מחקרים מראים שקרינה סלולרית בטוחה, גם במעלית. אין טעם בהפחדות מיותרות

ב-4.2 שודרה כתבה בתכנית חיסכון בערוץ 2 שהזהירה (שוב) מנזקי קרינה סלולרית. בדומה לתחקירים דומים שפורסמו בעבר במספר גופי תקשורת, גם כאן יש הרבה הפחדה עם מעט מאוד ביסוס מדעי. בתחקיר נבחנו מספר מצבים יומיומיים, ביניהם שיחה בטלפון במעלית, נהיגה ברכב כשאפליקציית הניווט דולקת ושינה בסמוך לטלפון נייד או ראוטר של אינטרנט אלחוטי. לפי הכתבה, שיעור הקרינה הנפלטת מאותם מכשירים עולה משמעותית בעת השימוש בהם והדבר הוצג כמסוכן.

מכשירים חשמליים, והטלפון הסלולרי ביניהם, אכן פולטים קרינה אלקטרומגנטית בעוצמה חלשה. בניגוד לסוגי קרינה אחרים כמו קרינה רדיואקטיבית וקרינה אולטרה סגולה (כמו זו שנפלטת מהשמש) הקרינה הנפלטת ממוצרי חשמל ביתיים נחשבת בטוחה למשתמש, ואינה גורמת לנזקי DNA שעלולים להוביל לסרטן.

קרינה סלולרית היא קרינה בתחום המיקרוגל, כלומר קרינה שגורמת לתנועה של מולקולות מים. אותה קרינה (בעוצמה גבוהה בהרבה) מחממת עבורנו את הפיתה במיקרוגל, אך ברמות נמוכות הנפלטות מהטלפונים הסלולריים היא כמעט ולא משפיעה עלינו. אחרת, סביר להניח שהיינו מרגישים חימום משמעותי של אזור הראש והאוזן בפרט בכל שיחת טלפון (והכוונה לא להתחממות של המכשיר אלא של הרקמה עצמה).

בתחקיר הוצגו ערכים מספריים של קרינה ונבדקה העלייה בקרינה במצבים השונים. הערכים נראים הגיוניים, אך מה שלא הובהר הוא שגם לאחר העלייה, עדיין מדובר ברמות נמוכות מאוד. הערך הגבוה והמשמעותי ביותר שהוצג בתחקיר היה במעלית, בה נמדדו ערכים של 50mW/m2 . לפי ההנחיות של המשרד לאיכות הסביבה, המסתמכות על נתונים מארגון הבריאות העולמי, הרמה המירבית המותרת בחשיפה רצופה וממושכת עומדת על 200mW/m2. כדי להגיע לרמה כזו במעלית, למשל, אנחנו צריכים לשהות לזמן ממושך במעלית סגורה עם ארבעה טלפונים פועלים במקביל. מכאן עולה שאם אנחנו נמצאים במעלית כדקה או שתיים עם טלפון פועל אחד - אין סיבה לחשוש.

בתחקיר נרמז גם לנזקים שעלולים להיגרם מחשיפה ממושכת לקרינה סלולרית, ואחד המרואיינים אף הזהיר מסרטן במוח ובבלוטות הרוק. אלא שעשרות אלפי מחקרים שפורסמו ב-30 השנים האחרונות העלו כי אין ראיות להשלכות בריאותיות מחשיפה לרמות נמוכות של קרינה אלקטרומגנטית. הטענה שהוזכרה בתחקיר, לפיה קרינה סלולרית היא מסרטן אפשרי, מתבססת על דו"ח של ארגון הבריאות העולמי שפורסם ב-2011, שבתורו מסתמך על מחקרים בחולדות ומחקרים באיכות נמוכה בבני אדם (דבר שצוין גם בדו"ח). מאז התפרסמו כמה וכמה מסמכים של רשויות הבריאות המובילות, ביניהן מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), המכון האמריקני לחקר הסרטן והאגודה האמריקאית לסרטן (ACS). המסקנה של כולם היא שלא נמצא קשר בין שימוש בטלפונים סלולרים לסרטן.

כשטכנולוגיה חדשה יוצאת לשוק חשוב מאוד לבדוק את ההשפעות שלה על בעלי חיים ובני אדם, חשוב לערוך מחקרים, לנתח את התוצאות לבדוק היטב את הנושא. אלא שאחרי 30 שנים ועשרות אלפי מחקרים, אולי אפשר להפסיק לפחד ולהפחיד - לפחות עד שיתגלו ראיות משמעותיות המצביעות אחרת.

אורה הכפולה

ד"ר ארז גרטי,
    כתבה זו זרועה "בסמי הרגעה" ללא ביסוס מדעי. אתה מציין "עשרות אלפי מחקרים" מבלי להביא ולו דוגמא אחת של מחקר אחד רציני שיש בו כדי להכיח את טענויך חסרות היסוד. מי ערב לככך שהסיכומים של מוסדות "מכובדים" כמו ארגון הבריאות העולמי, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, המכון האמריקני לחקר הסרטן ודומיהם הם לא יותר מאשר נפנוף ידיים, במטרה להכשיר את השרץ ממניעים זרים.

• ד'דד

חוצפנים

יש חימום קטלני של האוזן שנהיית אדומה והראש בכל שיחת טלפון מניי כשהוא צמוד לאוזן. איזה מכון מחקר אתם? מטעם????????!!!!!!!!!!!!!!!

• יונתן

אשמח להתייחסות למחקר של NTP האמריקאית

כפי שהוזכר בכתבה של דה מרקר: https://www.themarker.com/wallstreet/1.2957194 מאוד מעריך את דעתכם, תודה.

• ערן פוקס המשמר ...

נו? ענו לך?

המכון הזה עסוק בלשכנע שאין שום בעיות קרינה כשבכל העולם מוכח שיש קרינה והיא אף מסוכנת לבריאות...

אתה רשמת יותר מידי דברים זה

אתה רשמת יותר מידי דברים זה כבר משעמם!!!

• חיים מ

לדעתי אתם טועים

קרינת מיקרוגל שגורמת לתנועה מולקולות המים
    היא בתדר 2.45 ג'יגה הרץ בלבד.
    נא לתקן

• עמיר - ללא קרינה

חוסר הבנה והטעיה

חוסר ההבנה שלכם וההטעיות הרבות בנושא בכל הפוסטים שלכם ראויות למחקר נפרד שינסה לברר את הסיבות לכך.
    לפחות הפעם לא השוואתם את הקרינה ממכשירי חשמל לשדה של כדור הארץ (בעבר עשיתם זאת). נראה שעשיתם כל מאמץ לא להגיד הרבה בפוסט הזה כדי לא לטעות יותר מידי. תמשיכו לצטט גופים מושפעי תעשיה בלי להבין במחקרים עצמם. תמשיכו להתעלם ממחקרים שמראים על מנגנוני נזק, תחלואה בבעלי חיים לאחר חשיפה ומחקרים אפדימיולוגים בנושא שמחזקים את ההבנה שהקרינה , גם קרינת הרדיו וגם שדה מגנטי בתדר נמוך אינה בריאה. הסף שאתה מדבר עליו ד"ר גרטי, של 200 מילי וואט למטר רבוע מבוסס על תקן של ICNIRP , וועדה בין לאומית מושפעת תעשיה שלוקחת בחשבון בביסוס התקנים שלה רק נזקי חום המתקיימים ברמות גבוהות מאוד של הקרינה. לכן התקנים שלהם גבוהים מאוד ולא מגנים. כאמור התקן של ICNIRP וספים שנגזרים ממנו אינם מגנים מפני נזקים ביולוגים. אם אתה לא מבין את זה , אז סימן שאתה לא מכיר את התקן. אם אתה לא מכיר את התקן ואת מגבלותיו אז כנראה שאתה לא מומחה בתחום. במקרה כזה מה שנשאר לך זה לצטט גופים אחרים. המשרד להגנת הסביבה מכיר את התקן ואת המגבלות שלו ואכן ראה לנכון להזהיר את הציבור גם מרמות נמוכות ממנו. די לחכימא ברמיזא. לגבי סרטני מוח, מספר מחקרים הראו על עלייה בסיכון אצל משתמשי סלולרי ואלחוטי בסרטנים מסוג גליומה ואקוסטיק נרומה. למשל מחקר האינטרפון ומחקריו של הרדל. מחקרים אלו בין השאר הביאו להגדרה של קרינת רדיו (בכל רמה מכל מקור) כמסרטן אפשרי בבני אדם בשנת 2011. לגבי בלוטת הרוק, פרופ' סיגל סדצקי הראתה כי משתמשי סלולר כבדים יותר היו בסיכון גבוהה יותר לסרטן בבלוטות הרוק בצד בו החזיקו את המכשיר. גם נתונים מהארץ ומסין מראים בשנים האחרונות על עלייה משמעותית בסרטנים של בלוטת הרוק. לגבי דעת הFDA, המכון האמרקאי לחקר הסרטן והאגודה האמרקאית לחקר הסרטן הן פורסמו או עודכנו לאחר פרסום ממצאי הNTP שמצאו יותר סיכון לסרטן במכרסמים שנחשפו לקרינה. זאת כנראה כדי לעמעם את הממצאים של ה NTP. ממצאי הNTP צפויים להיות אחד הסיבות לשקילה מחדש של הגדרת קרינת הרדיו כ"כנראה מסרטן בבני אדם" הצפוייה בשנים הקרובות. זאת למרות מה שהFDA ואתם רוצים אולי להאמין. אני מציע לכל מי שמרגיש כבר את הקרינה וחש בכאב ראש אחרי שימוש בציוד אלחוטי וסלולרי לא להרגע מהדברים שמכון דוידסון כותבים בנושא הזה ולעשות כל מאמץ להפסיק את השימוש בציוד אלחוטי וסלולרי. מכון דוידסון לא יבואו להעלים לכם את הכאב ראש ואת התסמינים הנוספים שמי שכבר נפגע מהקרינה הזו סובל מהם, ולכן הדברים שלהם הם לא פחות מחסרי אחריות.

• ak