הסתרה של תערוכה על מוצא האדם במוזיאון הטבע בירושלים מעבירה לילדים מסר של התעלמות מראיות, של הטעיה ושל עידוד בורות. אי אפשר ללמוד על הטבע ולהתעלם מהאבולוציה, כמו שאי אפשר ללמוד על תעופה בלי להזכיר את האחים רייט

דמיינו שאתם צופים בסרט. הוא מתחיל, המתח נבנה בהדרגה ולפתע המסך משחיר וקופצים לאמצע הסרט. זה מבלבל, זה פוגע בהבנת העלילה וזה בעיקר מיותר. כשאתם שואלים למה עשו את זה אתם מקבלים את התשובה שיש בסרט הזה קטעים שעלולים להיות קשים להבנה לקהל מסוים ולכן החליטו פשוט לחתוך אותם החוצה בחלק מההקרנות. נשמע הזוי.

במוזיאון הטבע בירושלים בשנת 2018, בחרה ההנהלה להסתיר מיצגים שעוסקים במוצא האדם או בדינוזאורים. לטענתם הם מסתירים את המיצגים הללו רק על פי הזמנה מקבוצות מסוימות שרואות בכך תוכן בעייתי, ובשאר הזמן אפשר לצפות בהם. האם זה כל כך נורא?

כן!

נניח רגע בצד את הוויכוח של אבולוציה מול בריאה. זה ויכוח סרק שעוסק בהשוואה בין שני דברים שאי אפשר להשוות ביניהם. האם זה נכון שמוזיאון שעוסק במדע יצנזר חלקים שלא מסתדרים עם האמונה כפי שקהלים מסוימים מפרשים אותה? האם מדובר בתוכן כל כך קשה וכל כך בעייתי שעדיף פשוט להתעלם מקיומו?

מאובני אדם קיימים, והתיארוך קובע שהם בני עשרות ומאות אלפי שנים. זו עובדה.

מאובני דינוזאורים קיימים וגילם הוא עשרות ומאות מיליוני שנים. גם זו עובדה.

קיימות עדויות לבעלי חיים קדומים, שאפשר לזהות בהן את התהליכים האבולוציוניים שהובילו לבעלי החיים שאנו רואים כיום – מאובנים של זוחלים קדומים עם נוצות. יש דמיון גנטי רב בין מינים קרובים, ומועט יותר בין מינים רחוקים: אדם דומה גנטית לשימפנזה יותר ממה שהוא דומה לגורילה. אפשר לשרטט אילנות יוחסין כמעט זהים על בסיס סוגים שונים של ראיות. וכל הראיות השונות מובילות לאותה המסקנה: לכל שני מינים היה במורד העץ הגנטי אב קדמון משותף.

וילון מסתיר את תערוכת האדם הקדמון במוזיאון הטבע בירושלים | צילום: מיכאל בכנר
וילון מסתיר את תערוכת האדם הקדמון במוזיאון הטבע בירושלים | צילום: מיכאל בכנר מתוך כתבה בעיתון The Times of Israel

אבולוציה בכל מקום

האבולוציה היא תהליך שאפשר לראותו ממשיך להתקדם גם כיום, בהתאמות גנטיות איטיות של בעלי חיים שונים וגם בני אדם על פי אזור המחיה שלהם. לאחרונה התפרסם מחקר על שבט שבניו, המתפרנסים כבר דורות רבים מדיג תת-ימי, מותאמים לצלילות ארוכות מתחת למים, בעבר התפרסמו מחקרים על שבטים בצפון הרחוק שמותאמים יותר לקור, ועל שבטים בהימליה שמותאמים לאוויר יותר דליל.

אבולוציה היא גם מאוד אינטואיטיבית, פרט המותאם לסביבתו שורד ומוריש לצאצאיו את סל התכונות הגנטיות שלו. עם הזמן מצטברים שינויים אקראיים בגנים שלו, כאשר אלו שנותנים יתרון לנושא אותם יתפשטו יותר באוכלוסייה. קחו את הכלל הזה, החילו אותו על כל יצור חי בעולם, המתינו כמה מיליוני שנים, או אפילו כמה מיליארדים, והרי לכם המתכון למגוון הביולוגי בכדור הארץ. אנחנו רואים את זה קורה ממש לנגד עיננו כאשר חיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה, חרקים מפתחים עמידות לחומרי הדברה וכאשר הסביבה משתנה (בעיקר בגלל האדם) מיני בעלי חיים שלא מצליחים לעבור התאמה לסביבה נכחדים ובעלי חיים אחרים תופסים את מקומם.

האבולוציה גם מסעירה את דמיונם של הילדים, כמעט כל ילד מכיר את סיפור הדינוזאורים שפעם שלטו בכדור הארץ עד שהסביבה השתנתה והם נכחדו. ילדים רבים גם שמעו על ממותות אדירות וחתולי שן חרב שהסתובבו כאן בעידן הקרח האחרון ונכחדו גם הם (בעיקר בגללנו). זה בדיוק החומר שמשחקי הדמיון שלהם עשויים מהם. האם זה משהו שבאמת צריך להסתיר?
 

