הטענה כי חיסוני הקורונה עלולים לגרום למחלות פריונים או למחלות ניווניות של המוח משוללת יסוד, וגם אינה מבוססת על שום ראיות מדעיות

בסוף ינואר השנה פרסם רופא אמריקאי בשם בארט קלאסן (Classen) מאמר יוצא דופן למדי. הוא טוען בו  כי להערכתו, חיסוני הקורונה של חברת פייזר עשויים לגרום להיווצרות פְּרִיוֹנִים במוח, הקשורים לדבריו למחלות ניווניות של מערכת העצבים בהן אלצהיימר וניוון שרירים מסוג ALS. מלבד הטענה יוצאת הדופן,  המאמר של קלאסן מיוחד גם בעובדה שהוא לא כולל שום ראיות התומכות בטענתו. מסיבה זו, ורבות אחרות, הטענה חסרת כל בסיס ושגויה מיסודה.

מחלות פריונים הן קבוצה של מחלות הנגרמות עקב קיפול שגוי של חלבונים. הייחוד במחלות פריונים הוא שהגורם להן אינו חיצוני, כמו חיידק או נגיף, אלא חלבון שלא קיבל את הצורה התלת-ממדית הנכונה שלו.זה מוביל ל"תאונת שרשרת" מולקולרית שבעקבותיה חלבונים אחרים מתקפלים באופן שגוי מה שעלול לגרום לנזק רב. פריונים גורמים למחלות כמו "קרויצפלד-יעקב" (הגרסה בבני אדם של מחלת "הפרה המשוגעת") ומחלת קוּרוּ. ייתכן שפריונים קשורים גם להיווצרות משקעי החלבונים בטא-עמילואידים המצטברים במוח במחלת אלצהיימר ובמחלות נוספות ניווניות נוספות של המוח. עם זאת, המנגנון המולקולרי המלא של מחלות אלה לא פוענח עד תום. מעריכים כי שגיאה בקיפול החלבונים גורמת ליצירת משקעי החלבון שהמוח אינו מצליח לסלק, מה שמוביל בסופו של דבר לנזק בלתי הפיך לתאי העצב במוח. אם במחלות האלה המנגנון ידוע רק באופן חלקי, הרי שניוון שרירים מסוג ALS הוא מחלה שהגורמים לה אינם ברורים בעליל. עד היום ידועים לנו כעשרים גנים הקשורים למחלה, אך המנגנון שמוביל להתפתחותה אינו ידוע.

איך כל זה קשור לחיסוני הקורונה של פייזר?  התשובה הפשוטה היא שאין כל קשר. מקטע השיטות במאמרו של קלאסן מכיל שלושה משפטים החוזרים על עצמם, בהם נאמר ש"בוצעה אנליזה" למרכיבי החיסון. המאמר לא מפרט באיזו אנליזה נעשה שימוש, מה היו הבקרות, ואילו ממצאים הובילו אותו למסקנה שחיסון הקורונה עלול להוביל למחלות שהוזכרו.

נוסף על החוסר הבולט בראיות או ממצאים, קלאסן מעלה מספר טענות הנעות בין השגוי למופרך לחלוטין. ראשית, הוא טוען כי החיסון יגרום לבעיות בקיפול החלבונים TDP-43 ו-FUS. שניהם אכן קשורים לאלצהיימר ול-ALS, אך הוא לא מסביר כלל מדוע חלבונים אלה עלולים להיפגע בשל החיסון. את הטענה הזו הפריכו כמה גורמים כבר למחרת פרסום המאמר של קלאסן, המועצה האמריקאית למדע ובריאות ואתר  פוליטפאקט. מעבר לכך, קלאסן חוזר על הטענה חסרת השחר שנגיף הקורונה עצמו הוא נשק ביולוגי שפיתחה ממשלת סין, טענה שהופרכה כבר לפני שנה

אין שום קשר לחיסוני הקורונה. משקעי החלבון (בחוּם) הנוצרים במחלת אלצהיימר על תאי עצב | איור: SEBASTIAN KAULITZKI / SCIENCE PHOTO LIBRARY
אין שום קשר לחיסוני הקורונה. משקעי החלבון (בחוּם) הנוצרים במחלת אלצהיימר על תאי עצב | איור: SEBASTIAN KAULITZKI / SCIENCE PHOTO LIBRARY 

טענות מפוקפקות עם בית מפוקפק

הוצאת SciVision, המפרסמת את כתב העת שבו פורסם המאמר מוגדרת כ"חמסנית" (predatory), כלומר כזו שבה לא מבוצעים הליכי בקרה נאותים לפני פרסום מאמר, כגון ביקורת עמיתים, ולרוב הן מפרסמות כל דבר תמורת תשלום נאות, במראית עין של פרסום מדעי. מעבר לכך שההוצאה מופיעה ברשימת הפרסומים החומסניים ראיה נוספת לכך אפשר למצוא בזמן הקצר בין הגשת המאמר ועד פרסומו – פחות מחודש, כאשר הליכי בדיקה יסודיים של עבודה מדעית רצינית עשויים לארוך חודשים רבים.

