נדלים ענקיים, רחפנים בשמי מאדים, גורילות מתופפות, החזרה לירח ועוד מחקרים חדשים

רוצים לקבל את חדשות המדע ישירות לנייד?
הצטרפו למהנשמדע בוואטסאפ או בטלגרם

מה חדש?

  • לעצב זכוכית כמו פלסטיק

  • חוזרים לירח

  • רחפן בשמי מאדים

  • מין חדש של נדלים ענקיים

  • למרחקים מתופפת הגורילה

  • אנזימים בעדשה – זה שקוף

לעצב זכוכית כמו פלסטיק

עיצוב זכוכית הוא משימה קשה ויקרה. טמפרטורת ההתכה של זכוכית היא מעל 1,000 מעלות צלזיוס, וכדי לעצב אותה לצורה הדרושה יש להפעיל תנורים רבי עוצמה וזוללי אנרגיה. לעומת זאת, פלסטיק אפשר לעצב בטמפרטורות הרבה יותר נמוכות ואפילו להזריק אותו ישירות לתבנית. כך מייצרים בקלות ובמהירות שלל חפצים, מכיסאות גינה ועד בקבוקי משקה.

קבוצת מדענים מגרמניה הדגימה שיטה חדשנית שמאפשרת לעצב זכוכית באמצעות הזרקה לתבנית ובטמפרטורת החדר, בדומה לפלסטיק. הם שילבו גרגירי זכוכית עם חומרים אורגניים, וכך יצרו מעין ג'ל שאפשר להזריק לתבנית. בשלב הבא שטפו את החומרים האורגניים ונותר שלד זכוכית. את השלד הזה חיממו לזמן קצר מאוד לטמפרטורה של כ-1,000 מעלות, כדי למצק את גרגירי הזכוכית למבנה שלם. השיטה מהירה במיוחד, ואפילו ידידותית לסביבה, שכן אפשר למחזר את החומרים האורגניים מתהליך השטיפה, וקיצור משך החימום מאפשר חיסכון אדיר באנרגיה. לקריאה נוספת (באנגלית)

​מבנה מורכב מזכוכית שפותח באמצעות השיטה, קרדיט: Credit: Glassomer GmbH
מבנה מורכב מזכוכית שפותח באמצעות השיטה, קרדיט: Credit: Glassomer GmbH

חוזרים לירח

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א בחרה בחברת סְפֵּייס אֶקְס (SpaceX) לתכנן ולבנות את החללית שתנחית בעוד כמה שנים אסטרונאוטים על הירח, במסגרת תוכנית ארטמיס. ההצעה של ספייס אקס, בבעלות היזם אילון מאסק (Musk), נבחרה מבין שלוש ההצעות שהגישו החברות שקיבלו בשנה שעברה תקציב לתכנון ראשוני של רכב הנחיתה, לאחר שהורידה את דרישותיה הכספיות. החברה הזוכה צפויה לקבל מנאס"א 2.89 מיליארדי דולרים לפיתוח רכב הנחיתה על הירח. 

הרכב המתוכנן יהיה טיל שיגור ונחיתה מדגם סטארשיפ (Starship), שנמצא כבר בשלבי פיתוח מתקדמים. הוא מתוכנן להטיס שני אסטרונאוטים עם ציוד רב ממסלול סביב הירח אל פני הירח, לאפשר להם קיום ופעילות על הירח במשך שבוע, ולשגר אותם בחזרה למפגש עם חללית האיסוף שתחכה להם במסלול. לפי לוח הזמנים הנוכחי, תוכנית ארטמיס אמורה להנחית שוב בני אדם על הירח כבר בשנת 2024, אך ספק אם תעמוד ביעד המאוד שאפתני הזה. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

הדמיה של החללית, קרדיט: SpaceX, NASA
הדמיה של החללית, קרדיט: SpaceX, NASA

רחפן בשמי מאדים

הרחפן האמריקאי Ingenuity ביצע בהצלחה טיסת ניסוי ראשונה בשמי מאדים. טיסת המבחן הייתה אנכית בלבד, והרחפן התרומם לגובה של כשלושה מטרים, ריחף באוויר כמה שניות ונחת בשלום. בטיסות הניסוי הבאות אמור הרחפן להתרומם לגובה של כחמישה מטרים, ולבצע גם טיסות אופקיות למרחק של כמה מאות מטרים. זו הטיסה הממונעת הראשונה בשמי כוכב לכת אחר, והדגמת היתכנות מוצלחת של הטכנולוגיה הנדרשת להתמודד עם אתגרים רבים, ובראשם האטמוספרה הדלילה מאוד של מאדים והקור הקיצוני. ממשיכי דרכם של רחפנים כאלה יסייעו בעתיד למחקר במקומות קשים לגישה, באיתור מוקדי מחקר מעניינים ובתכנון המסלול של רכב השטח, וכן בפעילות של אסטרונאוטים על מאדים. לכתבה המלאה

צילום של הרחפן, NASA
צילום של הרחפן, NASA

מין חדש של נדלים ענקיים

חוקרים מיפן גילו בשרשרת איי ריוּקיוּ מין חדש למדע של נדלים ענקיים. אורכם של הבוגרים מגיע לעשרים סנטימטרים, ורוחב גופם כשני סנטימטרים. בשונה מרוב הנדלים, שהם פרוקי רגליים יבשתיים, הנדלים האלה מסתדרים היטב גם במים: הם חיים בגדות נחלים וניזונים בין השאר מסרטני מים מתוקים גדולים. בדיקה גנטית של הנדלים העלתה כי מדובר במין חדש למדע מהסוג סְקוֹלוֹפֶּנְדְרָה, והחוקרים החליטו לקרוא לו Scolopendra alcyona, על שמה של אַלְקִיוֹנֶה מהמיתולוגיה היוונית, שזאוס הפך אותה לשלדג. זהו המין השלישי בלבד המוכר של נדלים החיים במים, והמין הראשון של נדלים שמתגלה ביפן אחרי 143 שנה. לדברי החוקרים, העובדה שיצור גדול יחסית לא התגלה עד כה מעידה על עושר המינים השוכן באיי ריוקיו, ועל הצורך לשמר את הסביבה שם. לקריאה בהחרבה (באנגלית): 

נדל ענק ממין חדש, צילום: Tokyo Metropolitan University
נדל ענק ממין חדש, צילום: Tokyo Metropolitan University

למרחקים מתופפת הגורילה

כשגורילה זכר נעמד על רגליו ומכה בידיו על חזהו, הוא מבהיר למתחריו הפוטנציאליים בדיוק כמה הוא גדול ומפחיד – ולעתים קרובות מצליח להימנע כך מקרבות של ממש. 

גורילות הרים חיות בקבוצות של זכר אחד וכמה נקבות, וזכרים חסרי קבוצה מנסים ללא הרף להדיח את אחד מהזכרים ברי המזל ולנכס לעצמם את הנקבות. במחקר חדש, חוקרים צפו ב-25 זכרים ותיעדו כ-500 מקרים של תיפוף על החזה. הם מצאו שזכרים גדולים יותר הפיקו קולות תיפוף נמוכים יותר משמעותית בהשוואה לזכרים קטנים. הקולות הנמוכים מתפשטים למרחק רב ביער, והחוקרים משערים שהם משמשים להזהיר את כל הזכרים שבאזור: כאן יש זכר גדול וחזק, ולא כדאי להיכנס לקרב איתו.

קולות התיפוף משמשים כ"סימן כֵּנֶה" ליכולות האמיתיות של הגורילה: הזכרים לא יכולים לזייף קולות נמוכים יותר כדי להישמע גדולים יותר. לכן הזכרים האחרים באזור יכולים להסתמך על הקולות האלו בבואם להעריך אם לקרוא תיגר על זכר בעל קבוצה באזור. בסופו של דבר, ההתנהגות הזו, שנראית ממבט ראשון תוקפנית, מובילה דווקא לפחות קרבות. למחקר (באנגלית)

תיפוף חזה, קרדיט: Dian Fossey Gorilla Fund
תיפוף חזה, קרדיט: Dian Fossey Gorilla Fund


אנזימים בעדשה – זה שקוף

עדשת העין היא מבנה יוצא דופן שמסוגל למקד את האור שעובר דרכו אל הרשתית בלי לשבור את קרני האור או לחסום אותן. הפלא הזה מתאפשר בזכות תאי אֶפִּיתֶל ייחודיים שמייצרים חלבונים שקופים בעלי מקדם שבירה מזערי, בשם קריסטלינים, הדחוסים בעדשה. עם זאת, גם שאר מרכיבי העדשה צריכים להיות שקופים, וכשזה לא קורה העדשה נהיית עכורה ונוצר מצב המכונה קטרקט (יָרוֹד), שאחראי לכמעט מחצית ממקרי העיוורון מעל גיל 50. חוקרים מיפן חשפו במחקר חדש את המנגנון המאפשר את שקיפות העדשה – הרס של כל אברוני התא. החוקרים זיהו גֵן שמייצר אנזים אשר מפרק את הקרומים העוטפים את אברוני התא בתאי העדשה, כגון גרעין התא והמיטוכונדריה. החוקרים הראו שכאשר הגן הזה פגום, נוצר מצב דמוי קטרקט בעיניהם של דגי זברה ועכברים. שקיפות העדשה חיונית כדי שנוכל לראות, והחוקרים מקווים כי המנגנון שגילו מקדם אותנו לקראת פיתוח של דרכי טיפול במחלה ומניעתה. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

 

תגובה אחת

  • קובי דרורי

    אנזימים בעדשה – זה שקוף

    כשאני קורא את הכתבה על הגן המיוחד שמייצר אנזים אשר מפרק את הקרומים העוטפים את אברוני התא בתאי העדשה, אני רואה כאן "תכנון תבוני" במיטבו. קשה לי להבין/להאמין כי מוטציה, ברירה טבעית וזמן יכלו לעבוד באופן כל כך מדויק וממוקד על מנת ליצור עדשה שקופה. ויטב לדעתי למדענים לנטוש את תאוריית האבולוציה ולבדוק יותר ברצינות את האופציה של תכנון תבוני (אתאיסטי) דבר שיקדם את המדע והאתיקה המדעית באופן קיצוני.