מסר לא חינוכי

במוזיאון העוסק בטבע, זה עוול נוראי לא להציג את האבולוציה על שלביה. האבולוציה לוקחת את תהליכי החיים ומכניסה אותם להקשר הגיוני. כפי שאמר הזואולוג הרוסי תאודוסיוס דובז'נסקי "אין משמעות לדבר בביולוגיה אלא לאורה של תורת האבולוציה". איך אפשר ללמד על הטבע בלי חוק הטבע החשוב ביותר בביולוגיה? זה קצת כמו ללמד פיזיקה בלי ללמד את חוקי ניוטון, או ללמוד כימיה בלי לדבר על מבנה האטום.

תערוכה אבולוציונית לא צריך להסתיר. להיפך צריך להציג אותה בגאון – זו המורשת הביולוגית שלנו. משם באנו ואין שום הצדקה להסתיר אותה, בוודאי שלא במוזיאון שעוסק בחינוך מדעי. זה גרוע כמו לוותר על תקופת הרנסנס במוזיאון להיסטוריה, או לוותר על המטוס של האחים רייט במוזיאון לתעופה.

האבולוציה היא אמת מדעית. אולי יש אנשים שמוצאים אותה לא נוחה, אבל הסתרה שלה היא מסר של התעלמות מראיות, של הטעיה ושל עידוד בורות. במובן מסוים זו גם גניבת דעת, זו יצירת תמונה שגויה של המציאות אצל ילדים שבאים לבקר במוזיאון וללמוד על הטבע. כאילו החיים הופיעו באורח קסם, משום מקום ובבת אחת, ובשביל ילדים שמגיעים לסיור חינוכי במוזיאון שעוסק במדע, זה מסר מאוד לא חינוכי.

27 תגובות

  • אני

    נכון, לא כדאי להסתיר

    הבעיה היא כשהצד שתומך באבולוציה משווק אותה כחסרת פגמים וכסותרת לדת, וממילא מייצר ראקציה.
    זה חבל.

  • אבנר

    לגבי ההסתרה במוזיאון

    ובכן כאחד שחזר בשאלה מעציב אותצי מאוד לראות שהיהדות של ימינו הולכת בדרכי האינקויזיציה של לפני 500 שנה .
    היהדות החרדית - בעיקר אשכנזית של ימינו טוענת נגד האבולוציה, בעד ארץ שטוחה ובעד שמש וכוכבים מקיפים את הארץ.
    לפיכך אני קובע באופן חד-משמעי וקטגורי את הדברים הבאים:
    1. החינוך האשכנזי-חרדי מגיל 3 בחיידר אינו אלא שטיפת מוח (שטיפת מוח כידוע מצליחה הכי טוב אם מכניסים אותה לראש האדם כשהוא עדיין ילד)
    2.היהדות אינה אלא דת של הבל הבלים וטיפשות וכיוון שכך גם מאבדת מתוקפה המוסרי.
    3. כל הסיפורים בתנ"ך כשמם כן הם - סיפורים ורק טי]פשים יאמינו שאדם חיי בבטן דג 3 ימים ושמש בגיבעון דום , עשרת הדיברות ועוד חירטוטים כאלה. הניסיון של החרדים להפוך את התנ"ך לספר מדע יתהפך להם על הראש וסופו שגם לא יהיה ספר של עבודת השם כי המון מאמינים יבינו שמדובר בספר של חירטוטי שכל

  • אנונימי

    כתוב בספרי היהדות שהארץ עגולה

    כתוב בספרי היהדות שהארץ עגולה וזה כתוב גם בזוהר הרבה לפני שזה התגלה בעולם!
    ומי אמר לך שלא היה עשרת הדיברות אם אתה מאמין בבורא עולם ואמונה זאת לכל הדיעות היא משכל פשוט
    וסתם בתור גילוי נאות החוזרים בשאלה בדרך כלל הם אנשים עם קצת פחות שכל כי גם אם אתה לא מאמין מה תעשה בלי ידע אינטלקטואלי בחוץ תהנה בפנים מקריאת ושמיעת וצפיית כל דבר. מניסיון!

  • אנונימי

    ממתי החרדים אומרים שהארץ

    ממתי החרדים אומרים שהארץ שטוחה?!
    ומי אתה שתקבע שהחינוך החרדי הוא שטיפת מוח, ושהיהדות היא דת של הבלים?

  • אבנר

    תשובה ל"אין אבולוציה ישאדאפטציה" של עזרא האהבל

    אתה יודע מה פירוש של המילה אבולוציה - זוהי מילה שמקורה מלטינית ופירושה שינויי והתפתחות וזה הבסיס לכל תורת האבולוציה יצורים משתנים כתגובה לשינויים בסביבתם ויותר מכך גם בתוך אותו מין עצמו יש שונות בין הפרטים . כל הטיעון שלך רצוף כשלים לוגיים כדלקמן:
    1. ראשית אם האבולוציה אינה דרוש פשוט ממצא אחד שיוכיח שעץ פילוגני אחד אינו תקף.
    2. זה לא קשור ממש לוויכוח אבל לידיעתך מעט מאוד מדענים טוענים נגד האבולוציה - וכולם דתיים.
    3 אמרת " יצור ללא DNA, ובכן אין ייצור בעולם ללא DNA -אפילו לוירוסים יש DNA.
    4.תורת האבולוציה אינו מדע "בערך" כמו שאתה ( התחת שלך הוא בערך תחת) דבר בסיסי בתורת האבולוציה ששינויים מתרחשים בחילופי הדורות - דבר שלוקח זמן רב אצל יצורים עם 60 מיליארד תאים כמו בני אדם.
    5. את האבולוציה הוכחו באמצעות מציאת ה DNA.
    6. היסוד לכל היצורים על כדור הארץ DNA ומכאן שגם הג'וק וגם האדם וגם התירס וגם הדתיים בנויים מאותם יסודות.
    7. שינויים ב DNA נרשמים ונזכרים בכל השושלת של העץ הפילוגני אפילו אם הם כבר לא שימושיים - דוגמאת התוספתן באדם ואצבעות מנונות בלוייתן.
    8. על פי העץ הפילוגני אני יכול להוכיח לך שלכל בעל קשקש היו סנפירים ( אפילו התנונו לגמרי עם השנים והפכו לכתם בולט קטן ללא שימוש) .
    חזלי"ך בדקו כנראה עשרים שלושים מיני דגים וקבעו כלל זה שהכון אבוליוציוני.
    9. כמו שציינתי אבולוציה מתרחשת בחילופי הדורות ושכזו היא לוקחת זמן רב אך העצים הפילוגנים מוכיחים שהיו בעלי -חיים ( כולל כן - אלתתבייש גם האדם הוא בעל חיי ולא נעשה בצלם- יש לו זיין ותחת ושדיים כמו לכל בעלי החליים הרב תאיים ) שבאו מאב קדמון או מאבות קדמונים משותפים ובמהך האבולוציה התפצלו למינים שלא יכולים כבר להזדווג זה עם זה . לדוגמא - אשכנזים האשכנזים העבירו על עצמם דרווניזם חברתי מכוון וכיום אינם יכולים להזדיין - סליחה להיזדווג זה עם זו כיוון שהם מלאים דפקטים גנטיים ( סליחה מחלות גנטיות ) וזו הסיבה שהקהילה האכנזית-חרדית בירושליים נעזרת בתורת האבולוציה כפי שמובטאת על ידי ה DNA כדי לתת אישור סופי אם הכלה החסודה - השרמוטה- והתלמיד החכם - בתחת שלי שטוף מוח שכמותו- יכולים להיכנס בברית נישואים

  • עזרא

    אין אבולוציה, יש אדאפטציה

    זה נכון, אין חולק על כך שהאבולוציה היא אמת מדעית...
    טוב, חוץ מאולי כמה אלפי מתמטיקאים, ביוכימאים, מדעני מחשב, חוקרי חומרים ועוד כמה "רפי שכל " כמו דוקטור יונתן צרפתי, למשל, שמוכיח בצורה מתמטית בהירה מדוע אבולוציה איננה אפשרית.
    אותו דוקטור צרפתי מסביר למשל מדוע יצור ללא DNA לא יכול להפוך ליצור בעל DNA כי זה פשוט בלתי אפשרי מבחינה מולוקולרית.
    טוב, מה הוא כבר מבין מהחיים שלו? כולה PHD בכימיה...
    כל הדוגמאות שמובאות במאמר מצביעות על אדאפטציה - היכולת של יצורים להתאים את עצמם לסביבתם, עד לגבול מסוים - ולא על אבולוציה.
    בני האדם שסיגלו יכולת צלילה מופלאה הם עדיין בני אדם. גם השבטים שהתרגלו לסביבה קרה הם אנשים רגילים לכל דבר.
    חיידק שמפתח עמידות לאנטיביוטיקה הוא עדיין חיידק - לא משנה בכמה אנטיביוטיקה תלעיט אותו.
    אין במדע ולו דוגמא אחת ויחידה של חיידק שהפך ליצור אחר, או אפילו גידל איבר חדש ( איבר שימושי, לא מוטציה מקרית ) במעבדה.
    מידע המאובנים אינו תומך אף הוא ברעיון האבולוציה - יש אמנם מינים של "אבות" קדמוניים שנכחדו, אך האם ניתן לראות את כל רצף המאובנים מהאב הקדמון לחיה ה-"מודרנית"?
    האם ניתן לראות את כל רצף המאובנים מנמר שן החרב הקדום לנמר של היום?
    ממש לא, לכן כל ציורי אילנות היוחסין שמציירים קוו מחבר ביניהם טובים אולי לשיעורי אומנות, אבל לא ממש מתבססים על ממצאים אמיתיים.
    מעבר לכך, האבולציה היא מדע ה-"בערך"...
    היא מתארת איך נוצר התא הראשון - בערך, איך הוא למד להתחלק - בערך, איך הוא התפתח ליצור מורכב יותר -בערך.
    מעבר לכך, לא רק שהאבולוציה לא הוכחה ברמה המעשית, היא אפילו לא נסמכת על בסיס איתן ברמה הרעיונית - תאורטית.
    היא לא מספקת הסבר או מודל לאופן פעולתה ברמה הביוכימית והמתמטית, אלא ברמה הביולוגית בלבד, וגם כאן עם הרבה חלקים חסרים שאינם מוסברים די צרכם.
    אם איינשטין היה רושם בתורת היחסות איך בערך משפיע מהירות התנועה על המאסה, האם עדיין הייתה תארוריית היחסות נחשבת לתורה מדעית מקובלת?
    אילוליי היו מוכיחים את תורת היחסות חזור והוכח באיספור ניסויים אמפיריים, האם עדיין הייתה נחשבת ל-"אמת" מדעית?
    אם כך, מדוע שזה יהיה המקרה עם "תורת" היחסות?

  • אלון

    תגובה

    אבולוציה היא במהותה אדאפטציה. הביטוי השגור כל כך בפינו ״החזק שורד״ אינו נכון. דארווין קבע שזה שמסתגל יותר טוב הוא השורד. והתסגלות זו אדאפטציה.
    מכל הזלזול במדענים ובמדעים השונים עולה בורות בכתוב לגבי סוגיות פשוטות כמו ההבדל בין זן למין. מומלץ לדעת מושגי יסוד לפני שקוטלים אסכולות מדעיות שלמות משום שאז הכותב מסתכן ביהירות בלתי נסלחת.
    תיאוריית האבלוציה התפתחה כל כך הרבה מאז תורת המינים של דארווין וכעת נתמכת במיליוני ראיות מכ 10 תחומים מדעיים שונים. לא רוצה לקבלה? - בבקשה. רוצה ומתעניין - מוזמן להתחיל ללמוד. אבל עד אז על הכותב לדעת שלנסות להפוך בורות לאמת זה כמו לנסות להפוף בדיל לזהב באלכימיה. בהצלחה בלימודים.

  • ק.

    עוד אחד שמנשק ליחזקאל ומאמין לבריאתנים יהודים שמחקים את הנוצרים.

    עזרא,
    לא. פשוט לא.
    אבולוציה, כתהליך בו משתנה תדירות האללים באוכלוסיה היא עובדה. אוה את זה, לא אוהב את זה, למי אכפת? בטוח לא לביולוגים שעוסקים בנושא.
    אבולוציה היא גם תיאוריה, אם תרצה מודל אפשרי של המציאות, שגם מסביר המון עובדות (מממצאים שונים כמו תצפיות, ניסויים וכד') וגם מייצר הרבה טענות חזקות, שחלקן כבר התאמתו (כמו גיל השמש, או מקום הימצאם הצפוי של מאובנים מסויימים ועוד המון דוגמאות). עד היום אין אף הסבר שמגיע לקרסוליים של תורת האבולוציה, ולכן זו אחת מהתיאוריות המדעיות הכי מבוססות במדע כיום ולכן אין זה מפתיע שקיים קונסנזוס מדעי בנושא, כפי שמדגים זאת למשל פרוייקט סטיב:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%98_%D7%A... יש קבוצה קטנה של דתיים נוצרים שמתקשים להכיר במציאות המדעית, מפחדים מהמסקנות המתבקשות ממציאות זו (בקוסמולוגיה, בגיאולוגיה ובאבולוציה) וממציאים כל מני טיעונים כושלים לוגית כדי לפתור כביכול את הדיסוננס שלהם. יש גם כמה דתיים יהודים שמחקים את הבריאתנים הנוצרים ומעתיקים את הטיעונים הכושלים שלהם. כן, עד כדי כך התדרדרה ההגות היהודית למצער, כפי שניתן להתרשם גם מתגובתך הנבערת שלך. ניכר שאינך מבין באופן בו המדע פועל, ובפרט אינך מבין דבר באבולוציה. האם לא היה יותר מועיל עבורך אילו שאלת שאלות בצורה מכובדת? כך היית ודאי זוכה לתשובות שמייצגות את עמדת המדע וגם מקבל הכוונה למקצת הממצאים (הרבים מאוד) אשר מאששים את המודל הזה. תחת זאת בחרת להשמיץ תחום שלם. עליך להבין כי הבורות שלך היא מכשול ולא עמדת כח, עליך להבין כי הבורות שלך היא לא גזירת גורל אלא בחירה בה אתה בוחר, ועליך להבין שגישה מתנגחת כמו שלך לא רק מבזה אותך ואת הקהל אליו אתה משתייך, אלא בעיקר מרחיקה ממך את האפשרות להשכיל, ואתה המפסיד העיקרי מכך, לא חבל?

