כן, צריכה עודפת של סוכר מזיקה מאוד לבריאות, אבל זה לא אומר שמוצדק לנטוש את העובדות לטובת כתבות תחקיר שמבוססות על הפחדה

תחקיר תוכנית "המערכת" ששודר ב"רשת" ב26.12 עסק בנושא שקרוב לליבי – צריכת סוכר. עסקתי שנים רבות בחקר תזונה, מטבוליזם והיבטים שונים של סוכרת ואני שמחה על כל הזדמנות לחשוף את הציבור לסיכונים הכרוכים בה. יש בעיניי חשיבות רבה לכל פעילות שנועדה לעודד אורח חיים בריא. אולם לצערי הרב, בצד המידע החשוב שהובא בתוכנית נבחרו פעם נוספת טקטיקות של הפחדה או בחירה בררנית של מידע שחוטאת למטרה החשובה של יידוע הציבור ושמירה על בריאותו.

אכן, כפי שהתברר לאחרונה תעשיית הסוכר איננה תמימה ונקטה לאורך השנים באסטרטגיות מפוקפקות כדי לשמר את האינטרס הכלכלי שלה. עם זאת, גם רשויות הבריאות ואנשי המחקר לא ישבו בחיבוק ידיים וסכנות הצריכה העודפת של סוכר פשוט מוכרות להם כבר שנים רבות. תוכניות רבות של רשויות הבריאות מופעלות במטרה לבלום את צריכת הסוכר, כגון התוכנית של ארגון הבריאות העולמי למיסוי משקאות ממותקים. בצד המאמצים הללו מופעלות תוכניות רחבות היקף לצמצום התחלואה בסוכרת, למשל במרכז לבקרת מחלות בארה"ב. גם פה בארץ פעילה בנושא הזה המועצה הלאומית לסוכרת של משרד הבריאות.

בשל כך הצטערתי לגלות שהתוכנית האשימה את העוסקים במלאכה בחוסר עדכניות או בחוסר ידע. כבר ב-2002 פורסם באחד מכתבי העת המובילים של עולם הרפואה, The New England Journal of Medicine, מחקר גדול שהראה כי שינוי באורח החיים מונע סוכרת מסוג 2 ביעילות רבה יותר מטיפול תרופתי.הממסד הרפואי מודע היטב ברובו לממצאים הללו ולרבים אחרים.

התוכנית גם בחרה להביא אל קדמת הבמה את פירמידת המזון שפורסמה בשנת 1992, בהתעלמות גמורה מהשקתה של פירמידת מזון מעודכנת בשנת 2005. בגרסה החדשה נזנח המבנה ההיררכי של המזונות, והממתקים – קרי סוכרים פשוטים – הוצאו ממנה לחלוטין. בנוסף הושם בה דגש מיוחד על צריכת ירקות, פירות ומזונות חלבוניים כמו מוצרי חלב, בשר וקטניות. כמו כן הוסיפה לה "איש שעולה במדרגות" כדי להדגיש את חשיבות הפעילות הגופנית. השינויים לא חדלו שם, וב-2011 זנחו לגמרי את מודל הפירמידה ובמקומו הציעו למודל של צלחת עם דגש על צריכת חלבון ופחמימות מלאות בשל תכולת הסיבים הגבוהה שלהן.

 
פירמידת המזון המעודכנת| USDA

בתוכנית בחרו ב"המערכת" להתמקד בסוכר, למרות הפתיח שבו חיימוביץ' קבעה שכבר לא נשאר מה לאכול, מצאו לנו אויב חדש בצלחת. כחלופה המליצו לצרוך שומן, אך בהיעדר ליווי והנחיה גם צריכת עודפת של שומן איננה בריאה, למרות הניסיון להציג זאת אחרת.

שינוי אמיתי לאורח חיים בריא אינו יכול להתמקד ברכיב תזונה אחד בלבד ולהשמיט אותו מהמזון או להוסיף אותו אליו. השינוי צריך לכלול צריכה מאוזנת של כל רכיבי המזון: שומנים, חלבונים וכן – גם פחמימות, שממלאות תפקיד חיוני בהזנת המוח. הדגש חייב להיות על איזון, בלי להעדיף רכיב אחד על פני אחר או להפוך אחד מהם לאויב. דרך הביניים המתונה שבה אנו מניחים על הצלחת מבחר מזונות הייתה, עודנה וכנראה תמשיך להיות הדרך הטובה ביותר לקיים אורח חיים בריא, וחבל שלא נעשה מספיק כדי לקדם אותה במקום לנקוט בהפחדה מתמשכת.

 

 

0 תגובות