ל-4.5 מהבדיקות. בשבת הגיע שיעור הבדיקות החיוביות ל-4.9 אחוז ובבדיקות שנעשו הבוקר עד השעה 10:00, שיעור הבדיקות החיוביות הגיע ל-5.2 אחוז. מגמת העלייה מבשרת רעות, מכיוון שככל ששיעור הבדיקות החיוביות גבוה יותר, גדל הסיכון שיש חולים לא מאובחנים בקהילה, והם ממשיכים להדביק אנשים אחרים.

בין החולים החדשים שאובחנו – דיירים קשישים בדיור מוגן בתל אביב, מתמחה בכנסת ישראל, וכמה ידוענים. הערים המובילות בתחלואה הן עדיין ירושלים, תל אביב, בני ברק ואשדוד. ביישובים רבים נוספים נמנו עשרות נדבקים חדשים בשלושת הימים האחרונים.

בעולם כולו מספר המאובחנים כבר הגיע לכ-11,300,000. לפי ארגון הבריאות העולמי שיא התחלואה העולמית נשבר שוב עם 212,000 חולים חדשים שנספרו ביממה אחת.

מקרים חדשים נרשמו גם במדינות שכבר השתלטו לכאורה על המחלה כמו סין, קוריאה הדרומית, סינגפור, יפן וגרמניה. באוסטרליה, שבה מחדלים בתחום מלונות הבידוד הביאו להתפרצות מחודשת באזור מלבורן דיווחו על 74 נדבקים נוספים והרחבת אזור הסגר בניסיון להשיג שליטה במצב. כ-3,000 תושבים באזור נתונים בעוצר של ממש, ויקבלו פיצוי כספי על הימים האלה.

בארצות הברית הנשיא טראמפ ערך בסוף השבוע עצרת גדולה בהר רשמור בדקוטה הדרומית, שבו חקוקים בסלע דיוקנות פניהם של ארבעה נשיאים, וזכה לביקורת רבה בגלל חוסר ההקפדה על ריחוק חברתי ומסכות בקרב הקהל שהצטופף באירוע. זה קרה בזמן שבארצות הברית נספרו כ-45,000 מאובחנים חדשים בשבת, מתוכם כ-11,000 בפלורידה, שרשמה שיא אמריקאי חדש למספר נדבקים  ביממה.

במקסיקו המושל של מדינת טמאוליפס מזהיר כי בתי החולים בעיר ריינוסה, הסמוכה לגבול ארצות הברית, קורסים תחת עומס החולים. הוא טוען שהבעיה חמורה במיוחד בגלל מעבר תדיר של אנשים בין המדינות, וקרא לצמצם את חופש התנועה דרך הגבול. המושל עצמו, פרנסיסקו קבסה דה וקה, אובחן חיובי לנגיף ביום חמישי.

בבריטניה נפתחו לראשונה הפאבים, וכעת המשטרה מודאגת מכך שהמבלים לא שומרים על כללי הריחוק החברתי, בעיקר כשהם שתויים.

בהודו, כרגיל בתקופה האחרונה, שוב נשבר שיא התחלואה היומי ועמד אתמול על 24,850 נדבקים חדשים. 300 הודים שהיו תקועים בקטאר בתקופה האחרונה זכו לחזור הביתה. עוצר מוטל על חלקים של המדינה לפי ממדי התפרצות מקומיים וגם אישי ציבור רבים נדבקו בנגיף.

עדכון ליום שישי, 3 ביולי, שעה 11:00

בפעם הראשונה מאז פרוץ המגפה חצתה ישראל את קו ה-1,000 מאובחנים ביום. משרד הבריאות עדכן שאתמול נמנו לפחות 1,107 מאובחנים חדשים בישראל לאחר פיענוח של 24,491 בדיקות.

מספר החולים המאושפזים במצב קשה עלה ל-70 ולראשונה זה זמן רב עבר את מספר המאושפזים במצב בינוני, שעומד על 67. בבתי החולים מאושפזים כעת 269 איש מתוך 9,618 חולים פעילים. מספר המתים עלה באחד והגיע ל-325.

לאור העלייה החדה במספר החולים השבוע, החליטה הממשלה להחמיר מיד את ההגבלות. מספר הנוכחים באירועים, בבארים, במועדונים ובתפילות יוגבל לחמישים איש, ומספר המשתתפים בכל התקהלות אחרת, כולל בבתים פרטיים, יוגבל ל-20.

גם במקומות אחרים בעולם המגפה ממשיכה להשתולל, כשבארצות הברית שוב נשבר שיא עם מעל 52,000 מקרים חדשים ביום אחד. במדינת טקסס, שאתמול נספרו בה 7,535 מאובחנים חדשים, בתי החולים עמוסים, על סף קריסה. החל מהיום יחוייבו תושבי טקסס לטות מסכות, ורופאים ממליצים למי שרוצה לשמור על חייו לא לצאת לבלות בחגיגות יום העצמאות האמריקאי ב-4 ביולי. בפלורידה שוב נספרו מעל 10,000 מקרים חדשים ובקליפורניה מעל 9,000. בפלורידה מת מהמחלה ילד בן 11, הצעיר ביותר במדינה שמת מקורונה.

גם בקולומביה שבאמריקה הדרומית נשבר שיא התמותה היומי עם דיווח על 171 מתים אתמול שהביאו את סך המתים מקורונה במדינה ל 3,641. מספר הנדבקים הכולל בקולומביה עומד על כ-106,000, ונמצא בעליה עקבית מאז חודש אפריל. במדינה מוטל הסגר חלקי שהוארך עד 15 ביולי. בינתיים לא נראה שהוא עוזר למתן את ההתפרצות, שהגיעה כבר לסביבות 4,000 מקרים בכל יום.

במקסיקו גם נרשם שיא התחלואה היומי עם 6,741 מקרים חדשים ביום חמישי. מספר המתים עמד שם אתמול על 678. המדינה כפי הנראה תעקוף את צרפת מבחינת מספר המתים הרשמי במהלך בסוף השבוע.

בהודו נספרו אתמול 20,903 מאובחנים חדשים שהביאו את המדינה לסך של יותר מ-625,000 נדבקים בקורונה.

עדכון ליום חמישי, 2 ביולי, שעה 15:00

אתמול שוב נשבר שיא במספר היומי של מאובחני הקורונה ישראל מאז פרוץ המגפה, כשהבדיקות גילו 966 חולים חדשים, מספר שכנראה ימשיך לעלות במהלך היום כשיגיעו תוצאות נוספות לבדיקות שבוצעו אתמול. במקביל התעדכן מספר החולים החדשים שהתגלו שלשום, והוא עומד על 781 איש.

מספר הנפטרים עלה במהלך אתמול והבוקר ל-324 איש, אחת מהם בת 60 מהיישוב ג'ת שמתה בבית החולים הלל יפה. מספר המאושפזים עלה ל-270, מתוכם 58 במצב קשה ו-71 במצב בינוני. מספר החולים הפעילים עמד הבוקר על 8,647 איש.

מוקדי ההדבקה בימים האחרונים היו ירושלים, עם 273 נדבקים חדשים בשלושת הימים האחרונים, וכמו כן אשדוד, בני ברק ותל אביב, עם מעל 120 נדבקים בכל אחת. גם בבת ים, ביתר עילית, מודיעין עילית, פתח תקווה, חולון, דימונה ורמת גן נספרו כמה עשרות נדבקים בכל אחת, ונדבקים נוספים הגיעו מיישובים רבים אחרים. בעקבות כך, החל מהיום שכונות באשדוד ובלוד בהן התגלה שיעור חיוביים גבוה במיוחד הוכרזו החל מהיום כאזורים מוגבלים.

גם בארצות הברית נשבר שיא יומי, עם מעל 50,000 נדבקים שאובחנו ביום אחד. שיאים יומיים דווחו גם באריזונה, בקליפורניה, בצפון קרוליינה, בטקסס ובטנסי. יום העצמאות האמריקאי מתקרב, ומומחים חוששים שהמסיבות והמופעים המתוכננים ליום הזה יהיו זרז הדבקה גדול. כמה מהחגיגות המתוכננות בוטלו כבר, אך אחרות מתוכננות להתקיים כמתוכנן אפילו במדינות עם תחלואה מרובה, למרות הסכנה לציבור. בתי החולים האמריקאים מצידם מתכוננים לעלייה נוספת בתחלואה הדורשת אשפוז, מתוך הנחה שהמצב רק ילך ויחמיר.

באוסטרליה התגלו 73 מקרים חדשים במדינת ויקטוריה, שם כ-300,000 איש נמצאים בסגר חדש, וזאת לאחר שמחדלים חמורים במלונות בידוד לבאים מחו"ל גרמו להתפשטות המחלה. מהחקירה עולה שעובדים במקום התירו מפגשים בין מבודדים לאזרחים, ולא קיבלו הכשרה מספקת לתפקידם.

במקסיקו מספר המתים מנגיף הקורונה הגיע ל-28,510 איש, וחלף על פני מספר המתים של ספרד. היא ממוקמת כרגע שישית בטבלת מקרי המוות העולמית. אתמול נמנו בה 741 מתים מהנגיף, ואם הקצב הנורא הזה יישמר, כבר מחר היא תעקוף גם את צרפת, ובתוך כמה ימים גם את איטליה.

מספר המאובחנים במקסיקו מתקרב ל-232 אלף איש, אך נראה שמדובר בתת אבחון. המדינה החליטה להשקיע את המאמצים בהגדלת יכולת האשפוז והקמת מתקני טיפול בחולים, כדי למנוע את המראות שהיו בתחילת ההתפרצות בהם חולים נדחו מבתי החולים המלאים עד שמתו. כעת יש לכל מי שזקוק לכך מיטה במתקן אשפוז, אך הדבר בא על חשבון בדיקות. גם לא ברור אם כל המאושפזים מקבלים את הטיפול הטוב ביותר שניתן לתת להם.

בברזיל מספר המתים חצה את קו ה-60,000, והנשיא בולסונרו, שמכחיש את חומרת הבעיה, מתעסק במה שחשוב בעיניו. לאחר שבית משפט חייב אותו לעטות מסכה בפומבי, הוא עתר לבית משפט פדרלי שביטל את ההחלטה, בטענה שגם כך כל אזרח בבירה ברזיליה חייב במסכה.

אתמול נספרו בערך 200,000 מקרי קורונה חדשים ברחבי העולם, שמקרבים אותנו בצעדי ענק לסך של אחד עשר מיליון מאובחנים עולמיים ול-520,000 מתים.

עדכון ליום רביעי, 1 ביולי, שעה 15:00

אתמול התגלו בבדיקות לפחות 773 מאובחני קורונה חדשים בישראל מתוך 20,018 בדיקות שבוצעו, מספר באבחונים היומי הגדול בישראל מאז פרוץ המגפה. נוסף על כך מספר המאובחנים של יום שני (שלשום) עודכן רטרואקטיבית מ-714 ל-752.  

מספר החולים הפעילים בארץ עומד כעת על 7,838, מתוכם 234 מאושפזים בבתי החולים, ומחלקות הקורונה שנפתחות מחדש מתמלאות. המוקדים העיקריים בארץ בשלושת הימים האחרונים היו ירושלים, בני ברק, אשדוד ותל אביב. עליה גדולה במספרי החולים נרשמה גם בדימונה, בכפר קאסם, בבת ים ובבית שאן. מספרים קטנים יותר של נדבקים אובחנו ביישובים רבים נוספים בכל הארץ. בסך הכל התגלו בישראל מפרוץ המגפה: 25,547 מאובחנים בקורונה.

כיתוב: חודש של עליה. מספרי הנדבקים במהלך יוני. מקור: משרד הבריאות
 חודש של עליה. מספרי הנדבקים במהלך יוני | מקור: משרד הבריאות

בארצות הברית התגלו אתמול כמעט 45,000 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה Sars-CoV-2. אנתוני פאוצ'י (Fauci), החבר בכוח המשימה נגד קורונה הזהיר את הקונגרס כי מספר המקרים היומי עשוי להעפיל אפילו ל-100,000 ביממה, אם לא יעשה די לעצור את ההדבקות. בראש טבלת המקרים החדשים עדיין נמצאות טקסס, קליפורניה ופלורידה.

באוסטרליה, שנחשבת לסיפור הצלחה בהתמודדות עם הנגיף, חלה בימים האחרונים עליה חריגה במספר המאובחנים. אתמול דווח על 73 נבדקים חדשים, ולגבי רבים מהם לא ידוע מקור ההדבקה. כדי לעצור את המשך ההתפשטות, כ-300,000 איש הגרים באזורים מסוימים במלבורן וסביבתה ייכנסו להסגר מחצות. כל הטיסות מארצות אחרות יופנו אל מחוץ למדינת ויקטוריה וכל הנוסעים המגיעים יידרשו לשהות 14 יום בבידוד בטרם ייכנסו למדינה. מאז תחילת המגפה נספרו באוסטרליה 7,920 מאובחנים בקורונה ו-104 מתו מהמחלה.

בקוריאה הצפונית לא דיווחו עד כה לארגון הבריאות העולמי אף לא על חולה קורונה אחד מאז פרוץ המגפה, אך מערכת החינוך שלה נסגרה, הוטלו הגבלות רבות על התכנסויות והאזרחים חויבו לעטות מסכה במרחב הציבורי. היום נפתחים שם בתי הספר מחדש, אך שאר ההגבלות עודן בתוקף. מרגע שנודע על התפשטות מחלת הקורונה קוריאה הצפונית אטמה את עצמה לעולם החיצון, ולא ידוע אם הנגיף כבר הצליח להגיע לשם והשלטונות מסתירים זאת או שלא, ואכן אין שם תחלואה כלל. מה שכבר ברור זה שבגלל הידוק הסגר מספר העריקים מקוריאה הצפונית לדרומית צנח מאוד מאז פרוץ המגפה, בין השאר גם בגלל הידוק המעקבים בסין והפיקוח בסין, שדרכה עוברים לעיתים העריקים.

מניתוח נתונים בבריטניה עולה שהאוכלוסייה היהודית בממלכה נפגעה מנגיף קורונה באופן יחסי הרבה יותר משאר האוכלוסיות, ומספר ההלוויות היהודיות בתקופה זו היה כפול מהרגיל. גם לאחר התחשבות במאפייני החיים השונים של קהילות בריטיות שונות, נמצא שהסיכון של גבר יהודי למות מקורונה כפול מהסיכון של גבר נוצרי, וגם בקרב הנשים הסיכון של היהודיות גבוה יותר משל האחרות. כמה מבתי הכנסת בממלכה ייפתחו שוב בקרוב, ובקהילה מפצירים במתפללים להקפיד על קיום ההוראות.

עדכון ליום שלישי, 30 ביוני, שעה 14:00

714 חולים חדשים התגלו אתמול בארץ. מספר החולים הפעילים עומד כעת על 7,096. בבתי החולים מאושפזים כרגע 228 איש ומספר הנפטרים עלה ל 320. מאז פרוץ המגפה אותרו בישראל 24,688 מאובחנים.

במקביל לעליה בכמות החולים עולה גם כמות התחקירים האפידמיולוגים שיש לעשות עבור כל חולה חדש מאובחן, והאחיות האחראיות על הנושא, קורסות בגלל מצוקת כוח אדם קשה. אמנם גויסו סטודנטים רבים לסייע להן, אך הם אינם מיומנים עדיין ותחקירים רבים מוחמצים בשל כך. הדבר גורם לכך שנדבקים חדשים לא יודעים שעליהם לבודד את עצמם, וממשיכים להפיץ את המחלה לאחרים. בבית החולים איכילוב עומדים לפתוח מחלקת קורונה נוספת, בתי ספר וגנים רבים ממשיכים להיסגר בעקבות גילוי חולים, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל המבחנים באוניברסיטאות הנמצאים במחלוקת בין המוסדות לממשלה.

עליה חדה בכמות החולים נרשמת גם ברשות הפלסטינית, שם דיווח היום משרד הבריאות של הרשות על 255 חולים חדשים. רוב החולים נמצאים ביהודה ושומרון, רובם במחוז חברון. מיעוט קטן מהחולים נמצא ברצועת עזה, שם שלטון החמאס שומר היטב על הגבולות ומבודד מיד את כל מי שנכנס לרצועה. מאז פרוץ המגפה נספרו בשטחי הרשות הפלסטינית 2,390 מאובחנים וחמישה מקרי מוות, שניים מהם מהימים האחרונים.

באיראן הנשיא רוחני אמר שהמדינה עוברת את השנה הקשה בתולדותיה. מספר החולים הרשמי במדינה הגיע כבר ל 225,205 ומספר המתים עבר את ה 10,000. אחרי האטה שהמדינה חוותה בחודש אפריל לאחרי צעדי מנע, ופתיחה מחדש של הכלכלה החנוקה, מספר החולים היומי שוב זינק, וכעת עומד על כ 2,500 מדי יום בחודש האחרון. אתמול הצהירה איראן על מספר המתים הגדול ביום אחד מאז פרוץ המגפה – 162 איש. בעוד העומס על בתי החולים שב ועולה, החל באיראן קמפיין גדול הקורא לאזרחים לעטות מסכות.

בארצות הברית שרובה פתחה מחדש את הכלכלה במהירות גדולה, המספרים ממשיכים לעלות ואיבוד השליטה נראה קרוב מתמיד. לפחות 16 מדינות משעות את המשך ההקלות לאור המספרים הגואים, אך יש מומחים שסבורים שהשגת שליטה עכשיו תהייה קשה. מושל קליפורניה הורה לסגור מחדש את הברים בשבעה מחוזות במדינה. בטקסס גם כן סגרו את הברים. באריזונה סגרו גם חדרי כושר ועסקים שונים למשך חודש. בפלורידה מנסים להטיל מגבלות על מכירת אלכוהול ועל שהות בחופים, ובניו יורק המושל קואומו בוחן מחדש את המשך ההקלות לאור המתרחש במדינות האחרות. מספר החולים בארה"ב ממשיך לעלות בכ-40,000 מדי יום, כשסך החולים שם כבר בסביבות שני מיליון ושש מאות אלף, ומספר המתים עולה על 126 אלף איש.

בעולם כולו מספר המקרים מתקרב לעשרה וחצי מיליון ומספר המתים מתקרב ל 506 אלף איש.

עדכון ליום שני, 29 ביוני, שעה 12:00

הסינים הטילו סגר על מחוז חבי הסמוך לבייג'ינג (לא לבלבל עם מחוז חוביי הדרומי יותר שממנו התחילה המגפה העולמית בדצמבר), על כ-400,000 איש לאחר גילוי 12 מקרים נוספים של הדבקה בניסיון לעצור את ההתפרצות החדשה כשהיא עדיין בממדים קטנים. בבייג'ינג עצמה סך המקרים שהתגלו מאז שהחלה ההתפרצות בשוק האוכל הגיע ל-311 נדבקים. הרשויות טוענות כי ההתפרצות של בייג'ינג, שהחלה לפני כשבועיים, נמצאת בשליטה לאחר שהטילו סגר על כמה שכונות וביצעו בדיקות רבות לתושבים.

לכאורה נספרו בסין 83,512 מאובחנים עד כה, אך הסינים אינם מדווחים על א-סימפטומטיים כעל מאובחני קורונה, אפילו אם הם יוצאים חיוביים בבדיקות, לכן קשה לדעת כמה באמת נדבקו בסין עד עכשיו.

בבריטניה מתו עד כה 43,550 חולי קורונה, 36 מהם רק אתמול, וסך המאובחנים הגיע כבר ל-311,151 איש, כ-900 מהם אתמול. ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, אמר שהמדינה עברה אסון של ממש. רבים מאשימים את ג'ונסון עצמו באחריות לתגובה האיטית והמאוחרת מדי של בריטניה למשבר, שהובילה אותה למספר אבדות כה גבוה, אך ג'ונסון הקפיד לומר שזו "לא העת לחקירות". במקביל ד"ר מייקל בלומפילד מצוות התגובה הבריטי להתפרצות הקורונה מאמין שרבים מחולי הקורונה שהיו מאושפזים בבתי החולים עלולים לחוות סוג של הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), ושיש לבצע בדיקות סקר למחלימים, כדי לטפל בהקדם במי שזקוקים לכך. 

בצ'כיה, שעד כה נחשבה למדינה שהתמודדה עם הקורונה בהצלחה רבה, יש התפרצות חריגה כשיומיים ברציפות נרשם שיא תחלואה מאז אפריל. אתמול נמנו שם 305 מאובחנים, ושלשום 260 – מספרים שלא היו בצ'כיה מאז שיא ההתפרצות הראשונה, בסוף מרץ ותחילת אפריל. מוקד ההתפרצות הוא במכרות סמוך לגבול פולין וסלובקיה. הצ'כים סבורים שההתפרצות בשליטה ולא תתבטא בעליה במספר המאושפזים. בצ'כיה כבר הוסרו רוב ההגבלות שהוטלו בתחילת ההתפרצות.

בישראל משרד הבריאות דיווח הבוקר שאתמול התגלו 374 נדבקים חדשים בקורונה מתוך 10,138 בדיקות. מספר המאושפזים בבתי החולים עלה ל 222 איש, ומספר החולים הפעילים עומד על 6,556. מספר המתים עלה ל-319.

לאור העלייה במספרי החולים איים שר הבריאות אתמול במסיבת עיתונאים להחזיר חלק מההגבלות על אירועים ועל בתי כנסת והפציר במעסיקים לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית כדי לצמצם את המגע בין אנשים. השר יולי אדלשטיין ביקש מהאזרחים להישמע להנחיות כדי למנוע הדרדרות במצב והגעה לסגר נוסף.

עדכון ליום ראשון, 28 ביוני, שעה 12:00

סך המאובחנים בישראל מאז פרוץ המגפה הגיע הבוקר ל-23,497. אתמול דווח בישראל על 398 חולים חדשים, מספר נמוך מעט מהימים הקודמים, אך מושפע מכך שבשבת מתבצעות פחות בדיקות. ביום שישי לעומת זאת החזירו הבדיקות 464 תוצאות חיוביות, וביום חמישי נמצאו 504 מקרים חדשים. לא ראינו מספרים כאלה מאז חודש אפריל, אלא שהפעם רוב המאובחנים נדבקו בישראל, ואת מספר המגיעים חולים מחו"ל אפשר לספור על כף יד אחת.

6,160 בני אדם מוגדרים כעת חולים פעילים. 219 מהם מאושפזים, מתוכם 45 במצב קשה. מספר המתים מקורונה בישראל עלה ל-318 במהלך סוף השבוע, עשרה מתים מאז יום חמישי. בין הנפטרים קשישים מבית אבות בירושלים וצעירה בת 19 שהייתה בקבוצת סיכון עקב מחלות רקע, ונפטרה אתמול בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. היא האדם הצעיר ביותר שמת מקורונה בארץ עד כה.

בגלל העלייה התלולה במספר החולים בישראל בשלב זה האיחוד האירופי כנראה לא יאשר לישראלים להיכנס למדינות החברות בו עד שתהייה ירידה משמעותית במספר הנדבקים היומי ובמצב התחלואה.

גם במדינות אחרות המצב ממשיך להחמיר. בארצות הברית נספרו כבר 2.5 מיליון מאובחנים בקורונה וכ-126 חולים מתו מהמחלה. בימים האחרונים מאובחנים בכל יום יותר מ-40,000 נדבקים חדשים בארצות הברית. בקצב התמותה אמנם נרשמה ירידה קלה, והוא עומד על 800-500 מתים ביום, אך הירידה משקפת כרגע את מצמום התחלואה במחצי הראשונה של חודש מאי, וסביר להניח שמספר המתים יעלה שוב כשמצבם של חלק מהחולים החדשים יתדרדר.

בתוך ארצות הברית, מספר המקרים היומי הגבוה ביותר נרשם בפלורידה, שאתמול נספרו בה קרוב ל-10,000 נדבקים חדשים. אחריה טקסס עם כ-6,000 מקרים חדשים. בקליפורניה חצו כבר את קו ה-200,000 מאובחנים.

גם בהודו המגפה ממשיכה להשתולל ושוב נשבר שיא יומי עם קרוב ל 20,000 נדבקים חדשים ומעל 400 מתים מהמחלה. מספר המאובחנים הרשמי בהודו הגיע בסוף השבוע ליותר מחצי מיליון, וקצב ההדבקה רק ממשיך לעלות. בניו דלהי, שבתי החולים שלה בקריסה, ייפתח היום בית חולים חדש לחולי קורונה, עם כ-10,000 מיטות ויכולת לטפל במגוון מצבים של המחלה. בית החולים צפוי להקל את מצוקת האשפוז הגדולה בבירת הודו, ובתקווה להציל חיים של חולים שעד כה לא היה איפה לאשפזם.

בכל העולם מספר המאובחנים כבר עומד על כ-10 מיליון ומספר המתים כחצי מיליון. לפי ארגון הבריאות העולמי בכל יום מאובחנים כ-180,000 נדבקים חדשים,  והמספר אף גבוה יותר לפי אתרים אחרים המרכזים נתונים על המגפה, כך שבקרוב לא צפויה האטה.

עדכון ליום חמישי, 25 ביוני, שעה 15:00

ארצות הברית רושמת שיא חדש במספר מאובחני הקורונה: 36,880 מאובחנים חדשים ביום אחד. זה המספר היומי הגבוה ביותר בארצות הברית מאז 24 באפריל. קליפורניה, טקסס ופלורידה מחזיקות כרגע בשיאי התחלואה בארצות הברית ואחריהן אריזונה, ג'ורג'יה קרוליינה הצפונית וקרוליינה הדרומית. כ-20 ממדינות ארצות הברית מדווחות על עליה בנתוני התחלואה. בעיר יוסטון שבטקסס מודאגים במיוחד מהמצב, וחוששים כי בקרוב לא יישארו מיטות פנויות במחלקות לטיפול נמרץ. הרשויות בעיר הטילו הגבלות קשוחות עם פרוץ המגפה, אך בסוף אפריל העסקים בה החלו לשוב ולהיפתח, ולאחר יום הזיכרון, ב-25 במאי, התחילה קפיצה במספרי הנדבקים. אתמול אובנו בטקסס יותר מ-5,500 נדבקים חדשים.

סגן הנשיא של אקוודור הזהיר במסיבת עיתונאים מפני מצוקת מקומות אשפוז בבתי החולים בבירה קיטו בגלל עלייה חדה בתחלואה. כלקח מההתפרצות הגדולה שהייתה במארס בעיר גַיַאקִיל והביאה למותם של רבים שלא היה מקום עבורם בבתי החולים, מתכננים בקיטו להגדיל כבר כעת את תפוסת המחלקות. עד כה אובחנו באקוודור כ-52,000 נדבקים, ומתו כ-4,300 חולים – מספרים שכנראה לא משקפים את המציאות במלואה.

בהודו שוב נקבע, כרגיל, שיא תחלואה יומי חדש כ-17,000 מקרים חדשים שהביאו אותה לסך כולל של כ-473,000 חולים. 418 חולי קורונה מתו בהודו ביממה החולפת ובסך הכל כ-15,000 מתים מקורונה עד היום. התחלואה הגבוהה ביותר נרשמה בבירה ניו דלהי, ואחריה מומבאי. למרות התחלואה הגוברת בהודו מנסים לחזור לשיגרה, אך במדינת בנגל, הגובלת עם בנגלדש האריכו את ההגבלות עד 31 ביולי.

גם בבנגלדש המספרים מאמירים ואתמול דיווחו שם כמעט על 4,000 מקרים חדשים ובסך הכול כ-127,000 מאובחנים. לראשונה מת בבנגלדש שופט לאחר שנדבק בנגיף הקורונה, אחד מרבים במערכת המשפט במדינה שנדבקו במחלה. בנגלדש ביטלה לאחרונה משחקי קריקט של נבחרתה בסרי לנקה בגלל החשש מהתפשטות נוספת של המחלה.

אצלנו דיווח הבוקר משרד הבריאות על סך של 22,139 חולי קורונה מאז תחילת ההתפרצות, כשאתמול נרשם מספר גבוה במיוחד של אבחונים חדשים – 464 איש. לפי שעה יש בישראל 5,870 חולים פעילים, 189 מהם מאושפזים בבתי החולים,  מתוכם 49 במצב קשה. 1,101 אנשי צוות רפואי נמצאים בבידוד בעקבות חשיפה לחולים, בהם 203 רופאות ורופאים ו-342 אחיות. מספר המתים מקורונה לא השתנה הבוקר, והוא עדיין 308.

עדכון ליום רביעי, 24 ביוני, שעה 15:00

אתמול נמנו בישראל 436 חולים חדשים, והמניין של שלשום עודכן ל-340. סך כל הנדבקים המאובחנים בישראל מאז פרוץ המגפה עומד על 21,666, כשמספר החולים הפעילים מביניהם עלה ל-5,460 איש. מספר הנפטרים עלה באחד ועומד כעת על 308.

בניסיון לעצור את התפשטות המחלה הוטל סגר על העיר אלעד ועל כמה שכונות בטבריה, והממשלה שוקלת להטיל סגרים גם על יישובים נוספים, בהם מודיעין עילית ובת ים.

בעולם כולו נמנו אתמול כ-160,000 מקרי קורונה חדשים וכ-5,400 מקרי מוות, כשבראש נמצאת ברזיל עם כ40,000 מקרים חדשים שהתגלו אתמול. במדינה בה שני שרי בריאות, רופאים במקצועם, סולקו מתפקידם על רקע מחלוקות עם הנשיא בנוגע למשבר הקורונה, חייב אתמול בית המשפט את נשיא המדינה בולסונרו לעטות מסכה בפומבי, כפי שאומרת ההנחיה בבירה ברזיליה, או שייקנס בכל יום מחדש. ברזיל הפכה אתמול למדינה השנייה בעולם שסך המתים בה מקורונה עבר את ה-50,000, כ-1,300 מהם רק אתמול. סך החולים שדווחו בברזיל הגיע כבר ל-1,151,479, מספר הנחשב נמוך משמעותית מהמספר האמיתי בגלל חוסר בבדיקות. קצב התחלואה בברזיל כבר גבוה מזה של ארצות הברית.

גם בארצות הברית מספר המקרים היומי מראה מגמת עליה, כשאתמול נספרו במדינה כ-36,000 מקרים חדשים. כמה ממדינות ארצות הברית מדווחות על אלפי מקרים ביום. בקליפורניה מצאו כ-5,000 חולים חדשים אתמול, שיא יומי שנשבר בפעם הרביעית בטווח זמן של שבוע. בפלורידה הכריזו על כ-3,300 מקרים מאומתים, באריזונה על כ-3,600 ובפלורידה, שמספר המקרים והאשפוזים בה גדלים בקצב המהיר ביותר כרגע, גם נספרו כ-5,000 מקרים חדשים. לדברי רופאים, ארצות הברית פתחה את הכלכלה שלה מחדש מהר מדי, והתוצאה היא עליה מהירה במספר המקרים החדשים. לאחר שהנשיא הצהיר שהורה לערוך פחות בדיקות כדי להוריד את מספרי החולים טורח ד"ר פאוצ'י, היועץ הבכיר של הממשל לענייני המגפה, להסביר שארצות הברית לא תפחית את מספר הבדיקות, אלא אף תגדיל אותו.

בקזחסטן הטילו הגבלות חמורות על שתי ערים ליד הבירה נור סולטן בהן יש התפרצות חמורה של נגיף הקורונה. במקביל אובחן המושל של העיר קוסטני בגבול רוסיה כחיובי לקורונה. מספר המקרים הכולל בקזחסטן עד כה עומד על 18,765 ומספר המתים על 134. מספר מקרי הקורונה היומיים הגיע לשיא של כ-450 ביום בסוף מאי. במהלך יוני המספר היומי של המקרים החדשים ירד מאוד, אך בשבוע האחרון שוב העפיל עד לשיאים של כ-500 ביום. מספר המקרים במדינה יותר מהכפיל את עצמו במהלך החודש שחלף.

גם בבולגריה, בה נמנו עד היום רק 4,114 מקרים, רואים תמונה דומה של עליות לאחר ירידה. שר הבריאות של המדינה הכריז על הארכת מצב החירום עד ה 15.7 בניסיון לעצור את התפשטות המחלה לאחר ששיא התחלואה מאז פרוץ המגפה נרשם במדינה בשבוע האחרון.

עדכון ליום שלישי, 23 ביוני, שעה 14:00

מספר המקרים העולמי כבר מעל תשעה מיליון ומאה אלף איש.

בהודו בית המשפט אישר לקיים פסטיבל דתי המושך בזמן שגרה כמיליון משתתפים, אך לרגל מגפת הקורונה ייערך בתנאים מוגבלים ובהשתתפות אנשים הכרחיים בלבד. כל זאת בזמן שמספר מקרי המוות המיוחסים לקורונה בהודו כבר מעל 14,000 איש ומספר החולים הגיע ל 441 אלף איש עם כ-9,000 חולים מדווחים שמצבם קשה.

אירוע דתי נוסף שיתקיים במידה מצומצמת בלבד הוא החאג' המסורתי המושך מיליוני מאמינים למקומות המקודשים לאסלאם בסעודיה בכל שנה. השלטונות הסעודים תמיד רואים במאורע אתגר בריאותי מורכב, והשנה בגלל התפשטות הקורונה החליטו לאפשר רק לאזרחי הממלכה ואנשים בודדים מחוץ לה להגיע. התפרצות הקורונה בסעודיה הולכת ומחמירה מאז חודש מאי. עד כה חלו 161 אלף תושבי סעודיה ומתו כ 1,300 מהם, כשמספר המקרים הפעילים עומד על כ 55 אלף איש. רק אתמול אובחנו שם כ 3,400 חולים חדשים.

בגרמניה מתמודדים בימים אלה עם התפרצות חדש סביב בית מטבחיים שעובדיו נדבקו בנגיף. כ- 1,500 עובדים נדבקו עד כה. הרבה מהעובדים מגיעים מפולין, בולגריה ורומניה ויש איתם קשיי תקשורת. היום הוחלט להטיל סגר על אזור המפעל למניעת המשך ההתפרצות. בגרמניה נמנו עד כה 192,119 מקרי קורונה, 544 מהם אתמול. 8,969 איש מתו בגרמניה מהקורונה.

בקוריאה הדרומית, שהייתה המדינה השנייה להיפגע באופן חמור לאחר סין והצליחה כבר למגר את הקורונה בחודש אפריל, מודים שהמדינה מתמודדת כעת עם גל שני, שהחל בשבוע חופשה בחודש מאי ונמשך כסדרה של התפרצויות שהמדינה לא מצליחה למגר. עם זאת מדיניות הריחוק החברתי והבדיקות הנרחבות מצליחות להשאיר את שיעור הנדבקים על כמה עשרות ביום ולא יותר. בסך הכול נספרו עד כה בקוריאה הדרומית 12,484 מקרים ו 281 מקרי מוות. ובתוך הגל השני הזה גילו בקוריאה הדרומית 16 מלחים רוסים מתוך צוות של 21 שחולים בקורונה על ספינה שיצאה מהעיר וולדיסטוק ברוסיה ועגנה בעיר בוסאן הדרום קוריאנית. 90 איש שהיו איתם במגע הוכנסו לבידוד.

ברוסיה עצמה מספר המקרים הגיע כבר לכ-600 אלף איש עם 8,359 מתים עד כה, מספר שנחשב למוטה מאוד כלפי מטה. למרות תוספת של 7,425 מאובחנים חדשים, במוסקבה, שכ-2000 מהמקרים האלה התגלו בה, חוזרים לפעילות כמעט מלאה היום עם פתיחה מסעדות, חדרי כושר ועוד.

ואצלנו בישראל, משרד הבריאות פרסם שאתמול התגלו בארץ 337 מקרי קורונה חדשים מתוך פחות מ-13,000 בדיקות. מספר החולים הפעילים עומד כעת על 5,127 איש, 194 מהם מאושפזים בבתי החולים, שמחלקות קורונה נפתחות בהם מחדש אחד אחרי השני. למרות שאנחנו בעונת קיץ הרגועה בכמה מבתי החולים כבר נרשמה תפוסה של מעל מאה אחוזים, לפי אתר משרד הבריאות. ראש הממשלה שוקל להכריז על אזורים מוגבלים נוספים בארץ.

סך הכול נספרו בישראל עד כה 21,246 מאובחנים בקורונה.

עדכון ליום שני, 22 ביוני, שעה 16:00

מספר המתים ממחלת הקורונה בישראל עלה במהלך הלילה ל-307 איש, לאחר מותם של שני אנשים נוספים. אתמול נספרו 161 מקרים חדשים שהביאו את סך המאובחנים מאז פרוץ המגפה ל-20,869. בבתי החולים מאושפזים כעת 205 אנשים, 46 מתוכם מוגדרים במצב קשה. מספר המחלימים בישראל עומד על 15,714 אנשים.

רוב המקרים החדשים בשלושת הימים האחרונים בישראל התגלו בירושלים, בבני ברק, בתל אביב ובבת ים, אך מקרים בודדים רבים התגלו בכל רחבי המדינה. רכבת ישראל חזרה לפעולה באופן חלקי ותחת הגבלות על הנוסעים. במקביל המשטרה מתחילה להגביר את האכיפה על עטיית המסכות, ומתכננת לבצע זאת גם באוטובוסים.

בעולם כולו מספר המקרים הכולל עומד כבר על כתשעה מיליון, כשקצב ההדבקה רק הולך ועולה. מספר המתים עומד על כ-471 אלף איש.

במקסיקו סיטי התכוונו להקל על חלק מההגבלות, אך כרגע הפתיחה מחדש נדחית בגלל עלייה בכמות האבחונים. העליה העקבית במספר החולים מדי יום לא עוצרת, והגיעה בשבועיים האחרונים לכ-5000 איש מדי יום, כשמספר המתים היומי עומד על כמה מאות. 180,545 מקרים נספרו עד כה במקסיקו ו-21,825 מתים.

בפקיסטן נמשכת ההאצה הגדולה במספר ההדבקות. המדינה ויתרה על ההגבלות בגלל המצוקה הכלכלית, ומספר המקרים היומי קפץ במהלך החודש החולף מסביבות 2000 מקרים ביום לכ-5000 ואף 6000. הממשלה פותחת את כל העסקים ושמה יהבה על ריחוק פיזי, אך אף שבתי החולים כבר דוחים חולים מחוסר מקום, ומספר המתים היומי הולך ועולה, אנשים רבים חושבים שהנגיף הוא מתיחה ומסרבים לשתף פעולה. רשמית כבר יש בפקיסטן 181,088 חולים ו-3,590 מתים, אך חולים ומתים רבים לא מדווחים בגלל כמות בדיקות מעטה יחסית לגודל האוכלוסייה.

גם בדרום אפריקה מספר המקרים מאמיר והגיע לכ-4000 ביום בשבוע האחרון. בסך הכול נספרו שם 97,302 מקרים ו-1,930 מקרי מוות. המדינה גם כן בתהליכי פתיחה כדי להחזיר את הכלכלה לפעולה, וסומכת על בדיקות ומעקב מגעים כדי לרסן את ההתפרצות. שביתת נהגי אוטובוסים מעיבה על התוכנית: הם דורשים פיצוי על תקופת האבטלה.

ובטולסה שבאוקלהומה בארצות הברית, המקום בו הנשיא טראמפ ערך את העצרת שלו, מדווחים על עליה גדולה במספר המקרים היומיים. בצל חשש אמיתי שהעצרת תהייה זרז הדבקה גדול מאוד, ממשל טראמפ מתכונן כבר לאפשרות של גל שני של תחלואה. אף שלא נראה שהגל הראשון של ארה"ב הסתיים.

עדכון ליום ראשון, 21 ביוני, שעה 14:00

סוף השבוע הביא איתו עליה נוספת בתחלואה בישראל, כשגם ביום חמישי וגם בשישי התגלו יותר מ-300 חולים ביום, לראשונה מאז אפריל. חשוב לזכור שאלה בדיקות של אנשים שנדבקו כבר לפני כמה ימים, וחלקם אולי הספיקו להדביק אנשים נוספים עד שנבדקו. סך המאובחנים בישראל עמד בעשר בבוקר על 20,686 איש.

במקביל מספר המאושפזים עם נגיף הקורונה בבתי החולים עלה למעל 200 איש. 52 איש מוגדרים במצב בינוני ו-43 במצב קשה, כשמתוכם 28 מונשמים. אדם נוסף נפטר במהלך סוף השבוע, וכך עלה סך הנפטרים מהמחלה בישראל ל-305.

מהמקרים האחרונים בארץ: בהתפרצות נוספת בבית אבות בירושלים התגלו עד כה 16 מקרים. עובד בעיריית הרצליה אובחן כחיובי והוביל את ראש העירייה וסגנו להיכנס לבידוד, וגם מזכ"לית הסתדרות המורים תיכנס לבידוד לאחר שמורה שהייתה בחברתה אובחנה כחולה.

במקביל לפתיחה מחודשת של מחלקות קורונה בבתי החולים, נשקלת הגברת האכיפה על חבישת מסכות ואף חזרה להגבלות חמורות יותר, וזה לאחר שמופעי התרבות חזרו לפעול תוך נקיטת אמצעי זהירות.

בעולם כולו, לפי הממוצע החדש של כ-150 אלף חולים מאובחנים מדי יום, עד מחר המניין הרשמי של המאובחנים עלול לעבור את התשעה מיליון מאז פרוץ המגפה, ומספר המתים יעפיל לסביבות 470 אלף איש.

בברזיל נספרו כבר מעל מיליון מקרים וכ-50,000 מתים. בין 30 ל-50 אלף מקרים חדשים מתגלים שם מדי יום וכאלף מתים יומיים, ואין סימן לעצירה באופק. פגיעת הנגיף קשה במיוחד בקרב השבטים הילידיים של ברזיל, שם דור שלם של מנהיגים נמצא בסכנה, ואיתם נכחדים ידע רב ותרבות עשירה.

בארצות הברית, שבה מספר המקרים היומי ירד מרמה של כ-30 אלף ביום בחודש אפריל לכ-20 אלף ביום בחודשים מאי ויוני, מספר המקרים היומיים עלה בימים האחרונים בחזרה לסביבות 30 אלף ביום, כשכמה ממדינותיה, כמו קליפורניה, רושמות שיא יומי חדש. התכנסויות גדולות כמו בניו אורלינס, וההפגנות המרובות, גם הן תורמות לעלייה מחודשת במספר מקרי הקורונה. ד"ר פאוצ'י, היועץ הבכיר לממשל בענייני המגפה, מאשים טרנדים של התנגדות למדע בחוסר הזהירות המתפשט בציבור.

למרות העלייה בקצב ההדבקות ברחבי ארצות הברית, ובניגוד להמלצות של כל מומחי בריאות הציבור, הנשיא טראמפ ערך אסיפת בחירות המונית, ובה הכריז שהוא ביקש להוריד את מספר הבדיקות שמבוצעות ברחבי ארצות הברית כדי לאבחן פחות חולים. רופאים מזהירים שהדבר עלול להוביל לכך שחולים ללא סימפטומים ימשיכו להסתובב בין אנשים ולהפיץ את המחלה, ושלמעשה לא מתבצעות כעת מספיק בדיקות בארצות הברית יחסית להיקף התחלואה.

מספר המאובחנים בארצות הברית מאז פרוץ המגפה עומד על 2,330,769, ומספר המתים על 121,983.

בסין נמשכת ההתפרצות החדשה בבייג'ינג, עם גילוי 26 מקרים חדשים שרק אחד מהם מיובא מחו"ל.

עדכון ליום חמישי, 18 ביוני, שעה 14:00

לפי עדכון משרד הבריאות, אתמול נספרו 261 חולי קורונה חדשים בישראל מתוך 14,676 בדיקות שהתבצעו. מספר החולים הכולל בארץ עומד על 19,894 נכון לשעה שמונה בבוקר. 39 חולים במצב קשה ו-32 מתוכם מונשמים, עלייה של חמישה.

למרות העלייה במספר החולים וכדי להקל על העומסים בתחבורה הציבורית, שירות הרכבת מתוכנן לחזור לפעולה ביום שני, ויותר לקיים מופעי תרבות עד 250 משתתפים. במקביל יוטל סגר על כמה שכונות נגועות ברחבי הארץ, אך 204 מהחולים החדשים הם מיישובים שאין בהם תחלואה גבוהה. בין החולים החדשים בישראל: עובדת בכנסת ישראל נדבקה בקורונה, ובת שש שנדבקה מאחיה והגן שהיא לומדת בו ייסגר. כמו כן נפטר בארצות הברית רב חשוב מחסידות תולדות אהרון לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. גופתו הובאה לקבורה בישראל, לאחר הלוויה המונית ולא חוקית, שסיכנה את חיי המשתתפים.

בעולם כולו מספר המקרים מתקרב לשמונה וחצי מיליון, לאחר תוספת של כ-146 אלף מקרים חדשים ברחבי העולם ביממה האחרונה, רובם מברזיל, ארצות הברית, הודו, רוסיה ופקיסטן. מעל 4,000 מקרים חדשים נרשמו גם בערב הסעודית, צ'ילה, מקסיקו, דרום אפריקה ובנגלדש. מספר המתים בעולם מתקרב ל-452 אלף איש.

