תקציר
אחת הדרכים לדעת האם שני חלבונים מגיבים זה עם זה, היא בדיקה האם האם נקשרים זה אל זה, או נמצאים בסמיכות גבוהה זה אל זה. זוהי שיטת צביעה של חלבונים בעזרת נוגדנים הקשורים לפלורופור וכאשר שני חלבונים שכנים נצבעים בצבעים פלורסנטים מתאימים, יתרחש FRET, וניתן יהיה לדעת כי הם קרובים זה אל זה. הסרטון שלפנינו מתאר את עקרון הפעולה של שיטה זו.

 

 

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין.
הסרטון הופק על ידי דר' גרבסיו מאוניברסיטת סידני.
We would like to thank Dr. Gervasio for all of his help.

כאשר שני חלבונים קרובים זה אל זה (פחות מ-10 ננומטר), רוב הסיכויים שמתרחשת בינהם איזושהי תגובה, על כן אם ניתן להראות קרבה כזו, ניתן לטעון כי הם מגיבים. שיטת זנון, הנה שיטה שבעזרת FRET מראים קרבה כזו בין חלבונים . בערכים על FRETו-GFP דובר על שימוש בחלבונים פלורסנטיים ממשפחת ה-GFP, על מנת להראות קרבה בין חלבונים , אך אם ברצוננו להראות קרבה, מבלי להנדס גנטית את התאים עליהם אנו עובדים, צריך למצוא דרך לחבר את הפלורופורים אל החלבונים הרצויים. לשם כך משתמשים בנוגדנים (אותם נוגדנים שהגוף מייצר נגד מחלות). מייצרים נוגדנים היודעים לקשור באופן ספציפי את החלבון הרצוי, וקושרים אליהם פלורופורים מתאימים. לאחר קישור הנוגדנים הפלורסנטיים אל החלבונים, בודקים האם נוצר FRET, כלומר האם המרחק בין החלבונים קטן מ-10 ננומטר.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות