תקופה ארוכה תהו המדענים מדוע דגים זכרים שחיים בנחלים מזוהמים מייצרים ביצים. כעת נמצאה כנראה האשמה: תרופה נפוצה לטיפול בסוכרת נעורים

"אינטרסקס" הוא שינוי שנוצר אצל בני אדם ובעלי חיים נוספים במאפייני המין, כגון כרומוזומים, הורמונים, בלוטות המין ואיברי המין, ואינו מאפשר לזהות במובהק אם היצור הוא זכר או נקבה. עם הזמן התברר שהתופעה של דגי אינטרסקס נפוצה במיוחד בקרבת מפעלים לטיהור שפכים ולכן נבדקה האפשרות שהשינויים שקורים בדגים הללו נובעים משיירי תרופות שהגיעו למים דרך שפכים שזורמים ממפעלים לטיהור מים.


הדג Pimephales Promelas שהשתתף במחקר | צילום: שירות הדגים וחיות הבר של ארה"ב

תגלית מפתיעה
צוות חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין לקח דגימות מים מאגם מישיגן ומצא שהתרופה השכיחה ביותר בדגימות היא מטפורמין, שמשמשת לטיפול בסוכרת מסוג 2. עקב כך החליטו החוקרים לבדוק את השפעת המטפורמין על דגים ומצאו להפתעתם שדגים זכרים שנחשפו לתרופה מרגע לידתם ייצרו ביצים והיו קטנים יותר מדגים שלא נחשפו לתרופה. התגלית מפתיעה במיוחד בהתחשב בכך שהמטמורפין אינו הורמון.

רבקה קלפר, אחת החוקרות, מסבירה שהתרופה ניתנת גם לנשים הסובלות ממחלה הורמונלית נפוצה שנקראת "תסמונת שחלות פוליציסטיות". לדבריה, מטפורמין עשוי לשבש את המערכת ההורמונלית המסובכת של הגוף ולהשפיע כך על מגוון תפקודים, כולל רבייה. "אנחנו חוקרים כעת את המסלולים המטבוליים בתחנות חיים שונות של הדגים כדי להבין מה בדיוק משתנה בגופם של הדגים בעקבות החשיפה לתרופה".

ואשר לדגים?
מכיוון שכמות חולי הסוכרת בעולם עולה מדי שנה והשימוש במטמורפין מתרחב והולך, זו בשוקה לא טובה לדגים.

למחקר המקורי

טלי ברגלס-שפירא
המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות