בתוך הכאוס שאנו חיים בו בשבועות האחרונים, הולכת ומסתמנת הזדמנות למהפכה של ממש בלמידה. מהפכה שתשלב טכנולוגיות מידע באופן מושכל ומעצים, באמצעות חווית למידה מעורבת

"משהו מופלא שקורה אצלי בבית מתחילת השנה הוא אולי קצה קצהו של הפתרון לאתגר הלימוד המקוון במדינת ישראל, ובעקבות משבר הקורונה אפשר יהיה למנף אותו סוף סוף לכלל ילדי המדינה. כל יום חמישי מתיישבת הבת שלי מול מחשב, לשיעור מקוון ב"מדעי המוח" שמתקיים בשיתוף בין התיכון למכון דוידסון לחינוך מדעי, יחד עם עוד 22 תלמידים ומורה מופלא אחד".
(לימור חיים מתיתיהו, מספרת על חוויית הלמידה של בתה ליבי בתוכנית "מדעי המוח" במכון דוידסון)

בתוך הכאוס שאנו חיים בו בשבועות האחרונים, הולכת ומסתמנת הזדמנות למהפכה של ממש בלמידה. מהפכה שתשלב טכנולוגיות מידע באופן מושכל ומעצים, באמצעות חווית למידה מעורבת.

מהי למידה מעורבת?

מרביתנו, ובמיוחד הילדים שבינינו, כבר עושים את זה מבלי משים: אנחנו נעזרים בטכנולוגיה כדי להגיע למידע במגוון תצורות: סרטים, קורסים מקוונים, וובינרים, אתרים, קבוצות ווטסאפ וטלגרם ועוד. את המידע הזה אנחנו נהנים לשתף עם אחרים. זוהי צורת למידה הטבעית ביותר לבני אדם, והיא נעה על הציר שבין למידה מקוונת לבין למידה פנים אל פנים בקבוצה.

בתחילת שנות האלפיים פותחו המוּקים (MOOCs) – קורסים מקוונים ללמידה עצמית. מאז ועד היום התפתחו עוד ועוד גישות מקוונות להוראה ולמידה מרחוק, שניסו לתת מענה לצורך בלמידה בכל מקום ובכל זמן, כשהטכנולוגיה פותחת עבורה אפשרויות חדשות. המוּקים הראשונים היו ניסיון ללמידה  יחידנית, שלא עלה יפה. רבים מהמשתתפים פרשו. ככל שנצבר עוד ועוד ניסיון התברר שהמודלים המצליחים של הוראה מרחוק, הם מודלים המשלבים למידה מקוונת עם למידה פנים אל פנים בקבוצה.

איך זה נעשה בחינוך מדעי?

המודל לחינוך משולב שמציע מכון דוידסון הוא מודל ייחודי, המעוצב על פי עקרונות השיטה המדעית. הוא מבוסס על ניסוי, טעייה ולמידה מראיות. הוא כולל דגמים של למידה עצמאית בנפרד, וגם תוכניות שבהן הלמידה נעשית בצורה מקוונת לחלוטין ומשותפת, בשידורים קבועים של הרצאות שמגישים מדענים ללומדים בכל מקום ומקום.

הוא כולל גם מגוון תוכניות מקוונות לבגרות שמקיימות מפגשים קבועים. הלומדים מגישים מטלות ונעזרים בתכנים ובתרגילים הזמינים עבורם באתר, ונפגשים מדי פעם לאורך השנה כדי לערוך ניסויים, מחקרים ותצפיות במעבדות מכון ויצמן למדע. הם עוסקים בלמידה המבוססת על הבניית ידע בעצמם. ובדומה לעבודה מדעית של חוקרים, הם מקבלים הנחיה וכלים לעבודת צוות ולניהול עצמי של תהליכי הלמידה.

אילו כישורים מתפתחים פה?

למידה משולבת מחייבת את הלומד לפתח כישורי ניהול עצמי. הלמידה תורמת לתחושת האחריות. הלומד נדרש לתכנן בקפידה את ההשתתפות מהבית בשיעורים מקוונים שבועיים, להתמודד עם משימות באתר המלווה ולהשתתף במפגשים שבהם יבצע עם חבריו ניסויים בליווי מדענים, שהם מורי הקורס. ההגעה למפגשים מעניקה הזדמנות להתנסות בעקרונות של חשיבה מדעית, והם משמשים הווים מפגש חברתי חשוב, שמאפשר ללומדים – המגיעים לא פעם ממקומות רחוקים מאוד זה מזה – הזדמנות להתאגד כעמיתים בעלי עניין משותף.

יתרון נוסף של למידה משולבת הוא האפשרות שהיא נותנת ללמידה גמישה בזמן. הלומד והמורה נהנים מסביבת למידה שקטה המאפשרת ריכוז והתעמקות. "לא תאמינו, לפעמים הלימודים נעשים מהספה, או מהאוטו בדרך לאימון או משחק כדורסל או ממנו. זה מאפשר לבתי ללמוד ובמקביל לשלב עוד פעילויות בחייה, יש הרבה שיעורי בית ואפילו מבחנים שנעשים בכיתה פיזית, עבודות שכמה תלמידים מגישים ביחד, פרזנטציות משותפות של תלמידים מכל הארץ – מודל לימודים מעורר השראה ופליאה בעיניי, שמראה שאפשר אחרת... וכבר עכשיו יש מי שעושה זאת בהצלחה רבה מאוד!" (לימור חיים מתיתיהו)

הלמידה המשולבת שפותחה במכון דוידסון, המבוססת על חשיבה מדעית, היא דגם לחיקוי שמספק הזדמנות להטמיע עקרונות של חשיבה ביקורתית, הנדרשת היום יותר מתמיד, ברמה הלאומית והבינלאומית גם יחד.

 בהכנת המאמר עזרו: ד"ר רחל אידלמן, ד"ר מרב גבע, ד"ר רון בן שלום, ד"ר נועה פינסקר

 

0 תגובות