הנגיף ממשיך לתקוף מדי פעם פוליטיקאים ברחבי העולם. נשיא הונדורס לקה בדלקת ריאות לאחר לאחר שהוא ואשתו אובחנו עם נגיף הקורונה. באותה היבשת נשיא ארגנטינה נכנס לבידוד כאמצעי זהירות, לאחר שכמה פוליטיקאים בסביבתו נדבקו בנגיף. בארגנטינה התגלו עד כה 35,552 מאובחנים בנגיף, כ-1,400 מהם אתמול. 913 מתו עד כה, 35 מהם אתמול. ב-20.3 הטילה הממשלה, בשיתוף פעולה של האזרחים, הסגר קשוח שהוארך בתחילה עד אמצע אפריל, ואז עד סוף אפריל ובערים הגדולות עד ה-10.5, וממשיך מאז רק באופן חלקי באזור בואנוס איירס. מאז מספר המקרים המתגלים מדי שבוע בארגנטינה עולה בהתמדה וכך גם מספר המתים, ביניהם ילדה בת שבע.

ברוסיה טוענים שמספר המקרים היומי הולך ויורד מאז שביטלו את הסגר במוסקבה. עד כה דיווחה רוסיה על 561,091 מאובחנים, 7,790 מהם היום, ועל 7,660 מתים, 182 מהם היום. מספר המתים נחשב בעיני רבים ללא אמין, מכיוון שמקרי מוות רבים של חולי קורונה מסווגים כמוות מסיבה אחרת, ומכיוון שנתוני התמותה העודפת של סנט פטרבורג גבוהים בהרבה מהדיווחים על מוות מקורונה, וזה בתקופה של הגבלות. עם זאת, ברוסיה לא לוקחים סיכונים. ב-24 ביוני אמור להתקיים מצעד לכבוד יום הניצחון על הנאצים, וכ-80 וותיקי מלחמת העולם השנייה מבודדים את עצמם מראש כדי להגן על הנשיא פוטין מהדבקה. כזכור, ברוסיה כבר חלו בקורונה ראש הממשלה והדובר של הקרמלין.

עדכון ליום רביעי, 17 ביוני, שעה 14:00

מספר החולים בישראל ממשיך לעלות, והבוקר משרד הבריאות דיווח על 287 חולים שאובחנו אתמול. מספר החולים קשה עומד על 37, מתוכם 27 מונשמים. מספר הנפטרים עלה באחד, ועומד כעת על 303 אנשים. 19,637 מאובחנים נספרו בישראל מאז פרוץ המגפה כשמתוכם החלימו 15,459. מספר החולים הפעילים גדל בהתאם, וכבר עומד על מעל 4,000 איש. מחלקות קורונה שכבר נסגרו בבתי החולים ברחבי הארץ מתחילות להיפתח מחדש, ואם מספר המאושפזים יגדל, פעילות בתי החולים הרגילה עלולה להיפגע.

לאחר שפגו התקנות לשעת חירום והופסקה האכיפה נגד מפרי ההנחיות, אושר החוק החדש בעניין למשך 45 ימים, והאכיפה התחדשה החל מהשעה שש בבוקר. במוסדות החינוך תלמידים ואנשי צוות ממשיכים להידבק, מוסדות נסגרים ותלמידים ומורים רבים נשלחים לבידוד. קבינט הקורונה אמור להתכנס היום ולדון בעליית מקרי ההדבקות.

ובעולם - ממשלת הודו, לאחר תקופה קצרה שבה דיווחה על מותם של כ-400 חולים מדי יום, דיווחה אתמול על כ-2,000 מקרי מוות חדשים, שהעלו את סך המתים הידועים במדינה עד כה לכ-12,000 איש. כ-1,300 מהמקרים החדשים נוספו לאחר שממשלת מדינת מהרשטה שבהודו בדקה מחדש מקרי מוות וקישרה מקרים רבים נוספים למחלת הקורונה. בינתיים נראה שסך מקרי המוות בהודו מעטים יחסית לכמות התחלואה בהשוואה למדינות אחרות כמו ברזיל, בריטניה וארצות הברית, אך קצב התמותה עולה והדבר מדאיג מאוד. וכשבתי החולים מתמלאים בחולי קורונה והמיטות אוזלות מתגלות בעיות חדשות, כמו לחץ חמצן נמוך מדי בצינורות החמצן של בתי חולים במומבאי, בגלל דרישה לאספקת חמצן גבוהה פי כמה וכמה מבזמן שגרה. גם בעיות מסוג זה עלולות להעלות את אחוז התמותה מהמחלה. עד כה נספרו בהודו 355,060 מאובחנים עם קורונה, תוצאה המיוחסת להסרה המוקדמת של הסגר שיצר נטל כלכלי עז על העניים.

בברזיל שוב נשבר שיא תחלואה יומי כשדיווחו שם אתמול על כ-35,000 מקרים חדשים, אך התקשורת במדינה מעריכה שהמספר האמיתי שם גבוה בכמה אלפים. כמו כן דיווח משרד הבריאות הברזילאי על כמעט 1,300 מקרי מוות חדשים, שהביאו את סך המתים במדינה ל-45,456 איש מאז פרוץ המגפה. בברזיל שבה הנשיא בולסונרו מזלזל בחומרת המחלה לא נעשה כרגע כמעט דבר להאטת התפשטות המגפה, והחשש הוא שאם הקצב ימשיך כך, ברזיל תעקוף את ארצות הברית כמובילת הקורונה בעולם עד סוף חודש יולי.

מהנתונים של ערב הסעודית עולה שכמחצית ממקרי המוות המקושרים לקוויד-19 הם אנשים שסבלו ממחלות כרוניות קודמות. עד כה דווח באופן רשמי על מותם של 1,052 איש, והמשמעות היא שכ-500 אנשים שהיו בריאים לפני שנדבקו בנגיף איבדו לו את חייהם עד כה. מספר החולים הכולל שערב הסעודית דיווחה עליו עומד כעת על 136,315 איש, כשמספר החולים והמתים היומי הולך ועולה מדי יום בהתמדה מאז סוף מאי.

ובניו זילנד, שהכריזה לא מזמן שהצליחה לנקות לחלוטין את נגיף הקורונה משטחה, התגלו שתי חולות חדשות שהגיעו מבריטניה ושוחררו מוקדם מדי מהבידוד. מאות נחשפו אליהן, ואמורים להיכנס לבידוד כדי למנוע התפשטות מחודשת של הנגיף במדינה, דבר שעלול לקרות אם לא יצליחו לאתר את כולם בהקדם.

עדכון ליום שלישי, 16 ביוני, שעה 14:00

אתמול אותרו בישראל 196 חולי קורונה חדשים לפי הדיווח של משרד הבריאות הבוקר. מספר החולים קשה עלה ל 36 ומספר המונשמים ל 27. במקביל פקעו התקנות לשעת חירום על פיהן פעלה המדינה בשלושת החודשים האחרונים, ואילו הכנסת עדיין לא הסדירה את החקיקה המתאימה כדי להמשיך באכיפת הנחיות הזהירות על הציבור. חשוב שכל אחד ימשיך בנקיטת אמצעי הזהירות כמו עטית מסכה, שמירה על הגיינה ושמירת מרחק מאחרים כדי שהתקופה נטולת האכיפה לא תגרום לעליה בשיעור ההדבקות באוכלוסייה.

אחת הערים בהן התגלו חולים רבים בימים האחרונים היא באקה אל גרביה שבשרון לאחר שחולה שהשתתף בחתונה הדביק מספר משתתפים באירוע. גם ברהט, בני ברק, ירושלים, חיפה ופתח תקווה התגלו חולים לא מעטים בימים האחרונים, אך אין ספק שמובילת ההדבקות היא עדיין תל אביב, שם המחלה מתפשטת כרגע בעיקר בדרום העיר.

עד כה דווח בישראל על 19,338 מאובחני קורונה מאז תחילת ההתפרצות.

בעולם כולו נספרו כבר מעל שמונה מיליון מאובחנים בקורונה ובסביבות 438 אלף מקרי מוות, כשמקרים רבים לא עולים כלל על מפות האבחון.

באוקראינה אשת הנשיא אושפזה במצב בינוני עם אבחנה חיובית לקורונה. בעלה וילדיה שליליים בינתיים לנגיף, אך ליתר ביטחון הנשיא ביטל את כל פגישותיו. עד כה אובחנו באוקראינה 32,476 מקרים, 666 מהם אתמול ו-912 מקרי מוות, 11 מהם אתמול. ממשלת אוקראינה הטילה הגבלות תנועה על התושבים בחודש מרץ, אך לאחרונה הקלה בהגבלות, וכתוצאה מכך חלה עלייה בכמות ההדבקות. בשבוע האחרון אובחנו שם בממוצע כ-100 מקרים יותר מאשר בשבוע שלפניו.

בפקיסטן מספר החולים האמיר ל-148,921 ומספר המתים ל-2,839. לאחרונה ראש הממשלה אימראן חאן ויתר על הגבלות תנועה מטעם המדינה בגלל המצוקה הכלכלית והטיל את כל האחריות לא להידבק על האזרחים. כתוצאה מכך במהלך חודש יוני מספר החולים קפץ באופן חד מכ-3000 מקרים ביום עד ל- 6000 ביום, וגם זה כשיכולות הבדיקה של פקיסטן עומדות על כמחצית מהמומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי. בפקיסטן מנסים עכשיו להתמודד עם המצב בצורה חדשה. הם זיהו כ 20 ערים "חמות" ורק בהן יטילו הגבלות חכמות להאטת ההדבקה. ארגון הבריאות העולמי אמנם ממליץ על סגר קשוח של שבועיים לעצירת ההדבקות, אך לדברי ראש הממשלה השיטה החדשה היא האפשרות היחידה הפתוחה בפני פקיסטן.

בסינגפור בה העלייה הגדולה של אפריל ומאי מתמתנת בהדרגה עומדים להתחיל בניסויים של חיסון חדש, אחד מיני רבים עליהם עובדים מדענים ברחבי העולם. שיהיה בהצלחה.

עדכון ליום שני, 15 ביוני, שעה 14:00

מספר המקרים הכולל בישראל עמד הבוקר על 19,121, כש-129 מהם התגלו אתמול. 32 מהחולים הפעילים במצב קשה והחלימו עד כה 15,389.

מספר הנפטרים עלה במהלך היממה החולפת ל-302. אחד מהם הוא אושרי אסולין ז"ל, בן 26 מכפר סבא, שנדבק בנגיף הקורונה לפני מספר שבועות, לקה בסיבוך נדיר בליבו והיה מאושפז בשבועות האחרונים במצב קריטי. הוא נפטר אתמול בבית החולים שיבא.

בבייג'ינג שבסין התגלו עוד מקרים המקושרים לשוק האוכל ממנו התחילה ההתפרצות הקטנה של העיר. לפי ניתוח של הנגיף נראה בינתיים שהוא הגיע מאירופה, אך לא ברור עדיין איך. בסין מקווים שהסגר המחודש שהטילו על האיזורים הנגועים ביחד עם בדיקות נרחבות לכ-200 אלף בני אדם שביקרו בשוק יעצרו את ההתפרצות באיבה.

בבריטניה נפתחו היום מחדש חנויות למצרכים לא חיוניים, והקונים נעמדו בתורים מסודרים בכניסה תוך שמירה על מרווח ביטחון בין קונה לקונה. אתמול דווח בבריטניה על 36 מתים, המספר הנמוך ביותר מאז ה 20.3, אך גם על 1,514 מאובחני קורונה חדשים. מספר המקרים הכולל בבריטניה מתקרב ל-296 אלף, ומספר המתים ל-42,000. חשוב להזכיר שחולים רבים בבריטניה כלל לא נבדקו למחלה ולא נכנסו לסטטיסטיקה הרשמית.

בארצות הברית נמשכת העלייה בתחלואה בחלק מהמדינות, לאחר הפתיחה מחדש של הכלכלה ובעקבות גלי ההפגנות. המצב מטריד כל כך עד שעלה החשש שבחלק מהמדינות יהיה צורך לבצע השבתה נוספת, מהלך בעייתי שעלול להזיק לכלכלה עוד יותר ממה שהזיקה ההשבתה הראשונה. כמו בישראל גם בארצות הברית מפצירים בתושבים להקפיד על הנחיות הבריאות, שכן זה הדבר היחיד שיכול למנוע צורך בהשבתה שנייה. ד"ר פאוצ'י, היועץ הבכיר של הממשל לענייני הקורונה, מפציר באנשים להימנע מהתקהלויות, ואם בכל זאת הם באים בקרב אחרים, לעטות מסכה.

גם בשאר אמריקה נגיף הקורונה ממשיך להשתולל. אמנם רוב תשומת הלב העולמית מופנית למדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר עד כה – ברזיל, פרו וצ'ילה עם מאות אלפי מאובחני קורונה בכל אחת מהן, אך גם במדינות אחרות הנגיף מכה. בגוואטמאלה שבמרכז אמריקה, למשל, שבה כ-17 מיליון תושבים בסך הכול, אובחנו עד כה 9,491 איש ומתו 367 מהם. מתוך הבדיקות הנלקחות כ-20% חיוביות, דבר המעלה חששות שחולים רבים אינם מאובחנים. רוב המקרים הללו אובחנו במהלך החודשיים האחרונים, ובתי החולים שם עומדים על סף קריסה בגלל עומס החולים. בגווטאמלה מכריזים היום על מצב חירום בארבעה מחוזות תוך כדי ניסיון לשמור על אספקת המזון הסדירה לתושבים.

בהונדורס השכנה לעומת זאת, שאוכלוסייתה בערך בגודל של ישראל, נספרו עד כה קרוב ל-9,000 מקרים, כשבשבוע האחרון חלה קפיצה גדולה באבחונים היומיים מכ-200 ביום לכ-400. בעוד בתחילת המגפה אמצעי המנע היו מתונים, בחודש האחרון הם הוקשחו והממשלה האריכה את העוצר עד ה-28 ביוני. עד כה דווח על מותם של 312 איש בהונדורס.

עדכון ליום ראשון, 14 ביוני, שעה 13:00

מספר המאובחנים בקורונה בישראל הגיע ל-19,008. ביום שישי נוספו 175 מאובחנים חדשים  ובשבת עוד 148. בסך הכל 323 נדבקים חדשים בסוף השבוע שעבר, לעומת 207 בסוף השבוע שלפניו. בכל השבוע שעבר מספר הנדבקים היומי היה בין 140 ל 242, בעוד בשבוע שלפניו הוא היה בין 88 ל-139. גם פיזור החולים מדאיג, שכן יש חולים כעת בכל רחבי המדינה וחלקם אובחנו לאחר ששהו במקומות עתירי אוכלוסייה כמו בתי ספר, מרכולים וקניונים. מספר הנדבקים הגבוה בסוף השבוע האחרון אותר בתל אביב, ואחריה ברשימה רהט, בני ברק, ירושלים וחיפה. חולים לא מעטים אותרו גם בערערה שבנגב, באר שבע, פתח תקווה, חולון ובת ים, ועוד רשימה ארוכה של יישובים עם מספרים קטנים יותר.

מגמת העלייה העקבית במספר הנדבקים בישראל ברורה מאוד, ולמרות זאת החל מהיום מותר יהיה לקיים אירועים כמו חתונות, עם עד 250 משתתפים. סכנת ההדבקה גבוהה במיוחד באירועים כגון אלה שבהם אנשים לא תמיד מקפידים על ריחוק חברתי, אוכלים יחד ורוקדים יחד – פעולות שכבר ידוע שמעודדות הדבקה בנגיף הקורונה. עכשיו חשוב במיוחד להקפיד לעטות מסכות, כך שיכסו גם את הפה וגם את האף, וגם לבדוק מדי פעם בדף החשיפות של משרד הבריאות או דרך אפליקציית המגן אם היינו במקומות שבהם ביקרו אנשים שנדבקו בקורונה, ובמידת הצורך להיכנס לבידוד לפי ההנחיות כדי להגן על הסובבים אותנו.

בעולם כולו מספר המאובחנים הרשמי כבר נושק ל-8,000,000 ויגיע למספר זה כנראה מחר או מחרתיים. מספר המתים המדווח מתקרב ל-433,000. חשוב לזכור שאלה אינם מספרי אמת, מאחר שיש במדינות רבות תת דיווח על תחלואה ותמותה מנגיף הקורונה. בחלקן בגלל מחסור בבדיקות,  כמו באפגניסטן, חלקן בגלל חוסר רצון לבדוק את המקרים הקלים כמו בבריטניה ובשוודיה, וחלקן בגלל הטייה מכוונת של הנתונים, כמו ברוסיה. ויש מדינות שלא מדווחות כלל על תחלואה, כמו קוריאה הצפונית וטורקמניסטן, ולא ידוע מה קורה בהן מבחינת הקורונה.

בהודו שוב נקבע שיא תחלואה יומי עם כ-12,000 אבחונים חדשים ומעל 300 מקרי מוות. זה היום התשיעי ברציפות שבו נמנים בהודו מעל 9,000 נדבקים, כשכל יום רושם שיא תחלואה חדש. הודו עקפה את בריטניה במספר המאובחנים הכולל והיא רביעית בעולם במספק הנדבקים, אחרי ארצות הברית, ברזיל ורוסיה. עד כה דווח על ה 9,200 מתים מקורונה בהודו, כ-1,200 מתוכם בניו-דלהי, שבה אזל המקום בבתי החולים, וחולים שנדחים מאשפוז מתים ללא טיפול. בעירייה מחפשים איך להוסיף עוד כ 80,000 מיטות נחוצות עד סוף יולי ושוקלים להפוך מלונות ואוהלי אירועים לבתי חולים ארעיים. בבתי החולים הממשלתיים בעיר יש כ-8,500 מיטות עבור חולי קורונה וכ-1,400 בבתי חולים פרטיים, אך אשפוז בהם יקר מאוד, ולרבים בהודו אין אפשרות כלכלית לשלם.

בסין גילו התפרצות קטנה של קורונה בבירה בייג'ינג, המקושרת לאחד השווקים בעיר. חלקים מהעיר שוב בעוצר ובהשבתה כללית, והרשויות מבצעות חקירה אפידמיולוגית ברחבי העיר, בניסיון לאתר אנשים שביקרו בשוק. אירוע זה מזכיר לנו באיזו קלות המחלה עלולה להתפרץ שוב, ועד כמה חשוב לנקוט באמצעים מהירים כדי לעצור התפרצות כזו בראשיתה.

עדכון ליום חמישי, 11 ביוני, שעה 15:00

לפי פרסום משרד הבריאות הבוקר, מספר המתים מקורונה בישראל הגיע ל-300, ומספר המאובחנים ל-18,461. אתמול אותרו 188 חולים חדשים. בגלל העלייה בתחלואה קפריסין תחייב נוסעים מישראל להראות בדיקה שלילית לקורונה, במקום לתת להם פטור גורף כפי שהיה מתוכנן במקור החל מה-20.6. כדי לחסוך בבדיקות פרסם משרד הבריאות נוהל חדש לפיו חולה ללא תסמינים יוכר כבריא לאחר חודש גם בלי קבלת בדיקה שלילית, מתוך הנחה שבשלב זה כבר אין חשש הדבקה ממנו.

ברוסיה נספרו יותר מחצי מיליון חולי קורונה, לאחר גילוי של עוד 8,779 חולים חדשים במדינה. מותם של 174 בני אדם הביא את ספירת המתים לסך של 6,532, מספר שלדעת רבים הוא נמוך בהרבה מהנתון האמיתי. למרות שאין האטה בתחלואה רבים מהמחוזות של רוסיה מסירים את ההגבלות ומתכוננים ליום בחירות בראשון ליולי.

בארצות הברית מספר המקרים עבר את רף שני המיליון, והוא יותר מרבע מהתחלואה העולמית הרשית. מספר המתים הכולל עומד על בין 112 ל-115 אלף. העלייה היומית בתחלואה אמנם התמתנה בתקופה האחרונה, אך גובר החשש מפני גל הדבקות חדש בעקבות ההפגנות השוטפות את ארה"ב, פתיחת המדינות השונות לעסקים ואי שמירת כללי הריחוק החברתי. הרשויות בארצות הברית מפצירות בכל משתתפי ההפגנות לבוא ולהיבדק. בניו יורק שבה נרשמו מירב החולים, כ 400,000 עד כה, מספר ההדבקות החדשות ירד לכמה מאות מידי יום. המובילות ברשימת ההדבקות הן כעת קליפורניה וטקסס, עם מעל 2,000 נדבקים חדשים ביום, ואחריהן אריזונה, פלורידה וצפון קרוליינה עם מעל אלף. בתשע עשרה מדינות בארצות הברית יש כרגע מגמת עלייה במקרים, ב-12 מהן כמות האשפוזים בעלייה מאז יום הזיכרון האמריקאי, ובאריזונה כבר יש חשש לעומס במחלקות הטיפול נמרץ. מקרי המוות הרבים ביותר נרשמו אתמול בניו ג'רזי וקליפורניה – 98 מתים בכל אחת מהן, ואחריהן ניו יורק, אילינוי ופנסילבניה.

באפגניסטן, בה יש מצוקת בדיקות קשה, התגלו עוד 748 חולים שהביאו את המדינה לסך של 22,890. באופן רשמי 426 איש איבדו את חייהם עד כה, אך המספר האמיתי כנראה גבוה בהרבה. לא רק בני אדם משלמים את המחיר על התפשטות המחלה: מתברר שכאלף יונים מתו מרעב לאחר סגירת קומפלקס מסגדים בצפון אפגניסטן בגלל הקורונה, יונים שהסתמכו עד כה על מבקרים המאכילים אותן. היונים נחשבות לנכס תרבותי, והנהלת המסגד תרכוש עבורן מזון בתקופה הזו. אפגניסטן מובילה בעולם באחוז הבדיקות החיוביות החוזרות מתוך הבדיקות המתבצעות, כ-40% מהן. נתון זה מראה על כך שחולים רבים לא מגיעים כלל להיבדק. מומחים חוזרים ומזהירים מפני אסון גדול באפגניסטן וקריסת בתי החולים שלה.

עדכון ליום רביעי, 10 ביוני, שעה 15:00

מספר החולים החדשים שהתגלו היום בישראל עומד על 173 איש, בדומה לאתמול. בסך הכול נמנו עד כה בישראל 18,268 מאובחנים מאז פרוץ המגפה, כש-15,168 מתוכם החלימו אך 299 נפטרו. מספר החולים קשה עלה מאתמול ועומד כעת על 31 איש. מספר המונשמים עומד על 24.

בניקרגואה שבמרכז אמריקה לא הוטלו עד כה הגבלות מיוחדות בגלל התפשטות הקורונה - הממשלה טוענת שהיות ורוב האוכלוסייה כפרית אין בהן צורך. הקורונה הגיעה למדינה באמצע מרץ, ומניין המאובחנים הרשמי אינו גבוה: 1,464 מקרים, מתוכם מתו 55. עם זאת, ארגון מקומי של רופאים ועובדי בריאות הציבור שהוקם לצורך מעקב אחרי מחלת הקורונה טוען שהממשלה מסתירה נתונים, ושמספר המקרים האמיתי במדינה עומד כבר על מעל 5,000 איש ולפחות 1,114 מתים. אתמול פוטרו שמונה רופאים בניקרגואה בטענה שהעבירו ביקורת על הנשיא, על כך שאינו עושה כמעט דבר לבלימת המחלה.

מדינת האיטי, החולקת אי עם הרפובליקה הדומיניקנית, נפגעה בשנים האחרונות קשות ברעידת אדמה הרסנית ואחר כך התמודדה עם מגפת כולירה שהביאו איתם כוחות האו"ם שהגיעו להגיש עזרה לנפגעי רעידת האדמה. הקורונה אובחנה לראשונה בהאיטי מאוחר יחסית, לקראת סוף חודש מרץ. בסוף אפריל האיטי דיווחה רק על 81 מקרים, אך כעת מספר המקרים בה העפיל כבר ל 3,662 ומספר המתים הגיע ל-56. ארגון רופאים ללא גבולות מדווח שקצב העלייה הוא אקספוננציאלי, ואין ספק שמספר המקרים האמיתי גבוה מהמדווח. לא רק שבמדינה יש מצוקת בדיקות – עד כה בוצעו רק כ 7,500 מהן בשתי מעבדות בלבד – יש גם סטיגמות על ההולכים להיבדק ואנשים נמנעים מבדיקה והגעה לטיפול. כרגע מתכוונים להפסיק את הבדיקות ולטפל באנשים כאילו הם חולי קורונה על סמך התסמינים בלבד. לדבריהם רוב החולים שמציגים את הסימפטומים בהאיטי יוצאים חיוביים בבדיקה, ולכן אין צורך לבדוק. קולות אחרים טוענים שגישה המתמקדת בטיפול בחולים ללא בידודים ומעקב אחרי מגעים חסרת היגיון ותביא לאסון. על דבר אחד כולם מסכימים שם – העלייה החדה מדאיגה מאוד ואנשים רבים מתים מיד עם הגעתם לבתי החולים מבלי שהספיקו לבדוק אותם.

ברפובליקה הדומיניקנית השכנה בוצעו להבדיל כבר כ-94,000 בדיקות. מספר החולים המאובחנים שלהם עומד כעת על 20,415 ומספר המתים על 544, מספרים שכנראה קרובים יותר למציאות מאשר המספרים של האיטי. במדינה יש הגבלות תנועה רבות להאטת התפשטות המחלה וקצב ההדבקות בה נותר אחיד – כמה מאות מקרים ביום.

בברזיל בינתיים שיא קורונה יומי חדש – יותר מ-32,000 מקרים שאובחנו ביום אחד ו-1,272 מקרי מוות. בסך הכול אובחנו במדינה כבר 739,503 מקרים, והיא מתקדמת בקצב מהיר לקראת המיליון. מספר הברזילאים שידוע שמתו מקורונה עומד על 38,406. לפני ימים ספורים הודיעו בברזיל שיפסיקו לדווח על כמות המקרים המצטברת אצלם, אך לאחר ביקורת רבה השיבו את הדיווחים.

עדכון ליום שלישי, 9 ביוני, שעה 15:00

לפי עדכון משרד הבריאות, ביממה הקודמת התגלו 176 אנשים חיוביים לקורונה בישראל. מדובר בעלייה גדולה יחסית לימים הקודמים. חלק מהחולים התגלו בקרב חסרי מעמד בתל אביב, החיים לרוב בתנאי צפיפות העלולים להגביר את תפוצת הנגיף. במקביל חלה עלייה קטנה במספר החולים במצב בינוני וקשה, ונפטר אדם נוסף מקורונה. בית ספר יסודי בנתניה ותיכון בפתח תקווה נסגרו לאחר גילוי חולים.

מספר המאובחנים הכולל בישראל עמד הבוקר על 18,089 איש. 42 במצב בינוני, 29 במצב קשה. 15,137 כבר החלימו מהמחלה.

לאור העלייה במספר החולים דרשו אתמול משרד הבריאות והמל"ל לבטל חלק מההקלות שכבר בוצעו ולהשיב את המצב לאחור, אך שרי הממשלה התנגדו לכך ולבסוף הוחלט רק לדחות הקלות נוספות בשלב זה. פתיחת הרכבת ובתי הקולנוע נדחו בינתיים, אולם קיום אירועים הוחרג וניתן יהיה לקיים חתונות עד 250 משתתפים.

בעולם כולו העלייה ממשיכה. לאחר ששלשום נמנו ברחבי העולם 113,417 חולים חדשים, אתמול נוספו 107,260 חולים. מספר המאובחנים הידוע הכולל הוא 7,218,772, ומספר מקרי המוות עד כה עומד על כ-409 אלף.  

הרבה מהחולים שנספרו אתמול משקפים בדיקות שבוצעו ביום ראשון, יום בו בעולם הנוצרי עובדים פחות. לכן סביר שהירידה הקלה במספר המאובחנים החדשים מלאכותית, ושיהיה עליה פיצוי בימים הבאים. מאז ה 27 במאי לא היה אפילו יום אחד בו לא נמנו מעל 100,000 חולים חדשים בכל העולם, כשעיקר העלייה היא ממדינות שבהן יש מצוקת בדיקות, כלומר, היא לא משקפת את העלייה האמיתית.

בין המדינות האלה יש את הודו שדיווחה על כמעט 10,000 מקרים חדשים ביממה החולפת, פקיסטן שדיווחה על 4,646 מקרים ביממה האחרונה, ומקסיקו שדיווחה על כ 3,000 מקרים חדשים. עובדים בלשכת נשיא מקסיקו דיווחו שנדבקו בקורונה, אך הנשיא טוען שכרגע אין לו תסמינים.

בבריטניה נרשמת בתקופה האחרונה מגמת ירידה בתחלואה, כשביממה האחרונה נרשמו שם "רק" 1,205 מקרים חדשים, שהביאו את הבריטים לסך של 287,399 מקרים. עם זאת נראה שהתעוררה היום מחלוקת לגבי השאלה כמה בריטים מתו עד כה מהמחלה. המניין הרשמי עומד על 40,597 איש שמתו מקורונה, שנמצאו חיוביים לנגיף לפני מותם, אך מתברר שהנתונים אינם מלאים. יש הסוברים שמספר המתים האמיתי עומד כרגע על 51,089 איש, לפי פרסום של האיבנינג סטנדרד, אך ה BBC מציע שני מספרים אפשריים נוספים – 48,106 מתים שבתעודת הפטירה שלהם מוזכרת האפשרות של קורונה ו 61,859 איש שמהם מוות עודף בתקופה הנמדדת יחסית לממוצע – וגם המספר הזה נכון לסביבות ה 22 במאי. אם כך, כרגע לא ברור כמה באמת מתו מקורונה בבריטניה, שהיא מדינה מערבית שמתעדת לא רע את המתרחש בה. זה מעלה סימני שאלה גדולים לגבי הנתונים שמגיעים ממדינות אחרות, שבחלקן, כאמור, בכלל לא בודקים את כל מי שזקוק לבדיקה.

עדכון ליום שני, 8 ביוני, שעה 15:00:

אתמול אובחנו בישראל עוד 141 נדבקים בקורונה, לפי העדכון של משרד הבריאות הבוקר. זו העלייה היומית הגדולה ביותר מתחילת מאי. מספר המתים עלה ל-298, ומספר המחלימים עומד על 15,102.

במערכת החדשות של תאגיד השידור נדבק עובד בקורונה, ומגישת המהדורה המרכזית של הערוץ, דוריה למפל, וכמה עובדים נוספים, נכנסו לבידוד. למרות העלייה במספר החולים בשבוע החולף, שר הבריאות ממליץ להמשיך בתהליך פתיחת המשק תוך הגברת האכיפה, אך לפי שעה החליט "קבינט הקורונה" כי תנועת הרכבות לא תחודש לפי שעה, וכן תידחה החזרתם של אירועי תרבות. עם זאת, יאפשרו כנראה התכנסות של עד 250 איש לחתונות ואירועים נוספים, בתנאים מגבילים.

בניו זילנד, לעומת זאת, הודיעו על אפס מקרי קורונה במדינה והסרת כל ההגבלות על האזרחים, למעט הגבלות על כניסה למדינה כדי למנוע הגעת מקרים חדשים. המעקב והבדיקות יימשכו כמובן כדי לוודא שלא התפספסו מקרים, אבל חוץ מזה המדינה חוזרת לשגרה מלאה.

ברוסיה, לעומת זאת, שוב דיווחו על כ-9,000 מאובחנים חדשים ביממה, ומספרם הכולל כמעט 480,000. מספר המתים הרשמי ברוסיה עומד על 5,971, אבל גורמי רפואה ברוסיה מעריכים שכ-60 אחוז ממקרי המוות מקורונה מסווגים כמוות מסיבות אחרות. לאחרונה התפרסם דו"ח תמותה כללי בעיר סנט פטרבורג, וממנו עולה שבחודש מאי לבדו ייתכן שכאלף בני אדם מתו מקורונה, אף שרשמית מותם לא נקשר לנגיף, בעוד העיר דיווחה רק על 171 מתים מקורונה. עדיין לא ברור מה המצב בערים אחרות ברוסיה. החנויות במדינה נפתחות אך הקונים ממאנים להגיע, ולמרות שאין בינתיים ירידה בקצב התחלואה, באמצע יולי מתכננים להחזיר שם את תחום התעופה למסלולו. נקווה שהחיסון שעומדים לנסות שם על מתנדבים יהיה מוצלח.

בדרום אמריקה המצב ממשיך להחמיר. מתוך כ-113 אלף מקרים חדשים שנרשמו אתמול ברחבי העולם, כרבע מהם נרשמו בדרום אמריקה. רובם בברזיל, אך כ-6,400 בצ'ילה, שהוסיפה אתמול גם 649 מתים, כמעט פי שבעה מהממוצע היומי שם לאחרונה. החריגה נובעת מארגון מחדש של בסיסי הנתונים בצ'ילה. מספר הנדבקים במדינה יותר מ-134,000 ו-2,190 חולים מתו עד כה. קצב התחלואה ממשיך לעלות, והדבר מראה שוב כי בלא מעט מדינות הדיווחים לוקים בחסר ואי אפשר להסתמך על הנתונים הגולמיים שמפרסמות מדינות לחישוב שיעורי התמותה. יש מדינות שבהן מסתירים נתונים ובאחרות יש בעיות ואיחורים באיסוף הנתונים מהשטח.

בארצות הברית נרשמת דאגה מכך שהתרופה היחידה עד כה שהוכחה כמסייעת מעט לחולי קורונה, הרמדסביר, עומדת לאזול, ולא ברור כמה מהר תחודש האספקה.

במקביל מתכננים בניו יורק שספגה את הפגיעה הקשה ביותר בארצות הברית, להתחיל לחזור לשגרה. כמעט 400,000 מאובחנים נספרו בניו יורק בסך הכול, אך אתמול נוספו במדינה "רק" 1,018 חולים חדשים, כשבארבע מדינות אחרות נדבקו יותר אנשים.

עדכון ליום ראשון, 7 ביוני, שעה 15:00:

לפי עדכון משרד הבריאות, מספר החולים בישראל עמד הבוקר על 17,783 מאז פרוץ המגפה. 82 מקרים נרשמו ביממה האחרונה (בשבת). בזו שלפניה 123, ובזו שלפניה 121. גם מספרי הבדיקות עלו מאוד, ועומדים על בין 10,000 ל-16,000 בדיקות ביום.

מספר הנפטרים בישראל עלה ל-297 במהלך סוף השבוע, ביניהם הרב שמואל אהרן סטריק בן ה 58 שחלה בסביבות פורים, היה מאושפז מאז וכבר כמעט השתחרר לביתו לאחר שהחלים, אך נפטר בפתאומיות.

127 מוסדות חינוך נסגרו עד כה בגלל התפרצויות קורונה, ומספר החולים במערכת החינוך הגיע ל-347. 17,497 עובדי הוראה ותלמידים נמצאים בבידוד עקב חשיפה לחולים.

לאור העליה במספר מאובחני הקורונה בישראל, הרכבת לא תחזור לפעולה מחר כפי שתוכנן. ייערך עוד דיון בנושא ונבחנת האפשרות להזמנת כרטיסים מראש כדי להגביל את מספר הנוסעים בהתאם להוראות משרד הבריאות. במקביל נמשך העומס המסוכן באוטובוסים, שלא מאפשר לשמור על ריחוק של שני מטרים בין אדם לאדם.

בעולם כולו המספרים ממשיכים לעלות, ועומדים היום על כשבעה מיליון מאובחנים וכ-400,000 מתים.

מספר המתים הכולל בברזיל עבר את זה של איטליה ועומד כעת לפי ההערכות על 36,044 מתים. בימים האחרונים נמדדו שם בכל יום כ-30,000 מקרי קורונה חדשים וכאלף מתים. משטר בולסונרו מדווח כעת אך ורק על מספרי החולים והמתים היומיים, והסיר את הנתונים על סך הנפגעים מהמגפה בברזיל עד כה מפרסומיו. הטענה של המשטר היא שהנתונים מנופחים ומעוותים לצרכי פוליטיקה פנימית, אך ההערכה היא שהנתונים דווקא חסרים ומספר הנפגעים האמיתי גבוה בהרבה ממה שמפורסם. בברזיל, שהיא השנייה בעולם במקרי התחלואה ושלישית במקרי המוות, נרשמו עד כה 676,494 מקרי קורונה, אך הספירה הכוללת מעכשיו תתבצע על ידי חיבור המספרים הקודמים זה לזה ולא דרך הפרסומים הרשמיים של הממשלה.

בהולנד נרשמו עד כה 47,574 מאובחנים ו-6,013 מקרי מוות. גם מקרי המוות וגם מקרי התחלואה נמצאים בדעיכה גדולה שם בחודש האחרון, אך לאחרונה נודע שהמגפה התפשטה לחוות מינקים המגודלים לצרכי תעשיית הפרווה. המינקים נדבקו בחודש אפריל מבעלי החוות שחלו בנגיף, והמחלה התפשטה בקירבם. במהלך חודש מאי נדבקו לפחות שני בני אדם מהמינקים – ההעברה הראשונה בין חיה לאדם שתועדה מאז פרוץ המגפה בסין. כעת הוחלט להשמיד את כל בעלי החיים בחוות הנגועות, כ-10,000 פרטים, כדי שלא יהוו מאגר טבעי של המחלה בעולם החי. קבוצות הנאבקות נגד תעשיית הפרווה האכזרית מנצלות זאת כדי לקרוא להפסקת גידולם של המינקים בכל רחבי העולם.

באפגניסטן, בה נספרו רק 20,342 מקרי קורונה ו-357 מקרי מוות, מתחיל לאזול המקום בבתי החולים. 582 תוצאות חיוביות מתוך 761 דגימות שנלקחו מרמזות על מצוקת בדיקות גדולה, ועל כך שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה. בניסיון לעצור את התפשטות המחלה מטילה הממשלה החל מהיום הגבלות תנועה וחובת מסכות.

עדכון ליום חמישי, 4 ביוני, שעה 14:00:

בישראל - משרד הבריאות דיווח הבוקר על 93 אבחונים חדשים ב-24 שעות. מספר המאובחנים הכולל במדינה עומד כעת על 17,429 מאובחנים, מתוכם 2,037 במצב קל, 27 במצב קשה, החלימו 14,993 ונפטרו 291 איש, האחרון שבהם בן 71 מירושלים שנאבק במחלה במשך חודשיים. בין החולים החדשים שחשפו אנשים רבים לנגיף, חבר כנסת, נהג הסעות ילדים מצפת ואדם שהשתתף באזכרה וקרוביו מסרבים לשתף פעולה ולהיכנס לבידוד.

עם חזרת המשק לפעילות, מספר החשיפות לחולים בתחבורה הציבורית הולך ועולה. בתוך כך, שרת התחבורה סיכמה עם שר הבריאות על החזרת הרכבת לפעולה באופן חלקי ביום שני הקרוב, מהלך שעדיין צריך לקבל אישור סופי מהמל"ל.

בעולם - בשוודיה סך המקרים הכולל עלה ל-40,803 מאובחנים, לאחר דיווח על תוספת של 2,214 שמגלמת בתוכה תוצאות סקר גדול שנערך בחודש האחרון ועודכן בבת אחת. מדיניות הבדיקות של שוודיה קמצנית מאוד בבדיקות, ולמעשה רוב החולים כלל לא נבדקים, ולא ידוע מספר החולים האמיתי במדינה. כמו כן דווח על מותם של 74 אנשים ביממה החולפת, שהעלו את סך המתים בשוודיה ל-4,542 איש – שיעור תמותה לנפש מהגבוהים בעולם. מאז פרוץ המגפה הרשויות בשוודיה נקטו בצעדי מנע מעטים יחסית לרוב העולם, שכללו בעיקר המלצות ריחוק חברתי לאזרחים, עידוד עבודה מהבית והגבלה על התקהלויות. מדיניות זו ספגה ביקורת לא מעטה בעולם, ולאחרונה גם האפידמיולוג הראשי של המדינה שהוביל את המדיניות מודה שאילו היה יודע בתחילת המגפה את מה שהוא יודע על המחלה היום, היה מתנהל טוב יותר בבלימת התחלואה וההגנה על קבוצות הסיכון.

מספר המתים היומי בשוודיה אמנם ירד לאחרונה מכ-100 ביום לכ-50, אבל הוא עדיין גבוה בהרבה משכנותיה מנע מעטים יחסית לרוב העולם, שכללו בעיקר המלצות ריחוק חברתי לאזרחים, עידוד עבודה מהבית והגבלה על התקהלויות. מדיניות זו ספגה ביקורת לא מעטה בעולם, ולאחרונה גם האפידמיולוג הראשי של המדינה שהוביל את המדיניות מודה שאילו היה יודע בתחילת המגפה את מה שהוא יודשל שוודיה שנקטו בצעדי סגר כולל בשלב מוקדם, וכעת נמצאות בהקלות הדרגתיות.

באיראן דווח היום על 3,574 מאובחנים חדשים, המספר הגבוה ביותר שדווח במדינה מאז תחילת המגפה. מספר המקרים היומי באיראן ירד במהלך חודש אפריל, והמדינה החנוקה כלכלית חזרה לשגרה, אך במהלך מאי הוא שב לעלות, והיום המספר הכולל של מאובחנים הגיע ל-164,270 איש. מספר המתים היומי שירד במהלך חודש מאי, משקף עדיין את התחלואה הנמוכה יותר של החודש הקודם ועמד אתמול על 59 איש. 8,071 איש מתו באיראן באופן רשמי עד כה מנגיף הקורונה, מספר שצפוי לעלות במקביל לעלייה החוזרת בתחלואה. גם באיראן לא באמת יודעים כמה חולים ומתים יש מהמחלה, אך מגמת העלייה ברורה והנשיא שוקל לחדש את ההגבלות.

שיא נוסף הושג בברזיל, בה דווח אתמול על 1,269 מתים מהמחלה – מספר המתים היומי הגבוה ביותר שם עד כה, שהביא את המדינה לסך של 32,568 מתים. כזכור, הנשיא הברזילאי בולסונרו מכחיש את חומרת המחלה ומתנגד חריף לצעדי המנע שבהם נוקטים מושלי המדינות השונות של ברזיל. מספר המקרים הכולל שם הגיע ל-584,562, ולאור זאת, 2,000 ברזילאים יזכו להשתתף בניסוי בחיסון נגד קורונה שמפתחת אוניברסיטת אוקספורד, ויהיו הראשונים מחוץ לבריטניה שהחיסון החדש ינוסה עליהם.

עדכון ליום רביעי, 3 ביוני, שעה 14:00:

בישראל אובחנו אתמול  118 נדבקים חדשים בנגיף קורונה, מתוך 10,573 בדיקות. לא מעט מהנדבקים החדשים התגלו במערכת החינוך וכרגע יושבים בבידוד אלפי תלמידים ואנשי צוות. בתי ספר רבים ברחבי הארץ נסגרים כדי לנסות למנוע את המשך הפצתו של הנגיף. מספר היישובים שבהם היו חשיפות לנגיף הולך ועולה, ודווח על חשיפות רבות לנגיף גם בתחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ.

כרגע יש בעיה במערכת השולחת הודעות SMS לאנשים שנחשפו, ולכן מומלץ שכולם יבדקו בדף החשיפות של משרד הבריאות אם נחשפו לנגיף.

מספר המאובחנים המעודכן בישראל עומד על 17,342. 28 חולים במצב קשה, 290 מתו מקורונה ו-14,955 החלימו.

בעולם כולו קצב התחלואה ממשיך לעלות בהדרגה עם כ-115,000 נדבקים חדשים ביממה הקודמת. מספר המאובחנים הכולל מתקרב ל-6.5 מיליון, ומספר המתים במגפה עומד על כ-382,000 איש.

בבנגלדש המחלה הגיעה למחנות פליטים של שבט הרוהינגה ומקרה מוות ראשון דווח שם אתמול. האיש, בן 71, מת ב-31 במאי במרכז הבידוד של המחנה שהוקם עבור החולים. לפחות 29 פליטים משבט הרוהינגה כבר חלו, אך רק 339 בדיקות בוצעו עד כה לפליטים, וסביר שמספר הנדבקים גבוה הרבה יותר. בשבוע שעבר הושמו בבידוד כ-15,000 פליטים. ממשלת בנגלדש והאו"ם הקימו שבעה מרכזי בידוד לטיפול בחולים.

המצב במחנות הפליטים הצפופים של הרוהינגה מדאיג מאוד את רשויות הבריאות וארגוני סיוע בינלאומיים. זו לא המחלה הראשונה שמכה במחנות הפליטים האלה שעברו כבר התפרצויות של חצבת ודיפתריה, אלא שלהבדיל מהמחלות ההן, למחלת COVID-19 עדיין אין חיסון וקשה מאוד לבודד אנשים בתוך מחנות פליטים צפופים כל כך.

בבנגלדש כולה נספרו כבר קרוב ל-60,000 נדבקים בקורונה ומתו כ-700 חולים.

במיאנמר השכנה (לשעבר בורמה), שממנה ברחו פליטי הרוהינגה לפני שנים אחדות, נעצר מטיף נוצרי קנדי שערך תפילות בכנסייה למרות האיסור על התכנסויות כדי למנוע מווירוס הקורונה להתפשט. הוא ואדם נוסף, אזרח מיאנמר, עלולים להיענש בשלוש שנות מאסר. בתפילות שלהם נדבקו לפחות 20 אנשים לפי הרשויות במיאנמר, כולל המטיף עצמו, מה שהוביל להתפרצות שבה נדבקו לפחות 67 בני אדם.  במיאנמר ידוע עד כה על 233 נדבקים ושישה מתים מקורונה.

בהודו, המקיפה את בנגלדש כמעט מכל עבריה, המצב ממשיך להחמיר ומספר המאובחנים שם הגיע ליותר מ-208,000, לאחר שאתמול נוספו שם כמעט 9,000 מקרים חדשים – שיא יומי חדש. 221 מתים אתמול הביאו את מספרם הכללי כמעט ל-6,000. לפי ניתוח של רשויות הבריאות כ-50 אחוז מהמתים מהמחלה הם בני יותר מ-60, ול-73 אחוז מהם היו מחלות רקע – מה שמצביע על מספרים גבוהים של מתים צעירים יחסית ועל לא מעט מתים בקרב חולים שלא סבלו ממחלות רקע. אחוז הקשישים בהודו נמוך יחסית למדינות אחרות, מה שמשפיע על נתונים התמותה.

עדכון ליום שלישי, 2 ביוני, שעה 14:00:

הבוקר דווח בישראל על תוספת של 96 מאובחנים ב-24 השעות האחרונות שהתגלו בכל רחבי המדינה. בבאר שבע ושדרות נסגרו בתי ספר שהתגלו בהם חולים, ומבצע בדיקות מתחיל ברהט לאחר גילוי חולה ששהה זמן מה במסגד בעיר. בסך הכול נסגרו עד כה 31 מוסדות לימוד, וכמעט 4,000 תלמידים ואנשי צוות הוכנסו לבידוד בגלל חשיפה לחולים.

סך מספר מאובחני הקורונה במדינה הוא 17,219. מספר המונשמים עלה ל-30 ומספר הנפטרים עלה בשניים ל-287, אחד מהם תושב בני ברק שנדבק בנגיף עוד לפני פסח.

בעולם כולו המחלה ממשיכה להתפשט, ועוד ארצות מגלות שפתיחת מערכת החינוך היא נקודת תורפה. בסנגל שבה התגלו עד כה 3,739 מקרים, עם כ-100 מקרים ליום בימים האחרונים, החליטו לדחות את פתיחת בתי הספר לאחר שהתגלו מורים חולי קורונה. גם בקוריאה הדרומית נסגרים מאות בתי ספר בגלל התפשטות הנגיף.

בבריטניה מנסים היום לחזור ללימודים באופן חלקי ועם הגבלות. הורים רבים ישאירו את ילדיהם בבית. ביוון מחזירים לפעולה את בתי הספר היסודיים והגנים. ההתמודדות של יוון נחשבת להצלחה גדולה עם 2,918 מאובחנים בלבד ו 179 מתים עד כה לאחר סגר קשוח למדי. בימים האחרונים מספר המקרים היומי המאובחן עומד שם על מקרים בודדים בלבד.

בפקיסטן שהסירה את רוב ההגבלות למעט פתיחה של בתי קולנוע, תיאטראות ובתי ספר ראש הממשלה מגן על החלטתו שבאה ללא שום האטה בקצב ההדבקה וטוען שעל האומה ללמוד לחיות עם הווירוס מפני שהמחיר הכלכלי של הסגר שם גדול מדי. מספר המקרים הרשמי במדינה הוא 76,398 כשרק אתמול אובחנו כמעט 4,000 חולים חדשים, אך מדו"ח שדלף לכלי התקשורת עולה שמספר המקרים האמיתי עלול להגיע עד כדי 670,800 חולים. 1,621 מתים דווחו עד כה בפקיסטן, 78 מהם אתמול, אך הנתונים לוקים בחסר בגלל מצוקת בדיקות.

בסינגפור שסובלת בשבועות האחרונים מהתפרצות גדולה שהחלה במעונות של עובדים זרים הוחלט לבנות מעונות חדשים ומרווחים יותר שימנעו התפרצויות חוזרות. במעונות הקיימים העובדים צפופים מאוד וחולקים מטבחים וחדרי שירותים, מה שלא מאפשר שמירה על כללי ריחוק חברתי. ההתפרצות הגדולה במעונות עוד לא הסתיימה. אתמול נספרו שם מעל 400 מאובחנים חדשים. 35,836 חולים נמנו עד כה בסינגפור, אך רק 24 מקרי מוות, כנראה עקב גילם הצעיר של החולים.

בכל העולם נספרו אתמול כמעט 104,000 מקרים חדשים ומעל 3,000 מקרי מוות. בסך הכול ידוע בעולם על כשישה מיליון ושלושת מאות אלף חולים, אך מספר המקרים האמיתי גבוה הרבה יותר, מאחר שמדינות רבות בודקות רק מעט מהחולים. מספר המתים הוא בסביבות 370,000 איש.

עדכון ליום שני, 1 ביוני, שעה 14:00:

לפי פרסומי משרד הבריאות נספרו אתמול 87 אבחוני קורונה חדשים בישראל. רובם בירושלים וקשורים להתפרצות בגימנסיה העברית, שם התגלו עד כה 141 מקרים, אך חולים התגלו גם בשאר הארץ. קופות החולים פרשו עמדות בדיקה ובחדרה הוחלט לסגור את בית הספר הרב תחומי בעקבות גילוי תלמידה חולה. כמו כן, 100 תלמידות מבית ספר חרדי באשדוד ייכנסו לבידוד לאחר שמורתן חלתה בקורונה. בתוך כך, הממשלה מקדמת חוק מיוחד לנושא הקורונה, שעורר סערה בעקבות טענות שהוא מרחיק לכת מדי ועלול להוביל לפגיעה בזכויות אזרח. היום אמר שר המשפטים שלאור הביקורת החוק המדובר ירוכך, לא יאסור על הפגנות ולא יאפשר פריצת שוטרים לבתים ללא צו.

מספר מאובחני הקורונה בישראל עמד נכון לשעה שמונה בבוקר על 17,106 איש. 33 חולים מאושפזים במצב קשה, כשמתוכם 30 מונשמים. 14,826 איש כבר החלימו ומספר הנפטרים עומד על 285.

בעולם כולו נספרו אתמול כ-108 אלף מקרי קורונה חדשים ומעל 3,000 מקרי מוות.

בקוריאה הדרומית התגלו מוקדי הדבקה הקשורים לכנסיות. אחד מהחולים, בן 70, מת רק ארבעה ימים לאחר שאובחן.

ביפן, שבה התגלו 33 מקרים חדשים ביממה החולפת, מתכננים לנסות לחזור לשגרה באמצעות פרישה גדולה של מצלמות תרמיות שיוכלו לאתר במהירות אנשים עם חום. כמו כן שוקלים שם להתיר לתיירים ממדינות עם תחלואה נמוכה לחזור לטייל במדינה.

בארצות הברית אובחנו כ-20,000 מקרים חדשים ביממה החולפת, וכ-600 מקרי מוות. מומחים חוששים שההפגנות הנרחבות ברחבי המדינה, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד לאחר שנחנק בידי שוטר, עלולות להאיץ את התפשטות מחלת הקורונה. אמנם חלק מהמפגינים עטו מסכות, אך לא נשמר מרחק בין האנשים. כמיליון ושמונה מאות אלף איש אובחנו עד כה בארצות הברית, וכ-106 אלף איש מתו בה עד כה.

בברזיל מספר החולים הרשמי חצה את קו החצי מיליון, ומספר מקרי המוות מתקרב ל-30,000. ארצות הברית מעבירה משלוח גדול של התרופה הידרוקסיכלורוקווין ביחד עם מכונות הנשמה כעזרה לברזיל, זאת למרות שמחקרים מראים על סכנה אפשרית בשימוש בתרופה נגד מלריה שנשיא ארצות הברית טראמפ ונשיא ברזיל בולסונרו מקדמים כתרופה לקורונה, וארגון הבריאות העולמי אף הוציא הודעה על עצירה זמנית של המחקר בנושא.

עוד בדרום אמריקה - בפרו דווח על יותר מ-8,000 חולים חדשים ביממה החולפת, ובצ'ילה דווח על יותר מ 4,000.

קרוב יותר אלינו, בארמניה, אובחנו עד כה 9,492 חולים ו-139 מקרי מוות. מספר המקרים במדינה נמצא בעליה מתמדת, והיום נחשף שראש הממשלה ומשפחתו כולם חיוביים לקורונה. שלושה מיליון תושבים חיים במדינה, ומערכת הבריאות שלה מוצפת בחולי קורונה עד כדי כך, שיש חשש ממשי לקריסת מחלקות טיפול נמרץ והכרח לבחור למי להעניק טיפול על סמך סיכויי השרידה, מה שיגזור את דינם של החלשים יותר – כפי שקרה בכמה מדינות אחרות. זה קורה לאחר שמצב החירום במדינה בעקבות הקורונה הוסר לפני כחודש, לאחר שהממשל לא הצליח לאכוף אותו.

עדכון ליום ראשון, 31 במאי, שעה 12:00:

במהלך חג השבועות וסוף השבוע התגלו מקרי קורונה רבים בישראל. בשבת בבוקר פרסם משרד הבריאות תוצאה של 113 בדיקות חיוביות בטווח זמן של כ-24 שעות. בגימנסיה העברית בשכונת רחביה בירושלים, בית ספר המאגד כיתות ז' עד י"ב, התגלו במהלך הימים האחרונים מעל 100 תלמידים, כמה אנשי צוות וכמה מהורי התלמידים שנדבקו בנגיף עד כה. הלימודים לא ייפתחו היום בבית הספר, אך שאר מערכת החינוך עובדת בינתיים כסדרה כשההנחיות למורים והתלמידים יחודדו. במקביל פורסמו התראות רבות על חשיפה לחולים במקומות ציבוריים ובתחבורה הציבורית.

במהלך סוף השבוע נפתחו בחזרה בתי מלון שאנשים רבים נסעו לנפוש בהם ונערכו מסיבות רבות במועדונים, שבחלקן לא הקפידו על כללי הבטיחות. הרשויות חילקו דו"חות וסגרו מסיבות שלא עמדו בתקנות. בגלל העלייה במקרי התחלואה במהלך השבוע החולף נפתחו בחזרה מתחמי דרייב-אין שנסגרו כדי להקל על הגישה לבדיקות. מי שלא חש בטוב, שיפנה טלפונית לקופת החולים שלו בהקדם.

לפי הפרסום של משרד הבריאות מהבוקר, יש כרגע בישראל 17,024 מאובחנים בקורונה. 14,812 כבר החלימו, אך 284 אנשים נפטרו מהמחלה. ב-24 השעות האחרונות אותרו 28 מאובחנים חדשים, אך במהלך השבת פוענחו רק כ-1000 בדיקות, ובדיקות רבות שנלקחו אתמול יבוצעו במעבדה רק היום.

ברחבי העולם מספרי מקרי הקורונה כבר עבר את השישה מיליונים שמאובחנים עם הווירוס, כשמספר מקרי המוות עומד על כ-371 אלף איש. לאחר שבמהלך אפריל ומחצית מחודש מאי היה נראה שקצב התחלואה היומי העולמי מתייצב, במחצית השנייה של החודש הקצב העולמי עולה, כשמספר המקרים החדשים בכל העולם עמד אתמול על כ-125,000 איש. בברזיל אובחנו שלשום כשלושים אלף חולים חדשים ואתמול כ-33 אלף, ובכך הפכה ברזיל למובילת העולם בקצב גילוי החולים החדשים, עם כמעט חצי מיליון מאובחנים עד כה. מספר המתים בברזיל מתקרב לסך של 30,000 איש, מה שממקם אותה כרגע במקום הרביעי בעולם מבחינת מקרי המוות הידועים מהמחלה. רק אתמול נרשמו שם יותר מ-900 מתים, ובקצב הזה היא צפויה לעבור את איטליה שבמקום השלישי בתוך ימים ספורים. למרות אזהרות של גורמי בריאות והעליה המתמדת בתחלואה והתמותה, בברזיל מתכוננים לבצע הקלות בצעדי המנע.

ברוסיה, בה קצב התחלואה היומי ירד מסביבות 11,000 איש ביום לכ-9,000 איש ביום, נרשמו עד כה כמעט 406 אלף מאובחנים. סך מקרי המוות כרגע יחסית נמוך למספר החולים, 4,555 מתים ידועים, אך ממוצע מספר המתים היומי כמעט הוכפל בשבוע האחרון יחסית לתקופה שלפני כן. החל ממחר מתכננים במוסקבה להקל בהגבלות. במקביל אושרה ברוסיה לשימוש זמני תרופה נגד שפעת שהרוסים טוענים שמסייעת להחלמה גם מקורונה לפי מבדקים ראשוניים. לפי ההערכות מספר המתים האמיתי ברוסיה גבוה בלפחות 60% מהמדווח.

בבריטניה מתכננים להתיר לקבוצות סיכון לצאת מהבית לאחר שלהערכת השלטונות הסיכון להידבק ירד מ-1 ל-40 ל-1 ל-1,000, ובפקיסטן, שבה חלו כבר כמעט 70,000 איש, יחייבו כעת לעטות מסכות בציבור החל מהיום.

עדכון ליום חמישי, 28 במאי, שעה 12:00:

לראשונה מזה זמן רב ארצות הברית לא הייתה המדינה בה נרשמו הכי הרבה חולים ביממה החולפת. לפי טבלת המעקב של אתר וורלדאומטר, דווחו אתמול בברזיל כ-22 אלף מקרי קורונה חדשים בעוד בארצות הברית דווחו כ-20 אלף. זהו השיא היומי הגבוה ביותר עד כה בברזיל, ומאחר שיש במדינה הגדולה והצפופה מחסור בבדיקות ההערכות הן שהמספריים האמיתיים גבוהים בהרבה, ייתכן שפי חמישה ממה שידוע עליו. אתמול נרשמו במדינה מעל אלף מקרי מוות. בין כ-25,000 קורבנות המגפה בברזיל עד כה יש לפחות 157 אחיות ו 114 רופאים, שנדבקו במחלה עקב תנאי עבודה קשים וחוסר בציוד מיגון הולם.

עוד בדרום אמריקה – בפרו נרשמו עד כה 135,905 מקרים, כ-6,000 מהם מאתמול, ו-3,983 מקרי מוות, כ-200 מהם מאתמול. לאור המספרים פרו נכנסה השבוע להארכה החמישית של הסגר, לפחות עד ה 30.6.

בפרו הענייה לכמות עצומה של משפחות אין מקרר בביתן, ולכן קשה להן לאגור מזון והן נאלצות לרכוש מזון באופן כמעט יומיומי, בעיקר בשווקים, שהפכו למקור העיקרי להידבקויות בקורונה. בשוק לה ויקטוריה בלימה 86 אחוז מהסוחרים נמצאו חיוביים לקורונה, ואלו סוחרים שמשרתים לקוחות מקרוב. כדי לנסות להפחית את הסכנה, הממשלה צמצמה את שעות וימי הפעילות של השווקים, והצרכנים החלו לאגור מצרכים ככל שהם יכולים.

הממשלה הפרואנית החליטה לחלק מענק לכ-7 מיליון פרואנים שזכאים לו. אבל לפרואנים רבים אין כלל חשבון בנק, והם צריכים לפדות את המענק במזומן, מה שיצר תורים צפופים בבנקים. שעות פתיחת הבנקים הורחבו, אך במקביל מעמדות גבוהים יותר שנקלעו לבעיה כלכלית החלו לפדות את כספי הפנסיה שלהם במידת האפשר כדי שיהיה להם ממה להתקיים בזמן ההשבתה.

חדשות טובות יותר בדרום אמריקה יש מאיי פוקלנד הסמוכים לארגנטינה, שכל 13 המקרים שזוהו בהם החלימו וכבר חודש לא נרשמו שם מקרים חדשים! עם זאת, באיים עדיין שומרים על כללי זהירות, ומתכוונים במהלך חודש יוני לבצע בדיקות סקר כדי לוודא שאין מקרים לא ידועים.

פה בישראל דווח בעדכון הבוקר על 39 אבחוני קורונה חדשים מתוך 5,496 בדיקות שבוצעו אתמול, ומספר מקרי הקורונה הכללי במדינה מתחילת המשבר (משוקלל עם תיקון טעויות מהעבר) הוא 16,809 מקרים. לצערנו נרשמה עליה קטנה במספר המונשמים שעומד כעת על 38 חולים, מתוך 41 שמצבם מוגדר כקשה. החלימו עד כה 14,602 איש, ולשמחתנו גם אתמול איש לא נפטר בישראל מהמחלה, ומספר הנפטרים הכולל עדיין עומד על 281.

עדכון ליום רביעי, 27 במאי, שעה 14:00:

 

בספרד מתחילה היום תקופת אבל בת עשרה ימים על כ-27,000 המתים במגפת הקורונה במדינה הממוקמת חמישית בעולם בטבלת התמותה מהמחלה. כ-20 אחוז מהנדבקים בנגיף בספרד הם עובדי מערכת הבריאות, שעמדו בחזית המאבק. ממשלת ספרד החליטה להכיר בכולם כנפגעי תאונות עבודה. מאז 11 במאי הממשלה מקלה על ההגבלות שהוטלו באמצע מרץ ומסירה בהדרגה את ההסגר, אך המשבר טרם חלף בספרד: אתמול נרשמו שם קרוב ל-900 מאובחנים חדשים ומתו 280.

כ-80 אחוז מהמתים מקורונה בספרד היו בני יותר מ-70, ובמהלך ההתפרצות נחשפו שם מחדלים קשים בטיפול בקשישים ובהגנה עליהם בבתי האבות. חיילים שנשלחו לסייע גילו קשישים נטושים מתים במיטותיהם לאחר שהצוות המטפל ברח מהמקום.

אתמול התגלה שגם בקנדה היו מחדלים בטיפול בקשישים בבתי אבות. גם שם חיילי הצבא נשלחו לבדוק מה קורה בחמישה בתי אבות שבהם מתו דיירים רבים במגפת הקורונה, וגילו מקרים קשים של הזנחה, הרעבה, התעללות והעדר בידוד של נדבקים. כמו כן התברר שאין לעובדים די ציוד מיגון אישי, וגם כשיש, משתמשים בו לא נכון. בקנדה נספרו כ-87,000 מאובחנים בקורונה, יותר מ-900 מהם אתמול, וכ-6,600 מתים.

בפקיסטן נדבקו בקורונה כמעט 60,000 בני אדם על פי הנתונים הרשמיים, ומתוכם מתו 1,225 חולים. בחודש מרץ הטילה הממשלה הגבלות על התנועה כדי להאט את התפשטות המגפה, אך בשבועיים האחרונים היו הקלות לאחר שראש הממשלה טען כי המדינה ענייה מכדי לעמוד בהגבלות. אתמול הזהירו הרשויות כי יתכן שיהיה צורך להדק שוב את ההגבלות לאחר שמספר המקרים היומי, שכבר היה במגמת ירידה, חוזר לעלות. 1,500 מאובחנים חדשים התגלו במדינה, וההערכות הן שהמספרים האמיתיים של החולים והמתים גבוהים הרבה יותר מהמדווח.

כאן בישראל דווח הבוקר על 46 מאובחנים חדשים ביממה האחרונה, מספר גבוה מהרגיל בתקופה האחרונה. בתקשורת מדווחים על עוד חשיפות לקורונה, בבתי ספר ובמעון יום, השולחות לבידוד תלמידים ואנשי צוות חינוכי, וכן בבתי עסק, כמו עובד מחסן בחנות באור יהודה. כמו כן היו מקרים רבים של חשיפות בתחבורה הציבורית. הפרטים באתר משרד הבריאות.

מספר המאובחנים הרשמי בישראל, לאחר התאמות בגלל עדכון מידע, עומד הבוקר על 16,771. מספר המתים נותר בלי שינוי מאתמול, 281, ומספר המחלימים 14,486.

 

עדכון ליום שלישי, 26 במאי, שעה 14:00:

באפריקה, שנגיף הקורונה הגיע אליה באיחור יחסית לשאר העולם,  נרשמו עד כה כ-118,000 מאובחנים. מספרי הנדבקים הגדולים ביותר התגלו בדרום אפריקה, כמעט 24,000 מאובחנים, ובמצרים שם אובחנו כ-18,000 נדבקים בקורונה. בתחתית הרשימה מוצאים את לסוטו, מובלעת הררית בתוך דרום אפריקה, שבודדה עצמה בשלב מוקדם ועד כה דווח בה על שני מאובחנים בלבד: אחד שחזר מסעודיה ואחד שבא מדרום אפריקה. במדינה הקטנה אין כרגע יכולת לבצע בדיקות קורונה, והדגימות נשלחות למעבדה בדרום אפריקה.

במדינת האיים סיישל, שבאוקיינוס ההודי, לא הרחק מחופי אפריקה, נרשמו 11 מאובחנים בקורונה בלבד, האחרון בתחילת אפריל. איש לא מת מהמחלה והמדינה כבר חזרה לשגרה. עכשיו כבר שוקלים שם לאפשר לחלק מהתיירים לחזור, למשל לתיירים מישראל שמספר המאובחנים החדשים היומי בה נמוך מאוד.

במדינות אחרות באפריקה המצב פחות ברור. היבשת בכללותה הכי פחות נגועה כרגע בעולם לאור פעולה מהירה של רוב הממשלות להכלת המגפה, אך לא ברור אם מספר הנדבקים באמת נמוך או שאולי מקרים רבים לא מתגלים כלל בגלל מחסור בבדיקות. לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, למשל, הקורונה הגיעה בתחילת מרץ, בעוד המדינה מתאוששת ממגפת אבולה ארוכה שקטלה כ-2,000 איש, וממגפת חצבת גדולה שהרגה בשנת 2019 כ-6,000 בני אדם, רובם ילדים. עם זאת, אנשי רפואה אינם משוכנעים שמגפת COVID-19  לא הגיעה למדינה מוקדם יותר, אך לא אובחנה.   ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו אובחנו כ-2,400 נדבקים בקורונה, ו-68 חולים מתו. מספר המאובחנים היומי נמצא במגמת עליה.

מדינה נוספת שהנגיף מתפשט בה היא ניגריה, בייחוד בצפון המדינה שם נרשמה עליה תלולה במחלות ריאה בשלושת החודשים האחרונים. בלאגוס הבירה הוטל הסגר למניעת התפשטות המחלה, אך המדינה מתחילה להקל בצעדים, בניגוד לדעתם של כמה מאנשי הרפואה המקומיים. בניגריה אובחנו יותר מ-8,000 נדבקים, והיא הרביעית ביבשת בתחלואה בקורונה.

בקניה, שבה נרשמו עד כה כ-1,300 נדבקים ו-52 מתים, אנשים חוששים להיבדק מכיוון שהמדינה מעבירה את המאובחנים למחנות בידוד בתנאים קשים, על חשבונם. כמו כן, אנשים חוששים להגיע לבתי החולים ומתים ממחלות אחרות לא מטופלות. ארגוני בריאות בעולם חוששים כי המאבק בקורונה יגרום להזנחת בעיות אחרות, וידחה טיפולים מונעים כמו חיסוני חצבת לילדים.

בארץ מספר המאובחנים הגיע הבוקר ל-16,743, עליה של 23 מאתמול. מספר המתים עלה ל-281, עם מותו של חולה נוסף, והחלימו עד כה 14,362 בני אדם.

עדכון ליום שני, 25 במאי, שעה 14:00:

במקסיקו מתו מקורונה כבר כמעט 7,400 בני אדם מתוך כ-69,000 מאובחנים, אך מעריכים שהמספר האמיתי גבוה בהרבה. יש לא מעט סיפורים על חולים שאינם מתקבלים בבתי החולים העמוסים מאוד ולבסוף, כשהם מתים, סיבת המוות הרשמית שנרשמת אינה קורונה. אחד מהם הוא קורנליו לופס, שמשפחתו הצליחה לאשפז אותו רק בבית החולים השלישי שפנו אליו, ושם מת, לכאורה מהתקף לב,  אלא שאיש לא הספיק לבדוק אם חלה בקורונה.

המשרפות במקסיקו לא עומדות בעומס, אך המדינה אינה יכולה להשבית את כל העבודה. גם כך המשק המקסיקני בסיכון לאבד כמיליון משרות בגלל המשבר וההשבתה החלקית של המשק.

בברזיל, שבה מספר המתים הרשמי מתקרב ל-23,000, קהל זועם כינה את הנשיא בולסונרו "רוצח" ו"אשפה". בולסונרו, כזכור, מזלזל בקורונה, טוען שהיא רק שפעת קטנה ומודאג יותר ממצב הכלכלה מאשר מחיי התושבים. המצב בברזיל רק צפוי להחמיר ואתמול הטילה ארצות הברית הגבלות כניסה לתחומה על מי שהיה בברזיל בשבועיים לפני שהוא מבקש להיכנס אליה.

בארצות הברית עצמה היום הוא יום הזיכרון לחללי המלחמות, יום שבו אמריקאים רבים יוצאים לבלות, ורבים מודאגים מהתפשטות הקורונה במדינה. המדינה מתחילה להיפתח, המשמעת הציבורית מתרופפת, ומספר הנדבקים בוושינגטון הבירה – בעלייה. במדינת ג'ורג'יה מת נער בן 17 לאחר שאובחן בקורונה. מותם של ילדים ונערים מהנגיף נדיר, אך מתרחש ברחבי העולם.

כמאה אלף איש מתו עד כה מקורונה בארצות הברית ומספר המאובחנים מתקרב ל-1,700,000. עם חוסר ההקפדה של האמריקאים על כללי הריחוק החברתי, המספרים האלה רק צפויים לעלות כשיותר ויותר מדינות פותחות מחדש את כלכלתן.

חדשות טובות יותר מגיעות מניו זילנד שם מתגלים רק מקרה אחד או שניים בכל כמה ימים כבר תקופה לא קצרה. עם כ-1,500 נדבקים בסך הכל ו-21 מתים בלבד, ניו זילנד מתכננת לחזור לשגרה כמעט מלאה לקראת 22 ביוני. ההתמודדות של ניו זילנד עם הנגיף נחשבת לאחת המוצלחות בעולם.

בישראל מספר המאובחנים עלה אמש ל-16,720. ומספר המתים 280. על פי ההסכם בין משרד הבריאות למשרד התרבות, אירועי התרבות יחלו להתחדש בהדרגה מ-14 ביוני, בתנאים שאמורים לשמור על בריאות הקהל והמשתתפים. רכבת ישראל אמורה לשוב לפעילות מלאה ב-8 ביוני.

עדכון ליום ראשון, 24 במאי, שעה 12:00:

קצב התחלואה העולמי הואץ בימים האחרונים, כשהנגיף ממשיך להתפשט ללא שליטה בארצות דרום אמריקה, ברוסיה ובהודו. רק לפני ארבעה ימים חצה המניין הרשמי את קו חמשת המיליונים וכבר המונה מתקרב לחמישה וחצי מיליון. מספר המתים העולמי הרשמי עומד על בערך 344 אלף איש.

בכל יום מאובחנים עם הנגיף כמאה אלף איש ברחבי העולם, וכ-4,000 מאבדים את חייהם בגללו.

בברזיל, שהנשיא שלה מזלזל בנגיף, מאובחנים עכשיו מדי יום בין 16,000 ל-20,000 בני אדם ומתים כאלף איש כתוצאה מהנגיף. בשכונות העוני הרופאים בודקים אך ורק את המקרים המובהקים, והתשלום על הבדיקות האלה מתקבל מתרומות של אנשים פרטיים. גם בית חולים שדה לקורונה, שהוקם במבנה בית ספר בסאו פאולו ועומד להיפתח, מומן על ידי תרומות פרטיות. ואם לתושבי שכונות העוני בכל זאת יש גישה לשירותים רפואיים בעת הצורך, לתושבים הילידים של ברזיל יש גישה רק לרפואה בסיסית מאוד. חלק מהקהילות אטמו את עצמן לעולם החיצון כדי לא להידבק, אבל באחרות הנגיף מתפשט והורג באחוזים גבוהים בהרבה מאשר בשאר המדינה, מכיוון שלעתים הדרך היחידה להגיע לאשפוז בטיפול נמרץ באזורים המבודדים הללו היא באמצעות מטוס.

גם במדינות אחרות בדרום אמריקה הנגיף ממשיך להכות. במקסיקו דווח על 3,329 מקרים חדשים אתמול ועל 190 מקרי מוות. בפרו על 4,056 מקרים חדשים ו-129 מקרי מוות, ובצ'ילה על 3,536 מקרים חדשים ו-43 מקרי מוות. בכל המדינות האלה יש תת אבחון של מקרי הקורונה, ובכל זאת הן במקום גבוה בטבלה העולמית. בפרו נספרו עד כה 115,754 מקרי קורונה.

בהודו שוב רשמו שיא יומי אתמול עם 6,629 מקרים חדשים, שהביאו את המדינה הצפופה ל-131,423 מקרים מאובחנים. הטיסות הפנימיות יחודשו בהודו היום, אך חלק מהמדינות הודיעו שהבאים יאלצו לשהות בבידוד של 14 יום.

ברוסיה, שכרגע נמצאת בטבלה העולמית במקום השלישי אחרי ארצות הברית וברזיל, יש בימים האחרונים ירידה קלה בכמות המאובחנים היומית ואתמול התגלו בה 8,599 חולים חדשים. מניין המתים היומי עם זאת בעליה, ואתמול דווח על 153 מתים מהמחלה – שיא יומי חדש עבור רוסיה. נזכיר שרופאים רוסים טוענים שחלק לא קטן ממקרי התמותה מקורונה נרשמים על מחלות שהן סיבוכים של המחלה וכך לא מדווחים כראוי, ולכן מספר המיתות האמיתי גבוה יותר.

בארצות הברית מספרי המאובחנים היומיים עדיין הגבוהים בעולם ואתמול הגיעו לכמעט 22,000 איש. מקרים חדשים ממשיכים להצטבר בגלל חוסר זהירות ואי הקפדה על ריחוק חברתי, כמו הדבקה גדולה במסיבת בריכה בארקנסו. במקביל דווח על מותה של שוטרת ממשטרת ניו יורק, השוטרת ה 43 למות מהמחלה בקרב כוחות המשטרה מתוך 5,739 אנשי משטרה שנדבקו בנגיף.

בישראל מספר החולים המעודכן להיום בבוקר עומד על 16,712 מאובחנים. מספר הנפטרים לא עלה לשמחתנו במהלך סוף השבוע ועומד על 279. החלימו עד כה 14,093 איש. לאחר שניתן היה לוותר על מסכות מחוץ לבית בשבוע שעבר עקב גל החום הגדול, מהיום חוזרת חובת עטית המסכות בכל המרחב הציבורי. אל תשכחו לקחת אותן ולכסות איתן את הפה והאף! אם כולנו נגן אחד על השני, נהייה בטוחים יותר ונמנע מהקורונה לחזור ולהתפשט בישראל.

עדכון ליום חמישי, 21 במאי, שעה 14:00:

מספר המאובחנים בישראל עלה הבוקר ל-16,670, מתוכם כ-2,800 עדיין חולים בפועל. 47 חולים במצב קשה, 40 מהם מונשמים. מספר המתים לא השתנה מאתמול ועדיין עומד על 279.

על אף הנתונים הטובים, מתעוררת דאגה בגלל התפרצויות חדשות בקהילה. ברחובות, שבה חלו שתי מורות בבית הספר נבון, אובחנו מורה שלישית ושני תלמידים מאותו בית הספר, שנדבקו בקורונה, וכן מטפלת בהוסטל באותה שכונה ברחובות ותלמידה בבית ספר נוסף. הבוקר התברר כי גם עובדת בגן ילדים בתל אביב נדבקה בקורונה.  המגעים של כולן – כולל הילדים בגן והחוסים בהוסטל – הושמו בבידוד. גם ברמלה, בראש העין ובחורה אובחנו נדבקים חדשים  בימים האחרונים.

בעולם כולו מספר המאובחנים כבר הגיע ליותר מ-5,000,000, וארגון הבריאות העולמי הודיע על מספר הדיווחים היומי הגבוה ביותר שהגיע אליו מאז פרוץ המגפה – 106,000 מאובחנים ביום אחד בכל רחבי העולם. כשני שלישים מהם בארבע מדינות: ארצות הברית, רוסיה, ברזיל והודו. חשוב לציין שיש הבדלים בשיטות הספירה והדיווח בין מדינות וארגונים, לכן לפעמים אין התאמה מלאה בין אתרי הנתונים לדיווחי החדשות.

בברזיל שנמצאת במקום השלישי בעולם מבחינת מספר הנדבקים, שוב נשבר שיא דיווח יומי – כ-20,000 מאובחנים חדשים וכ-900 מתים ביממה. ברזיל צפויה לעקוף את רוסיה בימים הקרובים ולעלות למקום השני, אחרי ארצות הברית. שר הבריאות הזמני, אדוארדו פזואלו, שמונה לאחר התפטרות קודמו ואין לו השכלה רפואית, אישר את השימוש בתרופה הידרוקסיכלורוקווין עבור חולי קורונה, למרות שאין ראיות מדעיות כי היא אכן מועילה. נשיא ברזיל בולסונרו מקדם את השימוש בתרופה בעקבות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למרות התנגדות הממסד הרפואי בשתי המדינות.

ברוסיה נמשכת הירידה הקלה בקצב ההדבקה, אך מספר המתים בעליה. אתמול דווח שם על 135 מתים מקורונה והיום 127. ראש עיריית מוסקווה מזהיר כי מדד התמותה של מאי יהיה גבוה בהרבה מזה של אפריל. בחודש האחרון כ-9,500 עובדים במערכת הבריאות ברוסיה חלו בקורונה ויותר מ-70 מהם מתו מהמחלה. עובדי מערכת הבריאות מעריכים שהמספר האמיתי גבוה יותר, ומתלוננים על מחסור בציוד מיגון ועל איומים בפיטורים או אפילו העמדה לדין אם יתלוננו בפומבי.

לעומת זאת בדנמרק מתחילים את שלב 2 להחזרת המשק לתפקוד מלא לאחר השגת שליטה על התפשטות המחלה. כ-11,000 נדבקים אובחנו בדנמרק, 73 מהם אתמול, ו-554 חולים מתו מקורונה. במסגרת ההקלות החדשות יפתחו מוזאונים, בתי קולנוע ותיאטראות. התיכונים חוזרים לפעילות ויהיו הקלות לגבי כניסת אזרחים זרים למדינה. מועדוני לילה ובריכות שחייה, הנחשבים למקומות עם סיכון גבוה להתפשטות הנגיף, יישארו סגורים בדנמרק בשלב זה.

 

 

עדכון ליום רביעי, 20 במאי, שעה 14:00:

בברזיל שוב שוברים שיאים – כמעט 18,000 אבחונים חדשים וקרוב ל-1,200 מתים מקורונה ביום אחד שהביאו את הברזילאים לסך של יותר מ-271,000 מאובחנים וכמעט 18,000 מתים מהמחלה. הנשיא בולסונרו מעודד אווירה ציבורית מתירנית, אך מומחי בריאות טוענים שאין במדינה יכולת בדיקות מספיק טובה ומעריכים שמספר הנדבקים האמיתי גדול בהרבה, אולי אפילו פי 15 מהמדווח, ושמספר המתים מקורונה לפחות כפול מהנתונים הרשמיים. ראש העיר סאו פאולו, העיר הגדולה ביותר בברזיל שגרים בה 12 מיליון תושבים, חושש מקריסת בתי החולים בעירו לאחר שרובם הגיעו לתפוסה של יותר מ- 90 אחוז, בעוד מספר הזקוקים לאשפוז ממשיך ועולה. לכאורה הוטל בעיר סגר, אך רבים מתעלמים מההוראות ומכללי הריחוק החברתי.

גם בהודו נשבר שוב השיא היומי עם יותר מ-5,600 מאובחנים חדשים אתמול, ובסך הכל כ-107,000 נדבקים בקורונה ויותר מ-3,300 מתים, הרבה מהם במדינת מהאראשטרה שבמערב הודו. במזרח המדינה, סמוך לגבול בנגלדש, סכנת הקורונה הקשתה מאוד על פינוי אוכלוסיות עקב סופת הציקלון אמפן העומדת לפגוע בשתי המדינות. מתחמי בידוד לחולי קורונה הוסבו למקלטי חירום, והרשויות מנסות לאכוף ריחוק חברתי בתנאים הקשים האלה. בבנגלדש נמנו עד כה כ-25,000 נדבקים ו-370 מתים מקורונה.

בקוריאה הדרומית מספר החולים הקשורים לאירוע ההדבקה במועדוני הלילה עלה ל-200. יותר מ-65,000 בני אדם עברו בדיקות קורונה בעקבות ההתפרצות בסיאול. אתמול דיווחה קוריאה הדרומית על 32 מאובחנים חדשים, 24 מהם נדבקו בתוך המדינה. כ-11,000 מאובחנים נספרו שם מתחילת המגפה. מערכת החינוך בקוריאה הדרומית חוזרת לפעולה בהדרגה, לאחר שהרשויות סבורות שהצליחו למנוע גל שני של המחלה.

בכל העולם מספר המאובחנים עומד על כחמישה מיליון ומספר המתים כ-325 אלף.

בישראל מספר המאובחנים הרשמי הגיע אמש ל-16,659 – עלייה של 16 מאובחנים ביממה האחרונה. מספר המתים הגיע ל-279 עם מותו של אבישלום רוזיליו בן 33 הלילה בבית החולים שיבא.

עקב קצב ההדבקה הנמוך נמשכות ההקלות במשק. אתמול הוחלט לאשר לבתי התפילה בישראל לחזור ולפעול בתנאים מבוקרים תוך שמירה על ריחוק חברתי, וכן יהיה אפשר לפתוח מוזיאונים. יש הקלות גם בתחום פעילות המסעדות, בריכות שחיה, בתי מלון, אולמות וגני אירועים וכן בפעילות של חוגים. כמו כן, החוזרים מחו"ל לא יהיו חייבים מעתה להישלח למלונות בידוד, אלא יוכלו לבודד את עצמם במקום סגור אחר אם יוכיחו שהדבר אפשרי מבחינתם.

עדכון ליום שלישי, 19 במאי, שעה 14:00:

 

 

מספר המאובחנים בקורונה בישראל עומד היום על 16,650, תוספת של 29 מאובחנים ביממה האחרונה. מספר החולים הפעילים ירד ל-3,074, מהם 51 במצב קשה, 39 – מונשמים. מספר המתים עלה ל-277. כ-13,300 ישראלים החלימו עד כה מהמחלה.  

בבית החולים השרון, שהוסב בשיא המגפה לבית חולים ייעודי לחולי קורונה, תיפתח מרפאה מיוחדת למחלימים מהמחלה. מחלימים לא מעטים סובלים מהשפעות ארוכות טווח, ויש לעקוב  אחר מצבם.

עקב גל החום הקיצוני בישראל, אישר שר הבריאות החדש, יולי אדלשטיין, לא לעטות מסכות בכיתות הלימוד בבתי הספר, במרחב הפתוח או במבנה לא ממוזג כל עוד לא נוצרת התקהלות. במתחם ממוזג או כשאנשים מתקבצים יחד יש לחזור ולעטות מסכות פנים. ההנחיות בעניין זמניות, עד סוף השבוע. בחלק מהרשויות המקומיות החליטו בכל זאת לא לקיים לימודים בכיתות הגבוהות בתנאים האלה.

ברחבי העולם מספר המקרים הרשמי מתקרב לחמישה מיליון וצפוי להגיע למספר הזה ביומיים הקרובים. מספר המתים מקורונה – יותר מ-320,000.

ברוסיה הגיע מספר המאובחנים ל-300,000 אלף, לאחר תוספת של יותר מ-9,000 אתמול. מספר המתים הגיע ליותר מ-2,800. גם בברזיל המגפה ממשיכה להשתולל, ומספר המתים מתקרב ל-17,000. הודו חצתה את קו המאה אלף מאובחנים, ובבלגיה נספרו יותר מ-9,000 מתים מקורונה.

בסין הוחלט להחמיר את ההסגר בעיר שולן בעקבות התפרצות חדשה של המחלה מתחילת החודש. לכאורה בסין התגברו על המגפה, אך מדי פעם מגיעים חולים חדשים בטיסות נכנסות, כך שהאיום עדיין שריר וקיים.

בארצות הברית, שבה כבר נדבקו בקורונה יותר ממיליון וחצי בני אדם   ומעל 90,000 מתו מהמחלה, הנגיף ממשיך להתפשט גם בקרב אומת הנבחו, שם מתו כבר 142 איש מתוך כ-4,000 חולים – מספר גדול מאוד יחסית לגודל האוכלוסייה. גם בקרב מהגרים המוחזקים במעצר התחיל הנגיף להתפשט, ועד כה הוא התגלה בקרב כאלף עצירים, מחצית מאלה שנבדקו. כ-22 אלף מאובחנים חדשים נוספו אתמול בארצות הברית.

במקביל, הנשיא טראמפ מאיים להתנתק לצמיתות מארגון הבריאות העולמי (WHO) ולהפסיק לגמרי את תקצובו, אם לא יבצע בחודש הקרוב שיפורים ניכרים בעבודתו. טראמפ מאשים את הארגון באהדת יתר כלפי סין, משום שבתחילת המגפה שיבח את הסינים על פעילותם המהירה. מהלך כזה עלול לפגוע קשות בפעילות הארגון.

יש גם חדשות מעודדות. חברת מודרנה שהייתה הראשונה להתחיל ניסויים בבני אדם בחיסון חדש נגד קורונה, מדווחת כי שמונת המתחסנים הראשונים פיתחו נוגדנים לנגיף. החברה תמשיך כעת לשלב 2 בניסויים, שבו תבחן את יעילות החיסון על יותר מתנדבים.

 

עדכון ליום שני, 18 במאי, שעה 14:00:

מספר המאובחנים הרשמי בעולם מתקרב לחמישה מיליון, ועומד הבוקר על כ-4,816,000. מספר המתים העולמי מקורונה קרוב ל-317,000.

בארצות הברית כברו נדבקו בקורונה יותר ממיליון וחצי בני אדם ומספר המתים מתקרב ל-91,000. בניו ג'רזי נמנו אתמול כ-1,800 מאובחנים חדשים, יותר מאשר בניו יורק, שמספר המקרים היומי בה ממשיך לרדת ועמד אתמול על כ-1,700. גם באילינוי נמנו כ-1,700 מאובחנים, ובסך הכול נספרו אתמול בארצות הברית כ-20,000 מקרי קורונה חדשים. בארצות הברית מודאגים מהירידה במספר הדיווחים על התעללות בילדים בתקופה האחרונה, מכיוון שכשבתי הספר סגורים, אין מי שישים לב לילדים שהוריהם מתעללים בהם.

ברוסיה, המדורגת שנייה בעולם במספר הנדבקים, חלה אתמול ירידה קלה בקצב ההדבקה ודווח על קצת פחות מ-9,000 מאובחנים חדשים, המספר היומי הנמוך ביותר מתחילת החודש. רוסיה עומדת כעת על יותר מ-290,000 נדבקים וכ-2,700 מתים.

בדרום אפריקה דווח אתמול על המספר הגבוה ביותר של נדבקים בקורונה מאז הגעת המחלה לשם באמצע מרס: 1,160 מקרים חדשים, שהביאו אותה לסך של יותר מ-15,000 מאובחנים. 264 חולי קורונה מתו בדרום אפריקה. בתי הספר, הסגורים כבר חודשיים, אמורים להיפתח בתחילת יוני, אך לאור העלייה בתחלואה, יתכן שבאזורים מסוימים הם יישארו סגורים זמן רב יותר.

בתימן דווח רשמית על 128 חולים בלבד מאז הגעת המחלה לפני כחודש, ועל 20 מתים מקורונה. אך למעשה, המדינה הענייה שנמצאת כבר שש שנים במלחמת אזרחים, לא מסוגלת לבצע בדיקות סדירות או לטפל בחולים. בעיר עדן בתי החולים לא מסוגלים לטפל בחולים עם תסמיני קורונה, והם נשלחים לבתיהם בלי בדיקה או טיפול. בבתי החולים חסרים רופאים, כי הם חוששים לבוא לעבודה בהעדר אמצעי מיגון. מספר המתים היומי בעדן גבוה פי חמישה מאשר בימי שגרה, ובית קברות חדש נפתח בעיר. בכל רחבי תימן רבים מבתי החולים נהרסו במלחמת האזרחים, חסר ציוד רפואי רב וגם התרומות מבחוץ פסקו בגלל המצב העולמי. יתכן שתימן עומדת בפני אסון הומניטרי נוסף על אלה שפקדו אותה בשנים האחרונות.

בישראל משרד הבריאות דיווח על 14 נדבקים חדשים ביממה האחרונה, ומספרם הכללי 16,621. 272 חולים מתו מקורונה ויותר מ-13,000 החלימו. בבית הספר "נבון" ברחובות, שנסגר לאחר שבשבוע שעבר נדבקה מורה בקורונה, אובחנה מורה נוספת כחולה בקורונה. 35 תלמידיה נשלחו לבידוד. בשכונת נווה עופר בתל אביב נדבק בקורונה חמישה בני משפחה אחת. תושבים בשכונה התבקשו שלא לצאת מהבתים שלא לצורך. לא כל התושבים שבאו במגע עם אב המשפחה, המשמש רב, קיבלו הודעה ממשרד הבריאות, ועליהם לברר אם הם צריכים להיכנס לבידוד.

עדכון ליום ראשון, 17 במאי, שעה 13:00:

האזינו לעדכון היומי:            

ארגון הבריאות העולמי בוחן את הקשר האפשרי בין התופעה דמוית מחלת קוואסקי, שזוהתה לאחרונה אצל ילדים בכמה מדינות, לבין מחלת COVID-19. מדובר בדלקת חריפה של כלי הדם או הלב.  בצרפת מת ילד בן תשע מכשל לבבי, לאחר שבוע של טיפול, ונמצא שהוא גם נדבק בנגיף קורונה. מאות דיווחים על מקרים דומים נחקרים בלונדון, בניו יורק ובמקומות נוספים, וחלקם הקטן הסתיים במות הילדים. בינתיים הראיות המצטברות מצביעות על מחלה דמוית קוואסקי במופע חמור במיוחד בקרב ילדים שנדבקו בקורונה ובמספרים גבוהים מאשר בימי שגרה. החשד הוא שהנגיף מעורר בילדים את התגובה הדלקתית הזו. המחקר בנושא ממשיך כדי לקבוע אם אכן יש קשר בין קורונה למחלה. בינתיים מסתמן שהתופעה נדירה מאוד, ונראית רק בגלל המספר הגדול של ילדים שנדבקו בקורונה.