  • עובר אורח

    אתיאיסט לשעבר

    האמת לא קראתי את החפירות של כולם כאן אך לא אחטא לאמת (היחסית, בכל זאת כל אחד והאמת שלו) שאומר שהידע שלי ביהדות ומאידך גיסא במדע בכלל ובתורת האבולוציה עולה על רוב המגיבים כאן.
    אין לי ענין להתייחס לד"ר הנכבד שדעתו כרמקול הנזעק לעזרת האבולוציה ידועה ומוכרת מעל כל במה. אך כיון שגישה הטיפשית הזאת של כמה אומללים נותנת כלי נשק למדענים חילונים שונאי עצמם ויהדותם (מקוה שלא פגעתי בהם כי מבחינתי החמאתי להם שקישרתי אותם לעם היהודי ובמידה ונפגעו אפשר להגיד שונאי עצמם בלבד) החלטתי להגיב:
    1. אין צורך להסתיר כלום שום מיצג של מוצג ושום בובה משוחזרת שהדבר היחיד שהיא נשענת עליו היא שן וחצי ושלושה ס"מ של יד/רגל/אף/אוזן/גרון. מה שכן יש צורך זה לא להסתיר את העובדה של מה מצאו בדיוק ואת הפרשנות שנתנו לעובדה שנמצא. עובדה ופרשנות לחוד. תודה.
    2. כאתיאיסט גאה לשעבר וחרדי גאה (לא, אני נמשך לנשים. הכונה גאה בדעותיי. מותר לחרדים להתגאות או רק לקהילה הגאה ולאתיאיסטים?) בהווה אפילו אם מיליון חרדים ידרשו לכסות בובת אדם "קדמון" עדין אתעקש שהם לא מייצגים כי שוב רב בעל שיעור קומה חשב או כתב או טען להסתיר את התיאוריה הניאו דרווניסטית (לאתיאיסטים שמתעצבנים ו"מתקנים" אותי, לא, זו לא תורה זו תיאוריה. אולי מקובלת מאד בעולם אבל עדין תיאוריה).
    3. אני נהנה לבקר במוזיאונים נהנה לקרוא מחקרים חדשים על אבולוציה (עד כמה שניתן לקרוא לזה מחקר ולא פרשנות סובייקטיבית) עם הכיפה השחורה הגדולה והזקן המסודר שלי ועם משקפיים (שנוצרו לי בזמן שקראתי מאמרים מדעיים אבולוציוניים) וגם אוהב להתריס בפני החילונים ידע מדעי שהם לא חלמו עליו כי בעברית לא הכל מתורגם לצערי והם לא יודעים "מאיפה נפלתי עליהם" וחוזרים במהרה למשבצת שלהם מה שנקרא בשפת העם.
    4. בנימה אישית; לא לתת לכמה "חכמים" או הרבה "חכמים" למנוע מחקר וקידמה, די כבר כם השטיפת מוח החילונית שחשיבה דתית פירושה הסתרה כשם שאין סיבה להגיד שחשיבה חילונית פירושה שנאת הדת באופן גורף.
    אדם (או הומו סאפיינס בשבילכם) נאור אמיתי לא צריך לפחד לשמוע לא מדע ובטח שלא יהדות.
    5. בנימה אופטימית זו, תתבגרו! ותפסיקו להתעסק בקטנות כי כמו שאנו לא מתעסקים בכל חילוני רפה שכל (וביננו- לא חסר) אין צורך להתעסק בחרדים רפי שכל, אחרי הכל כולנו נוצרנו במקרה מחיידקים נחמדים. אז קצת עדינות בכל זאת, חיידקים מפותחים אבל חיידקים ;)
    בקיצור הלכתי לקרוא מאמר חדש של ד"ר אביתר נבו אז די לריב ובואו נדבר על מדע כי לשם כך התכנסנו :)
    (מקוה שתגובתי החופרת תפורסם)

  • אלון

    תגובה לאתאיסט לשעבר מאנטי-תאיסט בהווה

    נזעקתי להגיב ולו רק כדי להעמיד אותך במקומך הראוי כי חבל לתת למילים נבערות מקום (למרות שלדעות מותר). אז לפי סדר הסעיפים: 1. כפי הנראה מדבריך אין לך מושג איך השיטה המדעית עובדת. כמובן שהכל זה פרשנות. גם אפיסטמולוגיה זו פרשנות. היא לא קיימת בטבע. זו מילה שהמציאו בני אדם כדי להסביר את מה שלא זקוק להסבר. כמו למשל חוסר הידע שלך והיוהרה. 2. ההדגשה החוזרת והמעייפת שפעם היית אתאיסט לא מרשימה כהוא זה ולא מחזקת את טיעוניך בשום צורה. אם כבר אז מחלישה את טיעוניך כי כפי הנראה משהו בקוגניציה ובאינטיליגנציה הריגשית שלך הוביל אותך למסקנה שסנטה קלאוס חיי וקיים. וגם לא הנרטיב הפאסיבי-אגרסיבי העולה מדבריך לגבי דעות קדומות כאילו מעצם השימוש במילה גאה מיד נחשוב שאתה הומו?!
    אז... הבידול של חרדים שמבקשים לא לדעת הוא לא זכות שלך אם ברצונינו לדון בצורה כנה באופי הקהילה הדתית משום שאם היינו מבקשים לדון ביופיה ואופייה של הקשת בענן אתה לבטח לא היית מבקש להוציא כמה גוונים שלא מוצאים חן בעיניך לפני הדיון אחרת תואשם בחוסר יושר אינטלקטואלי. בשימוש שלך בביטוי ״זו עדיין תיאוריה״ ניכר חוסר ההבנה של שמושג תיאוריה מדעית כאילו ברצונך להחליש את אמיתות הדברים מעצם השימוש במילה ״תיאוריה״ משום שמשמעותה בשפה המדוברת שונה.
    כמה רעש על הוכחות. האם אתה דורש את אותן הוכחות מהרבנים להם אתה סוגד לגבי היפרדות ים סוף, שיחים שבוערים ולא מתכלים, עשרת הדיברות, יציאת מצריים... מסופקני. 3. שוויצר! אין לי מילה אחרת. מה דעתך להתצטרף לקבוצת הפייסבוק ״אתאיסטים וחרדים מתדיינים על הלכה״ שנכיר את יכולותיך המרשימות - נשמח ללמוד משהו. קוראים לי אלון סגל. תירשם כ״אתאיסט לשעבר״ כדי שנעשה היכרות.
    נ.ב: יהירות זה לא חטא? או שזה רק בנצרות? ;-) 4. ״בנימה אישית״??? אה... האמת שאני הרגשתי שהכול היה אישי עד לנקודה זו.
    חילוניות לא שוטפת את המוח. אתה אפילו לא יודע מה זה חילוני. יש חילוניים שמאמינים באלוהים. הידעת?
    ואין בעיה לשנוא את הדת באופן גורף משום שהדת באופן גורף מרעילה את החיים של כולנו באופן גורף. אז הכל מאוזן. 5. מוזר שאתה קורה לנו להתבגר. אתה הרי משועבד לאידאולוגיה שבמרכזה יושב ״אבא שבשמיים״ שעוטף אותך באהבה כשצריך ומעניש כשצריך. פטריארך שמיימי שקובע לך מה לחשוב, מתי לחשוב, איך לחשוב, מה ללבוש, מה לאכול, מה לקרוא, את מי לזיין, מתי ואיך.
    ואתה קורא לנו להתבגר?! תעשה לנו טובה.

  • אנונימי

    דווקא הראיות המוצקות ביותר

    דווקא הראיות המוצקות ביותר ששמעתי הם על הר סיני ויציאת מצרים לעם היהודי יש הסטוריה שאי אפשר יבלף לכל השלושת אלפים שנה האחרונות כמו שלא הגיוני שנפוליאון הוא אגדה כך לא הגיוני שמסעות הצלב הם אגדה ושם יש לנו מסורת על קהילות שלמות מי הרב שבראשם מתי נולד ומתי נפטר! אפשר לבדוק. ושם חיו יהודים בדיוק כמו היום שקיבלו מסורת לאלף שנה הקודמים שעד היום אנו יודעים על כל הרבנים המרכזיים וכל החיבורי ספרים המרכזיים ואת ההיסטוריה של אותם שנים תקופות בשם סבוראים גאונים ואמוראים יש לנו שם של כל אמורא וכו' אפשר לבדוק. לאחר מכן תנאים וכו' אמנם עד תקופה זו מיותר לומר כיון שידוע לכל העולם שלפני אלפיים ומאה שנה חי ישו שהיה יהודי והוצא להורג על ידי היהודים ע"פ התורה שנביא שיעשה אות ומופת ויקרא לכפור בתורת השם יהרג (דברים) ואז ידוע שהיתה ממשלה יהודית חזקה! בארץ וביהמ"ק שמיליוני יהודים סיפרו על המון ניסים יומיומיים שנעשו שם לפני זה שבעים שנה של חרבן בית ראשון ולפני זה בית ראשון ארבע מאות ועשר שנים שאז היו מלכים בעם ישראל וכידוע עם שיש לו מלכים יודע מי היה מתי במיוחד אם זה כתוב בספרי היוחסין של העם היהודי (הנביאים) וחשוב לזכור שמכיוון שגם אז היו יהודים בדיוק כמו היום גם להם היתה מסורת של אלף שנה והיה ידוע בקירוב של מאות שנים מי היה מי ולפני זה שופטים ואז כבשו את הארץ וכמובן ידוע מי כבש את הארץ ושזה עם מגובש שמתחתן אחד אם השני וכל אלה סיפרו לבניהם על המן שהיה במדבר שהוא נס גמור ועל מעמד הר סיני שראו בו את אלוקים ואלו היו מליוני אנשים וא"א לומר שמיליוני אנשים ישקרו לבניהם במיוחד שהעם היהודי עם אינטלגנטי בלי שום השואה (בשחמט במאה העשרים מתוך שלוש עשרה אלופי עולם בשחמט שבע!! ממוצא יהודי זה מספר מדהים ובפרס נובל בכלכלה זכו כארבעים אחוז יהודים ישראל מעצמת סייבר הייטק ומודיעין ועוד) ועוד אלפי ראיות למעמד הר סיני אפשר לקרוא בספריו של הרב מרדכי נויגרשל וכמובן בערכים והידברות הדברים נכתבו מהר מתוך סערת רגשות על הבורות העצומה ביהדות ולכך יתכנו טעויות

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    אתחיל מלומר שמאוד שמחתי לקרוא את התגובה שלך. גם אם אנחנו לא מסכימים לפחות יש לך את הנכונות לבחון את הראיות באופן ביקורתי מה שמצדיק את הטיעון המרכזי שלי בכתבה והוא שאסור להסתיר.

    לגבי הראיות לאבולוציה, זה קצת מקומם אותי שאתה סבור שהן נשענות על שן או עצם, הן נשענות על הרבה יותר מזה ולמעשה המאובנים הם קצה זעיר של קרחון הראיות העצום. כתבתי על זה מאמר בעבר ואתה בהחלט מוזמן לקרוא ולהגיב.

    ושוב, התגובה שלך מאוד משמחת אותי, למרות הנימה העוקצנית
    תודה

    ארז

     

  • נועם

    דעתי האישית

    המאמר מציג עמדה יפה, רצינית ומנומקת היטב - נגד הסתרה של תערוכה מדעית באשר זוהי הסתרת עובדות. עם זאת חינוך, בניגוד לפיזיקה או ביולוגיה, איננו מדע מדויק. ולומר שאין שום סתירה בין תיאוריית התפתחות המינים לאמונה בתנ"ך - זה טיוח. המובן הפשוט של סיפור הבריאה מתאר סיפור אחר לגמרי. ניתן ליישב ביניהם בדרכים שונות אבל אני בהחלט מבין מחנך שלא מעוניין לחשוף תלמידים צעירים למורכבות הזו. יש עוד הרבה נושאים מורכבים שאנו לא מעוניינים לחשוף את ילדינו אליהם (מה למשל אם הייתה תערוכה מבוססת ראיות המציגה את ההישגים החיוביים החשובים שהושגו בעזרת המתקפה הגרעינית על יפן במלחמת העולם השניה?) בגילאים מבוגרים יותר אני בהחלט מסכים שהסתרה כזו היא בעיה קשה - לא רק בגלל העיוות המדעי שבה אלא עוד יותר מכך (כמחנך דתי) מפני שזו דרך מובטחת לבנות אמונה שטחית שפוחדת מהתמודדויות.

  • משהו

    כילדה דתייה שהחינוך שלה מתרחש

    כילדה דתייה שהחינוך שלה מתרחש כרגע, אני רוצה לציין שזה אייג'יזם גס. זה שאנחנו ילדים לא אומר שיש לאנשים זכות להסתיר מאיתנו מידע.

  • גלעד

    מה???

    מה??? לטעון שהאבולוציה היא "אמת מדעית" ולהציג זאת כדבר מוחלט ופשוט כל כך, זו אחת העוולות הגדולות שאפשר לעשות לתדמיתה של האינטליגנציה האנושית!!! דומני, שבכל תחומי המדע לא נמצאה סוגיה כל כך מרוטשת ומחוררת, מוכה וחבולה, כסוגיית תיאוריית האבולוציה (בהקשר של התפתחות המינים). וכבר נשפך דיו רב להפריך את אבני יסודותיה הרעועים ממילא, ומזוית מדעית גרידא ללא קשר לאמונה כלשהי. אין כאן המקום להאריך, אך מי שבאמת יחפש ימצא!

  • אנונימי

    כל הכבוד על מאמר

    כל הכבוד על מאמר, אני מסכים איתך 100 אחוז.
    מאמר זה היה כמו קרינת הוקינג בחור שחור של בורות.

  • שמואל

    מדען מתנשא

    אתה מדען מתנשא ששולל את אמונתו של האחר רק בגלל שאיננה מתיישבת עם השקפתך ה"מדעית". חוצפה לשמה!. לא פלא שכתבת: שהויכוח כין אבולוציה לבריאה הוא ויכוח סרק ולא התייחסת אליו. ברח לך אל ה"אמת המדעית" שלך ורמוס בדרכך את כל היתר בחסות ה"מדע".
    יותר מ- 3000 שנה של יהדות אינן לחינם, העם היהודי עבר, עובר ויעבור את כל תלאות הזמן אך ורק בזכות תורת האמת שלו! תאמין בזה או לא זו זכותך, אבל אל תתבטא כפי שהתבטאת במאמר זה באתר ציבורי שגולשים בו גם אנשים עם אמונה שבגלל דברים כמו שלך אולי ייפגעו ויעזבו ויפספסו את כל המידע המדעי האמתי והאובייקטיבי שמוצג כאן ברוב המקרים.

  • .

    אתה מתייחס לדברים בסתירה. אם

    אתה מתייחס לדברים בסתירה. אם תחשוב עליהם יותר בחמש דקות תבין שהבריאה והאבולוציה לא סותרות.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    אני לא שולל את אמונתו של איש. אני עוסק בראיות ואיפה שהראיות נמצאות שם תמצא אותי. במוזיאון של מדע מלמדים מדע, לא מצנזרים אותו כי הוא לא מתאים לחלק קטן מהאנשים. זה כמו שבמוזיאון התנ"ך לא סביר לדרוש לצנזר את הבריאה אם היא לא מתאימה למשהו.

    אבולוציה היא מדע אמיתי ומבוסס. אני ממליץ לך לקרוא את הכתבות שלנו בנושא, אתה תגלה שלא רק שהיא הגיונית ומבוססת, היא לא אמורה לסתור את האמונה שלך בבריאה.
    כל טוב
    ארז
     

  • מישהו

    מאמרי דעה שמור בבקשה ל'הארץ'. כאן כתוב מדע נטו

    אין חולק על אבולוציה כיום. אך לגבי היווצרות העולם האבולוציה פותרת רק את דרך ההיווצרות ולא שאלות פילוסופיות כגון ראשית הקיום, כך שכפי שלגבי האתאיסט הגיוני להניח שלא היתה ראשית או שאיננו מבינים אותה ואת מטרתה, בעיני המאמין הגיוני יותר לפתור אותה ע"י בריאה. למשל בריאה של עולם אבולוציוני בוגר לפני 5778 שנים. ובכל אופן, זכותה של קבוצה לחשוף את ילדיה למיצגים המתאימים לדרך חינוכה. אל דאגה (מזויפת), אף חרדי לא כופר בקיומו של המדע המדויק. ולא, הסברת ראשית הקיום ע"י אבולוציה היא לא מדע מדויק.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    האתר של מכון דוידסון מכיל גם מאמרי דיעה בנושאי חינוך ומדע, חלקם מתפרסמים גם בתקשורת הכללית.

