הבינה המלאכותית שתזהה קיהיון, תחבולה בניחוח של מחלה ואל תבלעו מי מזרקה

• הבינה המלאכותית שתזהה קיהיון
  • תחבולה בניחוח של מחלה
  • אל תבלעו מי מזרקה

הבינה המלאכותית שתזהה קיהיון

העלייה בתוחלת החיים בעולם מובילה לעלייה בשיעור הקיהיון (דמנציה) אצל קשישים. עם זאת, אבחון התופעה אינו פשוט ומשלב מספר רב של מדדים רפואיים.

מאחר שלא תמיד יש לחולים גישה לרופא מתאים, צוות חוקרים מארצות הברית חיפש דרך לזרז את האבחון בעזרת בינה מלאכותית. עד כה תוכנות כאלה סיפקו רק מענה בינארי – האם האדם חולה או בריא. המודל החדש שיצרו מסוגל לשקלל משתנים רבים ולדרג גם את חומרת המחלה. החוקרים אספו מידע על יותר ממאה חולי קיהיון, הזינו אותו למודל הממוחשב שפיתחו והשוו את האבחנה שלו לפענוח שעשו 24 רופאים מומחים לאותם נתונים. בנוסף, השוו את האבחנה לתוצאות של נתיחה שלאחר המוות, המספקות מידע ודאי על המחלה. מהבדיקה עלה כי רמת הדיוק של המודל שפיתחו הייתה קרובה מאוד לזאת של הרופאים.

צוות החוקרים מעריך כי הפיתוח שלהם יוכל להקל על חולים להשיג אבחנה ראשונית מהירה למחלתם, וכך לאפשר להם לגשת מהר יותר לטיפול. למאמר המלא (באנגלית).

סריקת MRI של מוח | Photoprofi30, Shutterstock
המודל שפיתחו החוקרים מסוגל לשקלל משתנים רבים ולדרג גם את חומרת המחלה. סריקת MRI של מוח | Photoprofi30, Shutterstock

תחבולה בניחוח של מחלה

לעיתים נדמה שיתושות מתעקשות לעקוץ דווקא אנשים מסוימים ופוסחות לחלוטין על אחרים. מחקר חדש מראה כי נגיפי הדנגי והזיקה משנים את ריח גופם של החולים, כך שידיפו ניחוח שימשוך אליהם יתושות ויאפשר להן להמשיך את שרשרת ההדבקה.

החוקרים גילו כי הנגיפים מפריעים לתאי העור להפריש חומר אנטיבקטריאלי, וכך משנים את הרכב אוכלוסיית החיידקים שחיים עליו באופן טבעי. כתוצאה מכך חיידקי מתג מתרבים במהירות על העור ומפרישים מולקולה נדיפה בשם אצטופנון שהיתושות אוהבות במיוחד את ריחה. הריח מושך את היתושות הרעבות אל החולה והן מוצצות את דמו ואחר כך מעבירות את הנגיף הלאה לאדם בריא.

החוקרים מראים כי טיפול בתרופה נגד אקנה יכול לשקם את האיזון התקין של אוכלוסיית חיידקי העור, וכך להקטין את הסכנה שהחולה ייעקץ שוב וידביק אחרים. הגילוי עשוי לסלול דרך לפיתוח תכשירי הגנה יעילים נגד יתושות ובטווח הארוך אולי יפחית את תפוצת המחלות הקטלניות. לכתבה המלאה.

איור של איש חולה ומסביבו יתושים | nekoztudio, Shutterstock
נגיפי הדנגי והזיקה משנים את ריח גופם של החולים, כך שידיפו ניחוח שימשוך אליהם יתושות. איור של איש חולה ומסביבו יתושים | nekoztudio, Shutterstock

אל תבלעו מי מזרקה

מזרקות מים למשחק הן אטרקציה קיצית ומרעננת לילדים, אך בליעת המים מהן עלולה לגרום זיהומים במערכת העיכול. כך עולה מאזהרה שפרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, הקושרת בין בליעת מים ממזרקה להתפרצויות של מחלות שלשול זיהומיות. שתי התפרצויות כאלה זוהו ביוני 2021 בקנזס, הראשונה של חיידק שיגלה והשנייה של מחלה נגיפית. בסך הכול נדבקו 27 אנשים שכולם שתו מים מהמזרקה.

בשונה מבריכות שחייה, מזרקות אינן נחשבות מאגר מים עומדים, ולכן אין פיקוח על איכות המים בהן. בנוסף, התזת המים לאוויר מפחיתה את ריכוז הכלור בהם וכך פוגעת ביעילות החיטוי. הפעוטות הרוחצים במים מעבירים אליהם חלקיקי צואה וכך עלולים להפיץ זיהומים. אפשר לצמצם את הסכנה על ידי שיפור הפיקוח על איכות המים, חיטוי יעיל והסברה לציבור, למשל באמצעות שלטי "לא לשתייה". האזהרה (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

ילד משחק במזרקות ברחוב | Susan B Sheldon, Shutterstock