רוסיה עלתה בסוף השבוע למקום השני בעולם במספר הנדבקים בקורונה, כמעט 282,000 לאחר תוספת של כ-9,700 מאובחנים אתמול. רק בארצות הברית יש יותר נדבקים. מספר המתים הרשמי ברוסיה הוא פחות מ-2,400, אך יש חשש כי המספר האמיתי גבוה בכ-60 אחוז מהמדווח, וייתכן שאף יותר מכך. הנגיף פגע קשות במוסקבה, ויש חשש כי הוא יכה גם באזורים פחות עשירים של רוסיה. הנשיא פוטין

 

 

עדכון ליום ראשון, 17 במאי, שעה 13:00:

ארגון הבריאות העולמי בוחן את הקשר האפשרי בין התופעה דמוית מחלת קוואסקי, שזוהתה לאחרונה אצל ילדים בכמה מדינות, לבין מחלת COVID-19. מדובר בדלקת חריפה של כלי הדם או הלב.  בצרפת מת ילד בן תשע מכשל לבבי, לאחר שבוע של טיפול, ונמצא שהוא גם נדבק בנגיף קורונה. מאות דיווחים על מקרים דומים נחקרים בלונדון, בניו יורק ובמקומות נוספים, וחלקם הקטן הסתיים במות הילדים. בינתיים הראיות המצטברות מצביעות על מחלה דמוית קוואסקי במופע חמור במיוחד בקרב ילדים שנדבקו בקורונה ובמספרים גבוהים מאשר בימי שגרה. החשד הוא שהנגיף מעורר בילדים את התגובה הדלקתית הזו. המחקר בנושא ממשיך כדי לקבוע אם אכן יש קשר בין קורונה למחלה. בינתיים מסתמן שהתופעה נדירה מאוד, ונראית רק בגלל המספר הגדול של ילדים שנדבקו בקורונה.

רוסיה עלתה בסוף השבוע למקום השני בעולם במספר הנדבקים בקורונה, כמעט 282,000 לאחר תוספת של כ-9,700 מאובחנים אתמול. רק בארצות הברית יש יותר נדבקים. מספר המתים הרשמי ברוסיה הוא פחות מ-2,400, אך יש חשש כי המספר האמיתי גבוה בכ-60 אחוז מהמדווח, וייתכן שאף יותר מכך. הנגיף פגע קשות במוסקבה, ויש חשש כי הוא יכה גם באזורים פחות עשירים של רוסיה. הנשיא פוטין השאיר להנהגה המקומית בכל מחוז את ההחלטה לגבי היקף ההסגר.

בברזיל מספר המאובחנים עלה ליותר מ-233,000, עם כ-30,000 נדבקים חדשים ביומיים האחרונים. יותר מ-15,000 בני אדם מתו מקורונה בברזיל, המדינה שנפגעה הכי קשה ביבשת אמריקה לאחר ארצות הברית. נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, עדיין מכחיש את חומרת המחלה. הוא פיטר את שר הבריאות שלו לפני חודש ומינה אחר, אבל  שר הבריאות החדש התפטר מתפקידו עקב חוסר הסכמה עם הנשיא על פתיחת מכוני יופי ומכוני כושר.

בנפאל, המושבתת מאז סוף מרס נרשם מוות ראשון המיוחס לנגיף קורונה, אישה בת 29 ממחוז סמוך לבירה קטמנדו. עד כה דווח על 291 נדבקים במדינה, שכבר בתחילת ההתפרצות מיהרה לסגור את גבולותיה כדי למנוע מהמחלה להתפשט בתחומיה.

מספר הנדבקים העולמי בקורונה מתקרב ל-4,750,000 אלף, ומספר המתים כמעט 314,000 אלף.

בישראל מספר המאובחנים עומד על 16,607 איש, רק אחד יותר מאתמול בבוקר, ו-18 יותר משלשום. מספר המתים מקורונה בישראל עומד על 271. ביום שישי דווח על חשיפה בשני בתי ספר, ברחובות ובתל אביב, כשהתברר שמורה וסייעת נדבקו בנגיף קורונה. תלמידים ומורים רבים נשלחו לבידוד בביתם, ונצטרך להמתין ולראות מה יהיו תוצאות החשיפות האלה.

 

עדכון ליום חמישי, 14 במאי, שעה 13:00:

בצ'ילה שבדרום אמריקה הבירה סנטיאגו נכנסת להשבתה לאחר זינוק במספר הנדבקים במדינה. אתמול נוספו שם יותר מ-2,600 מאובחנים, המספר הגדול ביותר מאז שהגיעה לשם המגפה בתחילת מרץ, ואלף יותר מהממוצע בשבוע האחרון. בסך הכול נמנו בצ'ילה כ-34,000 מאובחנים, ו-346 חולים מתו מקורונה. בגלל המצב הכלכלי הקשה שגרמה המגפה נפתחו מחדש בתי תמחוי שהקהילה מפעילה למען החלשים בעת מצוקה. בשונה מפעמים קודמות, הנזקקים לא מגיעים לבתי התמחוי, ומתנדבים מביאים את האוכל לבתיהם, כדי לצמצם את ההדבקה.

גם בפרו נמשכת העלייה הגדולה בתחלואה, עם יותר מ-4,000 מאובחנים אתמול, ובסך הכל יותר מ-76,000 נדבקים וכמעט 2,200 מתים. מצב החירום במדינה, הכולל עוצר לילה והגבלות תנועה חמורות, הוארך בינתיים עד 24 במאי. נשיא פרו סבור שהמדינה הגיעה לשיא התחלואה ושבקרוב תתחיל ירידה.

ועוד בדרום אמריקה: בברזיל, שבה הנשיא בולסונרו ממאן לפעול נגד המחלה, נרשמו רק אתמול כמעט 12,000 מאובחנים חדשים ויותר מ-750 מתים. שלשום נרשם שם שיא התמותה מקורונה: 881 מתים ביום אחד. ברזיל שנייה ביבשת אמריקה בתחלואה ובתמותה מקורונה רק לארצות הברית, המובילה העולמית.

בסין דיווחו הלילה רק על שלושה מאובחנים חדשים, אך עקב גילוי נדבקים חדשים בימים האחרונים במקומות שונים במדינה, סין מתכננת להרחיב את מערך הבדיקות, ואף ולבדוק את כל 11 מיליון תושבי ווהאן תוך עשרה ימים, כדי לאמוד את ממדי ההתפרצות החדשה שהחלה שם.

בקוריאה הדרומית התגלו עוד 12 נדבקים בקרב באי מועדון לילה בבירה סיאול, שבו התחילה ההתפרצות החדשה. כמה מהמועדונים שבהם התחילה ההתפרצות הזו מזוהים עם הקהילה הגאה, והנבדקים נאלצים להתמודד גם עם גילויי שנאה. כדי לעודד את המבלים שהיו שם לבוא להיבדק, הרשויות בקוריאה מאפשרות להם לעשות זאת בעילום שם. עד כה אובחנו כמעט 11,000 נדבקים בקוריאה הדרומית ו-260 חולים מתו מקורונה.

בישראל משרד הבריאות דיווח בצהריים על 28 נדבקים חדשים מאתמול, ומספר המאובחנים הכללי הגיע ל-16,567. 264 חולים מתו מקורונה, 62 עדיין במצב קשה, 52 מהם מונשמים. מספר המחלימים עומד על 12,364.

מערכת החינוך עד כיתה ג' עשויה לחזור ביום ראשון לפעילות מלאה ביישובים שבהם לא הייתה בעת האחרונה תחלואה גבוהה בקורונה. כיתות גבוהות יותר יחזרו כנראה ללמוד בהיקף חלקי, אבל הפרטים הסופיים יתפרסמו רק במוצאי שבת.

ברחבי העולם נספרו עד כה כ-4,445,000 מאובחנים בקורונה, ומספר המתים העולמי מהמחלה נושק ל-300,000.

 

 

 

עדכון ליום רביעי, 13 במאי, שעה 13:00:

מספר החולים בקורונה בעולם הגיע כמעט ל-4,350,000 אלף. מספר המתים כ-290,000.

ברוסיה דווח גם היום על יותר מ-10,000 מאובחנים ביממה האחרונה. מספר המתים ממשיך לעלות בקצב של כ-100 ליום, והגיע ליותר מ-2,200. למרות זאת הנשיא פוטין הודיע על הקלה בהגבלות ואישר להחזיר לעבודה חלקים מהמשק. בתוך כך יש דיווחים על החמרה במצב דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, שמאושפז לאחר שנדבק בקורונה.

גם בברזיל נמשכת התפשטות המגפה. אתמול דווח על כ-8,500 נדבקים חדשים, וכמעט 800 מתים. מספר המאובחנים הכולל במדינה מתקרב ל-180,000, ומספר המתים שידוע עליו קרוב ל- 13,000.

בפקיסטן דווח היום על יותר מ-1,600 נדבקים חדשים. בסך הכל יש במדינה כ-34,000 מאובחנים, ויותר מ-700 חולים מתו מקורונה. עם זאת, מדובר בנתונים חלקיים, ואיש לא יודע מה ההיקף האמיתי של התחלואה והתמותה במדינה.

המחלה הגיעה לפקיסטן עם עולי רגל מאיראן. הם אומנם הוכנסו לבידוד, אך בדיקות שגויות שחררו אותם מהר מדי לביתם, והם הפיצו את הנגיף ברחבי המדינה. כ-30 אחוז מאוכלוסיית פקיסטן נמצאת מתחת לקו העוני והממשלה לא יכולה להטיל הסגר מלא, מחשש כי אנשים ימותו ברעב. ההגבלות במדינה חלקיות בלבד, וצעירים שעדיין משחקים קריקט, מתקבצים ברחובות, וממשיכים לפקוד מסגדים שלא נסגרו, מפיצים את המחלה. הצוותים בבתי החולים לא מקבלים מיגון מספק, וחלקם לא מוכנים לבוא לעבודה מתוך פחד, מה שרק מחמיר את המצב.

הממשלה מנסה לתמוך ברעבים, בהצלחה מוגבלת מאוד, בגלל קשיים לוגיסטיים וטכנולוגיים. כמו כן יש חשש כי חלוקת מזון או קצבאות תגרום להתקהלות של נזקקים ולהפצת המחלה. ארגוני סיוע מנסים למלא את החלל, אך זה רחוק מלהספיק.

אנשי דת המתנגדים לחיסונים, ותרמו לכך שפקיסטן היא המדינה האחרונה שעדיין לא חוסל בה נגיף הפוליו הטבעי, קוראים לאנשים להתקבץ במסגדים ולהתפלל לריפוי, ומתעלמים מהחשש כי ההתקהלות עצמה תגרום להפצת המחלה.

קרוב יותר אלינו, בלבנון, שבה נרשמו עד היום 870 מאובחנים,  הוחלט להטיל עוצר מלא בעקבות עליה חדה בתחלואה בימים האחרונים. העוצר יתחיל הערב ויימשך חמישה ימים. ראש הממשלה, חסן דיאב, מאשים את האזרחים ברשלנות ובחוסר ציות להנחיות, מה שגרם לתוספת של מאה מאובחנים חדשים בארבעת הימים האחרונים. עד כה דווח בלבנון על 26 מתים מקורונה, אך מספר החולים והמתים לא כולל כנראה אנשי חיזבאללה שנדבקו, והארגון לא מדווח לממשלה על מצבם.

אצלנו נוספו רק 13 נדבקים ביממה האחרונה ומספרם הכולל 16,539. מספר המתים עלה ל-262, והחלימו יותר מ-12,000 חולים.  

 

 

עדכון ליום שלישי, 12 במאי, שעה 12:00:

מספר המאובחנים בעולם מתקרב ל-4,260,000 ומספר המתים מקורונה מתקרב ל-288,000.

כשליש מהנדבקים בעולם הם בארצות הברית, שם מספר המאובחנים הגיע כמעט ל-1,386,000 ומספר המתים כבר יותר מ-81,000. למרות שרק ביממה האחרונה נוספו שם 18,000 מאובחנים, רוב המדינות בארצות הברית מתכננות צעדים של חזרה לשגרה כבר בסוף השבוע הזה. שתי המדינות שלא הודיעו על צעדים כאלה, מסצ'וסטס וקונטיקט, אולי יתחילו בהם בסוף השבוע הבא. במסצ'וסטס נרשמו עד כמעט 80,000 נדבקים ויותר מ-5,000 מתים מקורונה, ובקונטיקט כ-34,000 מאובחנים ויותר מ-3,000 מתים. בניו יורק, שבה היה עיקר התחלואה בארצות הברית, עם כמעט 350,000 מאובחנים, נרשמת בימים האחרונים ירידה בקצב ההדבקה ואתמול נוספו שם כ-1,700 מקרים חדשים. המושל אנדרו קואומו הכריז כי שלושה מחוזות במדינה יוכלו להתחיל תהליך של פתיחה מחדש,  וההתקדמות תהייה תלויה במעקב אחר קצב ההדבקות. במדינת ניו יורק מתו יותר מ-27,000 חולי קורונה, 191 מהם אתמול. לפי הערכות מסוימות, מספר המתים הקשור לקורונה גדול כנראה בכ- 5,000 מהאומדן הרשמי. הסיבות לכך עשויות להיות חוסר אבחון או בעיות אחרות שלא טופלו בזמן עקב העומס של הקורונה או חשש להגיע לבתי החולים. אחד הרמזים לכך הוא ירידה בדיווחים על התקפי לב ואירועים מוחיים בכל רחבי ארצות הברית, כנראה עקב כך שהלוקים בהם לא הגיעו לבתי החולים ומתו בביתם.

בהוואי שוקלים להתחיל לצלם את כל הנכנסים למדינה כדי לאכוף את חובת הבידוד ל-14 יום שחלה על כל המגיעים לתחומיה.

ברוסיה שוב נרשמו יותר מ-10,000 מאובחנים ביממה, זה היום העשירי ברציפות. בסנקט פטרבורג נספו חמישה חולי קורונה מונשמים בשריפה בבית חולים. כ-150 חולים פונו לבתי חולים אחרים. זו הפעם השנייה שחולי קורונה מאושפזים נהרגים בשריפה ברוסיה, לאחר תקרית דומה במוסקבה בשבת. עד כה אובחנו ברוסיה יותר מ-232,000 נדבקים, ומתו כ-2,100, 107 מהם אתמול.

בישראל נמשכת העלייה האיטית במספר החולים, והבוקר דווח על 16,526 מאובחנים: תוספת של 34 ביממה האחרונה. מספר החולים הפעילים עומד על כ-4,300. מספר החולים קשה והמונשמים ממשיך לרדת, ועומד היום על 67 במצב קשה, מתוכם 57 מונשמים. ארבעה חולי קורונה מתו אתמול, ומספר המתים בישראל מהמחלה עלה ל-258. מספר המחלימים הגיע כמעט ל-12,000.

עדכון ליום שני, 11 במאי, שעה 13:00:

מספר המאובחנים בישראל עומד הבוקר על 16,492, תוספת של 34 מאובחנים חדשים ביממה האחרונה. מספר החולים המונשמים עומד על 64, ומספר המתים עלה ל-254. החלימו מקורונה 11,548 איש.

אמש פורסם עוד מתווה של הקלות בסגר. בין השאר בוטלו הגבלות מסחר שהוטלו ביישובים מוסלמיים לרגל חודש רמדאן, חוץ מיישובים שהמחלה התפרצה בהם. בוטלה המגבלה על שהייה בגנים ובפארקים, ומותר להשתמש במתקני כושר עירוניים, בלי התקהלויות,  אך עדיין אסור להשתמש במתקני שעשועים. כמו כן, השבים מחוץ לארץ לא יחוייבו לשהות במלונית אם יוכיחו שהם יכולים לבודד את עצמם מהציבור והמשפחה בצורה יעילה, למשל בדירה ריקה או ביחידת דיור נפרדת.

מספר הנדבקים בעולם ממשיך לטפס ומתקרב ל-4,200,000. מספר המתים כ-284 אלף, והחלימו עד כה מיליון וחצי חולים.

ברוסיה שוב נרשמו יותר מ-11,000 מאובחנים ביממה האחרונה, מה שהביא את מספר הנדבקים הכללי שם ליותר מ-221,000. רוסיה עקפה את בריטניה ועלתה למקום השלישי במספר הנדבקים בקורונה בעולם, אחרי ארצות הברית וספרד. בספרד נרשמו עד כה כמעט 265,000 מאובחנים, לאחר שאתמול נוספו כמעט 1,900 נדבקים חדשים. בקצב הנוכחי רוסיה תעבור תוך כמה ימים גם את ספרד, ותעלה למקום השני בדירוג ההדבקה העולמי.

ברוסיה דווח אתמול על מותם של 94 חולים, ובסך הכל כ-2000 מתים מקורונה.

בקוריאה הדרומית שמיגרה בהצלחה את ההתפרצות הגדולה וחזרה לחיי שגרה מבוקרים, יש התפרצות קטנה נוספת בגלל חולה שביקר במועדון לילה בבירה סיאול והדביק עשרות אנשים. כל הבארים ומועדוני הלילה נסגרו והרשויות קוראות לכל מי שביקר במועדונים לבוא ולהיבדק.

בסין פארק דיסנילנד בשנחאי נפתח מחדש למבקרים, אך במקביל בעיר הסינית שולן שבה החלה התפרצות חדשה, עוברים ל"מצב מלחמה". מקרים חדשים נוספים התגלו גם בעיר ווהאן, שממנה התחילה המגפה העולמית וחשבו שחלפה שם.

בגרמניה, שבה נפתחו החנויות והחלו הקלות בהסגר לפני כשבועיים,  חלה עליה במספר הנדבקים היומי, שמעלה את התהייה אם ההקלות לא באו מוקדם מדי. אם בימים הקרובים הרשויות יראו שזו מגמה, ייתכן שיוחזרו חלק מההגבלות שהוסרו.

גם באיראן, שבה כבר הוסרו ההגבלות, מטילים שוב הסגר על חלק מהמדינה בגלל עליה במספר ההדבקות. האיראנים דיווחו על כמעט  108,000 נדבקים ויותר מ-6,600 מתים, אך הנתונים לא נחשבים לאמינים, ומעריכים כי המספרים האמיתיים כפולים ואולי אף יותר.

בבנגלדש, אחת המדינות העניות בעולם, דווח אתמול על שיא יומי של כ-1,000 מאובחנים חדשים, ובסך הכול כ-16,000 מקרים ו-239 מתים. ההתפרצות במדינה החלה לפני כחודש וגם שם הושבת חלק מהכלכלה. פועלים חוששים שיקצצו בשכרם עקב כך ויצאו להפגנות.

 

 

 

עדכון ליום ראשון, 10 במאי, שעה 12:00:

 

מספר המאובחנים בעולם הגיע בסוף השבוע ליותר מארבעה מיליון, וכעת עומד על יותר מ-4,100,000. מספר המתים מקורונה הוא כ-281,000, החלימו עד כה לפחות 1,400,000 חולים.

ארצות הברית מובילה את הטבלה העולמית עם כמעט 1,350,000 מקרים עד כה, עם תוספת של כ-25,000 מאובחנים חדשים אתמול. יותר מ-80,000 בני אדם מתו מקורונה בארצות הברית. כחודשיים לאחר שההתפרצות התגלתה במדינה הגדולה, עדיין לא נראית האטה בקצב התחלואה שם. לפחות שלושה אנשי סגל בבית הלבן נדבקו לאחרונה בקורונה. ד"ר אנתוני פאוצ'י המוביל את המאבק האמריקאי בקורונה, ייכנס להסגר מבוקר עקב מגע עם אחד מהם, וכך גם ראש המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, רוברט רדפילד וראש מינהל המזון והתרופות האמריקאי סטיבן האן. אנשי הסגל שנדבקו היו כנראה במגע גם עם הנשיא דונלד טראמפ ועם סגנו מייק פנס, אך בינתיים לא דווח שהם ייכנסו לבידוד.

ברוסיה מספר המאובחנים הגיע כמעט ל-200,000. מספר המתים עומד על 1,827, לאחר שאתמול דווח שם על מותם של 104 חולי קורונה. בימים הקרובים צפוי רוסיה לעקוף את בריטניה במספר הנדבקים הרשמי בקורונה.

גם בברזיל מספר הנדבקים ממשיך לטפס במהירות, ועד כה אובחנו במדינה כ-156,000 נדבקים. מספר המתים בברזיל מתקרב ל-11,000, לאחר מותם של יותר מ-600 חולים אתמול.

במקסיקו נוספו אתמול כמעט 2,000 מאובחנים חדשים ומספרם הכולל יותר מ-33,000. אתמול מתו במקסיקו כמעט 200 חולי קורונה, ומספר המתים הכללי שם יותר מ-3,300. מערכת הבריאות במקסיקו בסכנת קריסה, ומתוך 64 בתי חולים בבירה מקסיקו סיטי המיועדים לטיפול בחולי קורונה, 26 כבר מלאים לחלוטין ולא מקבלים חולים חדשים. בגלל כמות מוגבלת של בדיקות במקסיקו, גם שם כנראה מאבחנים בעיקר את החולים הקשים יותר שדורשים אשפוז. רשויות הבריאות במקסיקו מעריכות שמספר הנדבקים האמיתי גבוה פי שלושה מהמדווח, וקרוב ל-100,000.

בישראל מספר המקרים שדווח אמש עמד על 16,454, המשך העלייה המתונה של הימים האחרונים. כ-4,800 עדיין מוגדרים חולים פעילים, כשמתוכם 64 מונשמים. מספר המתים עומד על 247, בעקבות מותם של שני חולים בסוף השבוע. היום חוזרים גני הילדים לפעילות חלקית. עקב החזרה לשגרה וההגבלות על מספר הנוסעים בכל אוטובוס נרשמו הבוקר עומסים מדאיגים בתחנות המרכזיות שלא אפשרו לממתינים בתורים לשמור מרחק של שני מטרים זה מזה. נקווה שיימצא לכך פתרון במהרה, לפני שהתורים האלה יהפכו למוקדי הדבקה חדשים.

עדכון ליום חמישי, 7 במאי, שעה 13:00:

מספר המאובחנים בעולם הגיע ליותר מ-3,800,000. מתו מהמחלה יותר מ-265,000 בני אדם והחלימו עד כה לפחות 1,300,000.

ברוסיה נקבע שיא יומי חדש, עם יותר מ-11,000 מאובחנים ביממה האחרונה. רוסיה עקפה את גרמניה ואת צרפת וטיפסה למקום החמישי בעולם במספר הנדבקים, עם יותר מ-177,000 מאובחנים. הדירוג עשוי להשתנות שוב היום: אתמול אובחנו בצרפת יותר מ-3,600 נדבקים חדשים, זינוק מהימים האחרונים שבהם המספר היומי עמד על כ-1,000 מאובחנים. עם זאת, מספר חולי הקורונה המאושפזים בטיפול נמרץ בצרפת פוחת מדי יום בימים האחרונים. נקווה שהזינוק באבחונים אינו מבשר על היפוך מגמה.

גם בברזיל חלה קפיצה גדולה מאוד במספר החולים עם דיווח על יותר מ-10,000 מאובחנים ביממה האחרונה ו-615 מתים. כזכור נשיא ברזיל, בולסונרו, מזלזל במחלה ומושלי המדינות נאלצים לפעול לבלימת המגפה בניגוד לדעתו. אחד המאובחנים החדשים הוא הדובר של נשיא ברזיל. לפי הדיווח, מצבו בינתיים טוב.

בבריטניה ובארצות הברית התפרסמו כמה דיווחים בעיתונות על תופעה נוספת הקשורה – אולי – למחלת COVID-19: תגובה דלקתית חריפה ומסוכנת הפוגעת בעיקר בילדים ובנערים. עם זאת, מחקר קליני מצא את התופעה אצל עשרים נערים בלבד. נראה שרק מחציתם נדבקו בנגיף קורונה החדש, וכלל אין ודאות שהדלקת אכן קשורה לנגיף הזה.  

בישראל נמנו עד כה 16,346 מאובחנים בקורונה, עליה של 32 מאתמול בבוקר. מספר המונשמים עומד על 69, ומספר המתים עלה ל-239, עם מותו של חולה נוסף אתמול. החלימו בישראל 10,737 חולים.

לאור המשך המגמה החיובית נפתחים מהיום הקניונים והשווקים בתנאים מגבילים. מעונות היום המפוקחים והפרטיים צפויים לשוב לעבודה ביום ראשון. חשוב לזכור שהמחלה לא נגמרה, ועדיין יש חולים בישראל וייתכן שמסתובבים בינינו נשאים לא ידועים. יש לשמור על כללי הבטיחות כדי למנוע הדבקה.

ל"ג בעומר, ביום שלישי הקרוב, גם הוא מוקד לדאגה מפני התקהלויות שעלולות להפיץ את הנגיף ולכן אושרו תקנות לשעת חירום האוסרות על הדלקת מדורות בערב החג ועל העלייה המסורתית למירון, למעט למספר מצומצם של אנשים שיקבלו אישור מראש. התקנות חלות מהיום עד 13.5. חשוב לשמור על ההנחיות ולהימנע מהדלקת מדורות אפילו בחצרות הבתים מחשש לשריפות.

 

עדכון ליום רביעי, 6 במאי, שעה 13:00:

מספר המאובחנים בישראל עודכן הבוקר ל-16,314, עלייה של 46 מאתמול בבוקר. עד כה החלימו 10,527 איש ומתו 238, תוספת של אחד ביממה האחרונה.

בכל העולם מספר המאובחנים הגיע בערך ל-3,742,000 ומספר המתים מקורונה מתקרב ל-259,000. מספר המחלימים קרוב ל- 1,250,000, אך זה נתון מדויק אפילו פחות מהמספרים האחרים,  מפני שבמדינות רבות אין מעקב מסודר אחרי המחלימים. בבריטניה ובהולנד, למשל, לא מדווחים עליהם כלל.

בבריטניה מספר המאובחנים הגיע אמש כמעט ל-195,000 ומספר המתים מתקרב ל-30,000, מה שהביא אותה לעקוף את איטליה, שם מתו  מקורונה 29,315 חולים ולטפס למקום השני בעולם, אחרי ארצות הברית. בתקופה האחרונה מספר המתים היומי המדווח בבריטניה גבוה בכמה מאות מזה של איטליה, הפער הזה צפוי להמשיך ולגדול בימים הקרובים.

בתוך כך, פרופסור ניל פרגוסון מאימפריאל קולג', אחד המובילים בבריטניה במאבק בקורונה התפטר מתפקידו לאחר שנודע שהפר בעצמו את הוראות הסגר כדי להיפגש עם המאהבת שלו. נקווה שהדבר לא ישפיע לרעה על המלחמה של בריטניה במחלה.

מספר המאובחנים בארצות הברית מתקרב ל-1,240,000, ומספר המתים יותר מ-72,000. אף על פי שמספר המאובחנים החדשים עומד על כ-25,000 בכל יום, הנשיא טראמפ מעוניין לפתוח בחזרה את המדינה, תוך שהוא מודה שהדבר יעלה באבדות רבות נוספות. ד"ר ריצ'ארד בֶּסֶר, שעמד בעבר בראש המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, CDC, מזהיר שארצות הברית עוד לא מוכנה לחזור לשגרה. לדבריו אין עדיין מספיק בדיקות כדי לדעת היכן המחלה, ולמי שמאובחן אין היכן לבודד עצמו בביטחה.

בסינגפור, שעדיין מתמודדת עם הגל השני של המחלה, מספר המאובחנים הגיע ליותר מ-20,000. מספר המתים עומד על 18 בלבד, ומספר המחלימים נמוך גם הוא, כ-1,500, מכיוון שרוב חולי הגל השני – בעיקר עובדים זרים המתגוררים במעונות צפופים – עדיין לא הספיקו להחלים. 788 מאובחנים חדשים נוספו אתמול בסינגפור. רק 11 מהם אזרחי המדינה, לכן מנסים לחזור שם לשגרה כעת ולפתוח מחדש בתי עסק.

ברוסיה, שהפכה בימים האחרונים למוקד של המגפה, דווח גם היום על יותר מ-10,000 מקרים, כמו בימים האחרונים. מספר הנדבקים הרשמי הוא כ-166,000 איש, כאלף פחות ממספר המאובחנים הכללי בגרמניה. אתמול דיווחו בגרמניה על פחות מ-1,000 נדבקים, כך שהרוסים צפויים לעבור אותם מחר. מספר המתים המעודכן ברוסיה עומד על 1,537, אך השמועות מספרות על הרבה מתים לא רשומים מ"דלקת סימפונות" קשה במיוחד. כנראה שאת המספרים האמיתיים ברוסיה יהיה אפשר לאמוד כשיהיו ניתוחים על בסיס השוואות של מספרי חולים ומתים יחסית לשנים קודמות.

 

עדכון ליום שלישי, 5 במאי, שעה 13:00:

אתמול הצהירה הממשלה בישראל על תוכנית מסודרת להמשך ההקלות במשק במסגרת שגרת הקורונה החדשה. בין השאר יחודשו  פעילות הספריות, הקניונים וטיפולים שונים, במגבלות זהירות, ומאושר לצאת מהבית לכל מטרה, חוץ מפעילויות מסוימות שעדיין אסורות. כמו כן, מותר לבקר אצל הסבים והסבתות תוך שמירה על הגבלות מרחק. הרשימה המלאה של ההקלות נמצאת בהודעות הדובר באתר משרד הבריאות. כמו כן נקבעו תנאים להפסקת ההקלות. אם נגיע ליותר מ-250 חולים במצב קשה, מעל 100 נדבקים ביום מחוץ למוקדי הדבקה ספציפיים או עלייה חדה בקצב ההדבקה, יעצרו ההקלות ויוטלו הגבלות מחדש. התנהגות זהירה של הציבור יכולה למנוע מצב כזה.

עד כה נמנו בישראל 16,268 מאובחנים בקורונה, עלייה של 31 נדבקים מאתמול בבוקר. חולים חדשים התגלו בשלושת הימים האחרונים בעיקר ביישובים חורה, בני ברק וירושלים. מספר החולים הפעילים ירד עם זאת לפחות מ-6,000, כשמספר המחלימים ממשיך לעלות וכבר הגיע ליותר מ-10,000. מספר המתים מקורונה בישראל עומד על 237.

בעולם כולו נרשמו עד כה כ-3,700,000 מאובחנים, ומספר המתים הגיע ליותר מ-250,000.

בהודו דיווחו אתמול על כמעט 4,000 נדבקים חדשים בקורונה, שיא יומי חדש במדינה. מספר המקרים הכולל בהודו מתקרב ל-50,000 ומספר המתים יותר מ-1,500. המדינה מושבתת מאז אמצע מרץ וכעת מנסה לפתוח בזהירות את הכלכלה. במסגרת זו ינסו להחזיר הביתה אזרחי הודו שנתקעו מחוץ למדינה בזמן ההשבתה. בניו דלהי נפתחו חנויות האלכוהול שהיו סגורות זמן רב ובהתנפלות עליהן אנשים הפרו את כללי הריחוק החברתי. עקב כך הוטל "מס קורונה" מיוחד על קניית משקאות אלכוהוליים בבירת הודו.

ברוסיה שוב דווחו יותר מ-10,000 מאובחנים חדשים ביממה, שהביאו אותה לסך של יותר מ-155,000 נדבקים. אמצעי המנע ברוסיה הוארכו בינתיים עד 11.5. ראש הממשלה, מיכאיל מִישוּסְטִין אישר את הדיווחים שנדבק בקורונה. אם ההדבקות ברוסיה יימשכו בקצב הזה, היא עלולה לעקוף בקרוב את גרמניה, שם דווח עד כה על כ-166,000 מקרים. קצב ההדבקה הנוכחי בגרמניה עומד כעת על מאות אנשים ביום.

לעומת זאת בהונג קונג לא נרשמו בשבועיים האחרונים הדבקות חדשות במחוז, והם מתחילים לחזור לשגרה. מיום שישי הקרוב ייכנסו לתוקף הקלות משמעותיות, שמשקפות את ההתגברות על הגל השני שפקד את המחוז הסיני.

 

עדכון ליום שני, 4 במאי, שעה 13:00:

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברוסיה, שם דיווחו גם היום על יותר מ-10,000 מאובחנים חדשים, ובסך הכול יותר מ-145,000 מאובחנים בקורונה. מבחינת קצב ההדבקה היומי רוסיה היא כיום השנייה בעולם, כשרק ארצות הברית מקדימה אותה. בארצות הברית דווח אתמול על כ-27,000 מאובחנים חדשים, ומספר המאובחנים הכולל שם מתקרב ל-1,200,000. כמו במדינות אחרות, גם ברוסיה הצוותים הרפואיים מתלוננים על חוסר באמצעי מיגון, ובתי חולים רבים נסגרים שם לבידוד עקב תחלואת רופאים.

שתי המדינות הבאות במדד ההדבקה היומית הן ברזיל ובריטניה, כל אחת דיווחה אתמול על כ-4,500 נדבקים חדשים.

באיטליה, המדורגת שלישית בעולם מבחינת מספר המאובחנים הכולל, עם כמעט 211,000 נדבקים, נרשמו אתמול 1,389 מקרים חדשים. זה לא הרבה יחסית לשיא המגפה באיטליה, ולמעשה המספר היומי הנמוך ביותר מאז 10.3, אז גם הוטל הסגר מחמיר. האיטלקים מנסים מהיום לשחרר חלק מההגבלות, לפתוח עוד מקומות עבודה ולצאת לפארקים תוך שמירה על כללי ריחוק חברתי.

גם בספרד מתחילים בצעדים להקלה על ההסגר, כרגע בארבעה איים, שבהם לא נרשמו כלל הדבקות חדשות בימים האחרונים, שלושה באיים הקנריים ואחד בים התיכון. נוסעים לאיים האלה יעברו בדיקת נוגדנים מהירה, ואם ייצאו חיוביים, יעברו גם בדיקת PCR כדי לדעת אם הם חולים כרגע או שחלו וכבר החלימו. בארץ אין המלצה כרגע על שימוש כזה בבדיקות, ויהיה מעניין לעקוב אחרי הניסוי הספרדי. ספרד היא השנייה בעולם במספר המאובחנים הכולל, עם יותר מ-247,000 נדבקים, כשאתמול נוספו עוד כ-1,500. מספר המתים בספרד הגיע ליותר מ-25,000 כולל 164 שמתו אתמול.

בווייטנאם, שבה נרשמו עד כה רק 271 מקרים מתחילת ההתפרצות ואף לא מוות אחד, התלמידים חוזרים היום ללימודים אחרי שלושה חודשים. מערכת הבריאות בווייטנאם לא הייתה מסוגלת לעמוד בהתפרצות גדולה כמו בסין או באירופה, והמדינה נקטה צעדי מנע נוקשים ומעקב קשוח אחרי מגעים, כדי לא לתת לנגיף הזדמנות לתפוס אחיזה במדינה ולהעמיד במבחן את מערכת הבריאות המקרטעת. בהנחה שהנתונים המדווחים של וייטנאם נכונים, הרי שמדובר בהצלחה גדולה במניעת המגפה.

גם בישראל המצב מעודד. מספר המאובחנים שדווח הבוקר הוא 16,237 לאחר תוספת של 30 חולים חדשים בלבד מאתמול בבוקר. 234 איש מתו מקורונה בישראל. מספר החולים קשה והמונשמים ממשיך לרדת, וזה סימן טוב מאוד לימים הקרובים. המשיכו להקפיד על כללי הבטיחות שמשרד הבריאות מפרסם כדי שהמגמה החיובית בארץ תימשך ובקרוב יהיה אפשר להחזיר את המשק לפעילות רגילה.

מספר המאובחנים הרשמי בעולם: 3,581,871.

מתו עד כה: 248,555.

החלימו: 1,159,500.

עדכון ליום ראשון, 3 במאי, שעה 13:00:

כחלק משרשרת ההקלות המהירה בישראל מנסים היום להחזיר לפעילות חלקים ממערכת החינוך תוך הגבלות ופיצולי כיתות. רוב התלמידים עדיין בבית, עם למידה מרחוק.

מספר המאובחנים הכולל שדווח הבוקר בישראל הגיע ל 16,193. התוספת של היממה האחרונה היא 41 איש בלבד. מתו מהמחלה 230 בני אדם בישראל והחלימו 9,634. עד כה בוצעו בישראל כ-397,000 בדיקות קורונה, כ-5,600 מהן ביממה האחרונה.

ירושלים עדיין מובילה את רשימת הערים הנגועות בקורונה בישראל, גם במספר הכללי וגם במספר החולים המאומתים בימים האחרונים.  אחריה בני ברק, בית שמש וחורה שבשלושתן התגלה מספר דו ספרתי של חולים בימים האחרונים. בסוף השבוע נודע שחולה מאומת מירושלים ביקר בחנות איקאה בראשון לציון בערב יום הזיכרון.

בעולם כולו נספרו עד כה כמעט 3,500,000 חולים ומספר המתים קרוב ל-250 אלף. מספר המחלימים הרשמי מתקרב ל-1,130,000. חשוב מאוד לזכור שהנתונים הללו אינם מלאים, מפני שמדינות רבות בודקות רק את המאושפזים, שמספרם עשוי להיות 20 אחוז מכלל החולים. חלקן, כמו בריטניה, לא מדווחות כלל על המחלימים. יש גם מדינות שלא מדווחות כלל על חולים, ונראה שחלקן מסתירות את המחלה.

בבריטניה, שבה כמעט לא בודקים חולים במצב קל, נרשמו עד כה יותר מ-182,000 מאובחנים ומעל 28,000 מתים. לראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, נולד בן בשבוע שעבר ואחד מהשמות שקיבל הוא ניקולס, על שם שניים מהרופאים שטיפלו בג'ונסון כשהיה חולה בקורונה והצילו את חייו.

מספר המתים בבריטניה מתקרב לזה של איטליה, המדורגת שנייה בעולם במספר המתים. באיטליה מתו 28,710 חולים בקורונה, ומתחילת ההתפרצות נרשמו שם יותר מ-209,000 מאובחנים. אתמול נוספו באיטליה 1,900 מאובחנים חדשים, ואף שבשבועיים האחרונים ממוצע ההדבקה נמוך בהרבה משיא המגפה, המספרים עדיין גבוהים. אתמול ושלשום מתו באיטליה כ-500 חולים ביום, מספר גבוה יחסית לממוצע בתקופה האחרונה.

ברוסיה נוספו אתמול כ-9,600 מאובחנים והיום כבר 10,633, שיא חדש במדינה. מספר המאובחנים הכולל ברוסיה מתקרב ל-135,000 איש. מספר המתים הרשמי הוא 1,280 ובבתי החולים יש כ-2,300 חולי קורונה במצב קשה, מה שמרמז על המשך העלייה במספר המתים בימים הבאים.

בפיליפינים, שם נמנו עד כ-9,000 מאובחנים וכ-600 מתים, החליטו להקשיח את הצעדים ולעצור את כל הטיסות אל המדינה וממנה. עד כה צעדי המנע שם כללו השבתה של אזורי התפרצות גדולים, כמו הבירה מנילה, והצעד החדש נועד לצמצם עוד את התפשטות הנגיף.

 

עדכון ליום חמישי, 30 באפריל, שעה 13:00:

האזינו לעדכון היומי:           

מספר המקרים המדווחים בעולם של מחלת הקורונה מתקרב ל-3,222,000. מספר המתים כ-228,000, והחלימו עד כה כמיליון איש.

בריטניה, שנמצאת במקום החמישי במדד התחלואה עם כ-165,000 מאובחנים, מסכמת מחדש בימים אלה את מספר המתים מהמחלה שיכלול גם חולים שמתו בבתי אבות. כך היא הוסיפה אתמול עוד כמעט 4,000 מתים ממחלת הקורונה, שלא נספרו קודם במניין הרשמי. המספר המעודכן בבריטניה הוא יותר מ-26,000 מתים, והיא  שלישית בעולם במספר המתים, אחרי ארצות הברית ואיטליה, וסביר שתטפס בקרוב למקום השני. לפי מחקר בריטי, כשליש מהמאושפזים בבתי החולים בממלכה בגלל קורונה מתים מהמחלה. התוצאה כמובן לא בהכרח נכונה עבור מדינות אחרות. בבריטניה תכננו להגיע עד סוף אפריל ליעד של 100,000 בדיקות ביום, אך כרגע עומדים רק על חצי מזה.

בארצות הברית מספר המתים מהמחלה מתקרב ל-62,000, יותר ממספר ההרוגים האמריקאים במלחמת וייטנאם. בניו יורק, שבה נמנו כבר מעל 300,000 חולים, מספר המתים מתקרב ל-24,000 איש והוא כל כך גבוה עד שבבתי הלוויות אין מקום והם מאחסנים גופות במשאיות קירור.

בברזיל, שבה הנשיא מזלזל במחלה, מספר המאובחנים מתקרב ל-80,000, עם כ-5,500 מתים עד כה, כשההנחה היא שמספר המקרים האמיתי גדול בהרבה בגלל הגבלה על כמות הבדיקות. השכנות של ברזיל, שגבולותיהן פתוחים כרגיל, מודאגות מאוד.

בסינגפור נמשכת ההתפרצות השנייה בעיקר בקרב עובדים זרים הגרים במעונות צפופים. מספר המאובחנים במדינה מתקרב כבר ל-16,000. על המעונות הוטל עוצר והחולים מועברים לבידוד.

מקוריאה הדרומית מגיעות חדשות טובות יותר. ביממה האחרונה לא דווח שם אפילו על מקרה אחד של הדבקה בתוך המדינה, לראשונה מאז פברואר. ארבעת המקרים שדווחו, כולם מיובאים.

גם בסין דווחו רק ארבעה מקרים חדשים, כולם מיובאים, ולא דווח אף לא על מוות אחד מקורונה.

בישראל דווח הבוקר על 15,870 מקרים, עליה של 88 מאתמול בבוקר. 117 חולים במצב קשה, כשמתוכם 85 מונשמים. מספר הנפטרים מהמחלה בישראל עלה ל 219 איש. הבוקר בוטלה הגבלת ה-500 מטרים מהבית לפעילות ספורט, ופעילות כזו מותרת בכל מרחק מהבית תוך שמירה על הכללים. על שולחן הדיונים הקלות נוספות כמו פתיחת שווקים וקניונים באופן מוגבל, ופתיחת החופים לרחצה. נקווה שתימשך הירידה במספר המקרים המאובחנים ואפשר יהיה לבצע זאת. פתיחת חלקים ממערכת החינוך שמתוכננת ליום ראשון עדיין בדיונים.

עדכון ליום שלישי, 28 באפריל, שעה 12:00:

בערך בזמן שהעולם כולו עבר את קו השלושה מיליון מאובחנים, בארצות הברית עברו את קו המיליון, כלומר כשליש מהחולים בעולם אובחנו שם. כרגע יש בארצות הברית 1,010,507 מאובחנים בקורונה, כשכמעט 300 אלף מהם במדינת ניו יורק, 111 אלף בניו ג'רזי, ו 56 אלף במסצ'וסטס. בהרבה ממדינות ארה"ב כבר נמנו מעל 10,000 מאובחנים וכמעט בכולן מעל 1000, כולל בשטחי הנבחו ובבתי הכלא הפדרלים. 56,803 איש מתו עד כה בארצות הברית כולה מקורונה, שמהווים כ 27% מכלל המתים המדווחים בעולם – מספר העומד על 211,663 איש נכון לשעת כתיבת מלים אלה.

בניו יורק לבדה מתו כבר יותר מ-22 אלף איש ובניו ג'רזי כששת אלפים.

בניו זילנד, לעומת זאת, המצב כמעט הפוך. באי שחיים בו כחמישה מיליון תושבים נרשמו עד כה 1,472 מקרי קורונה, שלושה מהם מהיממה האחרונה, ורק 19 מתים. המקרה הראשון הגיע לשם מאיראן בסוף פברואר והמחלה החלה להתפשט, אך כעת, לאחר חמישה שבועות של סגר הדוק, הניו זילנדים מעריכים שהם יודעים היטב על כל החולים וכל המגעים שלהם והשיגו שליטה מלאה. בניו זילנד עברו מסגר רמה 4 לסגר רמה 3. רוב מקומות העבודה נפתחו אך עדיין יש הגבלות, ואנשים לא נעים במדינה אלא נשארים כל אחד בשכונה והעיר שלו. הממשלה שם בוחנת כך האם באמת הושגה שליטה מלאה כמו שהם חושבים. עדיין אסור לזרים להיכנס למדינה וכל ניו זילנדי שחוזר הביתה צריך לבלות 14 יום בבידוד במתקן ממשלתי, בדומה לנעשה בישראל.

ביבשת אוסטרליה הסמוכה נמנו עד כה 6,725 מאובחני קורונה, חמישה מהם מהיממה האחרונה, ו-84 מתים, אחד מהם מהיממה האחרונה. בכל המדינה גרים כ 25 וחצי מיליון איש. גם שם בעקבות ההגבלות הקשות על האוכלוסייה הושגה שליטה על המחלה וכעת ההגבלות מוסרות בהדרגה זהירה. בסידני פותחים את החופים לרחצה, ומתירים לאנשים לבקר חברים.

גם בישראל, כפי שאנחנו רואים, חוזרים לשגרה בהדרגה, אך כאן מנסים הדרגה מהירה הרבה יותר מאשר בניו זילנד ואוסטרליה. מספר המאובחנים שדווח בשעה 09:00 הבוקר היה 15,589, תוספת של 123 איש מאתמול. 208 נפטרו עד כה בישראל מהמחלה ו 7,375 החלימו. אמנם טקסי יום הזיכרון נערכים ללא קהל, אך יש כבר דיבורים על החזרת פעילויות ספורט ופתיחת קניונים, עוד לפני שנבחן אפקט פתיחת החנויות. נקווה שכמו בניו זילנד גם כאן יודעים על כל החולים ולא פספסנו איש.

 

עדכון ליום שני, 27 באפריל, שעה 13:00: 

הבוקר נפתח בארץ עם עלייה קטנה במספר המאובחנים ל-15,466 איש. מספר הנפטרים הגיע ל-202, ומספר המחלימים ל-6,796. המצב בינתיים נראה טוב למדי, עד כדי כך שמשרד הבריאות נערך לסגירתן של חלק ממחלקות הקורונה בבתי החולים כדי שניתן יהיה לחדש טיפולים פחות דחופים, לפחות בתפר הזמן שיש לנו עד שיגיע (אם יגיע) גל שני של תחלואה בקורונה.

כדי להקטין סיכון להדבקות במהלך יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות, פורסמו הנחיות האוסרות על הגעת משפחות שכולות לבתי העלמין החל מהשעה ארבע אחר הצהריים היום ובמהלך יום הזיכרון החל מחר. מערב יום העצמאות ועד סופו תיאסר היציאה מהבתים אלא להצטיידות בתרופות, צורך חיוני או פעילות ספורט בלבד. לא יתאפשר לקנות מזון.

בעולם מספר המאובחנים עבר הבוקר את השלושה מיליון עם העדכון של רוסיה על 6,198 חולים חדשים אתמול, שהביא אותם לסך כולל של 87,147 מאובחנים. 794 מתים נספרו שם עד כה. לכאורה מספר המתים נמוך יחסית למספר החולים, אולם יש לזכור שרוב מוחלט של החולים נרשמו שם בשבועיים האחרונים, וגרף המתים תמיד מאחר בערך בשבועיים שלושה אחרי גרף התחלואה.

ברוסיה הוטלו סגרים והגבלות תנועה כבר בתחילת ההתפרצות, ולאור המשך ההדבקות כנראה שההגבלות יוארכו עמוק לתוך מאי. רוסיה היא כעת התשיעית ברשימת המדינות הנגועות, והשנייה בכמות המקרים החדשים שנמדדו אתמול ברחבי העולם.

באוקראינה הסמוכה דווחו היום 392 חולים חדשים, והביאו את המדינה לסך של 9,009 מקרים עם 220 מקרי מוות. המקרים הראשונים התגלו באוקראינה באמצע חודש מרץ והנסיקה הגבוהה החלה בתחילת אפריל. מספר עובדי הרפואה שנדבקו בנגיף באוקראינה גבוה במיוחד – כ-1,700 אנשי סגל רפואי נדבקו שם, שהם כ 20% מסך החולים במדינה. הסיבה למספר הגבוה כל כך היא כנראה מחסור בציוד הגנה.

בבלרוס מספר המאובחנים הרשמי הגיע ל-10,463, מספר המתים ל-72 והחלימו עד כה 1,695 איש. בבלרוס לא ננקטים כרגע צעדים מיוחדים לעצירת המחלה, לאחר שהנשיא זלזל בה והמליץ לתושבים לשתות וודקה ולאכול שום. ארגון הבריאות העולמי מפציר ברשויות להחמיר צעדים ולאסור על התכנסויות, אך בינתיים ללא מענה. בבית יתומים בלרוסי לאנשים עם בעיות גנטיות חלה התפרצות קטנה ובית היתומים במצוקה, חסרים להם משככי כאבים וחומרי חיטוי. לפי כל ההערכות, מספר המקרים הרשמי בבלרוס רחוק מהמציאות.

עוד מדינות במזרח אירופה עם חולים רבים: בפולין נמנו עד כה 11,761 מאובחנים ו-539 מתים, אחוז תמותה גבוה שמצביע על בעיות באבחון. ברומניה המצב דומה, עם 11,036 מאובחנים ו 619 מתים.

בואו נשמור כולנו על ההנחיות בקפדנות כדי לא להגיע למצב של המדינות האלה.

עדכון ליום ראשון, 26 באפריל, שעה 13:00: 

ישראל עדיין לא חוזרת לשגרה, אבל היום כבר נכנסו לתוקפן ההקלות עליהן הוחלט בממשלה בסוף השבוע. חנויות, מספרות ומכוני יופי נפתחים תחת מגבלות שהוטלו עליהם. במקביל יוטל סגר במוקדי ההתפרצות החדשים – כמה שכונות בנתיבות ובבית שמש שבהן חלה עליה מדאיגה במספרי החולים.

הבוקר עודכן שבישראל נמנו עד כה 15,398 מאובחנים בנגיף הקורונה – עליה של 250 איש מאתמול בבוקר. 6,602 איש החלימו עד כה מהמחלה, ולצערנו 199 נפטרו עד כה. ביניהם בן 58 מירושלים שאשתו מתה מקורונה כבר לפני כמה ימים, ובנם בן ה 21 מאושפז במצב קשה בגלל אותה המחלה.

מבין אלה שעדיין חולים 8,372 במצב קל, 93 במצב בינוני, 132 במצב קשה כשמתוכם 100 מונשמים. חשוב לציין שמתוך ה-100 שמונשמים, רק 5 הם מונשמים כרוניים, זאת אומרת, כאלה שמצבם הרפואי היה כזה עוד מלפני שנדבקו במחלה.

בעולם כולו המניין הרשמי צפוי לחצות היום את קו השלושה מיליון ועומד כרגע על 2,923,821. מספר המחלימים העולמי הרשמי עומד על מעל 800 אלף, ויותר מ-200 אלף איש מתו עד כה מהמחלה.

בארה"ב מספר המקרים עומד כעת על מעל 960 אלף. אתמול נמנו שם מעל 35,000 מאובחנים חדשים, כך שהם צפויים לחלוף על פני קו המיליון בעוד יומיים. זו תהייה המדינה הראשונה שעוברת את מיליון המאובחנים באופן רשמי. המדינות המובילות בתוך ארה"ב הן עדיין ניו יורק וניו ג'רזי, אך גם במדינות רבות אחרות המספרים גבוהים מאוד. מדינות מרילנד וטקסס הצטרפו לרשימת המדינות עם יותר מאלף מאובחנים חדשים מדי יום.

בגרמניה, בה נמנו כבר מעל 154 אלף מאובחנים ו 5,640 מתים, נוספו אתמול 1,737 חולים חדשים למניין ומתו 140. המדינה פועלת תחת הגבלות כבר זמן רב, ומתחילה בהקלות באופן מדורג. למרות זאת מפגינים יצאו להפגין נגד המשך ההגבלות, וכמה מהם נעצרו לאחר שהפרו אותן בעצמם.

בהודו נרשם שיא מאובחנים יומי אתמול עם תוספת של 1990 מאובחנים. בית חולים בניו דלהי נסגר לחיטוי לאחר שאחות אובחנה בו כחולה בקורונה.

בפרו בה מספר החולים עולה בקצב מסחרר נמנו כבר יותר מ-25 אלף מאובחנים עד כה, כשביממה האחרונה נוספו להם 3,683 איש. מספר המתים עומד שם על 700 איש. לפחות 1,300 שוטרים נדבקו במחלה בזמן שניסו לאכוף את ההגבלות שהוטלו על האוכלוסייה ב-16 למרץ, ו17 מהם מתו עד כה. השבטים הילידים במדינה טוענים שהממשלה מזניחה אותם לאיומי המחלה. אנשי השבטים מנסים לבודד את עצמם אך חסרה להם אספקה.

במלאווי שבאפריקה, אליה הגיעה המחלה באיחור יחסית לשאר העולם, נמנו 33 חולים מאובחנים עד כה ו-3 מתוכם מתו. הנשיא ביקש להטיל סגר כדי למנוע את המשך ההתפשטות במדינה שמערכת הבריאות שלה דלה מאוד, אך פעילי זכויות אדם עתרו לבית המשפט נגד הצו ובית המשפט נענה לבקשתם ודחה אותו, ובימים האחרונים דחה אותו שוב עד להחלטה שתתקבל ביום רביעי הקרוב. בינתיים נראה שהמחלה תמשיך להתפשט שם.

 

עדכון ליום חמישי, 23 באפריל, שעה 13:00: 

מספר המאובחנים המעודכן בישראל עומד הבוקר על 14,592 איש. 5,334 מתוכם כבר החלימו. 136 חולים במצב קשה, 107 מהם מונשמים. עד כה מתו מקורונה בישראל 191 חולים.

13 בני משפחה אחת נדבקו בנתיבות לאחר שהתאספו לליל הסדר בניגוד להנחיות. כדאי להזכיר שאפילו כשמדובר באנשים שמתראים באופן קבוע, הסכנה בהסבה לארוחה משותפת גדולה יותר, בגלל הקירבה הפיזית והאכילה מכלים משותפים שכולם נוגעים בהם.

כדי להקטין את הסיכון לתרחישים דומים אישרה הממשלה הגבלות תנועה ביום הזיכרון והטלת סגר ביום העצמאות, בדומה למה שהיה בחג הפסח. כמו כן אושרו הגבלות ביישובים המוסלמיים בחודש רמאדן.

בעולם מספר המאובחנים הגיע ליותר מ-2,600,000. יותר מ-184,000 מתו מהמחלה, ומספר המחלימים כמעט 724,000.  זה אומר שיש יותר מ-1,700,000 בני אדם עם מחלה פעילה.

בגרמניה, שנמצאת במקום החמישי בטבלת הקורונה העולמית, נמנו יותר מ-150,000 מאובחנים ומתוכם מתו עד כה כ-5,300 חולים. מערכת הבריאות של גרמניה, שיש לה עתודות רבות בשיגרה, התמודדה היטב עם הנגיף עד כה, אך עדיין מאושפזים בבתי החולים שלה כמעט 3,000 חולים במצב קשה. הקנצלרית אנגלה מרקל מפצירה בגרמנים כבר זמן רב לעטות מסכות, ומיום שני זו תהיה חובה בתחבורה הציבורית ובחנויות בגרמניה. במדינה מתכוונים להתחיל בהקלת הגבלות התנועה ולפתוח חנויות קטנות, אך מרקל ומומחים מזהירים מפני חזרה מהירה מדי לשגרה, אחרת הישגיה של גרמניה בהאטת ההתפשטות עלולים להימחק.

בהודו מספר המאובחנים הרשמי מתקרב ל 22 אלף איש. מספר המתים המדווח הגיע ל-681 איש. כמו במקומות אחרים בעולם, לפחות זיהום האוויר בצפון הודו, ובייחוד בבירה ניו דלהי, צנח לשפל של 20 שנה לפי דו"ח של נאס"א. הודו נכנסת לשבוע החמישי להשבתה שהוכרזה במדינה הענקית.

בסינגפור דווח על יותר מ-1,000 חולים חדשים זו היממה הרביעית ברציפות. כזכור, סינגפור שלטה היטב בקצב התחלואה עד השבועיים האחרונים, והחיים בה נמשכו כמעט כסדרם. עכשיו היא מתמודדת עם פרץ תחלואה חדש, שהחל במעונות צפופים של עובדים זרים, וטרם הצליחה להתגבר עליו. מספר המאובחנים הכללי בסינגפור עומד על יותר מ-11,000. מספר המתים הוא 12 בלבד, אך הוא מתייחס למספר החולים הנמוך יחסית שהיה שם עד לא מזמן. את השפעת העלייה החדה במספר החולים החדשים נראה רק בעוד כשבוע או שבועיים. נקווה שהגיל הצעיר יחסית של רבים מהחולים החדשים יתבטא גם בשיעורי תמותה נמוכים.

 

עדכון ליום רביעי, 22 באפריל, שעה 13:00:

מגמה מדאיגה הבוקר בישראל עם פרסום נתוני התחלואה של משרד הבריאות. מספר המאובחנים הגיע ל 14,326, עלייה יומית של יותר משלושה אחוזים – מספר חריג ביחס לתקופה האחרונה. לכאורה נראה היה כאילו מספר חולי הקורונה הפעילים נמצא בירידה, אבל חשוב לזכור שהמחלה ארוכה. המחלימים והמתים של היום נדבקו בגל ההדבקה שהיה לפני הטלת הסגר כמעט מלא על ישראל. יתכן שהעלייה החדשה במספר הנדבקים מצביעה על התרופפות ההסגר שחלה בחג הפסח, כשחלקים מהאוכלוסייה החלו לאבד את הסבלנות. חשוב להמשיך ולהקפיד על ההנחיות ועל כללי הריחוק החברתי עד שנוכל לראות אם העלייה מקרית או עקבית. התפרצות חוזרת כמו בסינגפור ובערב הסעודית יכולה להתרחש גם כאן, אם נפסיק להיזהר.

מספר המתים מקורונה בישראל הגיע ל-187, ו-4,961 איש החלימו. מצבם של 148 חולים מוגדר קשה, מתוכם 111 מונשמים. עוד 124 חולים במצב בינוני, ו-8,906 במצב קל. חשוב לא להסיק שהחולים במצב קל הם אנשים שעוברים את המחלה באופן לא מורגש. חלקם חווים מחלה ארוכה, על סף הצורך באשפוז. אחרים מתחילים את המחלה במצב קל, אך כעבור שבוע או שבועיים מצבם מתדרדר והם מתאשפזים במצב בינוני או קשה וחלקם אף מתים מהמחלה.

בעולם מספר המאובחנים הרשמי הגיע ליותר מ- 2,560,000. מספר המתים כמעט 178,000 ומספר המחלימים מתקרב ל-700,000.  בארצות הברית מספר המאובחנים כמעט 820,000, ואם יימשך שם קצב ההתפשטות הנוכחי, כ-26,000 מאובחנים חדשים בכל יום, הם יגיעו למיליון חולים תוך כמה ימים. במדינת ניו יורק לבדה יש יותר מרבע מיליון חולים, ובניו ג'רזי הסמוכה כמעט 100,000. נזכיר שגודל האוכלוסייה בניו ג'רזי דומה לישראל, וכבר מתו בה יותר מ-4,700 חולי קורונה. במסצ'וסטס, שבה חיים פחות אנשים מאשר בישראל נרשמו כבר יותר מ-40,000 מאובחנים וכמעט 2,000 מהם מתו מהמחלה.  

באוסטריה, לעומת זאת, שבה נרשמו עד כה כ-15,000 מאובחנים, רק מעט יותר מאשר בישראל, ונמצאת גם היא בעיצומו של ניסוי להקלות בהסגר, נוספו אתמול 52 מאובחנים חדשים בלבד. אוכלוסיית אוסטריה דומה בגודלה לזו של ישראל אך היא צפופה פחות, ונתון זה משמעותי כשמנסים למנוע מחלות מדבקות. האוסטרים מתכננים כרגע להמשיך את צעדי פתיחת המשק בהדרגה במהלך חודש מאי.

עדכון ליום שלישי, 21 באפריל, שעה 13:00: 

מספר המאובחנים בקורונה בישראל עומד הבוקר על 13,883. מצבם של 142 קשה, כשמתוכם 113 מונשמים. מספר המחלימים מקורונה הגיע ל-4,353 – כשליש ממספר הנדבקים.

מספר המתים מקורונה הגיע ל-181. בין המתים האחרונים הרב חיים אהרן טורצ'ין, אב ל-14 שהיה בריא לפני שנדבק בקורונה. הוא חלה לפני כשלושה שבועות, נתון המזכיר כי מספר המתים בישראל משקף את רמת התחלואה של לפני שבועיים ושלושה, כמחצית מהיום.

עקב סכנת ההדבקה, הטקס הממלכתי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה התקיים בלי קהל. גם הדלקת המשואות נעשתה בלי נוכחות פיזית של המשיאים עצמם, השייכים לקבוצת סיכון לקורונה מפאת גילם.

בעולם מספר המאובחנים מתקרב ל-2,500,000. מספר המתים עומד על כ-170,000 ומספר המחלימים יותר מ-653,000. מספר החולים המאושפזים במצב קשה בעולם עומד על יותר מ-57,000, אם כי יש לזכור שהדיווחים על הנתון הזה – חלקיים.

המספר הגדול ביותר של חולים חדשים דווח אתמול באמריקה הצפונית, רובם בארצות הברית שם נרשמו אתמול יותר מ-28,000 מאובחנים חדשים ומספרם הכללי מתקרב ל-800,000. גם בקנדה נוספו אתמול כמעט 1,800 מאובחנים, ובסך הכל כמעט 37,000.  במקסיקו נוספו ביומיים האחרונים יותר מ-1,200 מאובחנים, ומספרם הכולל יותר מ-8,000. למרות שמגפת הקורונה הורגת במקסיקו עשרות אנשים בכל יום, עדיין נרצחים בה כל יום יותר אנשים על רקע פלילי והממשלה צריכה להתמודד גם עם זה.

באירופה נרשמו אתמול כמעט 24 אלף מאובחנים חדשים, כשהמדינות המובילות הן בריטניה ורוסיה, עם יותר מ-4,000 נדבקים בכל אחת. בשתי המדינות מספר האבחונים היומי לא אמין, וקטן כנראה בהרבה מהמספרים האמיתיים. בצרפת ואיטליה נרשמו אתמול יותר מ-2,000 מאובחנים חדשים. בספרד, בלגיה, גרמניה ובלרוס – יותר מ-1,000.

באסיה נרשמו אתמול יותר מ-13,000 נדבקים חדשים, כשהמדינה המובילה היא טורקיה, עם יותר מ-4,500, ובסך הכל יותר מ-90,000 מאובחנים בחודש אחד בלבד. יותר מ-1,000 מאובחנים חדשים נרשמו גם בסינגפור, בערב הסעודית, ובאיראן. גם בהודו נוספו אתמול יותר מ-900 חולים חדשים.

בדרום אמריקה נרשמו יותר מ-4,000 מקרים חדשים – כמחציתם  בברזיל, שם כבר יש יותר מ-40,000 אלף מאובחנים. במדינות אחרות בדרום אמריקה המצב על פניו טוב יותר, אך בחלקן יש בעיות קשות של אבחון ורמה נמוכה של שירותי רפואה.

באפריקה נרשמו כ-1,200 מקרים חדשים, מפוזרים על פני כל היבשת. באזור אוסטרליה והאוקיינוס השקט דווח רק על 22 מקרים ביממה האחרונה, בין השאר משום שמדובר במדינות בעלות צפיפות אוכלוסייה נמוכה שהנהיגו צעדים קפדניים לבלימת המגפה.

עדכון ליום שני, 20 באפריל, שעה 13:00: 

מספר מאובחני הקורונה בישראל עומד הבוקר על 13,654. מתוכם 3,872 איש כבר החלימו. 150 חולים במצב קשה, מהם 114 מונשמים. מספר המונשמים בישראל נשאר פחות או יותר יציב עם תנודות יומיות קטנות. חשוב לזכור שאומנם מצבם של חלק מהמונשמים משתפר והם חוזרים לנשום בכוחות עצמם, בעוד אחרים מפסיקים להיות מונשמים עם מותם. 173 חולים מתו מקורונה בישראל, רובם היו בקבוצות סיכון, אך לא כולם. המערכת בישראל עדיין מסוגלת להתמודד עם מספר החולים הזקוקים לאשפוז, אך אם הוא יעלה בחדות, לא בטוח שזה עדיין יהיה המצב. יש להמשיך בצעדים זהירים כדי לשמור על העקומה שטוחה, על האפשרות לטפל היטב בכל החולים, ועל קבוצות הסיכון – שלא ייחשפו למחלה.

חשוב להדגיש כי על אף ההקלות בהסגר אנו עדיין במצב חירום ומספרי הנדבקים, החולים קשה והמתים עלולים לגדול בקצב מוגבר אם נהיה שאננים.

אנו רואים את התופעה במדינות אחרות. בסינגפור, למשל,  שהשתלטה על המגפה באמצעות מדיניות מוקפדת וקשוחה, חלה שוב עליה חדה במספר החולים המדווח, 1,426 מקרים חדשים ביממה האחרונה. רוב המאובחנים מתגוררים במעונות צפופים של עובדים זרים, אך נרשמו גם העברות חדשות בקהילה, והמדינה חוזרת להשבתה חלקית.

גם בערב הסעודית, שנקטה צעדים חמורים כבר מאבחון החולה הראשון בתחומה, נרשמה עליה מדאיגה בימים האחרונים. רק אתמול נוספו שם יותר מ-1,000 מאובחנים חדשים ומספרם הכולל מתקרב ל-10,000. כמו אצלנו, גם בסעודיה חגיגות הרמדאן ייערכו רק במסגרות משפחתיות מצומצמות.

מספר המאובחנים הרשמי בעולם הגיע לכ-2,414,000. כ-165 אלף בני אדם מתו במחלה, וכ-630 אלף איש החלימו.

בארצות הברית ובמדינות אירופה המובילות במספרי הנדבקים, ניכרת בימים האחרונים האטה בקצב ההדבקה והמוות, אך יש חשש גדול מגל שני של תחלואה. במדינות שהחלו בצעדי מנע מאוחר יותר, כמו רוסיה וטורקיה, עדיין לא נרשמת האטה. ברוסיה דיווחו אתמול על יותר מ-6,000 מאובחנים חדשים, מה שהביא את המספר הכולל כמעט ל-43,000 איש. 48 חולים מתו ברוסיה אתמול, ומספר המתים הרשמי שם עומד על 361, וצפוי להמשיך לעלות. בטורקיה מספר המאובחנים הגיע ליותר מ-86,000 איש כשרק אתמול נוספו אליהם  כ-4,000 מאובחנים חדשים. מספר המתים במדינה יותר מ-2,000, אך גם ברוסיה וגם בטורקיה יש חשש לגבי אמינות הנתונים המדווחים, וטענות כי יש עוד חולים ומתים רבים שלא דווחו.

עדכון ליום ראשון, 19 באפריל, שעה 12:00: 

ישראל מתחילה בהקלות בהסגר. שורה של הנחיות מקלות חדשות התפרסמה הבוקר. יותר עובדים יוכלו לשוב לעבודה ויותר עסקים ייפתחו. כמו כן הותרה תפילה במניין של עד 19 איש במקומות פתוחים, והותרו פעילויות ספורט לבד, או עם שותף קבוע, עד חצי קילומטר מהבית. קנס יוטל על אי עטיית מסכות לפי הכללים. ההקלות נקבעו לשבועיים והמשכן ייבחן בהתאם להתפשטות הנגיף. אם יהיו הדבקות רבות נוספות, ייתכן שהכללים יוחמרו שוב.

לאחר חג הפסח של היהודים וחג הפסחא של הנוצרים, מתקרב אלינו חודש רמדאן הגורם לסכנה בחברה המוסלמית. משרד הבריאות פירסם הנחיות מתאימות ומעלה קמפיין מיוחד הקורא למוסלמים בישראל לחגוג רק בחוג המשפחה הגרעינית.

מוקד ההתפרצות בחברה הערבית בישראל כרגע הוא דיר אל-אסד בגליל המערבי, שם אירעה הדבקה נרחבת ויש חשש מהמשך התפשטות הנגיף. ביישובים היהודיים המוקדים העיקריים הם עדיין הערים ירושלים ובני ברק, ואחריהן תל אביב, בית שמש, אלעד, מודיעין עילית ואשקלון. מומלץ לכולם להתעדכן בתנועות חולים באזור מגוריהם באתר משרד הבריאות, כדי לדעת אם נחשפו למחלה.

מספר המאובחנים בקורונה בישראל הגיע הבוקר ל-13,362, תוספת של 97 איש מהעדכון של אמש. 171 חולים מתו מקורונה. 156 חולים במצב קשה, בהם עוזרת רופא מבית החולים שיבא, שנדבקה ממטופלים ומאושפזת בטיפול נמרץ כשהיא מחוברת למכשיר אקמו.

בעולם מספר המאובחנים הגיע כבר לכ-2,340,000. מספר המתים כ-161 אלף והחלימו כ-600,000 איש.

גם כמה מדינות באירופה מתחילות להסיר את הרסן מעל הכלכלה החנוקה. בדנמרק, למשל, שבה דווח על כ-7,200 מאובחנים ו-346 מתים, יש האטה עקבית במספר ההדבקות וירידה גדולה במספר החולים. במדינה מנסים לחדש את הלימודים בבתי הספר בתנאים מיוחדים. באוסטריה נפתחו חלק מהחנויות, וגם באיטליה ובספרד מנסים לפתוח חלק ממקומות העבודה. בארצות הברית, המובילה העולמית עם קרוב ל-740,000 מאובחנים וכמעט 40,000 מתים מקורונה, הנשיא טראמפ מנסה להוביל מהלך של צמצום ההגבלות, אך לא זוכה לשיתוף פעולה מצד מושלי המדינות.

אחת המדינות שחוזרות ליישום מחדש של החמרות היא סינגפור, שעד הימים האחרונים נחשבה למודל התמודדות טוב עם המגפה.  מספר המאובחנים שם זינק מכ-1,000 בתחילת החודש לכמעט 7,000. העולם עוקב אחרי סינגפור כדי לראות מה תוצאות הגל השני הפוקד אותה.

לא נותרו עוד הרבה מקומות בעולם נטולי קורונה. אחד מהם הוא קוריאה הצפונית, שכעת יש בה שמועות על חולי קורונה למרות שבאופן רשמי אין משם כלל דיווחים.

עדכון ליום שישי, 17 באפריל, שעה 12:00: 

 

מספר החולים העולמי עלה כמעט ל-2,200,000, מתוכם החלימו יותר מ-550,000 ומתו עד כה כ-147,000.

מספר המתים בסין עלה רטרואקטיבית לאחר שרשויות העיר ווהאן עדכנו את מספר המתים במגפה בעוד 1,290 איש, והביאו את סך המתים בסין כולה ל 4,632. גם מספר המאובחנים העירוני עלה בעוד 325 איש. מספר המאובחנים הכולל של סין עומד כרגע על כמעט 83,000, ולא מן הנמנע שהמספרים יעודכנו שוב בימים הקרובים.

בברזיל מספר החולים מתקרב ל-31,000 ומספר המתים כמעט 2,000. מספר החולים קשה מדאיג מאוד, יותר מ-6,600. במדינה ניטשת כבר זמן מחלוקת קשה בין הנשיא ז'איר בולסונרו השאנן, הממעיט בסכנות המחלה לבין המושלים שרוצים להדק את הצעדים נגד התפשטות המגפה. לאחרונה פיטר הנשיא את שר הבריאות הפופולרי, לואיס מנדטה, שדרש להחריף את צעדי המנע. המושלים מתקוממים כמובן גם על הצעד הזה. בינתיים אנשי הכנופיות אוכפים עוצר בשכונות העוני על דעת עצמם בניסיון להאט את קצב ההדבקה.

בבריטניה מספר המאובחנים הגיע ליותר מ-103,000. במדינה בודקים בעיקר את מי שנזקקים לטיפול בבתי החולים, ומעריכים כי מספר החולים האמיתי גבוה פי חמישה, ואולי אף יותר. מספר המתים מקורונה בממלכה מתקרב ל-14,000, אך זהו נתון חסר מפני שלוקח להם זמן לאסוף את הנתונים ולעדכן. בעוד שבישראל לא תמיד מבינים מה מותר ומה אסור, המשטרה בבריטניה פרסמה הנחיות מפורטות להפליא הקובעות למשל איזו פעילו גופנית מותרת היכן, ומה בדיוק מותר לקנות בחנות לחומרי בניין. כנראה לא רק בישראל אנשים מנסים לבדוק את הגבולות.

בישראל מספר המאובחנים עלה הבוקר ל 12,855. מספר המחלימים עומד על 2,967, ואילו בקרב החולים 182 במצב קשה כשמתוכם 129 מונשמים. 148 איש מתו עד כה מ-COVID-19 בישראל. בחלק מארצות אירופה מתחילים לחזור בזהירות לשגרה, וגם בישראל הנושא בדיונים. ייתכן שיהיו הקלות ביום ראשון, אך נדע על היקפן המלא רק במוצאי שבת.

עדכון ליום חמישי, 16 באפריל, שעה 12:00:

 

מספר המאובחנים העולמי חצה אתמול את קו השני מיליון והגיע ל-2,085,000 איש. מגילוי המחלה ועד שנמנו מיליון מאובחנים חלפו כשלושה חודשים. הזמן שחלף עד המיליון השני היה כשבועיים בלבד. רק אתמול נוספו יותר מ-84,000 מאובחנים חדשים ברחבי העולם – יותר משנספרו בסין כולה מאז פרוץ המגפה.

מספר המתים הידוע בעולם מתקרב ל-135,000. מצבם של יותר מ-51,000 אלף חולים מוגדר קשה או קריטי. יותר מ-515,000 חולים החלימו עד כה.

בארצות הברית נוספו אתמול יותר מ-30,000 חולים חדשים וכעת מספר המאובחנים שם גדול מ-644,000. למרות שהמגפה עדיין לא מתחילה להראות סימני האטה בארצות הברית, ומספר המתים שם כבר נושק ל-30,000, ולמרות שבניו יורק לבדה יש יותר חולים מאשר בכל מדינה ריבונית, הנשיא דונלד טראמפ מעוניין להתחיל "לפתוח את אמריקה" ולהסיר את ההגבלות המוטלות על רוב המדינות. זה כנראה לא יקרה מכיוון שמושלי המדינות הם האחראים לעשות זאת במדינותיהם, ורובם טוענים שעדיין לא הזמן המתאים לכך.

טראמפ גם הכריז כי יפסיק את המימון האמריקאי לארגון הבריאות העולמי בטענה שהארגון נכנע לתכתיבים של סין והטעה אותו, צעד שלמעשה עלול להגביר את השפעתה של סין על הארגון. מומחים רבים מתנגדים למהלך, כמו גם מדינות רבות.

בספרד נוספו אתמול כמעט 7,000 מאובחנים חדשים מה שהביא את המדינה ליותר מ-180,000 אלף מאובחנים. מספר המתים הכולל יותר מ-18,000. בצרפת, בריטניה וטורקיה נמנו יותר מ-4,000 חולים חדשים ובברזיל ורוסיה יותר מ-3,000. בבלגיה, שבה מספר החולים הרשמי פחות מ-34,000, מספר המתים גבוה במיוחד ועומד על 4,440.

בישראל דווח הבוקר סך של 12,591 מאובחנים מאז פרוץ המגפה, 174 מהם במצב קשה, מתוכם 140 מונשמים. 2,624 איש החלימו בינתיים ולצערנו 140 איש מתו עד כה מהמחלה, 14 מהם ביממה החולפת. זה המספר הגבוה ביותר של מתים מהמחלה ביום אחד בישראל עד כה. הסגר המיוחד שהוטל לקראת החג השני של פסח הוסר וישראל חזרה להנחיות הרגילות מלפני החג.

ברשות הפלסטינית נספרו עד כה כ-300 מקרים. שני תושבי השטחים מתו מהמחלה, ועוד 35 פלסטינים מתו ממנה ברחבי העולם. לפי כתב תאגיד "כאן", גל ברגר, התפשטות הקורונה ברשות הפלסטינית מאיצה את המאבק הפוליטי בין יורשיו של ראש הרשות, אבו מאזן, המסתגר מחשש מהמחלה.

עדכון ליום שלישי, 14 באפריל, שעה 13:00: 

מספר המתים בישראל עלה ל-118 עם מותם של אישה בת 86 וגבר בן 81 בבתי החולים. מספר המאובחנים עומד על 11,868 מתוכם 181 חולים במצב קשה. אחד החולים קשה הוא הרב ישעיהו הבר, ראש עמותת "מתנת חיים" שמתווכת בין תורמי כליה לחולים הזקוקים להשתלה.

בשל החשש מתנועת אזרחים לקראת החג השני של פסח יוטל הסגר ביישובים היהודיים מחמש הערב עד יום חמישי בחמש בבוקר, והיציאה מיישובים תיאסר. תוקף תקנות שעת החירום בישראל הוארך לפחות עד יום ראשון, 19 באפריל.  

בעולם מספר המאובחנים עלה לכמעט 1,930,000 והוא צפוי להגיע לשני מיליון, כנראה מחר. בכמה ממדינות אירופה שלהערכתן כבר עברו את שיא המגפה מתחילים להחזיר את המשק בזהירות לעבודה. בספרד חלק ממקומות העבודה ייפתחו, צעד שמעורר ביקורת מצד כמה גורמים במדינה.

בספרד נמנו כ-170,000 מקרים של COVID-19, והיא שנייה במספר המאובחנים, אחרי ארצות הברית שבה אובחנו כמעט 590,000 נשאים של הנגיף. במספר המתים ספרד במקום השלישי עם 17,756 ויותר מ-7,000 חולים במצב קשה. עם זאת המספר היומי של מאובחנים חדשים ממשיך לרדת וכך גם מספר המתים. נקווה שהצעד הספרדי זהיר דיו ולא מוקדם מדי.

גם באוסטריה מנסים להקל בהגבלות שבמסגרתן נסגר לפני כחודש כמעט כל המשק. עד כה נמנו באוסטריה כ-14,000 מאובחני קורונה ו-368 מתו במחלה. המספרים היומיים של חולים חדשים ומתים צונחים בעקביות באוסטריה, וכעת מנסים שם לשוב לעבודה בהדרגה תוך הקפדה על אמצעי זהירות, בתקווה להשאיר את קצב ההדבקה בשליטה. אם יצליחו זה יהיה סימן חיובי למדינות אחרות.

בבריטניה, עם זאת, ממשיכים בהגבלות שהוטלו לפני שלושה שבועות. מספר המאובחנים הרשמי בממלכה קרוב ל-89,000 ולפי הערכת גורמי מקצוע הוא נמוך בהרבה מהמספר האמיתי. מספר המתים בבריטניה הגיע ליותר מ-11,000, החמישי בעולם, וגם הוא כנראה מחמיץ לא מעט חולי קורונה שמתו מחוץ לבתי החולים.

גם בצרפת מתכוונים בשלב זה להמשיך בהגבלות הקשות. לדברי הנשיא מקרון, המגפה עדיין לא בשליטה. צרפת ממוקמת רביעית בטבלה העולמית גם במספר המאובחנים, כמעט 137,000 וגם במספר המתים כ-15,000.

בסינגפור שעד כה התמודדה היטב עם התפרצות המחלה נרשמה אתמול עליה מדאיגה של 386 מאובחנים חדשים שהביאה את סך המאובחנים במדינה כמעט ל-3,000. רובם קשורים להתפרצות שחלה במעונות של עובדים זרים, והם הוכנסו לעוצר מיד עם גילוי ההתפרצות, אך לא מעט התגלו גם בקרב האוכלוסייה הכללית. תשעה בני אדם מתו עד כה בסינגפור מהמחלה, האחרון בהם אתמול.

עדכון ליום שני, 13 באפריל, 12 בצהריים: 

מספר המאובחנים בקורונה בישראל טיפס הבוקר ל-11,235. מהם כבר החלימו 1,689. מבין אלה שעדיין חולים מצבם של 168 בינוני, ו-181 במצב קשה, מהם 133 מונשמים.

110 בני אדם מתו בישראל מהמחלה. בין המתים האחרונים סמיחה דיאב, בת 90 מטמרה, האדם הראשון מהמגזר הערבי שמת מהמחלה, הרב הראשי הספרדי לשעבר, אליהו בקשי דורון, ועוד כמה דיירים בבתי אבות.

הערים המובילות ברשימת הנדבקים הן עדיין ירושלים ובני ברק. אחריהן תל אביב. יישובים חדשים מצטרפים בכל יום למפת הקורונה בארץ, וכדאי לכל אחד לבדוק את המצב ביישוב מגוריו באתר משרד הבריאות.

ברחבי העולם מספר הנדבקים טיפס ביממה האחרונה בכ-72,000 והגיע ליותר מ-1,850,000 נפש. מספר המתים נושק ל-115,000 והחלימו כמעט 430,000 בני אדם.

לאחר כמה ימים רצופים עם יותר מ-30 אלף מאובחנים חדשים, נרשמה ירידה קלה במספר האבחונים בארצות הברית, ואתמול נוספו שם פחות מ-28 אלף מאובחנים חדשים. בסך הכל אובחנו בארצות הברית יותר מ-560,000 נשאים של הנגיף. על אף הירידה הקלה, מוקדם להכריז על הפוגה. כל מדינה בארצות הברית נוקטת מדיניות משלה במאבק במגפה. בחלק מהמדינות אמנם נראית האטה בקצב ההדבקות, אבל באחרות, כמו פלורידה, לא נרשמת האטה כזו.

מספר המתים בארצות הברית עומד על 22,115.

ברוסיה, שהדיווחים בה החלו הרבה אחרי מדינות אחרות, מספר המקרים הרשמי הוא כ-18,000, לאחר שאתמול נוספו כ-2,500 מאובחנים חדשים. מספר המתים הרשמי הוא 148, מספר נמוך למדי, אך משקף תחלואה ידועה בת כשלושה שבועות בסך הכול. מספר החולים האמיתי כנראה גבוה הרבה יותר. המגפה התפשטה כבר לכל רחבי רוסיה, והרשויות מחמירות את הצעדים להאטת ההדבקה. רק לפני ימים אחדים הזהיר משרד הבריאות במוסקבה את המרפאות כי רבות מהתוצאות השליליות לבדיקות – שגויות, ומעריכים שהנגיף התפשט באוכלוסייה זמן רב לפני שהתגלתה המגפה ברוסיה.

בסין אובחנו אתמול 108 נשאים חדשים, שיא שלילי בששת השבועות האחרונים. רבים מהם אנשים שהגיעו מרוסיה, מה שמעלה את הסבירות שהנתונים של מוסקבה אכן שגויים כלפי מטה. ערי הגבול של סין מחמירות את האמצעים נגד המחלה מחשש להתפרצות חדשה במדינה.

בבריטניה מספר המתים הגיע אתמול ליותר מ-10,000, ומספר המאובחנים יותר מ-84 אלף עם תוספת של כ-5,000 מאובחנים חדשים אתמול. כזכור, בבריטניה בודקים בעיקר את מי שמגיעים לטיפול רפואי בבתי חולים. נחמה פורתא מצאו הבריטים בכך שראש הממשלה בוריס ג'ונסון שוחרר אתמול מבית החולים לאחר שיפור ניכר במצבו, אך עדיין צפויה לו תקופה החלמה לא קצרה. הוא הודה בהתרגשות לצוות בית החולים שהציל את חייו. חבל שמזלם של בריטים כה רבים לא שפר עליהם באותה הצורה.

עדכון ליום ראשון, 12 באפריל, 12 בצהריים: 

מספר המאובחנים בקורונה בישראל עלה הבוקר ל-10,878. העלייה אמנם קטנה מהצפוי, אך חשוב לשים לב שגם מספר הבדיקות הכולל ירד בימים האחרונים בגלל המחסור בחומרי בדיקה והתאמת המעבדות לחומרים החלופיים. בעיה זו צפויה להיפתר בקרוב, ורק אחריה נדע אם ההאטה בקצב ההדבקה היא אמיתית או שנבעה מהירידה במספר הבדיקות.

מצבם של 155 חולים בינוני, ו-174 במצב קשה, מהם 123 מונשמים. 103 מתו מהמחלה עד הבוקר. 1,388 החלימו. מהמחלימים שמסכימים לתרום נאספות מנות פלזמה המכילות נוגדנים למחלה. שתי מנות כאלה כבר נופקו לחולים במצב קשה בניסיון לשפר את מצבם. אפשר לתרום רק לאחר שבועיים מההחלמה.

מהבוקר חבישת המסכות במרחב הציבורי הפכה לחובה, חוץ מהחרגות כמו ילדים מתחת לגיל שש, בעלי מוגבלויות שאינם יכולים לעטות מסכה, בנסיעה ברכב לבד, בשידור באולפן תקשורת או עובדים בקביעות ובמרחק שני מטרים זה מזה. עדיין יש להקפיד על הכללים ליציאה מהבית שהונהגו לפני חג הפסח.

בירושלים מהיום בצהריים ועד 15 באפריל כמה רובעים בעיר יוגדרו "אזור מוגבל" שלא תתאפשר ממנו היציאה למעט מקרים מסוימים.

בעולם המצב ממשיך להחמיר עם כמעט 1,800,000 מאובחנים, וכ-109,000 מתים. יותר מ-404,000 החלימו.

מספר המאובחנים בארצות הברית הגיע ליותר מחצי מיליון, ועד כה מתו שם 20,580 חולי קורונה. בכך עלתה ארצות הברית למקום הראשון בעולם במספר המתים ממחלת COVID-19, לפני איטליה. בניו יורק לבדה יש יותר מ-180 אלף מאובחנים – יותר מכל מדינה אחרת בעולם, ומספר המתים שם מתקרב ל-9,000. במדד המתים הרשמי ניו יורק שישית בעולם, אחרי בריטניה, שבה נרשמו כ-79,000 חולים ומספר המתים מתקרב ל-10,000.

בספרד אובחנו כ-163,000 נשאים, ומספר המתים הגיע ליותר מ-16,600. באיטליה כ-152,000 מקרים וכמעט 20,000 מתים, בצרפת כ-130,000 נדבקים וקרוב ל-14,000 מתים ובגרמניה אובחנו 125,000 חולים ופחות מ-3,000 מתו מהמחלה.

בהודו נרשמו כ-900 מאובחנים חדשים ביממה האחרונה. מספר החולים הרשמי הוא כ-8,500, ודווח על מותם של 289 איש. מעריכים שהמספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר. ראש הממשלה מוּדי החליט להאריך את ההסגר במדינה הגדולה, הפוגע קשות בעניים.  בכמה מקומות בהודו פרצו מהומות של פועלים מהגרים, המוחים על הגבלות התנועה המונעות מהם לשוב לבתיהם.

עדכון ליום שישי, 10 באפריל, 12 בצהריים:

מספר המקרים בישראל נכון לתשע בבוקר הוא 10,095. 178 במצב בינוני, ו-164במצב קשה, מהם 125 מונשמים. עד כה מתו 93 חולים, ו-1,061 החלימו באופן רשמי.

הבוקר הוסרו ההגבלות המיוחדות שהוטלו לקראת חג הפסח, וישראל חזרה להנחיות הרגילות שלפני ערב החג. בני ברק עדיין מסוגרת והתחבורה ציבורית תתחדש רק ביום ראשון. אז גם ייכנס לתוקפו הצו המחייב לעטות מסכה בציבור, קנויה או בהכנה ביתית.

מספר המאובחנים הכולל בעולם חצה במהלך החג את קו המיליון וחצי והגיע ל 1,610,450. מספר המתים הגיע ליותר מ-96 אלף והחלימו כ-359 אלף איש. יותר מרבע מהחולים הם בארצות הברית, שם הגיע מספר המאובחנים ל-470 אלף, לאחר תוספת של כ-33 אלף רק אתמול. אחריה ספרד עם כ-153 אלף מאובחנים ואיטליה עם כ-143 אלף. בשתי המדינות רואים האטה בקצב ההדבקות, אך התמותה עדיין גבוהה: יותר מ-600 איש ביממה בכל אחת מהן. גרמניה וצרפת מתקרבות ל-120 אלף מאובחנים. עם זאת, מספר המתים בגרמניה הוא כעשירית מזה שבצרפת. מספרי החולים והמתים ממשיכים לטפס במהירות בִּבְּריטניה שם מתו גם ביממה האחרונה, כמו בכל הימים האחרונים, יותר מ-800 איש. עד כה דווח בבריטניה על יותר מ-65 אלף חולים.

בטורקיה, שמספר המאובחנים בה עולה בקצב מהיר מאוד, אובחנו אתמול יותר מ-4,000 חולים נוספים, ובסך הכל יותר מ-42 אלף. נזכיר שטורקיה דיווחה על חולה ראשון בדיוק לפני חודש. העלייה המהירה כל כך בזמן שבטורקיה נוקטים צעדים לעצירת המגפה,  מראה כנראה שהנגיף הסתובב במדינה ללא אבחון במשך זמן מה. מספר המתים הרשמי בטורקיה הוא 908 איש.

מדינות נוספות שרושמות כל יום עליות גדולות במספר החולים הן איראן, בלגיה, שוייץ, הולנד, קנדה, ברזיל, פורטוגל, רוסיה והודו.

חשוב לזכור בהקשר זה כי אלו אינם נתונים מלאים: יש מדינות שבהן מספר הבדיקות מוגבל מאוד, ומכאן גם מספר האבחונים – גם של החולים וגם של המתים.

עדכון ליום רביעי, 8 באפריל, ערב פסח, 12 בצהריים:

בארצות הברית נרשם אתמול המספר הגבוה ביותר של מתים מקורונה, כמעט 2,000 בני אדם מתו מהמחלה ביממה אחת. מספר המתים מקורונה בארצות הברית מתקרב ל-13 אלף. אתמול דווח על יותר מ-33 אלף חולים חדשים, ומספר הנדבקים הכולל בארצות הברית הגיע ליותר מ-400 אלף.

בבריטניה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון עבר לילה שני במחלקת טיפול נמרץ. מספר המאובחנים ברחבי הממלכה הגיע ליותר מ-55 אלף, ומספר המתים יותר מ-6,000, עם מותם של כמעט 800 בני אדם ביממה האחרונה. רק אתמול נוספו יותר מ-3,600 מאובחנים, וחשוב להזכיר שמדובר במקרים הקשים יותר, כי רוב הבדיקות שהבריטים מבצעים הן בקרב אזרחים שמצבם חמור דיו כדי להגיע לבית חולים. אלה שחולים בביתם לא נבדקים ולא נרשמים בסטטיסטיקה, כך שמספר החולים האמיתי בבריטניה גבוה בהרבה מהמדווח. להערכתו של ראש עיריית לונדון, יחלוף עוד זמן עד שיתחילו להקל בהגבלות המוטלות על תושבי העיר.