עיון קצר בהיסטוריה של קלאסן עצמו מעלה שזו אינה הפעם הראשונה שהוא מציג טענות משוללות יסוד נגד חיסונים. כבר בשנת 2017 טען כי קבוצה אחרת של חיסונים גורמת להשמנת יתר ולסוכרת, טענה שהופרכה בשנת 2009, ושנית על ידי ארגון הבריאות העולמי ב-2017. במכתב לנשיא ארצות הברית, טראמפ, הרבה לפני התפרצות הקורונה, הוא מיחזר את הטענות הישנות כי חיסונים גורמים בין השאר לאוטיזם, אלרגיות ומחלות אוטו-אימוניות, כמובן בלי שום בדל ראיה. 

כדי שטענות מדעיות יוצאות דופן יזכו להתייחסות רצינית, הן מצריכות ראיות יוצאות דופן. במקרה זה, קלאסן העלה טענות מרחיקות לכת בלי לספק ראיות כלל, מה שרק מחזק את הקביעה שהטענות שלו משוללות כל בסיס.

7 תגובות

  • אלני

    שושה

    ככ לא אחראי להגיד שטענה משוללת כל יסוד. בעוד לא באמת חקרו במשך שנים את התרכיב ואת תומאותיו. ועדיין הוא לא באמת נקרא חיסון. ברור שאין לך אינטרס למצוא נזקים שהתכשיר הנסיוני הזה עושה. אתה ממש פוגע במושג שנקרא מדע. שזה בעצם חקירה עד הסוף אוביקטיבית ומשוללת ממניעים נסתרים

  • אנונימי

    שומעים על עוד מיקים לאחרונה,

    שומעים על עוד מיקים לאחרונה, אחד למליון זה ממזמן כבר לא!! מדוע אין נתונים עדכניים לשנה האחרונה

  • אנונימי

    הקשר בין קרויצפלד לחיסון

    בהנחה שהשכיחות של מחלת "קרויצפלד יעקב" הוא אחד למליון, ניתן לבדוק בשנה האחרונה האם עלתה השכיחות בעולם למחלה זו . ומאחר ואני מכיר אשה שחלתה בקרויצפלד ללא רקע משפחתי והדבר קרה בסמיכות לקבלת החיסון הייתי שמח לקבל נתונים על שכיחות המחלה בשנה האחרונה בישיראל לעומת שנים קודמות.

  • אנונימי

    גם

    גם אני מכירה אישה שחלתה בקרויצפלד יעקב חודשים בודדים לאחר החיסון. הלוואי ואכן היו בודקים את שכיחות המחלה השנה לעומת שנים קודמות.

  • arik

    כתבתם ש"זמן הקצר בין הגשת

    כתבתם ש"זמן הקצר בין הגשת המאמר ועד פרסומו – פחות מחודש, כאשר הליכי בדיקה יסודיים של עבודה מדעית רצינית עשויים לארוך חודשים רבים" זו הוכחה שטענתו משוללת כל בסיס מדעי, וטענותיו משוללות כל יסוד. אז על אותו משקל אני שואלת, ומה עם הזמן הקצר שלקח לפתח את החיסון המדובר? זה לא הופך אותו למפוקפק וחסר ביסוס מספיק?

  • ספיר חבושה-לאופר

    הבדל דרסטי

    היי אריק,
    תודה רבה על תגובתך.
    תהום פעורה בין הטענה במאמר הנ"ל לראיות על חיסון הקורונה. הטכנולוגיה לחיסון פותחה במשך שנים רבות, ויעילותו הוכחה שוב ושוב במספר רב של ניסויים. החיסון אף צלח את המבחן המחמיר של שחזור התוצאות שנתקבלו בניסויים הקליניים על ידי גורמים בלתי תלויים, בהם אף משרד הבריאות בישראל.
    לעומת זאת, המאמר הנ"ל לא הציג בדל של ראיה בכדי לתמוך בטענתו יוצאת הדופן.
    אתה מוזמן לקרוא עוד על חיסוני הקורונה בכתבתנו הבאה: shorturl.at/fhH25
    רק בריאות,
    ספיר.

  • אורחת

    זה שאין עדיין ראיות לא אומר שאין קשר לחיסונים - חכו בסבלנות.

    הכל יצא לאור בקרוב. חוסר בראיות עכשיו לא אומר שאין קשר בין החיסונים למחלות ניווניות במערכת העצבים זה רק אומר שכרגע אין דרישה מהשטח לאסוף נתונים כמו שצריך ולכן עדיין לא נאספו ראיות בצורה רשמית "מקובלת". לצערי באופן לא רשמי יש אלפי עדויות של נפגעים. פשוט אף אחד לא שש לקשר בין החיסון לבעיות האלו - זה מפחיד להודות בנזק כזה ! זה יהיה הוכחה לפשע בשם לכאורה.