מינהל המזון והתרופות האמריקאי המליץ להפסיק שימוש בתכשירים לכאבי צמיחת שיניים לאחר שעשרה תינוקות מתו ומאות חלו

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) פרסם אזהרה לגבי שימוש בתכשירים הומיאופתיים להקלה על כאבי בקיעת שיניים בתינוקות. מאז 2010 המנהל קיבל מאות תלונות של הורים שילדיהם סבלו מבעיות רפואיות לאחר השימוש בג'לים או בטבליות אלו, כולל קוצר נשימה, הקאות, פרכוסים, ועד מוות של עשרה תינוקות. אין עדיין ודאות שהתכשירים ההומיאופתיים הם אלו שגרמו לתופעות שדווחו, וה-FDA סוקר כעת את המקרים ובודק את התכשירים עצמם. בינתיים, ההמלצה היא להפסיק להשתמש בהם.

הומיאופתיה הומצאה בסוף המאה ה-18, והיא מתבססת על לקיחת חומר פעיל מסוים – לרוב חומר הגורם לאותם תסמינים שהתכשיר אמור לרפא – ודילולו במים או אלכוהול שוב ושוב. בהכנה של תכשיר הומיאופתי, החומר המקורי מדולל פי עשרה או פי מאה, ואז טיפה אחת נלקחת מהתמיסה המהולה ומדוללת שוב פי עשרה או מאה, וכך הלאה. תכשירים הומיאופתיים רבים מדוללים פי מאה שוב ושוב 30 או 50 פעמים, עד שהסיכוי שאפילו מולקולה אחת מהחומר המקורי נשארה בתכשיר הסופי הוא קלוש עד בלתי קיים. לטענת ההומיאופתים, מולקולות המים זוכרות את החומר שהיה בהן וכך מקבלות את יכולת הריפוי.

חלק מהעקרונות בבסיס השיטה ההומיאופתית – בעיקר הרעיון של "זיכרון מים" – עומדים בניגוד למה שידוע לנו ממדע הכימיה. למרות זאת, מחקרים רבים נעשו בניסיון לבדוק אם לתכשירים הומיאופתיים יש אפקט כלשהו, אך סקירות שיטתיות של מחקרים אלו הראו שוב ושוב כי אין כל עדויות טובות לכך שהם אכן פועלים.

אף על פי שתכשירים הומיאופתיים מתיימרים לטפל בבעיות בריאותיות, ועל פי כל הגדרה אמורים להיות מסווגים כתרופה, כרגע מינהל המזון והתרופות פוטר אותם מהבדיקות שכל תרופה אחרת נאלצת לעבור כדי להוכיח שהיא יעילה ובטוחה. ייתכן שזה ישתנה בעתיד – לפני כשנה שמע המינהל עדויות בנושא לקראת החלטה מחודשת, לפיה אולי כן תיבדק הבטיחות של תכשירים אלו, אם כי כנראה לא יעילותם.

מידע סותר

התכשירים המדוברים, להקלה על כאבי שיניים בתינוקות, מיוצרים מהצמח הרעיל בלדונה (Atropa belladonna, שממנו מייצרים גם אטרופין). הדילול בתכשירים אלו נמוך, במושגים הומיאופתיים – טיפה אחת של תמיסה מהצמח על כל 10 בחזקת 12 טיפות מים. גם בדילול כזה המינון של הרעל בתכשיר לא אמור להזיק, אך ללא בקרה ראויה, קשה לדעת כמה מהחומר – או חומרים מסוכנים אחרים – נמצאים בהם באמת.

בתגובה לאזהרת ה-FDA, חברת היילנד (Hyland), המשווקת את התכשירים, הודיעה כי היא מפסיקה את שיווקם בארה"ב (לא ברור אם הם עדיין ישווקו במדינות אחרות). החברה לא הודתה או אפילו העלתה את האפשרות כי ייתכן שהמוצרים שהם מוכרים אינם בטוחים, אלא טענה כי הפסקת השיווק נעשתה בשל ה"בלבול" שיצרה אזהרת ה-FDA אצל הלקוחות, ובכדי לא להטיל עליהם את הנטל של "החובה לבחור על מי לסמוך כאשר הם עומדים בפני מידע סותר". המידע סותר מגיע כמובן מהחברה עצמה, הטוענת באותה הודעה כי "אנחנו בטוחים כי כל תכשירי היילנד לבקיעת שיניים, כולל אלו הנמצאים בביתכם, בטוחים לשימוש". בכך החברה מעודדת לכאורה שימוש בתכשיר לתינוקות שנחשד על ידי ה-FDA כבעל תופעות לוואי קשות.

זו אינה הפעם הראשונה שחוסר הבקרה הוביל לשיווק מוצרים שבטיחותם מוטלת בספק. בעבר כבר הורדו מהמדפים תכשירים הומיאופתיים שנמצאו בהם חומרים פעילים במינונים בלתי הומיאופתיים בעליל – במקרה אחד פניצילין שלא היה אמור להיות שם כלל, ובאחר אבץ, שגרם לאובדן חוש הריח ב-130 איש. דו"ח מ-2012 שבחן את קו הייצור של חברה הומיאופתית גדולה בבריטניה מצא כי "החומר הפעיל" לא הוכנס כלל לחלק מהבקבוקים, ובאזור האריזה נמצאו שברי זכוכית רבים, שיכלו בקלות למצוא את דרכם למוצר הסופי. כאמור, לפי המידע שבידינו כרגע אי אפשר לדעת אם התכשירים לבקיעת שיניים אכן מסוכנים (אם כי כן ניתן להגיד שהם לא יעילים), אך אין ספק שדרושה בקרה הדוקה הרבה יותר על התכשירים ההומיאופתיים – ולא רק לאחר מעשה.

0 תגובות