בספרד ואיטליה נמשכת ירידה איטית במספר היומי של מתים ושל מאובחנים חדשים. באיטליה, המובילה במספר המתים העולמי, מתו יותר מ-17 אלף חולי קורונה, וכמעט 4,000 חולים מאושפזים שם במצב קשה. בספרד מתו יותר מ-14 אלף חולים, והמספר צפוי לעלות עוד, מכיוון שבבתי החולים שם מאושפזים יותר מ-7,000 חולים במצב קשה. בצרפת, שמשלימה עכשיו פערי דיווח, שוב נרשמו קפיצות גדולות במספרים: מספר המאובחנים הגיע כמעט ל-110 אלף, ומספר המתים יותר מ-10,000. אולי הנתונים מצרפת מתחילים להתקרב למצב האמיתי בשטח.

מדינות נוספות שמראות עליה מדאיגה במספר המאובחנים היומי הן גרמניה, טורקיה, ברזיל, בלגיה, קנדה, רוסיה, הולנד, פורטוגל ושוויץ. בשבדיה, שנקטה במדינות הגבלות מקלה מאוד, וגודל אוכלוסייתה דומֶה לשל ישראל, מתו רק אתמול 114 בני אדם, ובסך הכל נמנו כבר כמעט 600 מתים, למרות שמניין החולים הרשמי נמוך מאשר בישראל ועומד פחות מ-8,000. מומחים רבים בעולם מודאגים מהמצב בשבדיה וחוששים מאיבוד שליטה של הממשלה בסטוקהולם על המחלה.

בסין, לעומת זאת, נרשם יום שני ברציפות בלי מתים מקורונה, והסגר על העיר ווהאן הוסר לאחר 76 ימים. תקווה לבאות גם בשאר העולם.

בישראל מספר המאובחנים האמיר הבוקר ל-9,404, ומספר המתים הגיע ל-71. הנתון המדאיג הוא מספר המונשמים העומד כרגע על 122 איש.

בסך הכול המחלה מתפשטת בישראל בקצב איטי מהצפוי, ואלה חדשות טובות. המדיניות הקיימת לעצירת המחלה עובדת כנראה. עם זאת, יש חשש מאנשים שיפרו את ההוראות, יחגגו סדר פסח עם בני משפחתם ויגרמו לגל חדש של הדבקות. לכן הוטל אתמול סגר מלא על היישובים היהודיים בישראל עד יום שישי בבוקר, ומשלוש אחר הצהריים יוטל עוצר עד מחר בבוקר. נקווה שדי בכך ולא נראה בעקבות הפסח גל הדבקות שיעלה בחיי אדם, כמו שראינו בעקבות אירועי פורים.

עדכון ליום שלישי, 7 באפריל, 12 בצהריים: 

מספר המאובחנים הרשמי בעולם הגיע לכ-1,350,000. מספר המתים בעולם הוא בסביבות 75 אלף, והחלימו כ-286 אלף בני אדם.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שחלה בקורונה בעצמו ואושפז לאחרונה בגלל החמרה במצבו, הועבר הלילה למחלקת טיפול נמרץ, עקב הרעה נוספת. ג'ונסון, בן 55, נדבק במחלה כשביקר בבית חולים ולחץ את ידיהם של חולים ב-COVID-19.

בארצות הברית מספר החולים מתקרב ל-370 אלף איש ומספר המתים כמעט 11 אלף. בניו יורק לבדה נרשמו כבר כ-132 אלף מאובחנים, ועוד 41 אלף נרשמו בניו ג'רזי. בכמה ממדינות ארצות הברית מסבים איצטדיוני ספורט ומרכזי כנסים לבתי חולים שדה.

לראשונה מאז פרוץ המגפה סין לא דיווחה על מתים מהמחלה ביממה האחרונה. עם זאת, עדיין יש בסין יותר מ-200 מאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ. 32 חולים חדשים אובחנו בסין ביממה החולפת, כולם סינים ששבו ממדינות אחרות ונכנסו לבידוד. על פי הדיווחים הרשמיים בבייג'ינג, מתחילת ההתפרצות נדבקו בסין 81,740, בני אדם, מהם מתו 3,331.

ביפן, שבה החלו לבדוק יותר בקפידה לאחר דחיית המשחקים האולימפיים, האמיר מספר החולים ל-3,906, רבים מהם בעיר הבירה טוקיו. הרשויות שם שוקלות להכריז על מצב חירום בטוקיו ובכמה ערים נגועות אחרות. בסינגפור, שעד כה שלטה במגפה בהצלחה, אובחנו כ-100 נדבקים בקרב עובדים זרים והממשלה הטילה על עוצר על המעונות שלהם.

בישראל מספר החולים המעודכן הבוקר הוא 9,006 מהם 181 במצב בינוני ו-153 במצב קשה, 113 מהם מונשמים. מספר המתים מהמחלה בישראל הגיע ל-60.

בשל החשש כי ישראלים רבים מדי יחליטו להפר את ההנחיות ולחגוג את ליל הסדר עם קרוביהם, וכך להפיץ שלא במתכוון את הנגיף בישראל, יוטל הסגר מלא על המדינה מהיום אחר הצהריים ועד מוצאי שבת, ולא תתאפשר תנועה בין ערים. בליל הפסח עצמו, בין רביעי לחמישי יוחל עוצר ואסור יהיה לצאת מהבתים. עומס כבד נרשם כעת במרכולים, כשאנשים ממהרים להצטייד לחג. בחלק משכונות ירושלים יהיה סגר פנימי ברמת השכונה. גם טיסות ותחבורה ציבורית יבוטלו, למעט מוניות.

נבקש מכולם להקפיד גם בליל החג על הנחיות משרד הבריאות המלאות, כדי שיהיה לנו חג פסח שמח ובריא.

עדכון ליום שני, 6 באפריל, 12 בצהריים:

מספר החולים בישראל הגיע הבוקר ל 8,611. 191 חולים במצב בינוני ו-141 במצב קשה, מתוכם 107 מונשמים. לצערנו מספר המתים מהמחלה הגיע ל-51.

מספר החולים ממשיך לעלות בקצב גבוה בעיקר בירושלים ובבני ברק. בירושלים נספרו 1,316 חולים, בבני ברק 1,222. עוד ברשימת היישובים המובילים במספר הנדבקים בקורונה: תל אביב, אשקלון, פתח תקווה, נתניה, בית שמש, ראשון לציון, אלעד ובאר שבע. בגלל המצב לא בטוח שיהיה אפשר לחדש את הלימודים מיד אחרי פסח, וייתכן שההגבלות יימשכו זמן רב יותר.

בבריטניה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון שכזכור חלה בעצמו בקורונה לפני עשרה ימים אושפז אתמול לבדיקות בעקבות הרעה במצבו. נזכיר שהמחלה ארוכה ולפעמים ההידרדרות במצב החולים מגיעה לאחר שבוע עד שבועיים מהופעת התסמינים. ג'ונסון הוביל תחילה קו של הימנעות מצעדים להאטת ההידבקות, תוך ניסיון להגנה על אוכלוסיות חלשות, מתוך מטרה להגיע כמה שיותר מהר למצב של חסינות עדר באוכלוסייה. הוא חזר בו לאחר שהוצגו בפניו מודלים הצופים מאות אלפי מתים במדינה. נראה ששינוי הכיוון היה מאוחר מדי עבור בריטניה, שמספר המאובחנים בה מתקרב ל-50 אלף,  ומספר המתים נושק ל-5,000. בגלל התגובה המאוחרת של הממשל הבריטי, המספרים האלה צפויים להמשיך ולעלות.

בגרמניה מספר המאובחנים הגיע ליותר מ-100 אלף. זו אחת המדינות שמתמודדת בינתיים עם הנגיף בצורה מצוינת יחסית לשאר המדינות, ושיעור התמותה שם הוא בין הנמוכים בעולם, עם כ-1,600 מתים. גרמניה צולחת את המשבר באופן טוב בשלב זה, כנראה בזכות מערכת הבריאות המתקדמת והמתוקצבת, מדיניות בדיקות רחבה מאוד והשגחה קפדנית על כל מי שמצבו עלול להחמיר. מספר המאובחנים היומי אתמול בגרמניה היה נמוך בהשוואה לימים הקודמים. נראה שבכל ארצות אירופה שנמצאות במצב של השבתה נרשמות ירידות דומות בשיעורי המאובחנים.

בטורקיה מספר הנדבקים בנגיף ממשיך לזנק, כשאתמול נוספו יותר מ-3,000 מאובחנים ומספרם הכולל הגיע ליותר מ-27 אלף. רופאים מתלוננים על העומס בבתי החולים, אך שלטונות טורקיה מנסים להשתיק את הביקורת. סדנאות עבודה של אסירים בבתי כלא הוסבו לייצור מסכות מגן עבור צוותי הרפואה.

גם ברוסיה נמשכת עלייה חדה במספר המאובחנים. אתמול נוספו כמעט 1,000 נשאים מאומתים ומספרם הרשמי הגיע ליותר מ-6,300. עם זאת, יש ספק רב לגבי אמיתות הנתונים. מספר המתים שדווח ברוסיה, 47 עד כה, דומה למספר המתים בישראל, מה שממחיש כי הנתונים שם כנראה אינם אמינים. הנשיא ולדימיר פוטין האריך את הסגר שהוטל על מוסקבה, בתקווה להאט את התפשטות המגפה.

בכל רחבי העולם נספרו עד כה כ-1,279,000 מאובחנים לקורונה. 69,758 מהם מתו, וכ-267,000 החלימו. השאר, יותר מ-940 אלף, עדיין מוגדרים במצב של מחלה פעילה, כחמישה אחוזים מהם במצב קשה.

עדכון ליום ראשון, 5 באפריל, 12 בצהריים:

כצפוי, מספר המאובחנים בעולם עבר את קו המיליון ביום חמישי האחרון, והבוקר כבר עומד על 1,203,292 מאובחנים. מי שעקב מתחילת המגפה זוכר שחלפו כשלושה חודשים מאז שפרצה ועד שמספר החולים העולמי עבר את ה-200,000, אך חלפו רק כיומיים מאז שמספר המאובחנים חצה את המיליון ועד שנוספו למספר זה 200,000 איש. זו המשמעות של עליה אקספוננציאלית – מרווח הזמן בין "נקודות ציון" נוחות לשימוש עבורנו הולך ומתקצר ובקצב הולך וגובר. מה שלקח בהתחלה שלושה חודשים, עכשיו לוקח יומיים. לכן המאמצים הנואשים ברוב מדינות העולם להקטין את כמות ההדבקות, כדי שלא יהיו כל כך הרבה אנשים חולים בבת אחת.

חשוב להזכיר – זה אינו המספר האמיתי של אנשים שנדבקו ב-COVID-19 ברחבי העולם. זה רק סך המקרים שהמדינות השונות דיווחו עליו. בחלק מהמדינות מסתירים במכוון את החולים, ובאחרות לא בודקים את כולם. בבריטניה למשל מצהירים על 42 אלף חולים, אך ההערכה היא שהמספר האמיתי גבוה פי חמישה לפחות, מכיוון שהם כמעט לא בודקים אנשים שלא מתאשפזים בבתי החולים. רוב החולים שם מחלימים בבית ולא נרשמים כחולי קורונה בשום מקום.

מספר המתים העולמי מאמיר גם הוא ומתקרב ל 65 אלף. גם כאן כדאי לקחת את המספרים בקורטוב של ספקנות. בחלק מהמדינות לא מדווחים על מתים בקהילה או בבתי אבות. בצרפת למשל רק בימים האחרונים הוסיפו למניין הרשמי חולים ומתים מהקהילה, מה שהקפיץ מאוד את המספרים. גם בבריטניה, מסתבר, המתים מדווחים באיחור ניכר ולכן מספר המתים האמיתי שלהם גבוה מהמדווח.

ארצות הברית מטפסת במספרי המאובחנים בקצב הגבוה בעולם, כרגע וכבר נרשמו אצלם מעל ל-311,000 מאובחנים. בניו יורק אובחנו עד כה כמעט 115,000 איש, ובעוד שמונה מדינות יש מעל 10,000 מאובחנים – ניו ג'רזי, מישיגן, קליפורניה, לואיזיאנה, מסצ'וסטס, פלורידה, פנסילבניה ואילינוי. 8,454 אנשים מתו עד כה ברחבי ארה"ב.

יש עוד מדינות לא מעטות ברחבי העולם שבהן הדיווחים אינם נכונים כי מערכת הבריאות באותן מדינות לא מסוגלת לנהל את המוני החולים. באקוודור למשל דווחו עד כה 3,465 איש כחיוביים לקורונה ו-172 שמתו מהמחלה. אך מדיווחים מהשטח עולה שאנשים רבים מתים בביתם והמצב כל כך חמור עד שאין מספיק צוותים שיוכלו לאסוף את כל הגופות. כך שאין דרך לדעת מה ממדי המגפה האמיתיים בארצות אלה.

פה בישראל דווח בשעה 08:00 בבוקר על 8,018 מקרים מאומתים של קורונה, 7,195 במצב קל, 173 במצב בינוני ו-127 במצב קשה, כשמתוכם 106 מונשמים. לצערנו מספר הנפטרים הגיע ל-46. המבצע לעצירת הקורונה עלה מדרגה: הוטלו סגרים על ערים בהן ההתפרצות קשה במיוחד, כמו העיר בני ברק, ונשקל הצורך בנקיטת צעדים כאלה גם בערים ושכונות נוספות בארץ. דאגה קלה נרשמה לגבי מספר הבדיקות שניתן לעשות כל יום, לאחר שמחסור עולמי בחומרים חיוניים לבדיקות החל לתת את אותותיו גם בישראל. לפי הודעת משרד הבריאות העניין עומד לפני פתרון.

 

עדכון ליום חמישי, 2 באפריל, 12 בצהריים:

מספר מאובחני הקורונה בישראל עלה ל-6,211, והבוקר מספר הנפטרים קפץ ל-31 איש, כמה מהם דיירי בתי אבות שהנגיף התפשט בהם. 5,659 מהחולים מוגדרים במצב קל, 127 במצב בינוני ו-107 במצב קשה, מתוכם 83 מונשמים.

שר הבריאות יעקב ליצמן ואשתו אובחנו כחולים במחלת הקורונה. השר מבודד ובשלב זה ממשיך לעבוד, באמצעות קו אינטרנט חדש שהותקן בביתו לצורך זה. בעקבות אבחונו החיובי של השר, ייכנסו לבידוד גם חלק ממנהלי משבר הקורונה: ראש המוסד יוסי כהן, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופסור סיגל סדצקי וראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. בין מגעיו של השר שייאלצו לשהות בבידוד גם האדמו"ר האדמו"ר מבעלזא ועוד כמה אדמורים ורבנים, וכמובן כל צוות לשכת השר. האדמו"ר מגור, שבתחילה דווח שייכנס לבידוד, כנראה לא יצטרך בסופו של דבר לעשות זאת - השר נפגש איתו לפני 12 יום והקפיד לא להתקדב למרחק של פחות משני מטר, ולשמור על כל הכללים.

חשוב להזכיר שכל אותם אנשים לא חולים, ואם כולם שמרו על ההנחיות לפגישה רק במרחק של עד שני מטרים זה מזה – אנחנו מקווים שכלל לא נדבקו.

משרד הבריאות הנחה אתמול את כל אזרחי ישראל לעטות מסכות מגן ביציאה מהבית, ואף הפיץ סרטון להדגמה של הכנת מסכה מאולתרת. חשוב לזכור שהמסכות לא מקנות הגנה רבה מפני הידבקות, אלא מגנות בעיקר על הסובבים אתכם למקרה שאתם בעצמכם נשאים שעדיין לא יודעים זאת. חשוב לא להיתפס לתחושה כוזבת של ביטחון בעקבת השימוש במסכה.

מספר המאובחנים ברחבי העולם כבר עומד על כ-938 אלף איש, וצפוי לעבור היום את המיליון. כמו בימים האחרונים, ארצות הברית ממשיכה להוביל במספר החולים על פני שאר העולם עם כ-215 אלף איש, ואחריה איטליה וספרד. מספר המתים העולמי הוא כ-47 אלף איש, והחלימו עד כה כ-195 אלף.

בין המדינות שמספר החולים שלהן עולה בקצב מהיר במיוחד נמצאת טורקיה, שהחולה הראשון בה דווח רק ב-10.3 ואתמול מספר החולים בה כבר הגיע ל 15,679 ומספר המתים ל-277. בין האמצעים שהטורקים נוקטים בהם - הפסקת טיסות למקומות ברחבי העולם, ביטול הלימודים ואירועים המוניים, ו"עוצר מרצון" של האוכלוסייה. עם זאת, נשקלת החמרת האמצעים הננקטים לכדי השבתה מלאה של המדינה. בתוך כך מפלגת האופוזיציה הראשית בטורקיה מזהירה מפני מחסור במזון בתוך כשלושה חודשים אם לא תהייה תמיכה מספיקה למערך החקלאות במדינה בזמן המשבר. החשש הגדול בטורקיה הוא שמספר החולים המדווח הוא רק "קצה הקרחון", והמספר האמיתי גבוה הרבה הרבה יותר.

 

עדכון ליום רביעי, 1 באפריל, 11 בצהריים:

מניין המתים מנגיף הקורונה בישראל עלה ל-21 איש, לאחר מותה של בת 98 בבית החולים סורוקה. האישה היא הדיירת השנייה שנדבקה בבית האבות משען בבאר שבע. עוד כמה דיירים שנדבקו מאושפזים בבית החולים ומשפחות הדיירים שעוד בבית האבות חוששות ליקיריהן.

מספר המאובחנים הכולל בארץ הוא 5,591, מתוכם 5,129 במצב קל, 118 במצב בינוני ו-97 במצב קשה, כש-67 מהם מונשמים.

במקביל נרשמת בישראל ירידה בפניות הציבור לקבלת טיפולים רפואיים שוטפים, מחשש להידבקות במחלה במרפאות ובבתי החולים. חלק מהבדיקות והטיפולים הללו חיוניים ודחייתם עלולה לסכן חיים, מה שיהפוך את אותם אנשים לקורבנות עקיפים של מגפת הקורונה.

מספר הנדבקים הרשמי בכל העולם עומד כבר על כ-861 אלף איש, ומספר המתים העפיל למעל 42 אלף. החלימו כ-178 אלף.

בארצות הברית, המובילה העולמית, נוספו אתמול עוד כ-20,000 מאובחנים לרשימה וכעת מספר המאובחנים הכולל שם עומד על 188,592. בניו יורק לבדה יש כבר כ-76 אלף חולים, מה שהיה ממקם אותה בטבלה העולמית במקום השישי אילו הייתה מדינה עצמאית. יש בה יותר מאובחני קורונה מאשר בגרמניה. מספר המתים בניו יורק הגיע כבר ל-1,714 ולא נראית הקלה באופק. הנשיא טראמפ הזהיר הלילה שצפויים שבועיים קשים מאוד לאומה האמריקאית ועד 240,000 אלף אמריקאים עלולים לאבד את חייהם, אפילו אם כולם ייצמדו היטב להנחיות.

באיטליה נרשמה ירידה במספר המקרים החדשים זה היום החמישי ברציפות, מה שנותן פתח לתקווה ליציאה מהמשבר. עם זאת, מספר המתים היומי – המשקף את ההדבקות לפני שבועיים ושלושה שבועות – נשאר עדיין גבוה, ועמד אתמול על 837 איש.

בספרד המשבר עדיין בשיאו, עם 7,967 מקרים חדשים שהביאו את המניין הרשמי ל 95,923. מדינה נוספת שהגיעה למספרים כאלו של חולים חדשים היא צרפת, בה התגלו אתמול עוד 7,578 מקרים. ידועים בה "רק" 52,128 מקרים, אך מספר מקרי המוות שבה כבר חצה את המספר הרשמי של סין ועומד על 3,523 איש.

באיראן המחלה ממשיכה להשתולל בלי מעצורים. באופן רשמי יש שם 44,605 מאובחנים, אך קשה לשער את הממדים האמיתיים של המחלה בגלל האיחור הגדול מאוד בניהול העניין מצד השלטונות. למרות שרוב המדינות סביבה כבר חסמו את גבולותיהן, המחלה עדיין זולגת מאיראן לשכנותיה. דוגמה לכך היא רבבות המהגרים מאפגניסטן לאיראן שמנסים לחזור הביתה בגלל המשבר, ומאיימים להביא חולים חדשים למדינה.

כבר 203 מדינות וטריטוריות בעולם, ועוד כמה כלי שיט, נגועים בנגיף. אתמול הצטרפו לרשימה סיירה ליאון ובורונדי האפריקאיות. נותרו מעט מאוד מקומות בעולם ללא דיווחי קורונה. אחד מהם הוא טורקמניסטן האסייתית, שהינה אחת הדיקטטורות הקשות והמסוגרות בעולם. הרשויות מצאו שם דרך התמודדות ייחודית עם המחלה ואסרו על השימוש במונח "נגיף קורונה" באמצעי התקשורת. לדעתם מה שלא יודעים עליו לא קיים. חשוב לציין שדרך פעולה זו לא נתמכת על ידי המדע.

 

עדכון ליום שלישי, 31 במרס, 12 בצהריים:

מספר המתים מקורונה בישראל עלה ל-17 עם מותן של שתי נשים נוספות מהמחלה. מספר המאובחנים המעודכן בארץ עומד על 4,831 איש. החלימו עד כה 163 בני אדם בישראל, אחד מהם הוא החולה הקשה הראשון בארץ, נהג אוטובוס שהסיע צליינים מיוון ונדבק מהם.

העיר הישראלית עם מספר החולים הרב ביותר היא ירושלים, עם 650 מאובחנים, אחריה בני ברק עם 571 מאובחנים, שלישית תל אביב עם 278 חולים, ורביעית אשקלון עם 114.

בבני ברק שיעור ההדבקה גבוה במיוחד. כשליש מהנבדקים בבני ברק חיוביים לנגיף, והנושא כל כך מדאיג עד ששר הבריאות יעקב ליצמן אפילו שוקל הטלת סגר על העיר בגלל קבוצת תושבים קטנה שאינה נשמעת להנחיות ומסכנת את כלל התושבים. במקביל ייפתחו שם ארבעה סניפים מיוחדים של קופות החולים, שיעסקו רק בבדיקת חולים בקורונה.

מבחינת קצב העלייה במספר המאובחנים, ישראל במצב לא רע יחסית למדינות אחרות. מספר המאובחנים בעולם כבר הגיע ליותר מ-788 אלף, מתוכם מתו קרוב ל-38 אלף חולים והחלימו כ-166 אלף. כ-30 אלף חולים בעולם במצב קשה, רבים מהם בסכנת מוות מהמחלה.

בארצות הברית מספר מאובחני הקורונה הוא הגדול בעולם, יותר מ-164 אלף. מספר המתים בארצות הברית, 3,173 כמעט עבר את מספרם בסין, העומד על 3,305. באיטליה מספר המאובחנים הגיע ליותר מ-101 אלף, ובספרד נמנו כבר כמעט 88 אלף נדבקים, והיא המדינה השלישית שעברה את סין במספר חולי הקורונה המאובחנים.

בטורקיה מספר החולים הרשמי כבר הגיע ליותר מ-10,000, ומספר המתים הגדול, 168, מרמז על כך שיש נדבקים רבים נוספים שלא אובחנו. על מחוזות רבים בטורקיה הוטל סגר והנשיא ארדואן קורא לתושבים להישאר בבתיהם.

בשולי החדשות מתפתח אסון הומינטרי על אניית הנופש זאנדאם, של חברת "הולנד אמריקה", שלא זוכה לתהודה רבה באמצעי התקשורת. ארבעה מנוסעיה כבר מתו, שמונה נמצאו חיוביים לנגיף ועוד כ-200 סובלים מתסמינים של מחלת COVID-19. נמלים באמריקה הדרומית ובפלורידה מסרבים לפי שעה לאפשר לאנייה לעגון אצלם ולשלוח את הנוסעים לטיפול או לבידוד. בינתיים נראה שהנוסעים באנייה ממשיכים להידבק.

עדכון ליום שני, 30 במרס, 12 בצהריים:

האזינו לעדכון היומי:           

מספר החולים העולמי העפיל ביממה האחרונה ל-723,732, כשמספר המתים הרשמי עומד על כ-34,000. החלימו עד כה כ-152 אלף איש. חשוב לזכור שאלה אינם המספרים האמיתיים. כמעט בכל המדינות יש מצב של אבחון בחסר – אנשים שחולים אך לא נבדקו, ואנשים שמתו ולא נספרו.

למשל, בצרפת ואיטליה סופרים רק מתים מקורונה שמתו בבית החולים. אנשים שמתו בבית אבות או בבית לא נכנסו למניין המתים הרשמי בשלב זה. בבריטניה בודקים רק בבתי החולים, ולא חולים בקהילה שמחלימים בבית. ויש עדיין מדינות שגובות תשלום מאזרחים על בדיקת קורונה, ואנשים עניים מעדיפים להחלים לבד, בלי להיבדק, ועל הדרך כמובן מדביקים את סביבתם.

בארצות הברית, המובילה במספר החולים הרשמי, אובחנו עד כה כ-143 אלף נדבקים וכבר נמנו כ-2,500 מתים, מספר שכמעט הוכפל ביומיים האחרונים. הנשיא טראמפ האריך את תוקף הגבלות התנועה עד סוף אפריל. ההערכות הן שמספר המתים בארצות הברית עלול להגיע עד ל-200,000, כשהחשש הוא שאם יוסרו ההגבלות עכשיו, מספר המתים עלול להגיע למיליונים.

ברוב המדינות המפותחות יש כרגע הסגרים והגבלות תנועה חמורות על האזרחים בניסיון לצמצם את התפשטות המגפה, אך לא בכל מקום זה אפשרי. בהודו, למשל, שבה נספרו רשמית 1,071 מאובחנים אי אפשר להטיל הסגר כמו בעולם המערבי. יש מקומות בהודו שאפילו אין בהם שירותים בכל דירה, והתושבים חולקים תא שירותים שכונתי. במצב כזה אין אפשרות כמובן להורות לאנשים להישאר סגורים בבתים. רק הדיבורים על סגר אפשרי גרמו להגירה שלילית של עובדים זמניים מהערים בחזרה לכפרים שמהם באו, מה שעלול לתרום להפצה מהירה יותר של המחלה באוכלוסייה. מערכת הבריאות של הודו בקושי מתפקדת גם בשגרה, ואם הרשויות יאבדו שליטה, עלול להתרחש שם אסון בקנה המידה האיטלקי והספרדי, ואולי אפילו חמור יותר.

בישראל מספר המאובחנים עלה ביממה החולפת ל-4,347, ומספר הנפטרים הגיע ל-15 עם מותם של שלושה חולים נוספים. 80 חולים מאושפזים במצב קשה, בהם צעיר בן 22 ללא כל מחלות רקע המאושפז בטיפול נמרץ באשדוד. בבית החולים ברזילי באשקלון מאושפזים אב בן 74 ובנו בן 40 במצב קשה. ייתכן שהאב נדבק בבית הכנסת והדביק את בנו. כמו כן התגלתה הדבקה בבית אבות נוסף, בראשון לציון, כשדיירת ועובדת ניקיון אובחנו כחולות בקורונה. בתי החולים עומדים בינתיים בעומס, אך לא ברור לכמה זמן, אם יימשכו ההדבקות בקצב הנוכחי.

עדכון ליום ראשון, 29 במרס, 12 בצהריים:

מספר המאובחנים העולמי אתמול חצה את קו ה-600,000, והבוקר כבר הגיע ל-665,988. מספר המתים קרוב ל-31 אלף, ויותר מ-142 אלף חולים החלימו.

בישראל דווח הבוקר על 3,865 מאובחני קורונה, מתוכם 13 מתו מהמחלה. 66 במצב קשה, רובם  מונשמים. בישראל דווח על 89 חולים בלבד שהחלימו. הנתון מדגיש עד כמה מדובר במחלה ארוכה ומסוכנת. חשוב גם לזכור שהרבה פעמים המחלה מחמירה כשבוע עד שבועיים לאחר הופעת התסמינים הראשונים, וגם השיעור הנמוך יחסית של חולים קשים עלול לזנק בפתאומיות. עם זאת, בישראל דורשים כמה בדיקות כדי לקבוע שחולה החלים, וייתכן שהמדיניות המחמירה הזו תורמת גם היא למספר המחלימים הנמוך יחסית.

במקביל למספר החולים בישראל גדֵל גם מספר המבודדים והחולים מקרב אנשי מקצועות הרפואה, מה שגם מסכן אותם וגם פוגע ביכולות של המערכת לטפל בחולים.

הערים המובילות בישראל במספר החולים הן ירושלים, בני ברק ותל אביב, ולא במקרה. מדובר בערים צפופות, שלא כל האוכלוסייה בהן מקפידה על הנחיות משרד הבריאות, המורות להישאר בבתים, להימנע מהתקהלות ולשמור על מרחק ביטחון מאנשים אחרים. יש פלגים קטנים שמחמת בורות או זלזול בהוראות, מסכנים גם את עצמם, גם את סביבתם וגם את אנשי הרפואה שיידרשו לטפל בחולים. חשוב לזכור שכשמדובר במחלה מדבקת מי שלא מקפיד על ההנחיות עלול להרוג את הזולת.

ארצות הברית הפכה למדינה עם המספר הגדול ביותר של מאובחנים בקורונה: 123,780 נשאים של הנגיף, מתוכם כ-53 אלף בניו יורק ועוד כ-11 אלף בניו ג'רזי הסמוכה. בבתי החולים כבר יש מצוקה גדולה של מכונות הנשמה עבור החולים קשה, ואישרו שם להנשים שני חולים במכונת הנשמה אחת. כמו בישראל, גם בניו יורק הורו הרשויות לסגור את כל בתי התפילה בעיר, אך בכמה בתי כנסת וכמה כנסיות לא נענו להנחיה, וראש העירייה מאיים לסגור לצמיתות את בתי התפילה הסרבנים. רק בברוקלין שאוכלוסייתה כ-2.5 מיליון נפש נרשמו עד כה 7,789 מקרים, כמעט כפליים מאשר בישראל.

גם בקנדה מספר החולים עולה בהדרגה והגיע ל-5,655. הנפטר הראשון במונטריאול היה איש הקהילה החסידית בעיר. לא ברור אם נדבק במהלך קריאת המגילה בפורים או בחתונה גדולה שנערכה בקהילה לאחרונה.

בבריטניה מספר המאובחנים הגיע ל- 17,089, בהם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ועוד בכירים: שר הבריאות, הנסיך צ'רלס, וחברי פרלמנט. כחמישה אחוזים מהחולים בבריטניה הם חברי הקהילות היהודיות, שיעור גבוה בהרבה מחלקם באוכלוסייה.

באיטליה מספר המתים הגיע ליותר מעשרת-אלפים איש, בהם גם שמואל ספרי, תייר ישראלי שחלה ונפטר שם. בצרפת מת מהמחלה שליח חב"ד הרב אנדרה טובול ורבים בקהילה היהודית חולים.

מחלת COVID-19 עלולה להיות מתעתעת – היא נראית תחילה כהצטננות לא מזיקה, אך בתוך זמן קצר עלולה להפוך למחלה מסוכנת שפוגעת ברבים ומציפה את בתי החולים במספר רב מלהכיל. על כולנו מוטלת האחריות למנוע את התפשטותה באמצעות הקפדה על הנחיות משרד הבריאות וכך להציל חיים.

עדכון ליום חמישי, 26 במרס, 12 בצהריים:

מספר המאובחנים בעולם מתקרב לחצי מיליון, והבוקר הגיע ל- 473,149. מספר המתים עבר הלילה את קו ה-20,000 ועומד על 21,336. כמעט 115 אלף בני אדם החלימו מהמחלה.

נשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ, התחיל לדבר בימים האחרונים על הסרת ההגבלות על האוכלוסייה וחזרה לשגרה, כדי לנסות להציל כמה שאפשר מהכלכלה. דבריו עומדים בסתירה מוחלטת למספר המאובחנים שממשיך לזנק. רק אתמול נרשם בארצות הברית שיא של יותר מ-13 אלף מאובחנים, ובסך הכל יש במדינה כמעט 69 אלף נדבקים מאומתים בנגיף קורונה.

גם מספר המתים, 247 ביממה האחרונה, הוא שיא חדש שם, שהביא את מספרם הכולל בארצות הברית ל-1,027. אנשי בריאות הציבור וחלק מהכלכלנים נחרדים מהרעיון של הנשיא: בתי החולים בארצות הברית, עולים על גדותיהם, במיוחד בניו-יורק, והמצב רק ממשיך להחמיר.

בקצב הנוכחי, ארצות הברית תעקוף כבר מחר את סין, שם אובחנו 81,285 נדבקים מתחילת ההתפרצות. בסין אובחנו ביממה החולפת 67 מקרים נוספים, ולטענת רשויות הבריאות שם, כולם הגיעו ממדינות אחרות. נקווה שזה נכון, ולא מתחילה בסין התפרצות נוספת בזמן שאוכלוסיית המדינה חוזרת בהדרגה לשגרת עבודה רגילה.

בקוריאה הדרומית שעד כה הייתה סמל לטיפול יעיל בהתפרצות תוך שמירה על שגרת חייהם של רוב האנשים, המספרים ממשיכים לעלות בקצב מעורר דאגה. למרות כל האמצעים שננקטו ועדיין ננקטים 104 נשאים נוספים של הנגיף אובחנו ביממה האחרונה, ומספר המאובחנים הכולל עלה ל- 9,241, כשהצפי היה כבר לדעיכה מוחלטת. הרשויות מאיימות לטפל ביד קשה במפרי בידוד: לכלוא תושבים שלא יצייתו להנחיות ולגרש אזרחי חוץ סוררים.

כמחצית מהמקרים החדשים בקוריאה הדרומית הם של זרים שהגיעו למדינה, כפי שקורה בעוד מדינות במזרח אסיה. בתחילת ההתפרצות אנשים שבאו ממדינות אלה הפיצו את הנגיף בעולם, ואילו  עכשיו, כשרוב העולם בבעיה קשה הרבה יותר מהן, הנגיף חוזר אליהן עם מבקרים מבחוץ. אין פלא אם כך שעד כה הן לא ראו צורך בעוצר טיסות, צעד שהפך פופולרי בעולם ואולי יידרש מהן כעת כדי למנוע התפרצות מחודשת.

בישראל מספר המאובחנים עומד על 2495, עם 41 מהחולים במצב קשה. חשוב לזכור שהרבה מהם הביאו את המחלה מחוץ לארץ ושהו בבידוד. אתמול בערב נכנסו לתוקף ההגבלות החדשות המתירות יציאה מהבית רק לצרכים מסוימים ולטווח מוגבל. יש חשש שלא יהיו די מכונות הנשמה בשביל יותר חולים במצב קשה והרשויות מנסות להשיג עוד מכונות, אתגר לא פשוט נוכח הביקוש העולמי הגובר. לפי מנכ"ל משרד הבריאות יש כרגע 2,864 מכונות הנשמה זמינות. במקביל נמשכות הטיסות להחזרת ישראלים שנתקעו מעבר לים.

עדכון ליום רביעי, 25 במרס, 12 בצהריים:

מספר המתים מהמחלה בארץ עלה לחמישה, לאחר שביממה האחרונה מתו ארבעה חולים. מניין המאובחנים בישראל הוא 2,030 איש. הממשלה החליטה על הטלת הגבלות נוספות בניסיון לעצור את התפשטות המחלה בארץ, בהן עוד צמצום של התחבורה הציבורית, סגירת בתי הכנסת, סגירת חנויות ביגוד ומחשבים ועוד.

לאחר ירידה של יומיים בקצב התחלואה והתמותה באיטליה, שגרמה לרבים תקווה לעצירת המחלה שם, שוב חלה עלייה עם 5,249 אבחונים חדשים ו-743 מתים עד שעות הערב אתמול. מניין המאובחנים באיטליה עומד על 69,176, אבל חשוב להדגיש שהאיטלקים בודקים עכשיו בעיקר את מי שמגיעים לבתי החולים, כך שמספר החולים האמיתי במדינה גדול הרבה יותר. עד כה מתו מהמחלה 6,820 איש באיטליה ולפי מספר זה שיעור התמותה שם גבוה מאוד – כעשרה אחוזים.  אך כאמור נתון זה אינו משקלל את החולים הקלים יותר, שלא נבדקים כלל.

בספרד המצב ממשיך להחמיר. מספר המאובחנים עומד על 42,058, ומספר המתים כבר נושק ל 3,000. משטח החלקה על הקרח במדריד הפך לחדר מתים מאולתר. על פי כמה דיווחים, חיילים שבאו לחטא בתי אבות בספרד מצאו קשישים נטושים לאחר שהצוות ברח, חלקם מתו במיטותיהם.

גם במדינות נוספות באירופה המצב חמור. בצרפת המושבתת נספרו כבר 22,304 חולים ו-1,000 מתים. בגרמניה כמעט 34,000 חולים. מספר המתים במחלה בגרמניה, 171 עד כה, הוא מהנמוכים בעולם. ייתכן שזה בזכות מערכת הבריאות המעולה, שיש לה יותר משאבים יחסית למדינות אחרות, ועדיין מסוגלת לתת טיפול מיטבי לחולים הקשים, מה שעלול לא להספיק אם המחלה תמשיך להתפשט. יתכן גם שמרבית החולים בגרמניה צעירים יחסית. נראה גם שהגרמנים בודקים יותר מקרים קלים וכך מגיעים לסטטיסטיקה מדויקת יותר, כפי שנעשה למשל בקוראה הדרומית.

בשוויץ מספר החולים צפוי להגיע היום ליותר מ-10,000, לאחר שאתמול נוספו שם יותר מאלף מאובחנים. גם שם הוטלו הגבלות תנועה על האוכלוסייה והוכרז מצב חירום שיאפשר למדינה למנוע התקהלויות, לסגור בתי עסק ולנקוט צעדים נוספים.

בהרבה ממדינות אירופה מספר המאובחנים הרשמי כבר חצה את קו ה-1,000, ובאחרות מדובר במאות חולים. גם בכמה ממדינות אמריקה הדרומית, בהן ברזיל ואקוודור, כבר יש יותר מ-1,000 מאובחנים, למרות שהנגיף הגיע אליהן מאוחר יחסית ולמרות שרובן החלו לנקוט באמצעי מנע מיד עם הגעתו.

רוב המדינות שבהן מספרי החולים קטנים יחסית הן מדינות איים קטנות, או מדינות באפריקה שהחולים הראשונים אובחנו בהן ממש לאחרונה. רבות מהן הגיבו בהטלת סגר ובהגבלות קשות על האוכלוסייה. נקווה שזה יספיק למנוע את ההתפשטות במדינות האלה, שלרבות מהן אין מערכות בריאות מתקדמות ואין הרבה סיכוי שיתמודדו בהצלחה עם מגפה של ממש.

מספר המאובחנים בעולם נכון לעכשיו עומד על 425,902, מתוכם כמעט 20 אלף מתים, וכ-110 אלף החלימו.

 

עדכון ליום שלישי, 24 במרס, 12 בצהריים:

אתמול חלה ירידה במספר המאובחנים באיטליה זה היום השני ברציפות. נכון לעכשיו ידועים באיטליה 63,927 מאובחנים בקורונה, ומספר המתים חצה את קו ה-6,000. נקווה שהירידות האלה הן מגמה באיטליה, ולא גליץ' במטריקס שעומד להתאזן עם התפרצות במחוזות אחרים במדינה.

בבריטניה מספר החולים ממשיך לעלות והגיע ל 6,650 מאובחנים. מספר המתים טיפס כבר ל-335, רובם בלונדון. מעריכים שמספר החולים האמיתי בבריטניה גבוה בהרבה, משום שהבריטים בודקים רק את מי שמגיע לאשפוז. הרשויות בבריטניה כבר החלו לנקוט פעולות לעצירת ההדבקות כמו סגירת בתי ספר ומתן הנחיות לאנשים להתבודד ולא לצאת לפעילויות פנאי, אך הסברה היא שצעדים אלה באו מאוחר מדי.

באיראן מספר המאובחנים הרשמי הגיע ל 23,049, ומספר המתים העפיל ל-1,812, אך אין ספק שהמספרים גבוהים בהרבה. יתכן שמספר המתים גבוה אפילו פי חמישה מהמדווח. המימשל בטהרן כמעט אינו נוקט שום צעדים רציניים להכיל את ההתפרצות, מעבר לחפירת קברים, ואנשים ממשיכים להתקהל בהמוניהם בהלוויות של בכירים שמתים מהמחלה.

באפריקה, שאליה המחלה הגיעה באיחור, סנגל וחוף השנהב מכריזות על מצב חירום. בזימבבווה, שרק לאחרונה דיווחה על מקרה ראשון ובסך הכל על שלושה, כבר דווח על אדם ראשון שמת מהמחלה. בסודן, שם ידוע על שני חולים, מנסים להטיל עוצר לילי כדי להאט את התפשטות המחלה. דרום אפריקה, עם 402 אבחונים, הכריזה על השבתה של 21 יום. בתוניס עם 89 מקרים ידועים ושלושה מתים, גויס הצבא כדי לאכוף סגר.

בארצות הברית, המדורגת שלישית בעולם במספר המאובחנים, כבר דווח על 46,145 אנשים שנדבקו בנגיף, רובם במדינת ניו יורק. כ-10,000 מקרים נוספו בארצות הברית ביממה האחרונה. עוד ועוד מדינות בארצות הברית, כמו וושינגטון ולואיזיאנה, נכנסו למצב של השבתה והורו לאזרחים  לא לצאת מהבית. למרות זאת, הנשיא טראמפ אמר שהוא שוקל לפתוח את ארצות הברית מחדש לטובת המצב הכלכלי, מה שעלול לגרום להאצה גדולה בהתפשטות המגפה, לפי מומחי בריאות הציבור האמריקאים.

ישראלים שנדבקו בארצות הברית חוזרים הביתה ומפתחים כאן את המחלה, ואגב כך חושפים נוסעים בריאים במטוס לסכנת הידבקות. בישראל נספרו כבר 1,656 אנשים שאובחנו עם קורונה. רובם במצב קל, אך כשלושים מהם במצב קשה. לא מספיק אזרחים מצייתים להנחיות משרד הבריאות והרשויות כבר שוקלות הטלת סגר מלא. הנחיות חדשות צפויות להתפרסם היום.

מספר האבחונים בעולם עומד כעת על 384,429. מספר המתים הוא 16,591, ויותר מ-102 אלף  איש החלימו. ייתכן שמחר מספר המאובחנים הרשמי יחצה את קו ה-400,000. את המספר האמיתי איש לא יודע.

 

עדכון ליום שני, 23 במרס, 11 בצהריים:

לפי ההשערות האחרונות מחלת הקורונה עברה מחיה כלשהי לאדם בסין בסוף חודש נובמבר. כעבור כשלושה חודשים ב-6 במרץ, מספר המאובחנים בעולם עבר את קו ה-100,000, רובם מסין. חלפו עוד שבועיים, וב-18 במרץ מניין המאובחנים הגיע ליותר מ-200,000, כשפחות מחצי מהם בסין. כעבור שלושה ימים נוספים בלבד, מספר המאובחנים בעולם הגיע ל-300,000, רק כרבע מהם בסין.

זו המשמעות של מחלה כל כך מדבקת. היא מתחילה מבעירה קטנה, שמתפשטת לאט להרבה בערות קטנות אחרות, וכל אחת מהן מתפשטת כמו הראשונה. אלא שעכשיו יש הרבה מהן ולכן קצב ההתפשטות הולך וגובר. היא לא מפסיקה עד שכל היער עלה באש, ואין יותר מה שיישרף.

הבוקר מניין החולים בעולם הגיע ל 341,631. מתוכם מתו 14,749 איש. החלימו 99,041.

בישראל נמנו הבוקר 1,238 מאובחנים בקורונה, רובם במצב קל, אך כ-24 מתוכם במצב קשה. נאחל להם בריאות.

באיטליה מספר המאובחנים כבר נושק ל-60,000, לאחר שאתמול התווספו למניין כ-5,500. רבים מהם במצב לא טוב, כי בגלל העומס האיטלקים בודקים בעיקר את אלה שזקוקים לטיפול רפואי. עד כה מתו באיטליה 5,476 חולי קורונה, 650 מהם דווחו רק אתמול. אם קצב העלייה באיטליה יימשך כפי שהוא, הם יעקפו במספר החולים את סין, שם מאובחנים כיום בעיקר אנשים שחוזרים ממדינות אחרות ונכנסים מיד לבידוד.

ארצות הברית העפילה אתמול למקום השלישי בטבלת הקורונה העולמית עם 35,070 חולים, יותר ממה שנספרו בספרד, שבמקום הרביעי כעת. בספרד מספר החולים נושק ל-30,000 ומתו שם כבר כ-1,800 איש. גם מבחינת החולים וגם מבחינת מקרי המוות, נראה שהספרדים הולכים במסלול האיטלקי. הרשויות בספרד החלו במבצע להפצת 650,000 ערכות בדיקה ברחבי המדינה. מצב החירום יוארך לפחות עד 11 באפריל.