    האבולוציה היא מדע מבוסס ראיות, היא לא השערה אלא תאוריה מדעית מבוססת היטב. זכותך לטעון שהעולם נברא בוגר, אך באופן תמוה הוא מכיל ראיות לעולם עתיק כולל מיני בעלי חיים שנכחדו, סלעים עתיקים, ואינספור ראיות שאתה מוזמן לקרוא עליהן אצלנו באתר. מוזיאון מדע צריך לשקף את הקונצנזוס המדעי ולא להסתירו.

    כל טוב
    ארז

  • מישהו

    לא ענית מהי ראשית הקיום, אם היתה כזו ואם ישנה סיבה לכך

    כלומר, עדיין יותר "הגיוני", אם זהו דבר שניתן לבחינה בהיגיון, שנברא עולם באמצע חייו. בכל אופן, לא פחות "הגיוני" מלהניח שיקום כלשהו היה תמיד או שלא היה דבר שקדם לו (שזו גם סוג של בריאתנות לא דתית).
    בקיצור האבולוציה היא תאוריה המסבירה התפתחות, היא אינה עונה על שאלות מדעיות ופילוסופיות רבות. אז הנח לחרדים (שבאים ללמוד מדע וטבע, כולל אבולוציה) אבל מאמינים שעולם כתיקונו נברא. כרגע יש לך פחות תשובות מהם.

  • ששון

    במטריקס היית?

    האבולוציה איננה אמת מדעית. לפני שנולדתי מה היה? היכול להיות שלא היה כלום? יכול. אם הייתי קוסם והייתי יכול לברוא רכב שיש עליו חלודה והכיסאות העור משופשפים והספידומטר מראה 200 אלף מייל ההנחה ההגיונית תהיה שהרכב הזה משומש ונבנה לפני שנים רבות אבל אני קוסם וקראתי אותו ישן......:-)

  • א.עצבר

    איך מזהים אמת מדעית ?

    במאמר כתוב כי האבולוציה היא אמת מדעית. איך מזהים אמת מדעית ?
    האם רעיון כוח המשיכה הוא אמת מדעית ?
    האם הרעיון של האטום (גרעין מרכזו וסביבו נעים לנצח חלקיקים) הוא אמת מדעית ?
    האם רעיון " פאי קבוע בכל המעגלים הוא אמת מדעית" ?
    את הרעיון הפשוט הזה ( שקיים אלפי שנים) קל להפריך.
    הקלד ביוטיוב aetzbar proves וצפה בניסוי ההיקפן המפריך את הרעיון.

  • ליאור

    זה תלוי

    אני בהחלט מסכים איתך בכל הנוגע לכך שהכל נשען על עובדות ושפעולה כזו מעודדת בורות וכו'.
    אך בנוסף אני לא חושב שזו כזו בעיה, אם מקובל על המוזיאון להסתיר את המיצגים רק על פי הזמנה מקבוצות מסוימות שרואות בכך תוכן בעייתי ובצורה שאינה מסתירה את המידע מקבוצות אחרות שלא מעוניינות להתעלם מעובדות אני לא חושב שזה אמור להטריד כל כך.
    ושוב, זה בהחלט נכון שזה מסר לא חינוכי לילדים אבל אחרי הכל הם בוחרים איך לחנך את ילדיהם, יש בכך דבר לא הוגן כלפי הילדים אבל זו החלטת המבוגרים, הם אחראים על ילדיהם ואם זה מקובל מצד המוזיאון ולא פוגע באחרים אני לא מוטרד מכך.
    גם אם המיצגים לא היו מוסתרים והם בכל זאת היו באים הם היו מקבלים את החינוך של התעלמות מראיות ובורות כך שאני לא רואה איך זה היה משנה כל כך.

  • משה

    אחי אני יהודי דתי שמאמין

    אחי אני יהודי דתי שמאמין באבולוציה. אתה צודק ב1000 אחוז מבחינה מדעית, אבל יש קבוצות דתיות שפסלו את כל המדע ועד שהם מוכנים לקחת חלק אנחנו בעד.בעד לתת להם לראות ולהרגיש , אם אתה תהיה כמוהם של או הכול או כלום אנחנו נפסיד בקרב של הורשת המדע לדור הצעיר של החרדים.

  • ליאב

    להסתיר את האמת

    זה פשוט מרגיז להסתיר את העובדות, מי שלא רוצה להסתכל שלא יבוא לתערוכה.
    תורת האבולוציה היא המסגרת להבנת כל כך הרבה מושגי מפתח בביולוגיה ועולם הטבע, עקרונותיה כבר אוששו ואושרו כעובדות והתהליך שאותו מסבירה תורה מדעית זו כבר מזמן הוכר כעובדה. אני לא רואה סיבה הגיונית להסתיר תצוגה שמדברת על התפתחות אבולוציונית יותר משאני רואה לנכון להסתיר גלובוסים בגלל שיש אנשים שמאמינים שהעולם שטוח.