בבריטניה, שבה כזכור הצהירו רק לפני זמן קצר שלא מתכוונים לעשות דבר ולעבור את המחלה תוך יצירת "חיסון עדר טבעי" והגנה רק על הקשישים, כבר מאשימים אנשים שממשיכים לבוא במגע זה עם זה בהתנהגות אנוכית המסכנת את חייהם של עובדי מערכת הבריאות, ומאיימים בהטלת הגבלות תנועה ואולי אפילו עוצר. מספר המקרים המדווח בבריטניה הוא 5,683, אך זה מספר משוער בלבד כי עדיין לא נעשות שם בדיקות בהיקף נרחב.

ולגבי מדינות חדשות שהנגיף התפשט אליהן. ביממה האחרונה דווח על חולה ראשון במוזמביק שבאפריקה, באיים הקריביים דומניקה וגרנדה, וכן אצל שכנתנו מצפון – סוריה. הסברה עד כה הייתה שיש כבר מקרי קורונה לא מעטים בסוריה, שהרשויות בדמשק הסתירו מהעולם, אך החולה "הראשון" הוא אזרח זר ועל זה כבר חייבים לדווח.

עדכון ליום ראשון, 22 במרס, 12 בצהריים:

 

במהלך סוף השבוע נפטר בישראל חולה ראשון מנגיף הקורונה. אריה אבן, ניצול שואה בן 88 נדבק בנגיף בדיור המוגן שבו התגורר בירושלים, וסבל ממחלות רקע. מספר המאובחנים בישראל עומד היום על 945, 20 מהם במצב קשה.

מספר המאובחנים העולמי הגיע ל-308,609 לאחר עוד זינוק במספרי המאובחנים באיטליה, ספרד, ארצות הברית, איראן, צרפת, גרמניה, שווייץ ובריטניה. בכמה ממדינות אלה מדובר בתוספת של אלפי מאובחנים. מספר המתים באיטליה עקף את זה של סין כשבמהלך סוף השבוע מתו שם יותר מאלף בני אדם. בקצב הזה, גם מספר המאובחנים צפוי לעבור את מספרם בסין בתוך ימים אחדים.

כמו כן עוד מדינות נוספו למפת הקורונה, בהן פפואה גינאה החדשה ומזרח טימור באוקיינוס השקט, וכן מדינות בכמה אזורים באפריקה: ניז'ר, אריתריאה, אוגנדה, כיף ורדה, אנגולה ומדגסקר. כמו כן הנגיף הגיע לעוד אחת מהמדינות הנחשלות בעולם – האיטי שבים הקריבי. הנגיף כבר התפשט ל-188 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.

מספר המתים הכולל הגיע ל 13,069, ומספר המחלימים המעודכן עומד על 95,829.

קרוב אלינו אובחנו שני מקרים ראשונים ברצועת עזה. מדובר בשני תושבי הרצועה ששבו מפקיסטן. שניהם הוכנסו למתקן בידוד סמוך למעבר רפיח עם שובם לרצועה, ולא היו במגע עם האוכלוסייה הכללית. ברשות הפלסטינית אובחנו עד כה 53 מקרים. מושל בית לחם שוקל להכריז על מצב חירום בכפרים הסמוכים לעיר.

בלבנון אובחנו כבר 230 מקרים, וארבעה מהם מתו. הלבנונים נקראים להישאר בבית והצבא יגיע לעזור באכיפה. מניין המקרים הזה לא כולל התפרצות בקרב אנשי חיזבאללה, שלא ברור מה היקפה. בירדן נמנו עד כה מאה אבחונים. בממלכה הוטל עוצר מלא. אין לצאת מהבית אפילו כדי לקנות מזון. כמה מאות אנשים נעצרו על הפרת העוצר והעונש עלול להגיע עד שנת מאסר.

במצרים מדווחים על 294 חולים ועשרה מתים, אך יש ספקות רבים אם זה המספר האמיתי. המדינה סוגרת את המסגדים והכנסיות לפחות לשבועיים בניסיון להאט את התפשטות המחלה. גם המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגים הרבים יסגרו לשבוע לפחות לצורך חיטוי. בתי ספר ואוניברסיטאות נסגרים, פעילויות פנאי וטיסות רבות בוטלו.

ולגבי סין, לאחר תקופה שבה המקרים היחידים המאובחנים של קורונה היו בקרב אנשים שחזרו מחו"ל וישבו בבידוד, דווח הבוקר על מקרה ראשון של העברה בקהילה מזה ארבעה ימים. נקווה שזו לא התחלה של התפרצות חדשה שם.

 

עדכון ליום חמישי, 19 במרס, 11 בבוקר:

מספר המאובחנים בעולם הגיע הבוקר ל-220,229 איש, מתוכם קרוב ל-9,000 מתים. מספר המחלימים עומד על 85,769.

ניתן לראות בהשוואה לאתמול עד כמה המצב העולמי הורע. אתמול היו כ-200,000 מאובחנים ברחבי העולם וכ-8,000 מתים. ביום אחד נוספו כ 20,000 מאובחנים חדשים למונה ומתו כ-1,000 אנשים.

התורמת העיקרית לעלייה הגדולה הייתה איטליה שדיווחה על 4,207 מקרים נוספים ועל 475 מיתות מהמחלה. מספר המאובחנים הכללי שלהם עלה ל-35,713 ומספר המתים כבר נושק ל-3,000. אם הנתונים של היום יהיו דומים, הם יחצו את מספר המתים המדווח של כל סין.

תורמות נוספות לעלייה העולמית הן איראן – כ-1,200 מקרים חדשים, ספרד – 2,943 מקרים חדשים, גרמניה עם 2,960 מקרים חדשים, צרפת עם 1,404 מקרים חדשים וארצות הברית עם 2,792 מקרים חדשים. כל המדינות האלה, למעט צרפת וארצות הברית כבר חצו את קו 10,000 המקרים המאובחנים בתחומן, ושתי האחרונות צפויות לחצות אותו היום. במדינות אירופה האחרות קצב העליה איטי יותר. נקווה שהצעדים שהן כבר נוקטות ימנעו מהן להגיע למצבן של שכנותיהן.

כאן בישראל הוכרז על 529 מאובחנים במדינה נכון לשעה 10:00 בבוקר. מתוכם 498 מוגדרים במצב קל, 13 במצב בינוני, 6 במצב קשה ו 12 כבר החלימו, ביניהם סוף סוף אחרונת נדבקי ספינת התענוגות "נסיכת היהלום". מאחר שלא כל הציבור מציית להמלצות משרד הבריאות שנועדו לצמצם את מקרי ההדבקה, ואנשים עדיין יוצאים למסיבות או עורכים חתונות לא חוקיות, מאיימים במשרד הבריאות והממשלה להפוך את ההנחיות לצווים ולהטיל סגר מוחלט על האוכלוסייה. נקווה שכולם יתחילו להתייחס למצב ברצינות ולא יהיה צורך בצעד הזה, שיהיו לו השלכות כלכליות חמורות מאוד.

הנגיף ממשיך לתקוע טריז במקומות חדשים בעולם. יש מקרים ראשונים באיים קלדוניה החדשה ופיג'י הסמוכים לאוסטרליה, באפריקה הנגיף התפשט לג'יבוטי הקטנה ולזמביה. בדרום אמריקה התגלו מקרים ראשונים באל סלוודור ובניקרגואה, ובאסיה הצטרפה למערכה קירגיסטן שאמנם גובלת בסין אך החולים הראשונים בה חזרו מערב הסעודית, בה נמנו עד כה 238 חולים. הנגיף מראה כרגע נוכחות ב-176 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. כבר אין הרבה מדינות שטרם נרשמה בהן הידבקות.

ונסיים בחזרה על החשיבות שבציות להוראות משרד הבריאות. ההוראות האלה הן מה שמבדיל בין התפרצות נשלטת לכזו שלא. בסינגפור שהמקרים הראשונים בה נרשמו ממש בתחילת ההתפרצות הגיעו עד כה רק ל-313 חולים ואף אחד עדיין לא מת בה מהמחלה. בחלק מארצות אירופה שהמקרים הראשונים בהן התחילו כחודש לאחר סינגפור – מספר המקרים משתולל ללא בקרה והאבדות גדולות. בואו נשאף להיות יותר כמו סינגפור מבחינת השליטה במחלה ופחות כמו איטליה.

 

 

עדכון ליום רביעי, 18 למרס, 11:00 בבוקר:

הבוקר נפתח עם כ-200,000 מאובחני קורונה ברחבי העולם, מתוכם כ-8,000 מתים וכ-83,000 שהחלימו מהמחלה.

בישראל חלה עליה לא קטנה במספר החולים יחסית לאתמול. נכון לשעה 07:00 נמנו בישראל 427 מאובחנים, רובם במצב קל. משרד הבריאות פרסם קובץ הנחיות חדש לאוכלוסיה ובו המלצות מחמירות יותר מהקודמות המבקשות מאנשים לא לצאת מהבית שלא לצורך, וכולל הנחיות רבות נוספות. המשטרה פועלת נגד מפירי צווי משרד הבריאות, ועצרה אדם שארגן חתונה לאחר שהדבר נאסר.

מלון הקורונה הראשון בישראל נפתח בתל אביב וכבר התחיל להתמלא בחולים במצב קל שלא זקוקים למיטה בבית החולים, אבל כן צריכים להיות בבידוד ובמעקב רפואי שוטף. כך ניתן יהיה לשמור את המיטות בבתי החולים לחולים הקשים יותר ולהפחית את העומס המוטל על הצוות. מלון נוסף בירושלים עובר התאמות בימים אלה ומלון שלישי בחיפה צפוי להתווסף גם הוא אם יהיה בו צורך. במקביל פורסם קול קורא לחברות שיציעו פיתוחים ומוצרים שיסייעו להתמודדות עם נגיף הקורונה פורסם ומחכה להצעות.

שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף והציר אהרון שגיא נדבקו בקורונה מחבר פרלמנט גרמני איתו נפגשו. השגרירות נסגרה לשבועיים וכל צוותה נשלח לבידוד מחשש שנדבק בנגיף גם הוא. מצבו של יששכרוף טוב, והוא מחלים בביתו. מספר החולים בגרמניה צפוי לחצות את קו ה-10,000 עוד היום.

כמו אצלנו וארצות רבות נוספות, גם בגרמניה הושתו הגבלות חמורות על החיים היומיומיים, הומלץ לאנשים להישאר בבית וכמעט כל מה שאפשר לסגור אכן נסגר. החשש בגרמניה הוא עליה דרסטית במספר החולים בדומה למה שהתרחש באיטליה רק לפני שבועיים.

עוד ישראלים בעולם בצרה בגלל מגפת הקורונה. חוץ מהישראלים התקועים בפיליפינים בגלל עוצר טיסות, כך גם כאלף ישראלים בפרו נקלעו לסגר כל כך חמור שהטילה המדינה הדרום אמריקאית על אזרחיה, עד שאין להם אפשרות אפילו למצוא מלון. 117 חולים נמנו כבר בפרו, והרשויות לא מסתכנות. הנגיף מתפשט גם במדינות דרום אמריקאיות נוספות כמו מקסיקו, קולומביה, ארגנטינה וגם בהן מטיילים ישראלים בצרה. חברות התעופה הישראליות מתארגנות לטיסות חילוץ של הישראלים בחזרה הביתה, לבידוד בישראל.

הנגיף ממשיך לכבוש יעדים חדשים, והגיע אתמול לאיים ברבדוס ומונטסרט הסמוכים, ולמונטנגרו, המעוז האירופאי האחרון שעוד עמד חסין. במונטנגרו נקטו בצעדי מנע עוד בטרם היו חולים כלל במדינה, וסגרו את בתי הספר, התחבורה הציבורית ומקומות הבילוי מראש. נקווה שצעדים אלה ימנעו מהנגיפים שהביאו איתן שתי נשים מארצות הברית וספרד להתפשט במדינה הקטנה.

 

עדכון ליום שלישי, 17 למרס 11:00 בבוקר:

מספר המאובחנים העולמי העפיל במהלך היממה החולפת ל-183,319 איש ברחבי העולם. 7,177 מתוכם מתו, אך 79,908 מתוכם כבר החלימו וחזרו לשגרת חייהם בטרם המשבר.

 

באיטליה, המובילה העולמית של נגיף הקורונה נכון לעכשיו, הסגר על התושבים נמשך והמדינה עדיין מושבתת. מספר המאובחנים כבר נושק ל-28 אלפים ומספר המתים האמיר ל-2,158. אם לא תהייה האטה בקרוב בקצב של מעל 3000 מאובחנים מדי יום, האיטלקים ישיגו את המספרים בסין, העומדים על כ-80 אלף, בתוך כשבוע וחצי.

בבריטניה, שרק לפני יומיים דיווחנו כאן על המדיניות יוצאת הדופן של העומד בראשה "לחסן טבעית" את כל האוכלוסייה בצורה מבוקרת, מתחילים לחשוב מחדש על התוכנית לאחר שמודלים הראו שבריטניה במסלול לקטסטרופה שתוביל לכ-260,000 מקרי מוות. אתמול כבר פורסמו שם הנחיות לציבור שמבקשות מהאנשים לא להתקהל ולא להגיע לרופא ללא צורך.

בארה"ב ממשל טראמפ פרסם הנחיות חדשות להתמודדות עם נגיף הקורונה, שכוללות בין השאר איסור התקבצויות וסגירת מערכת החינוך. בכל רחבי ארה"ב נסגרות פעילויות פנאי וסגר הוטל על צפון קליפורניה. רוב הצעדים עם זאת הם עדיין ברמת המדינות. חסרה שם יד מכוונת פדרלית.

מספר החולים חצה את קו ה-1000 כבר ב 9 מדינות ביבשת אירופה (ובבריטניה), ובספרד הוא צפוי לחצות היום את קו ה-10,000. מדינות אירופה מקשיחות את צעדיהן, וצרפת, שמספר החולים בה העפיל ל-6,633, נכנסה אף היא להשבתה.

הנגיף ממשיך בהתפשטותו העולמית. ביבשת אפריקה הנגיף כבר הגיע לרוב המדינות ביבשת. חלק מהמדינות האלה נפגעו בשנים האחרונות ממחלת האבולה ומחצבת ולא ברור כיצד הן יצליחו להתמודד עם נגיף הקורונה. במזרח התיכון בכמה מהמדינות נספרו כבר מאות חולים, ובאיראן כ-15,000. הנגיף כנראה מתפשט גם בסוריה, ויש חשש גדול מהתפרצות המונית. הסורים עדיין לא הפסיקו את הטיסות לאיראן הנגועה, אך כבר סוגרים בתי ספר.

פה בישראל מספר החולים המדווחים הבוקר הגיע ל-304 נכון לשעה 08:00. 223 מתוכם מאושפזים, 4 במצב קשה ו-5 החלימו. צעדים נוספים הוכרזו אמש. בתחום העבודה נקבעו הגבלות למעסיקים והוראה שלהם לדלל נוכחות עובדים בעבודה. בתחום הכלכלי נקבע שתהייה רשת סיוע כלכלית לעסקים שעומדים להיפגע. כדי למנוע הדבקות בקהילה ולהקל על בתי החולים, בקרוב חולים במצב קל שלא זקוקים להשגחה צמודה ישוכנו בבתי מלון מיוחדים לכך בתל אביב ובירושלים, ואולי בהמשך גם בחיפה.

 

עדכון ליום שני, 16 למרס 10:00 בבוקר:

האיטלקים קבעו אתמול שיא חדש: 3,590 מקרים חדשים ביממה אחת. 368 אנשים מתו ישירות מקורונה באיטליה ב 24 שעות. הם הגיעו לסך של 24,747 מאובחנים. מבחינת יחס של חולים לכמות אוכלוסיה, הם עקפו את הסינים מזמן. באיראן נמנו 13,938 מאובחנים. המצב כל כך חמור שהם הופכים חניון של בתי חולים למחלקת חצר מאולתרת. לרשימת הבכירים המתים באיראן מצטרף האיתאללה האשם בטחאא'י גלפאיגאני, חבר במועצת המומחים מטעם מחוז טהראן, שמת כתוצאה מהקורונה.

בכל העולם לקו בנגיף הקורונה כבר 170,178 בני אדם, ואם עד לפני זמן לא ארוך רוב המקרים היו בסין, עכשיו החולים בסין הם כבר פחות ממחצית. מספר המאובחנים החדשים בסין ירד לבודדים ביום, וחלקם מגיעים מחו"ל בחזרה. הסינים חוזרים בהדרגה לשגרה. זה חשוב במיוחד עכשיו, כשחלקים גדולים יותר ויותר מהעולם נכנסים להשבתה, חזרת הסינים לעבודה נותנת תקווה לצלוח את המשבר יותר בקלות. המגפה מוגרה בסין עקב הצעדים הקשים שנקטה הממשלה, הבידוד והעוצר הכפוי על האזרחים. האם חזרתם לשגרה תגרום להתפרצות מחודשת של המגפה בסין? נחכה ונראה.

הנגיף ממשיך להתפשט באירופה, ומתוך 16 המדינות המובילות בטבלה, רק 3 לא נמצאות באירופה, ושתיים מהן הן סין וקוריאה הדרומית שנכון לעכשיו המחלה אצלן בשליטה מלאה ובדעיכה גדולה. השלישית היא ארצות הברית, שגם היא התעוררה לנקיטת צעדים מאוחר מדי.

גם במזרח התיכון, דרום אמריקה ואוסטרליה נרשמים כל העת מקרים חדשים, ובאזור איי הבהמה מסתובבת ספינת קורונה נוספת עם חולים על הסיפון ונוסעים רבים עם תסמינים, שאף מדינה לא מוכנה לתת לה לעגון.

כאן בישראל מספר המקרים הגיע ל 250. רובם עדיין כאלה שנדבקו בחו"ל ושבו לארץ והיו בבידוד, אך חלקם נדבקו מאנשים פה בישראל והספיקו להסתובב בקהילה ולחשוף אנשים למחלה. חשוב מאוד שכל אזרחי המדינה יעקבו אחרי העדכונים בתקשורת ובאתר משרד הבריאות לגבי מסלולי החולים, ואם הם היו בסכנת חשיפה שידווחו באתר משרד הבריאות ויכניסו את עצמם לבידוד. זה נועד להגן על המשפחות שלהם והחברים שלהם, שחלקם עלולים לחלות בצורה קשה ולהיות בסכנת חיים. זה נועד להגן גם על הנחשף עצמו, כדי שבמקרה הצורך יקבל בדיקת קורונה במהירות.

אתמול נודע על התפרצות מדאיגה במיוחד בשני בתי אבות בירושלים, לאחר שעובדת סוציאלית שנדבקה הדביקה אחות העובדת בשני המוסדות. כל העובדים והדיירים נכנסו לבידוד. מדובר באוכלוסייה בסיכון גבוה למחלה, וכולנו זוכרים מה קרה בבית האבות במדינת וושינגטון. בבקשה שימרו על הוראות משרד הבריאות. שלא נגיע למראות כאלה גם בארץ.

 

עדכון ליום ראשון, 15 למרס 9:30 בבוקר:

מספר המאובחנים בעולם עלה בסוף השבוע ל 156,846 איש. כמחציתם, 75,937, החלימו עד כה אבל 5,839 כבר שילמו בחייהם.
 
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז על מצב חירום במדינה, צעד שיאפשר העברת תקציבים, ביצוע בדיקות בחינם ונקיטת אמצעים נוספים לפי הדרוש. מספר המאובחנים ברחבי ארה"ב כבר העפיל ל 3,043, עליה של פי 3 ביומיים. בין המאובחנים לא מעט ספורטאים ואישי ציבור. גם הנשיא טראמפ עצמו נבדק לווירוס הקורונה לאחר שהיה במגע עם חוליםויצא שלילי. חשוב לזכור שהתוצאה השלילית לא מבטיחה שהוא לא נדבק. תקופת הדגירה המקסימלית המוסכמת על החוקרים היא שבועיים, וחלף רק שבוע מאז שהיה במגע עם החולים.
 
מדינות אירופה שמספרי החולים אצלן עולים בחדות כל העת ממשיכות בהקשחת הצעדים. בספרד אפילו הולכים לקראת סגר כמו באיטליה, לאחר שמספר החולים שם העפיל ל-6,391 ומספר המתים הגיע כמעט למאתיים. בבריטניה עם זאת העניינים כמעט כרגיל. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון החליט לייצר "חסינות קהילתית" על ידי כך שכולם יהיו חוליםביקורת רבה מושמעת על הצעד הזה, והמומחים שם מקווים שה"ניסוי" הזה ייפסק לפני שהם ימצאו את עצמם במצב של איטליה ואיראן. גם באיראן היו שאננים בהתחלה, ועכשיו הם מחטאים את הרחובות במפגן ראווה. 12,729 חולים כבר נמנו באיראן, ומעל ל 600 מתו מהמחלה. בסוריה השכנה בה לכאורה אין כלל חולים כבר סוגרים בתי ספר.
המחלה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם והגיעה כבר לאיים קטנים כמו סיישל וארובה ולמדינות אפריקניות נוספות כמו רואוונדה ואֶסְוָואטיני (סוואזילנד לשעבר). חלק מהמקרים האלה הגיעו מהודו – מדינה שלכאורה יש בה לא הרבה חולים, אך היא כבר מייצאת את המחלה. אחרים הגיעו מאירופה וארצות הברית.
 
כאן אצלנו בישראל מניין המאובחנים העפיל כבר ל-200, למרבה המזל המצב של רובם קל. שניים מהחולים במצב קשה. הממשלה החליטה אמש על הקשחת צעדי החירום וביניהם איסור התקהלות של מעל 10 אנשים, הגבלות על מקומות עבודה, סגירה של כל מערכת החינוך, סגירה של מקומות לבילוי ופנאי ועוד.
 
בגלל חדשות כזב שנפוצו אתמול ברשתות החברתיות נרשמה התנפלות המונית על המרכולים. בממשלה מבקשים להדגיש שהמרכולים נשארים פתוחים גם תחת הכללים החדשים ולא צפוי מחסור במצרכים השונים. חשוב מאוד לא להעביר הלאה שמועות שמגיעות מבלי לבדוק אותן קודם.

 

עדכון ליום שישי, 13 למרס 10:00 בבוקר:

מספר מקרי הקורונה בעולם ממשיך לנסוק. סך כול המאובחנים עומד כעת על 134,918 בני אדם ברחבי העולם. מספר המתים עלה ל-4,989. לשמחתנו גם מספר המחלימים העולמי נסק ל-70,395. אם בתחילת ההתפרצות ועד לאחרונה בעצם רוב החולים העולמיים נרשמו בסין, נראה שהמגמה בדרך להתהפך. כ 54,000 מהמאובחנים נמצאים נכון לעכשיו מחוץ לסין והפער הולך ומצטמצם בצעדי ענק כל יום. אם בסין נוספו רק 21 חולים למניין, הרי שבאיטליה נוספו 2,651 (לסך של 15,113), באיראן נוספו 1,075 (לסך של 10,075), בספרד נוספו 869 (לסך של 3,146), בגרמניה נוספו 779 (לסך של 2,745) ובמדינות רבות אחרות נוספו עוד מאות  או עשרות של חולים בכל אחת.

כשהמשבר היה בעיקר בסין העולם לא התכונן, ועכשיו העולם משלם.

פה אצלנו בישראל מספר המאובחנים המעודכן עומד על 126. מה שמדאיג לא פחות הוא ש 949 רופאים יושבים עכשיו בבידוד ומושבתים מעבודה, בזמן בו צריכים אותם יותר מכל. 635 אחיות נחוצות גם הן יושבות בבידוד כמו 171 פרמדיקים. כמה מהם נחשפו לחולים עם תסמינים במסגרת עבודתם ועלולים בסבירות גבוהה מאוד לחלות גם הם. בישראל הוחלט לסגור את רוב מערכת החינוך כצעד מונע. ההחלטה לא כוללת כרגע את גני הילדים והחינוך המיוחד, וגננות רבות התקוממו על החרגתן ומנסות להשבית את המערכת. כדאי אולי להזכיר שגן עם 30 ילדים הוא לא גורם סיכון כמו בית ספר עם אלפים.

בעולם הנגיף ממשיך לחפש מנהיגים להדביק אותם. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו נכנס לבידוד לאחר שאשתו לקתה במחלה. גם נשיא ברזיל מחכה לתוצאות הבדיקה שתראה אם נדבק לאחר ששר התקשורת שלו אובחן כחולה. אותו שר נפגש גם עם דולנד טראמפ וסגנו מייק פנס יומיים לפני שאובחן באחוזתו של טראמפ בפלורידה. באיראן יועץ בכיר נוסף של חמינאי לקה בקוויד19, שעושה את דרכו לאט, אבל בהתמדה, לכיוונו של המנהיג הראשי של המדינה. המדינה החדשה עם מאובחנים בעולם היא טרינידד וטובגו לשם הגיעה המחלה משוויץ בגופו של בן 52. חולה אחד עד כה.

מדינות אירופה וארה"ב החלו סוף סוף לנקוט בצעדים כמו סגירת מערכות חינוך, השבתת שירותים לא חיוניים, איסור על טיסות, אך כל הפעילויות האלה מגיעות מאוחר מדי והן מעט מדי לאור מספר המקרים המעפיל ללא שליטה. בגלל זה חשוב שכאן בישראל נעקוב בקפדנות אחרי ההוראות שמוציא משרד הבריאות. הן נועדו למנוע מאיתנו להגיע למצב בו מערכת הבריאות קורסת. וכל מי שחושב שצעד זה או אחר הוא הגזמה – שיסתכל על איטליה שהשביתה את כל המדינה בניסיון להפסיק את ההדבקות. אנחנו לא רוצים להגיע לשם.

עדכון ליום חמישי, 12 למרס 10:00 בבוקר:

מספר המאובחנים בעולם זינק במהלך הלילה ל 126,483 לאחר עליות גדולות במספרי החולים בכמה ארצות. מספר המתים העולמי עלה ל 4,635. מספר המחלימים המעודכן עומד על 68,313. באיטליה נוספו 2,313 חולים שהביאו אותה לסך של 12,462. ראש הממשלה האיטלקי ג'וזפה קונטה הכריז על הקשחת הצעדים שננקטים בארצו. מעבר לסגר הכללי על כל איטליה, מעתה כל החנויות והבארים יהיו סגורים גם הם. רק מרכולים יישארו פתוחים, ומסעדות שיוכלו לדאוג למרווח של לפחות מטר בין הסועדים. על כל העובדים באיטליה לעבוד עכשיו מהבית, למעט אלה שנוכחותם נדרשת פיזית במקום העבודה.

גם בארה"ב עלה מאוד מספר המקרים והוא עומד כרגע על 1,336 חולים, עליה של 370 מקרים ביממה החולפת. חשוב לציין שבארה"ב רק לאחרונה החלו לבדוק כמויות גדולות של אנשים לאחר שה CDC הערים קשיים על הנושא, מה שגרם לכך שהווירוס התפשט ללא שליטה מבלי שאיש ידע, ולעיכוב בתגובה האמריקאית למגפה. הנשיא טראמפ שעד עכשיו התכחש למציאות סוף סוף נקט בפעולה והכריז על עוצר טיסות מאירופה, למעט בריטניה. גם המסחר לא אמור להיפגע. זה כנראה מאוחר מדי, ולא ברור למה בריטניה הוחרגה.

באירופה עצמה מספרי החולים ממשיכים להאמיר. בצרפת, גרמניה וספרד נמנו כבר בסביבות ה-2,000 מאובחנים בכל אחת. הם משלמים עכשיו את מחיר השאננות של תחילת האירוע. גם בשאר מדינות אירופה המספרים עולים בהתמדה ובחלקן כבר מגיעים למאות מקרים.

באוסטרליה השחקן תום הנקס ואשתו ריטה וילסון הצטרפו ל 149 מאובחני הקורונה במדינה. מצבם טוב כרגע. נאחל להם בריאות.

מספר המקרים בקטר העפיל אתמול ל 262. קפיצה של 238 מאובחנים ביום אחד, כולם מגעים של שלושה חולים ועובדים באותו המקום.

פה אצלנו בישראל מספר החולים זינק ל 100 לפי ההודעה האחרונה של משרד הבריאות, שפרסם אתמול בערב הנחיות חדשות לאוכלוסיה. בין ההנחיות יש חובה על אנשים עם חום ותסמינים נשימתיים להישאר בבית עד יומיים לאחר ירידת החום, איסור על התקהלות של יותר מ 100 אנשים, כשבנוגע לצוותים רפואיים ההנחיה היא עד 15 איש במקום אחד, איסור על קהל באירועי ספורט, וחובת וויסות עומס מבקרים בקניונים וחנויות.

וארגון הבריאות העולמי הכריז אתמול, באיחור ענק, על מחלת קוויד19 כפנדמיה. אולי זה מה שגרם לנשיא טראמפ סוף סוף להבין שיש לו בעיה לטפל בה. כנראה ההתפשטות המסיבית של המחלה בכל יבשות העולם למעט אנטארקטיקה לא הייתה רמז טוב מספיק. מישהו היה צריך לצעוק לו את זה באוזן.

עדכון ליום רביעי, 11 למרס:
נגיף הקורונה התפרץ עד כה ב-121 מדינות. תועדו סך הכל 121,747 מקרי הדבקה, כאשר 4,387 נפטרו מהמחלה ו-66,943 החלימו. ארגון הבריאות הכריז הערב על המגיפה כפנדמיה - מגיפה כלל עולמית, לראשונה מאז פנדמית שפעת החזירים ב-2009.

הסינים שבראש הטבלה הוסיפו לעצמם 34 חולים והם עומדים על 80,788 חולים בסך הכול. מיד אחריהם האיטלקים עם 10,149 חולים. 977 נוספו להם נכון לאתמול. האיראנים במקום השלישי עם 9,000 מאובחנים בדיוק. אחריהם קוריאה הדרומית שמדשדשת במקום בזכות מאמצים כבירים מאוד לאתר ולבודד את כל החולים. 242 חולים נוספו להם לסה"כ של 7,755 חולים. הספרדים עומדים על 2,124 חולים "בזכות" עליה של 429 חולים מהיממה האחרונה. שוויץ, הולנד ושוודיה הוסיפו מעל מאה מקרים כל אחת, ורוב מדינות אירופה האחרות הוסיפו כמה עשרות חולים.

בגרמניה שמניין החולים בה הגיע כבר ל 1,656, ושלושה אנשים בה כבר איבדו את חייהם לנגיף, הקאנצלרית מרקל אמרה שלהערכתה כ 70% מאזרחי גרמניה יידבקו במחלה. מדובר בכ 58 מיליון איש. מאז תחילת ההתפרצות היו בגרמניה רק 16 חולים ראשוניים, שלא הדביקו הלאה והחלימו, אך לפני שבועיים הגיעו שני חולים נוספים שהביאו ב 25.2 את סך כל המאובחנים של גרמניה ל 18. מאז המספרים הלכו וגדלו ובתוך שבועיים צמחו משניים (החדשים) ל 1,656. בינתיים המהלך העיקרי שמתבצע בגרמניה כדי להאט את קצב ההתפשטות הוא הגבלת אירועים לעד 1000 איש. מרקל הודיעה שסגירת גבולות לא על הפרק כרגע, וגם לא נשקלת הגבלת כניסתם של אזרחי איטליה כפי שעשו באוסטריה השכנה. נראה כאילו הגרמנים לא רואים תקווה אמיתית למאבק בנגיף, כך שצפוי המשך עליה חד גם בימים הבאים.

בגזרת המדינות החדשות בטבלת הקורונה הופיע היום האי הצרפתי רוניון הנמצא באוקינוס ההודי מערבית לאי מאוריציוס. באי נרשם חולה ראשון היום, בן 80 שהשתתף עם עוד 34 מאזרחי ארצו בקרוז בקריביים שיצא ממיאמי ובדרך הביתה חלף בפריז. כל מגעיו הוכנסו לבידוד ונערכת חקירה אפידמיולוגית בעניינו. מצב בריאותו טוב. שכנתנו מצפון לבנון רשמה עוד 8 חולים, וסך החולים בה מגיע ל 61. מקרה מוות נוסף במדינה מביא את סך האבדות ל 2, בן 60 עם מחלות רקע. כרגע נראה שהמצב שם בשליטה, אך הגעת חולים פקיסטנים שנדבקו כפי הנראה בסוריה היא דבר מדאיג עבור לבנון. בסוריה המפוררת אין כרגע מעקב קורונה כלל. ההערכה היא שהווירוס כבר מסתובב שם, אך לא בטוח שהם מסוגלים בכלל לבצע את הבדיקות. אם שמונת הפקיסטנים החולים באמת נדבקו בסוריה, זה אומר שחולים מסוריה עלולים להגיע ללבנון ולהוציא את המצב שם משליטה.

משרד הבריאות עדכן כי מספר חולי הקורונה בישראל עלה ל-77, מתוכם ילד בן תשע. כל 465 התלמידים שלמדו בבית הספר היסודי יוספטל בדרום תל אביב וכ-50 מחנכים ואנשי צוות בית הספר נכנסו לבידוד ביתי לאחר שהיו במגע עם התלמיד בן התשע שאובחן כחולה בקורונה. חולים 29 ו-71 נדבקו בישראל, ולא ידוע על מגע שלהם עם חולה מאומת. לראשונה, שלושה חולים שטופלו הלילה (שלישי) על ידי קופת החולים מכבי הועברו לאשפוז ביתי ולא ולבית החולים. במסגרת הנסיונות של משרד הבריאות להכיל את המגיפה, הוחלט הערב לאסור התקהלויות מעל 100 בני אדם.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת ובאפליקציות המסרים על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. חלקן נראות כמו הודעות של משרד הבריאות. במידה ואתם נתקלים הודעה, ידיעה או שמועה הקשורה לנגיף, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות ואתרי תוכן מהימנים, ולא להפיץ הודעות לא מאומתות.

עדכון ליום שלישי, 10 למרס:

נגיף הקורונה התפרץ עד כה ב-115 מדינות. תועדו סך הכל 116,458 מקרי הדבקה, כאשר 4,091 נפטרו מהמחלה ו-64,750 ההחלימו. 

סין, עדיין מחזיקה בשיעורי ההדבקה (80,761) והפטירה (3,136) הגבוהים ביותר.עם זאת, מספר הנדבקים החדשים במגמת ירידה חדה (26 מקרים חדשים בלבד) ומסתמן שהמדינה מתחילה לחזור לשגרה. ההתקדמות בבלימת התפרצות הנגיף שהתחוללה בסין, לאחר שבועות ארוכים בהם אזורים שלמים היו בנעילה ותחת הגבלות נוקשות רבות, עומדת בניגוד מוחלט למדינות אחרות בעולם, בהם המצב הולך ומחמיר.

באיטליה, המפיצה העיקרית באירופה, נרשמו כבר מעל 9,000 מקרי הדבקה ו- 463 מקרי מוות. בתגובה, הסגר שהוטל על צפון איטליה, הורחב לכלל המדינה כך שהציבור כולו נמצא תחת סגר קפדני כעת, התבקש להישאר בבית וכל המפגשים והאירועים הציבוריים הושעו.

בדרום קוריאה ואירן, מספר ההדבקות כבר חצה את ה- 7,500.  מספרי הדבקה גבוהים מאוד, כ- 1,500, תועדו עד כה גם בצרפת, ספרד וגרמניה. אחריהן, ממוקמת בארצות הברית, עם כ- 730 מקרי הדבקה עד כה. דנמרק,שוודיה והולנד מסתמנות כמדינות נוספות בהן התפרצות הנגיף גוברת, עם קרוב ל-70 מקרי הדבקה חדשים, כל אחת. הדבקות ראשונות תועדו היום בפנמה ובמונגוליה.

בעוד הוירוס ממשיך להתפשט בעולם, בישראל חלו התפתחויות משמעותיות בנסיון לבלום את התפשטותו. יצאה הנחיה חדשה על פיה כל השבים לישראל מכל יעד בעולם, החל מתאריך 9/3/2020 בשעה 20:00, נדרשים להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים ממועד חזרתם לישראל, לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות. עבור זרים, ההנחיה תהיה בתוקף החל מיום חמישי הקרוב, והם יצטרכו להוכיח שיש להם את היכולת להיכנס לבידוד בכתובת קבועה. כמו כן, בהתאם להנחיית משרד הבריאות ולהערכות מצב שהתקיימו לאחרונה הוחלט כי הנסיעה ברכבת לא תתאפשר לבאי הטיסות הנכנסות לישראל. איסור הנסיעה ברכבת ייכנס לתוקף החל מיום ד' (11.03.20) בשעה 8. עד כה, 58 ישראלים אובחנו כחיוביים להדבקה בנגיף, ארבעה מתוכם החלימו. עשרות אלפים הוצבו בבידוד.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת ובאפליקציות המסרים על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. חלקן נראות כמו הודעות של משרד הבריאות. במידה ואתם נתקלים הודעה, ידיעה או שמועה הקשורה לנגיף, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות ואתרי תוכן מהימנים, ולא להפיץ הודעות לא מאומתות.

עדכון ליום שני, 9 למרס:

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בעולם כאשר נכון לכתיבת שורות אלו מדווח על 111,705 נדבקים, 3,886 נפטרים ו-62,695 מחלימים. מקרים ראשונים של הדבקה דווחו בבולגריה, קוסטה ריקה המלדיבים, מלטה, מרטיניק ומולדוביה. אולם, מספר הנדבקים החדשים בסין קטן מ-50.

מוקדי ההתפרצות העיקריים מחוץ לסין הם דרום קוריאה, איטליה ואיראן, עם למעלה מ-7,000 נדבקים בכל מדינה. במדינות רבות באירופה מספר הנדבקים נמצא בעליה ובגרמניה וצרפת כבר עבר את האלף. צפון איטליה נמצא תחת סגר ובשאר המדינה נסגרו בתי ספר, אוניברסיטאות, בתי קולנוע ותיאטראות.

באיראן הוחלט על שחרור זמני של אסירים על מנת למנוע את התפשטות הנגיף בבתי הכלא. כמו כן, הנגיף ממשיך להתפשט בקרב הנהגת המדינה, וראש צוות לניהול משברים במדינה הודיע שנדבק בנגיף. בארצות הברית נרשמה גם כן עליה במספר הנדבקים ודווח על 22 נפטרים. אוניברסיטאות ומחוזות מתחילים לנקוט אמצעים כגון למידה מרחוק והגבלת כניסה של זרים על מנת למנוע את התפשטות הנגיף.

מצעד החיים אשר היה אמור להתקיים בפולין יבוטל, בהחלטה תקדימית וטקס הדלקת הלפיד האולימפי ביוון יערך ללא קהל.

בארץ, מספר החולים עלה ל-39. אתמול דווח על מספר רב של נדבקים חדשים, אך חשוב לשים לב כי לא מדובר בהתפרצות פתאומית, אלא ב"סגירת פערים" של בדיקות שהצטברו. פרט לחולה אחד, כל החולים חזרו ממדינה נגועה בחו"ל או באו במגע עם חולה מאומת. משרד הבריאות פרסם את המקומות בהם החולים שהו, אנשים אשר שהו בסביבתם מתבקשים להכנס להסגר ביתי. חובת הבידוד חלה כעת גם על החוזרים ממצרים. הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית פרסמה הנחיות חדשות הכוללות איסור הסעת נוסעים בעמידה בתחבורה בין-עירונית, וחסימה של המושבים ליד הנהג. 

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת ובאפליקציות המסרים על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. חלקן נראות כמו הודעות של משרד הבריאות. במידה ואתם נתקלים הודעה, ידיעה או שמועה הקשורה לנגיף, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות ואתרי תוכן מהימנים, ולא להפיץ הודעות לא מאומתות.

עדכון ליום ראשון, 8 למרס:

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ולגבות חיי אדם ברחבי העולם. עד כה, תועדו 107,933 מקרי הדבקה ו-3,664 מקרי מוות בלפחות 104 מדינות.

16 יום לאחר תחילת ההתפרצות באיטליה, המהווה כעת את מוקד ההתפרצות הגדול יותר באירופה ויתכן בעולם, אובחנו בה כ-6,000 נדבקים בנגיף הקורונה, 570 מתוכם נמצאים במצב קשה. ממשלת איטליה החליטה לנקוט בצעד חירום חריג, סגר בצפון המדינה, במטרה לצמצם את התפשטות הנגיף. הסגר ישפיע על כ-16 מיליון איטלקים המתגוררים ב- 14 מחוזות בצפון המדינה ויכלול איסור כניסה ויציאה מאזור הצפון, וסגירת בתי ספר, אוניברסיטאות, מוזיאונים ומרכזי תרבות, ספורט ובילוי. 

בבנגלדש תועדו היום שלוש הדבקות ראשונות: שני בני משפחה ששבו מאיטליה ואדם שלישי שנדבק בנגיף לאחר ששהה בקרבתם. ברשות הפלסטינית הוחלט לאסור כניסת תיירים זרים למשך שבועיים, ולסגור כנסיות ומסגדים בבית לחם לאחר שאובחנו 19 מקרי הדבקה בנגיף. בנוסף, 13 תיירים אמריקאים נמצאים בבידוד במלון בבית לחם.

25 ישראלים אובחנו עד כה עם לנגיף. מערכת הבריאות מתמודדת עם המקרה הראשון בו ההדבקה בנגיף התפתחה למצב אנוש, בגבר בן 38 ממזרח ירושלים.

ממשרד הבריאות נמסר כי ישראלים השבים מאוסטרליה או טייוואן וחשים בכאב גרון, שיעול או חום נדרשים להיבדק מיד בעמדת מד"א הממוקמת במסלול נוסעים נכנסים באולם הטרנזיט.

לפי הודעת לשכת התיירות, הגבול היבשתי של ישראל עם מצרים ייסגר היום. בנוסף, דובר רשות שדות התעופה הודיע היום כי טרמינל 1 ייסגר לטיסות בינלאומיות החל מהשבת הקרובה.

בפעם הראשונה בתולדותיו, ארגון "תגלית", המספק טיולים לישראל ליהודים צעירים, מבטל את כל נסיעותיו הבאות לישראל. 

השר לבטחון פנים הודיע כי הוא שוקל להכריז על מצב חירום לאומי שיעניק למשטרה כוח נוסף לאכיפת הוראות הממשלה ולסגירת אזורים מסוימים בהתאם להמשך התפשטות הנגיף. ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, דנו בהטלת צו הסגר פוטנציאלי למגיעים ממספר יעדים מארצות הברית לישראל. שיחות המשך בעניין הכלת התפרצות הנגיף והתמודדות עם המשבר יתקיימו בשעות הקרובות בין צוותים ישראלים לצוותים מארצות הברית.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת ובאפליקציות המסרים על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. חלקן נראות כמו הודעות של משרד הבריאות. במידה ואתם נתקלים הודעה, ידיעה או שמועה הקשורה לנגיף, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות ואתרי תוכן מהימנים, ולא להפיץ הודעות לא מאומתות.

 

עדכון ליום חמישי, 5 למרס:
נכון לרגע כתיבת שורות אלו, דווחו ב 88 מדינות ברחבי העולם 96,946 מקרי הדבקה ו- 3,310 מקרי תמותה. מתוך כלל ההדבקות, 53,981 איש החלימו. בסין, מספרי ההדבקה המדווחים עדיין במגמת ירידה. לעומת זאת, ברחבי העולם , ובייחוד באירן, דרום קוריאה, ארצות הברית ומספר מדינות באירופה, מספר ההדבקות החדשות בנגיף ממשיך לעלות. בבוסניה והרצגובינה דווחו היום שני מקרי הדבקה ראשונים, ומקרה הדבקה ראשון תועד גם בדרום אפריקה. בשלושת המקרים, מדובר בבני אדם שביקרו לאחרונה באיטליה. 

מספר הנשאים החדשים הגבוה ביותר היום עד כה התגלה באירן (591), שם הוחלט לנקוט באמצעים קיצוניים יותר בניסיון לצמצם את התפשטות הנגיף: שר הבריאות מסר כי הרשויות יתחילו לאייש מחסומים ולהגביל את המעבר בין ערים מרכזיות בהם תועדו הדבקות בנגיף. על פי דיווחי החדשות של רשות הפלסטינית, התעורר החשד שארבעה פקידי מלון בבית ג'אלה נדבקו בנגיף. משרד הבריאות הפלסטיני החל בתהליך הבידוד והוציא הנחיות חדשות לפיהן מתקן המשמש לטיפול במכורים לאלכוהול ולסמים יהפוך למתחם בידוד. כמו כן, בית המלון ייסגר, וקבוצות לא יורשו להיכנס לרשות. כוחות הבטחון הפלסטיניים הודיעו כי כל המוסדות השייכים להם, כמו גם מסגדים וכנסיות בבית לחם, יפסיקו את פעילותם לשבועיים הקרובים. טרם אושרו מקרי ההדבקה בנגיף.
 

ממשרד הבריאות בישראל נמסר כי מספר תיירים יוונים שביקרו בישראל ובגדה המערבית נבדקו ונמצאו חיובים לוירוס עם שובם ליוון. הרשויות הישראליות עובדות כעת עם הרשות הפלסטינית לבצע חקירה אפידימיולוגית על מנת לזהות היכן שהו. עד כה, לא הושמו מגבלות על מעבר בגבול בין ישראל לגדה המערבית. משרד הבריאות בעזה הודיע כי הקים מתחם סגור ברצועת עזה בצד הפלסטיני של מעבר רפיח לבידוד מטיילים מארצות בהן דווחו מקרי הדבקה.

16 ישראליים נמצאו עד כה חיובים לנגיף. מתוך 16 החולים, נראה כי שמונה נחשפו לנגיף באיטליה, ארבעה נדבקו בתוך ישראל. השלושה האחרים נדבקו במהלך שהותם על אוניית נסיכת היהלום ביפן ולגבי אחד שזוהה היום טרם פורסמו פרטים. כמו כן, משרד הבריאות פרסם רשימת מקומות בהם ביקר תייר מניו יורק שהתגלה כחולה וירוס קורונה אתמול.
 

כ- 70,000 ישראליים ייכנסו לבידוד ביתי של 14 יום בעקבות ההנחייה החדשה של משרד הבריאות לפיה על השבים מספרד, צרפת, גרמניה, שוויץ ואוסטריה להיכנס לבידוד. 

ערים מרכזיות בארץ, כמו ראשון לציון, החליטו לבטל אירועים עירוניים עד להודעה חדשה ומתכוננים לאפשרות של למידה מרחוק דרך האינטרנט במקרה של סגירת בתי הספר. עיריית אור יהודה הודיעה על ביטול אירוע פורים המרכזי. ראש עיריית ירושלים מסר כי מרתון ירושלים המסורתי נדחה לאחרי החגים בשל החשש מהתפשטות הנגיף.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת ובאפליקציות המסרים על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו חלקן נראות כמו הודעות של משרד הבריאות. במידה ואתם נתקלים הודעה, ידיעה או שמועה הקשורה לנגיף, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות, ואתרי תוכן מהימנים ולא להפיץ הודעות לא מאומתות.

עדכון ליום רביעי, 4 למרס:
נכון לכתיבת שורות אלה, מספר החולים בעולם עלה ל-94,260, מספר המתים עומד על 3,2140 ומספר המחלימים על 51,026.  מספר החולים החדשים בסין חזר לרדת. דרום קוריאה היא עדין מוקד ההדבקה הגדול ביותר מחוץ לסין (5,621 נדבקים) ואחריה איראן (2,922) ואיטליה (2,502). עלייה במספרי הנדבקים נרשמה במדינות רבות באירופה ביניהן גרמניה (244) צרפת (212) ספרד (193) ושוויץ(93). היום גם אובחן כחולה אחד העובדים במטה האיחוד האירופי בבריסל. על מנת למזער את ההתפשטות, באיטליה הוחלט לסגור בתי ספר ואוניברסיטאות וכן לקיים את משחקי ליגת הכדורגל ללא קהל. אירועי ספורט ופסטיבלים גדולים מבוטלים גם במקומות נוספים באירופה. כמו כן, על מנת לאפשר נגישות למסכות לצוותים רפואיים ואנשים חולים, מספר מדינות באירופה מתחילות להגביל את רכישת המסכות, כיוון שהן אינן יעילות במניעת הדבקה.

באיראן, מתחיל מחסור בציוד רפואי, והוקמו אוהלי ענק אשר ישמשו כמתקני אישפוז עקב מחסור במיטות בבתי החולים. בארצות הברית חלה עלייה משמעותית במספר החולים (137) ודווח על תשעה נפטרים, כולם במדינת וושינגטון. נכון להיום הנגיף התגלה במדינות רבות בארצות הברית, ונכון להיום נמצאו חולים ב-13 מדינות. מספר החולים הגבוה ביותר נמצא בקליפורניה (33) ואחריה מדינת וושינגטון עם 27 חולים (כולל תשעת המתים).

בישראל, התגלו היום עוד שני מקרים ומספר החולים עומד כרגע על 15. משרד הבריאות פרסם את המקומות בהם הם שהו, וכן הנחיות המפרטות מי צריך להיכנס לבידוד כתוצאה מכך. בעקבות התפשטות המגפה באירופה, משרד הבריאות החמיר היום נהלים, וכעת גם נוסעים החוזרים מספרד, שוויץ, צרפת ואוסטריה נדרשים לשהות שבועיים בבידוד. כמו כן, חל איסור על קיום כנסים בינלאומיים בארץ וחל איסור על קיום אירועים של למעלה מ-5000 משתתפים. בעקבות כך, מועצות אזוריות שונות מתחילות להודיע על ביטול אירועי פורים אשר היו אמורים להתקיים שבוע הבא, יש להמשיך ולהתעדכן בהנחיות. בנוסף למדינות אשר חזרה מהן מחייבת בידוד, אנשים אשר חזרו מחו"ל (כל היעדים) מתבקשים להימנע מהגעה לאירועים הכוללים למעלה מ-100 משתתפים. אנשים מעל גיל 60 או בעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב , סכרת ,יתר לחץ דם , מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני ,מתבקשים גם הם להימנע מלהגיע לאירועים המוניים או מקומות בהם יש התקהלות או פגישות עם אנשים אשר חזרו מחו"ל (כל יעד) בשבועיים האחרונים. משרד הבריאות מדגיש את חשיבות השמירה על היגיינה אישית, הקפדה על שטיפת ידיים עם מים וסבון והימנעות מלחיצת ידיים. 

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת ובאפליקציות המסרים על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו חלקן נראות כמו הודעות של משרד הבריאות. במידה ואתם נתקלים הודעה, ידיעה או שמועה הקשורה לנגיף, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות, ואתרי תוכן מהימנים ולא להפיץ הודעות לא מאומתות.

עדכון ליום שלישי, 3 למרס:

נגיף הקורונה הדביק עד היום 92,298 בני אדם ב-77 מדינות והביא ל-3,130 מקרי מוות. בדרום קוריאה ובאירן תועדו היום מקרים חדשים רבים, 851 ו 835, בהתאמה. נכון לשעת כתיבת שורות אלה, באיטליה דווחו על 46 נדבקים חדשים ו-27 נפטרים. היום דווח מקרה ראשון באוקראינה, גם במקרה זה מדובר באדם שהגיע מאיטליה. בסין, ישנם כרגע 29,810 חולים (מתוכם 6,806 במצב קשה), 47,397 בני אדם שהחלימו ו-2,945 נפטרים. היום שוב נצפתה ירידה במספר הנדבקים החדשים בסין ותועדו 126 נשאים בלבד ו 33 מקרי פטירה חדשים.

מומחה מטעם ארגון הברית העולמי (WHO), ד"ר ברוס איילוורד, ניסה להסביר מדוע מספרי ההדבקה והתמותה החדשים המדווחים בסין נמצא במגמת ירידה, מה שאולי מרמז כי התפשטות הנגיף הגיעה שם לשיאה, בעוד שנצפית עלייה במדינות אחרות. לטענתו, עיקר התגובה להתפרצות הנגיף היא חיפוש מקרי ההדבקה, מעקב אחר קשרים שהיו לנשאים והשעיית מפגשים ציבוריים - אמצעיים הנפוצים בכל העולם להתמודדות עם התפשטות מחלות. איילוורד הדגיש שהדבר העיקרי שיש ללמוד מסין הוא מהירות - "הכל קשור למהירות. ככל שנמצא את המקרים מהר יותר, לבודד את הנדבקים ולעקוב אחר אנשי הקשר ההדוקים שלהם, כך מדינות העולם יצליחו יותר במיגור התפשטות הנגיף". 

נכון לעכשיו, ישנם בארץ 12 חולים: 10 מהם הגיעו מאיטליה או נדבקו באוניית נסיכת היהלום ביפן, ושני מקרי הדבקה שהתרחשו בתוך ישראל - חיילת שעבדה בחנות "הפיראט האדום" באור יהודה ונדבקה מהחולה המאומת וגם אשתו. ארבעה חיילים מהיחידה בה החיילת משרתת ושתי רופאות ממרפאה צבאית בקריה, שפגשו את החיילת בעניין רפואי בנסיבות שאינן קשורות בנגיף או בתסמיניו, נכנסו לבידוד. 

בעקבות מקרה החיילת ובהתאם להנחיות משרד הבריאות ועל פי הנחיות ראש אכ״א, צה"ל יצא בהנחייה לאסור יציאה לחו״ל לנסיעה פרטית או בתפקיד למדינות הבאות: סין, הונג קונג, סינגפור, מקאו, יפן, תאילנד, טאיוואן ואיטליה. כמו כן, הביקורים מהמדינות הנ"ל יידחו עד להודעה חדשה.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות, ואתרי תוכן מהימנים.

עדכון ליום שני, 2 למרס: 

ביממה האחרונה חלה עלייה בהתפשטות הוירוס בעולם, ואותרו חולים ראשונים באזרביג'אן, אקוודור, קאטר, אירלנד, מונקו, פורטוגל, ערב הסעודית, סנגל, תוניסיה, לטביה, ירדן ואנדורה. סך הכל מספר הנדבקים בעולם הוא למעלה מ-88,000 ומספר המתים עבר את ה-3000. ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי דיווחים מסין, כאשר נצפית שוב עלייה במספר הנדבקים (579 נדבקים חדשים, 79,968 סך הכל. 35 מקרי פטירה חדשים, 2873 סך הכל), לאחר מספר ימים של דיווחים על ירידה. בדרום קוריאה, דווח היום על 476 מקרים חדשים (4212 סך הכל) ו-26 נפטרים.

אירופה העלתה את רמת האזהרה לגבוהה, לאחר שבמהלך היממה האחרונה התרחשה קפיצה גדולה במספר הנדבקים: באטליה המספר עלה ב-50% (סך הכל 1,694 נדבקים) ו-34 מתים. בעקבות כך, חברת התעופה האמריקאית דלתא הודיעה על הקפאת הטיסות למילאנו. עלייה בנדבקים נרשמה גם בגרמניה (129 נדבקים) ובצרפת (130 נדבקים, 2 נפטרים). בעקבות עלייה במספר המקרים בפריז, הוחלט לסגור את מוזיאון הלובר  ובמחוז אוסי (Oise) הודיעו על סגירה של 100 בתי ספר לשבועיים. בספרד יש היום 83 נדבקים ובבריטניה 40.

גם באיראן נצפתה עלייה במספר הנבדקים (1,500) ומקרי המוות (66). היום דווח גם כי בין המתים נמצא מוחמד מיר מוחמדי, יועץ בכיר לאייתולה חומאני. 

בארצות הברית דווח על מקרה מוות שני כתוצאה מהוירוס, ומספר הנדבקים עלה ל-89, 42 נדבקו בארצות הברית. כמו כן, התקבלו דיווחים ראשונים על חולה בפלורידה וחולה בניו יורק. מספר חוקרים טוענים כי הנגיף כנראה הופץ במשך מספר שבועות במדינת וושינגטון לפני שהחלו לאבחן אותו, וכתוצאה מכך הוחלט על סגירה של מספר בתי ספר, ובניו יורק הוחלט על חיטוי אוטובוסים ורכבות.

בארץ, התגלו ביממה האחרונה חמישה חולים חדשים: ארבעה שחזרו מאיטליה וחיילת שבאה במגע עם חולה מאומת. משרד הבריאות פרסם את האתרים בהם שהו, אנשים אשר באו איתם במגע מתבקשים להכנס לבידוד בית ולדווח על כך באתר המשרד.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות, ואתרי תוכן מהימנים.

עדכון ליום ראשון, 1 למרס:
לאור התפשטות הקורונה למדינות נוספות, ארגון הבריאות העולמי העלה את רמת הכוננות מגבוהה לגבוהה מאוד, אך עדיין לא הכריז רשמית על פנדמיה. חולים ראשונים בנגיף התגלו בארמניה ומקסיקו. סך הכל ישנם 1,753 מקרים חדשים בעולם (85403 חולים בסך הכל). בסין, התגלו 435 מקרים חדשים (79,934 סך הכל) ו-47 מקרי מוות חדשים (2,838 סך הכל). מחוץ לסין, דרום קוריאה היא עדין אתר ההתפרצות הגדול ביותר, עם 813 מקרים חדשים (3,150 סך הכל) ו-5 מקרי מוות חדשים (18 בסך הכל). איטליה היא עדין מוקד ההתפרצות הגדול ביותר באירופה כאשר מספר הנדבקים הגיע ל-1,128, ו-29 נפטרים. איראן היא מוקד ההדבקה הגדול במזרח התיכון, עם דיווחים על 385 חולים חדשים (978 סך הכל) וסך הכל 54 מקרי מוות.

בארצות הברית דווח היום על מקרה המוות הראשון והנשיא טראמפ הודיע על נוהל סריקה חדש לנוסעים המגיעים ממדינות בהן מספר החולים גבוה כגון איטליה, דרום קוריאה ואיראן, בנוסף לסין. ה-CDC  הודיע שהוא חוקר מספר מוקדים אפשריים של הדבקות, כאשר סך הכל בארצות הברית אובחנו 15 חולים, 3 חדשים היום. לא מן הנמנע שזו רק ההתחלה, ובקרוב נראה מספרים גדולים יותר. מקרי מוות ראשונים התרחשו גם בתאילנד ואוסטרליה.

ארגוני הבריאות ממשיכים במאמצים לבלום, או לפחות להאט, את ההתפשטות המגפה, וארגון הבריאות העולמי פרסם הנחיות לשימוש נכון באמצעי מיגון אישיים.  עיקר ההמלצות מתמקדות בשמירה על היגיינה אישית: הקפדה על רחיצת ידיים, המנעות ממגע בעיניים, באף ובפה, שיעול לתוך המרפק או ממחטה. לבישת מסכה מומלצת לאנשים הסובלים מתסמינים הקשורים למערכת הנשימה, וכמו כן מומלץ לשמור על מרחק של מטר מאנשים אלו. מדינות שונות הפיצו גם הן הנחיות, ביניהן צרפת אשר המליצה להמנע מנשיקות והכריזה על ביטול אירועים המוניים של יותר מ-5,000 משתתפים.

בארץ, יש נכון להיום שבעה חולים בבידוד בבית החולים תל השומר, ומשרד הבריאות פרסם את המסלולים המלאים של החולים אשר חזרו מאיטליה (חולה 6 וחולה 7). כמו כן, משרד הבריאות פרסם הנחיות לקראת יום הבחירות מחר על מנת לאפשר לאנשים השוהים בבידוד בית להצביע בקלפיות מיוחדות אשר פוזרו ברחבי הארץ. משרד הבריאות מבהיר כי מספר החולים בארץ נמוך ואין כל סכנה להגיע לבחור בקלפיות. על מנת למנוע הפצת פייק ניוז ביום הבחירות, חשוב מאוד לעקוב אחר הוראות ועדכוני משרד הבריאות בלבד, ולהמנע מהפצת ידיעות המגיעות בהודעות ממקורות לא מאושרים.

עדכון ליום שישי, 28 לפברואר:

נגיף הקורונה התפשט עד כה ל-59 מדינות. דווחו סך הכל 83,907 מקרי הדבקה, כאשר 2,869 נפטרו מהמחלה. מספר הנדבקים בסין עדיין בירידה ונרשמו 335 מקרים חדשים בלבד, ואילו דרום קוריאה נותרה המפיצה הגדולה ביותר עם 571 נדבקים חדשים. איראן עדיין עם מספר נדבקים (143) גבוה יחסית, והחשש הוא שמדובר בהרבה יותר. נכון לכתיבת שורות אלו איטליה טרם הפיצה את הדו"ח היומי שלה. בשאר המדינות תועדו עד 12 נדבקים בלבד, כל אחת. מקרי הדבקה ראשונים דווחו היום בשבע מדינות נוספות - אזרבייג'ן, בלארוס, ליטא, איסלנד, מקסיקו, ניו זילנד וניגריה.

בשוויץ, אירועים עם יותר מאלף איש אסורים כעת בתגובה לאיום הנגיף. באבו דאבי, שני מלונות הוכנסו לנעילה על ידי הרשויות לאחר ששני רוכבים איטלקים שהשתתפו במירוץ האופניים של איחוד האמירויות נמצאו חיובים להדבקת הנגיף.

בישראל, נכון לכתיבת שורות אלו יש 7 מקרי קורונה, שלושה נדבקו בספינת ה-Diamond princess, ושלושה נדבקו באיטליה, ואחת (אשתו של אחד החולים) נדבקה בארץ. באתר משרד הבריאות מפורטת רשימת מקומות בהם שהו החולים מרגע שובם לארץ ועד להופעת התסמינים. משרד הבריאות הזהיר כי מי ששהה במרחק של עד 2 מטר באזורים אלו למשך יותר מ 15 דקות מחויב בבידוד בית ובדיווח באופן מיידי. אם בתוך 14 יום מהמגע עם החולה המאומת הופיעו: חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, יש לפנות למוקד מד"א, ולא להגיע למרפאת קופת חולים או לחדר מיון. 

ישראלי נוסף שנדבק בנגיף על אוניית נסיכת היהלום שהיה בהסגר בבית החולים שיבא עם חזרתו לארץ שוחרר לביתו. ישראלי אחר שנדבק בנגיף על האונייה ושוחרר מאשפוז ביפן וחזר לארץ לאחר שנבדק ונמצא שלילי ביפן, אובחן היום כנשא של הנגיף שוב והוכנס לבידוד בבית החולים שיבא. משרד הבריאות הנחה את הנוסעים שהיו עמו בטיסה להיכנס לבידוד ביתי של 14 יום.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות מידע אמינים כמו אתר משרד הבריאות, ואתרי תוכן מהימנים.

עדכון ליום חמישי, 27 לפברואר:

אף שמספר מקרי ההדבקה שתועדו היום בסין עדיין במגמת ירידה, קצב ההדבקה בשאר העולם ממשיך לטפס ודווחו עד כה 82,588 הדבקות בנגיף  ו- 2,814 מקרי מוות. דרום קוריאה, אירן ואיטליה עדיין מהוות את מוקדי התפשטות הנגיף הגדולים ביותר. היום תועדו חולים ראשונים בדנמרק ובאסטוניה. בישראל דווח היום על חולה הקורונה הראשון, אשר הגיע לארץ לפני חמישה ימים מצפון איטליה. בתגובה, ההנחיה לישראלים השבים מאיטליה היא להיכנס לבידוד בית למשך 14 ימים באופן מיידי ורטרואקטיבית החל מה 13 לפברואר. חברת אל על הודיעה על דחיית הקו החדש לטוקיו, והשהיית הטיסות לאיטליה ולתאילנד, בנוסף לקווים לבייג'ינג ולהונג קונג. ממשלת יפן הנחתה את בתי הספר במדינה להיסגר החל מה-2 במרץ ועד אפריל. 

היום לראשונה, יפנית העובדת כמדריכת טיולים באוטובוס תיירים נמצאה כחיובית להדבקה בנגיף בפעם השנייה. האישה נדבקה לראשונה ב29 לינואר ושוחררה מבית החולים לביתה לאחר שנראה כי החלימה. פרופ' פיליפ טיארנו מאוניברסיטת ניו יורק לרפואה מסר שברגע שאדם מודבק, הנגיף יכול להישאר רדום כך שהתסמינים מינימליים, אך הוא יכול למצוא את דרכו אל הריאות ולהביא להחמרה במצב הבריאותי. לדבריו, כיוון והרבה מידע עדיין חסר לגבי הנגיף החדש יתכן והוא פועל בשני שלבים כך שהמחלה עשויה להיעלם אך לחזור מאוחר יותר. 

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות נוספים ממקורות אמינים.

עדכון ליום רביעי, 26 לפברואר:

בעוד שבסין קצב ההדבקות יורד, הנגיף ממשיך להתפשט באירופה ובמזרח התיכון. דרום קוריאה היא עדין מוקד ההתפרצות גדול, והיום דווח על 1300  חולים. כמו כן, ארצות הברית מדווחת על חייל אמריקאי המוצב בבסיס בדרום קוריאה שנבדק בנגיף. מדובר בגבר בן 23 שנמצא כעת בהסגר בבסיס. ה-CDC הודיע כי לא ניתן יהיה למנוע את הגעת הנגיף לארצות הברית, והם נערכים להתמודדות איתו. במזרח התיכון, איראן מהווה מוקד התפרצות, אשר מקורו כנראה בעיר קום. מאיראן הנגיף התפשט לכווית, אלג'יר, איחוד האמירויות ומדינות נוספות במזרח התיכון. למרות זאת, איראן מסרבת להורות על סגר או בידוד של אזורים נגועים, אולם ארמניה הודיע כי היא סוגרת את הגבול עם איראן. באירופה, איטליה היא עדין מוקד ההתפרצות הגדול ביותר, עם 374 חולים ו12 מקרי פטירה. מדינות רבות, ישראל ביניהם, הוציאו אזהרות על טיסה לאיטליה. היום התגלו חולים ראשונים גם בשוויץ, מקדוניה, פקיסטן ויוון.  נראה כי כל החולים באירופה נדבקו בצפון איטליה והביאו איתם את הוירוס לאתרים חדשים.

בארץ, הוצאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה והחל מיום א' על כל החוזרים מאיטליה ב-14 יום האחרונים להיכנס לבידוד ביתי. משרד הבריאות מעריך כי יש סיכוי גבוה שהתחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה ועל כן הוא קורא לציבור לשקול נחיצות נסיעות לחול באופן כללי, ולהמנע מהן ככל האפשר. כמו כן משרד הבריאות ממליץ להימנע מנסיעות לכנסים, כינוסים ואירועים המוניים בהם מתכנסים אנשים רבים ממדינות שונות, ויש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל. בצד האופטימי, אחת החולות הישראליות שנדבקה על ספינת היהלום ואושפזה ביפן החלימה באופן מלא מהוירוס ושבה היום לארץ, כאן תיבדק בשנית ותשוחרר לביתה ולא לבידוד. שלושת החולים הנוספים הנמצאים ביפן גם הם במצב טוב, וצפויים להשתחרר בקרוב. על פי הדיווח של ארגון הבריאות העולמי. חלו במחלה עד כה 81,109 בני אדם ונפטרו 2762.

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות נוספים ממקורות אמינים.

עדכון ליום שלישי, 25 לפברואר:
נכון להיום, מספר הנגועים בנגיף בעולם עומד על 80,377 ודווחו 2,707 מקרי מוות. 77,666 ממקרי ההדבקה התגלו בסין, שם 2,664 מתו מהמחלה. דיווחים על מקרים חדשים הגיעו בעיקר מסין (516+), דרום קוריאה(144+), איטליה (58+) ואירן (34+). בנוסף הנגיף התפשט למדינות נוספות -  קרואטיה, שוויץ, וייטנם, ספרד ואוסטריה. ד"ר ברוס איילוורד, מומחה לחקר מחלות מטעם ארגון הבריאות העולמי (WHO), שהוביל צוות מומחים לסין כדי לחקור את הנגיף, חזר ממשימתו והזהיר כי התפשטות הנגיף נראית בלתי נמנעת. לדבריו, על מדינות העולם להתכונן בצורה טובה יותר להתפרצות אפשרית בגבולותיהן ולהסגר של מספר אנשים גדול בהקדם האפשרי. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי קורא לקהילה הבינלאומית לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי. "חלון ההזדמנויות עדיין שם, אך הוא הולך ומצטמצם". ובנימה מעט אופטימית יותר, חברת ביוטכנולוגיה אמריקנית הודיעה כי השלימה פיתוח חיסון פוטנציאלי ראשון נגד וירוס הקורונה. משלוח ראשון של החיסון נשלח למכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב לצורך ניסויים בבני אדם שיתחילו בחודש אפריל ובקרות נוספות, בתקווה שיהיה זמין בעתיד הקרוב לשימוש נרחב. מהחברה נמסר כי נעשו מאמצים יוצאי דופן לטובת פיתוח החיסון, תוך 42 יום בלבד מאז נקבע גנום הנגיף. החיסון קרוי  "mRNA-1273" והוא מבוסס מולקולה מסוג messengerRNA שמעבירה מידע גנטי לתאים, ולדברי החברה מחקה זיהום טבעי כדי לעורר תגובה חיסונית חזקה יותר. החיסון מנסה לחקות את פעילות חלבון ה- spike של הנגיף, שהמבנה שלו פוענח לראשונה בימים האחרונים, בעזרתו הוירוס חודר לתאים אותם הוא מדביק, למידע נוסף

בימים אלו מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות נוספים ממקורות אמינים.

עדכון ליום שני, 24 לפברואר:

על פי הדיווח העדכני, התגלו בסין 416 מקרים חדשים ודווח על 150 נדבקים. המגמה המראה על ירידה במספר הנדבקים החדשים בסין נמשכת והיא מעודדת. בשל זאת, ולמרות ההתפשטות בעולם, ארגון הבריאות העולמי טוען כי עדיין לא מדובר במגפה כלל עולמית (Pandemic), והם ישקלו את שינוי ההגדרה ממגפה רגילה (epidemic) על פי התפשטות הנגיף בעולם ומספר הנבדקים במדינות השונות.  

באיטליה, עולה מספר הנדבקים והיום מדווח על 219 חולים ושישה נפטרים. בעקבות כך הופסקה תנועת הרכבות מאיטליה לשאר אירופה ומספר מדינות וישראל בינהן, הוציאו אזהרות מסע לצפון איטליה. בנוסף, עולה מספר הנדבקים באיראן, אם כי עדין קשה לדעת מה המצב האמיתי במדינה. גם בישראל התגלה חולה נוסף מספינת ה-Diamond princess. החולה שוהה בבידוד כך שלא בא במגע עם אנשים בריאים מחוץ לספינה. הנגיף ממשיך להתפשט למדינות נוספות וכיום התקבלו דיווחים מעומאן, עירק, כווית, אפגניסטן ובחריין על נשאים שהתגלו, שככל הנראה מקורם באירן, שם השלטונות מדווחים על 61 חולים ו-12 נפטרים, אך ככל הנראה המספר האמיתי גבוה בהרבה.

מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות נוספים ממקורות אמינים.

עדכון ליום ראשון, 23 לפברואר:
בעדכון היומי, ארגון הבריאות העולמי מדווח כי הנגיף לא התגלה היום במדינות חדשות. סך הכל התגלו היום 1017 חולים חדשים, מתוכם 650 בסין. כמו כן דווח היום על 97 מקרי מוות בסין ושישה מקרי מוות בעולם מחוץ לסין. סה"כ מתחילת ההתפרצות דווחו על 78,811 נדבקים ונפטרו 2,445 בני אדם.

באיטליה הממשלה כבר מדווחת על 132 נדבקים, עלייה חדה במספר הנדבקים תוך ימים ספורים בלבד, כאשר רובם נדבקו באיטליה עצמה מנשאים אשר הביאו את הוירוס. העלייה החדה במספר הנדבקים הובילה את הממשלה להכריז על סגר על מספר עיירות קטנות, ולבטל אירועים המונים בצפון המדינה. בדרום קוריאה דווח היום על 169 נדבקים חדשים, והמדינה העלתה את רמת הכוננות ל"כוננות אדומה", הגבוהה ביותר. כמו כן דווח היום כי נוסע מספינת הdiamond princess  גבר בן 80 נפטר מדלקת ריאות, אך בינתיים הרשויות הסיניות לא סיפקו פרטים האם הוא אכן נמצא חיובי לקורונה.

בישראל, משרד הבריאות חידד הבוקר את ההנחיות בנוגע לבידוד ואיסור כניסת תיירים. כעת, גם החוזרים מקוריאה הדרומית ויפן (כולל אזרחים החזרו ממדינות אלו במהלך 14 הימים האחרונים) נדרשים לשהות 14 יום בבידוד ביתי ולדווח על כך באמצעות טופס דיווח על בידוד ביתי. כמו כן, משרד הבריאות מבקש מנוסעים החזרו מאיטליה, טאיוון ואוסטרליה אשר מפתחים סימני מחלה ליצור קשר עם מוקד המשרד על מנת לקבל הנחיות לקבלת טיפול. משרד החוץ הוציא היום אזהרות מסע ליפן ודרום קוריאה, וממליץ לשקול נחיצות נסיעות לתאילנד.

מופצות הרבה שמועות ברשת על הנגיף, התפשטותו ומקורותיו. במידה ואתם נתקלים בידיעה או שמועה מלחיצה, אנחנו ממליצים לכם לאמת את הנתונים מול מקורות נוספים ממקורות אמינים.

עדכון ליום שבת, 22 לפברואר:
נכון לכתיבת שורות אלה דווחו 77,809 מקרים של הדבקות ו-2,372 מקרי מוות ב-31 מדינות ברחבי העולם. רובם המכריע של הנדבקים והנפטרים בסין. קצב הנדבקים בסין במגמת ירידה, ככל הנראה בשל אמצעי הבידוד והסגר שננקטים שם, אבל יחד איתם ממשיכים להתגלות מקרים נוספים בכל רחבי העולם. חלק גדול מהמקרים החדשים הם אנשים שלא הגיעו מסין, דבר המעיד על התפשטות הנגיף. המוקד העיקרי מחוץ לסין כרגע הוא בדרום קוריאה, שם זוהו כבר 430 נשאים בעקבות התפרצות בקהילה קתולית. קבוצה של 9 תיירים מתוך אותה קהילה ביקרה לפני כשבוע בארץ, ובעקבות זאת פורסמה אזהרה חריגה של משרד הבריאות עבור אנשים שבאו במגע עם אותם תיירים או שהו בסמוך אליהם. בינתיים אותרו 30 תלמידי תיכון שבאו במגע עם הקבוצה והוכנסו לבידוד בית. 

מפת פיזור הנשאים המדווחים בעולם נכון ל-22.2.20. מתוך דוח 33 של ארגון הבריאות העולמי.
 

עדכון ליום שישי, 21 לפברואר:
בעדכון היומי של ארגון הבריאות העולמי דווח על 75,567 מקרים של הדבקות ו-2,239 מקרי מוות, רובם המוחלט בסין. הירידה במקרי ההדבקה המדווחים בסין מקורה כנראה שוב בשינוי צורת ספירת החולים חזרה לאנשים שזוהו בבדיקת מעבדה ולא רק על פי התסמינים. הסיבה לכך, לטענתם, היא היכולת שלהם לבדוק את כל מי שחשוד כחולה ולשלול אנשים עם תסמינים שאינם נשאים של הנגיף. מחוץ לסין דווחו על 1,152 חולים ב-26 מדינות שונות. ארגון הבריאות העולמי מביעים דאגה מכך שמופיעים יותר ויותר מקרים של נשאים שלא שהו בסין או על ספינת ה-Diamond princess. פירוש הדבר שהמחלה מתפשטת ויהיה יותר קשה להשתלט עליה בהמשך, במיוחד במדינות עם מערכת בריאות חלשה. בדרום קוריאה יש כבר למעלה מ-200 נשאים והיא כיום המדינה עם הרבה נשאים מחוץ לסין. התקבלו גם דיווחים על נשאים באיטליה, לבנון, אירן וארה"ב. בחלק מהמקרים מדובר באנשים ללא קשר ישיר לסין או לספינה. ובישראל, מבין נוסעי הספינה שחזרו לארץ ונכנסו לבידוד אובחנה נושאת אחת חולה והופרדה מהם על מנת לקבל טיפול רפואי מבלי שתדביק אותם.

עדכון ליום חמישי, 20 לפברואר:

על פי הדיווח העדכני של ארגון הבריאות העולמי, סין מדווחת על 74,675 נדבקים בנגיף, מתוכם 2,121 מקרי נפטרו. מחוץ לסין, ישנם היום 1,076 נדבקים ב-26 מדינות, ושבעה מקרי מוות. הסינים מציינים היום באופטימיות זהירה כי נצפתה ירידה במספר הנדבקים, אולם זוהי עדין לא סיבה לשאננות והקלה באמצעים הנועדו למנוע את התפשטות הנגיף. כמו כן, דווח היום לראשונה על שני מקרי פטירה בקרב הנוסעים שנדבקו על סיפון ה-Diamond Princess ("ספינת הקורונה").  שני הנוסעים הם אזרחי יפן, גבר ואישה בני 87 ו-84 והם אובחנו לראשונה עם הוירוס לפני כשבוע ולשניהם היו מחלות רקע. סך הכל, 634 מנוסעי הספינה אובחנו עם הוירוס, כחצי מתוכם אינם מראים כלל סימני מחלה.

בהיבט המחקרי, חוקרים מדווחים היום כי לוירוס מספר דרכי הדבקה, ומעבר להדבקה דרך מערכת הנשימה נמצאו עדויות לוירוס גם בדם ותיתכן גם הדבקה דרך מגע עם צואה – בדומה לדרכי ההדבקה של נגיף ה-SARS.

עדכון ליום רביעי, 19 בפברואר:

מספר החולים ממשיך לעלות ועומד כרגע על יותר מ-75 אלף, רובם המוחלט בסין והשאר ב-27 מדינות. שני חולים אובחנו היום באיראן, אלה החולים הראשונים במדינה, וזמן קצר לאחר מכן נמסר על מותם. על פי הדיווחים שניהם קשישים אזרחי איראן מהעיר קום, ולא ברור עדיין היכן נחשפו לנגיף. עד כה דווח על מותם של יותר מ-2,000 חולים, כולם פרט לשישה בסין. נוסף על מותם של שלושה מחוץ לסין שכבר דיווחנו עליהם – ביפן, בפיליפינים ובצרפת – ושל שני האיראנים, מת השבוע נהג מונית מטייוואן. הנהג בן ה-61, שסבל מסוכרת וצהבת B, לא שהה מחוץ לטייוואן אך רבים מלקוחותיו היו מסין, ממקאו ומהונג-קונג. אחד מבני משפחתו התגלה כחיובי לנגיף וככל הנראה נדבק מנהג המונית. נכון לעכשיו, יותר מ-15 אלף איש החלימו מ-COVID-19.

הסגר על אוניית הנופש דיאמונד פרינסס, העוגנת ביפן, הסתיים היום וכ-800 איש, שעל פי הבדיקות לא נדבקו בנגיף SARS-CoV-2, כבר עזבו אותה. מספר החולים שנדבקו בספינה עומד בינתיים על 621, שלושה מהם ישראלים. הישראלים האחרים, 12 במספר, יוטסו לישראל, וכשיגיעו לארץ יועברו לבידוד ל-14 יום. עקב שיעור ההדבקה הגבוה בספינה, כ-17 אחוז מכלל הצוות והנוסעים, כמה מומחים טוענים כי האמצעים שבהם נקט משרד הבריאות היפני לבודד את החולים לא היו מספקים, ולא הייתה הפרדה טובה מספיק בין חולים לבריאים.

סין גירשה מהמדינה שלושה עיתונאים מטעם "וול סטריט ג'ורנל", כביכול בגלל מאמר דעה בעל כותרת גזענית "סין היא האיש החולה האמיתי של אסיה". המאמר מותח ביקורת על תגובת סין להתפרצות נגיף הקורונה החדש, אך איש משלושת העיתונאים שגורשו לא היה מעורב בכתיבתו או בפרסומו. על פי תא הכתבים הזרים בסין (FCCC) הגירוש הוא "ניסיון קיצוני וברור של הרשויות בסין לאיים על חברות חדשות זרות באמצעות הענשת כתבי השטח שלהן בסין".

עוד בנוגע לדיווחים על הנגיף: 27 חוקרי בריאות הציבור, מתשע מדינות, פרסמו בכתב העת הרפואי The Lancet הצהרת תמיכה במדענים, הרופאים ואנשי בריאות הציבור שמתמודדים עם COVID-19 בסין, ונגד המידע המסולף וה"פייק ניוז" שמופצים על המחלה והנגיף. הם התמקדו במיוחד בתאוריות הקונספירציה המופצות ברשתות לגבי מוצא הנגיף, והדגישו כי חוקרים רבים ברחבי העולם מיפו את החומר הגנטי של הנגיף, ניתחו אותו ומצאו שכמו במחלות מתפרצות רבות, מקורו בחיות בר. לדבריהם "תאוריות קונספירציה רק מייצרות פחד, שמועות ודעות קדומות שמסכנים את שיתוף הפעולה הכלל-עולמי במלחמה נגד הנגיף הזה". החוקרים מזמינים את כל מי שמסכים או מסכימה עם הצהרתם לחתום עליה.

עדכון ליום ראשון, 16 בפברואר:

מספר החולים ממשיך לעלות, אך נראה שקצב העליה מאט. כרגע יש מעל 69 אלף חולים ומעל 1,600 מתים, כאשר הרוב המוחלט של המקרים הוא בסין. שני מקרי מוות מחוץ לסין נרשמו בימים האחרונים, בנוסף למוות שאירע בפיליפינים מוקדם יותר: ביום חמישי מתה אשה ביפן, ואתמול דיווחו הרשויות בצרפת על מקרה מוות ראשון במדינה, ובאירופה בכלל. החולה שמת בצרפת היה תייר ממחוז חוביי בסין, המוקד של המחלה. המקרה ביפן מדאיג יותר, שכן לאישה לא היה קשר לסין או לאנשים משם, והיא אובחנה רק לאחר מותה. ככל הנראה היא נדבקה מבעלה של בתה, שאובחן גם הוא כחולה, אך לא ברור היכן הוא נדבק. הדבר רומז על כך שיש אנשים ביפן הנושאים את המחלה, אינם מאובחנים ואינם מטופלים.

עוד בחדשות יפן - מספר החולים באניית הנופש דיאמונד פרינסס ממשיך לעלות, ולאחרונה דווח שיש שלושה ישראלים בין החולים. מצבם קל, והם הועברו לטיפול בבתי חולים ביפן. משרד החוץ ומשרד הבריאות הישראלים בודקים את האפשרות להעביר את שאר הישראלים לבידוד בארץ, אך בינתיים לא ברור אם זה יצא לפועל. 

חולה בנגיף התגלה במצרים - החולה הראשון באפריקה. דוברו של שר הבריאות המצרי אמר שמדובר באזרח זר ומצבו קל.

המאמצים לפיתוח חיסון לנגיף נמשכים, וכמוהם גם הנסיונות להבין כיצד לצמצם או להאט את התפשטותו. בתוך כך, התפרסם היום נאום שנשא נשיא סין שי בתחילת החודש, ובו הוא טען שהיה מודע לסכנת הנגיף ופעל לבלימתו כבר ב-7 בינואר. קשה לדעת, כמובן, כמה טענה זו מבוססת.

עדכון ליום חמישי, 13 בפברואר:

מספר החולים במחלה עלה בחדות ביממה האחרונה, ועומד כיום על מעל ששים אלף. עם זאת, העלייה החדה נגרמה בחלקה משינוי בדרך בה הרשויות בסין מסווגות את המקרים - בעוד בעבר רק חולים שבדמם נמצא החומר הגנטי של הנגיף אובחנו בוודאות בחולים במחלה, כעת גם אנשים המראים את התסמינים, ובדיקות CT שלהם מצביעות על דלקת ריאות, מצורפים לרשימת המקרים המאובחנים. מספר המתים מהמחלה עומד על מעל 1,300, כולם חוץ מאחד - בסין. בעוד בשאר העולם לא היו מקרי מוות חדשים מהמחלה, מספר החולים מחוץ לסין ממשיך לעלות, במיוחד בסינגפור שבה נרשמו כבר 50 חולים. 

באניית הנופש דיאמונד פרינסס העוגנת ביפן נמצאו 219 חולים, כולל יפני שלא היה בין הנוסעים אלא עלה לספינה כחלק מהצוות שאוכף את ההסגר. זוהי ההתפרצות הנרחבת ביותר מחוץ לסין.

עדכון ליום שלישי, 11 בפברואר:

ארגון הבריאות העולמי נתן שם רשמי למחלה הנגרמת מנגיף הקורונה החדש: COVID-19. הועדה הבינלאומית לטקסונומיה של נגיפים (כן, יש גוף כזה) הציעה לנגיף עצמו את השם severe acute respiratory syndrome coronavirus 2, כלומר נגיף קורונה של תסמונת נשימתית חמורה חריפה 2, או פשוט SARS-CoV-2.

מספר החולים עומד היום על יותר מ-43 אלף, ויותר מאלף מתים דווחו. רוב החולים המאובחנים הם מסין, ורק כ-400 ממדינות אחרות. כל המתים לבד מאחד הם מסין, רובם המוחלט ממחוז חוביי, בו החלה ההתפרצות. מלבד סין, המדינות בהן נרשם מספר החולים הרב ביותר, כמה עשרות בכל אחת, הן סינגפור, תאילנד ויפן. משרד הבריאות הישראלי הוסיף על אזהרת המסע מסין, וממליץ לשקול את נחיצות הנסיעות לתאילנד, יפן, הונג קונג, סינגפור, מקאו, דרום קוריאה וטיוואן. עם זאת, ההוראה להישאר בבידוד ביתי למשך שבועיים תקפה רק לחוזרים מסין, ולא ממדינות אלו. 

***************************

הנתונים שפורסמו עד כה משקפים את מספרי החולים שאובחנו: איננו יודעים כמה אנשים נדבקו בנגיף ולא פיתחו תסמינים, או פיתחו תסמינים קלים ולא נבדקו. מסיבה זו אי אפשר לקבוע עדיין מה שיעור התמותה מהמחלה. רוב החולים שאובחנו הם בני יותר מ-40, בעוד מעט מאוד ילדים דווחו כחולים במחלה. הרופאים משערים שאצל ילדים שנדבקו  מופיעים פחות תסמינים.

החדשות הטובות הן שהנגיף עדיין מוגבל למדי מבחינה גיאוגרפית: הרוב המוחלט של החולים נמצא בסין ובעיקר סביב ווהאן, העיר שבה התפרצה המחלה. החדשות הרעות הן שהנגיף מסוגל לעבור מאדם לאדם, ולמרות שיש רק כמה עשרות חולים מחוץ לסין, הם נמצאים בכמה וכמה מדינות: אוסטרליה, סינגפור, הפיליפינים, ארצות-הברית, קנדה, ולפחות שש מדינות באירופה. לפני שבוע מת החולה הראשון מנגיף הקורונה מחוץ לסין – תושב סין שהגיע לפיליפינים מווהאן, שם ככל הנראה נדבק  בנגיף. בסינגפור אובחנו חולים שלא היו בסין, ונדבקו מאנשים שהגיעו משם. רוב הנדבקים הם קרובי משפחה של חולים או אנשי צוות רפואי. לפני שלושה ימים דווח על מותו של הרופא הסיני לי ווֶנְגְלִיאַנְג (Li), שהיה הראשון שדיבר על ההתפרצות וניסה להזהיר מפניה. הרשויות בסין האשימו אותו תחילה בהפצת שמועות לא מבוססות שמפירות את הסדר הציבורי.

חולים אובחנו בין השאר גם באניית נופש, דיאמונד פרינסס, שעוגנת כעת לחופי יפן. בדיקות הראו שיותר מ-40 מבין 3,700 הנוסעים נדבקו בנגיף. החולים פונו לטיפול בבתי חולים באזור טוקיו, והנוסעים האחרים - בהם כמה ישראלים - נמצאים בבידוד בתאיהם. 

במאמצים לצמצם את התפשטות הנגיף ככל האפשר, הרשויות בסין הפסיקו את תנועת המטוסים  והרכבות מהעיר ווהאן ואליה, והגבלות נסיעה דומות הוטלו גם על 12 ערים נוספות באותו מחוז. בסך הכל, יותר מעשרים מיליון בני אדם נמצאים בערים אלו. מדינות רבות החלו לבדוק נוסעים המגיעים מסין כדי לזהות חולים פוטנציאליים, ולבקש מכל מי שביקר בסין להישאר בביתו למשך תקופת הדגירה של המחלה, כשבועיים. גם משרד הבריאות הישראלי הורה לחוזרים מסין "לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות", עד תום שבועיים מיום חזרתם. 

כמו כן קורא משרד הבריאות לציבור לשקול את הנחיצות של נסיעות לתאילנד, ליפן, להונג קונג, לסינגפור, למקאו, לדרום קוריאה ולטייוואן, נוסף על אזהרת המסע לסין. 

מדינות רבות בודקות נוסעים מסין. נוסעים מהעיר ווהאן נלקחים לבדיקה בעיר קליה במלזיה | צילום: Shutterstock
מדינות רבות בודקות נוסעים מסין. נוסעים מהעיר ווהאן נלקחים לבדיקה בעיר קליה במלזיה | צילום: Shutterstock

כיצד להימנע מהדבקה

האם נגיף הקורונה הזה יגיע גם לישראל? ייתכן, אך בינתיים לא אובחן אף חולה בארץ. כמו כן, אין צורך לדאוג שהמחלה תגיע באריזות של עלי אקספרס: הנגיף אינו שורד זמן רב על חפצים, ואין שום סכנה בקבלת מכתבים או חבילות מסין. 

כרגע אין חיסון לנגיף ואין גם תרופה נגד הנגיף עצמו, כך שהטיפול הניתן לחולים הוא טיפול תומך בלבד. כמובן, מוסדות מחקר רבים ברחבי העולם עובדים על פיתוח חיסון ותרופה. בינתיים, הדרך היעילה ביותר להילחם בנגיף היא מניעה: חשוב מאוד לשטוף ידיים עם סבון לעתים קרובות, להתעטש ולהשתעל אל תוך המרפק או אל טישו, לשמור על מרחק מאנשים המראים תסמיני מחלה ואם אתם עצמכם משתעלים או מעלים חום, להישאר בבית. אם ביקרתם לאחרונה בסין או במדינות אחרות במזרח אסיה ומופיעים אצלכם תסמינים כאלו – במקרה כזה יש לפנות מיד למרפאה או לבית חולים, ולתאם מראש את ההגעה.  

מה לגבי מסיכות? עדיין לא ברור עד כמה, אם בכלל, מסיכות פנים מגינות מפני נגיף הקורונה, ואין עדויות לכך שהן אכן מונעות הדבקה בשימוש במרחב הציבורי, כלומר לא בזמן טיפול בחולים ממש. לכן אין גם המלצה להסתובב עם מסיכות כאלו, בוודאי לא בישראל, אלא אם כן אתם חוששים שנדבקתם בנגיף או שאתם שוהים עם אדם חולה שייתכן כי נדבק בנגיף.  

סרטון של ארגון הבריאות העולמי על התפרצות נגיף הקורונה (באנגלית):

 

 

0 תגובות