חוקרי נאס"א הצליחו לזהות ולהקליט קולות מסתוריים בשולי החלל חיצון. כדי לשמוע אותם היו צריכים להמריא עד לגובה של 36 קילומטרים מעל פני כדור הארץ באמצעות בלון הליום ענק.

בסוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, התחילו בשנים האחרונות להשתמש בכלי תחבורה המבוסס על בלון הליום, שמאפשר טיסה קצרה כמעט עד לחלל. הבלון הענק מסוגל לשאת 12 סטודנטים חוקרי חלל עד לגובה של כ-37 קילומטרים מעל פני כדור הארץ. באחת הטיסות האחרונות הצליחו ה"טייסים" להקליט קולות מסתוריים שעולים כנראה מכדור הארץ.

הצלילים כפי שהוקלטו

"טיול" מהסוג זה נעשה כל שנה כחלק מיוזמה שנועדה לעודד סטודנטים צעירים שמעוניינים לפתח קריירה בתחום חקר החלל. אחרי תשע שעות של טיסת סיור חלל כזאת נכנסה קבוצת הסטודנטים לאזור האטמוספרי שמכונה "ליד החלל", כלומר גבוה מספיק כדי להיות חלל אך נמוך מספיק כדי להתנגש בסטרטוספרה – השכבה האמצעית של האטמוספרה של כדור הארץ. למרבה הפתעתם קלטו הסטודנטים באזור הזה קולות אטמוספריים שלא היו מוכרים עד כה לחוקרי החלל.

גלי הקול שנקלטו הם קולות אטמוספריים בתדירות נמוכה שנמצאת מחוץ לטווח שמיעה האנושי. אפשר להאיץ את הקלטת הקולות ("להעביר מהר" כמו שעושים לפעמים בהקלטה של מוזיקה או וידאו) כך שיגיעו גם לאזניים האנושיות. כשמדעני החלל עשו את זה הם שמעו בהתחלה ערב רב של קולות מוזרים שנשמעים כרשרוש ניירות. אך בהמשך ההקלטה ניתן לשמוע גם מה שאפשר אולי לפרש כמין "צרחות רובוטיות", או שמא אלו הם פיצוצים? אחד הסטודנטים אף טען שהקולות הזכירו לו צלילים מסדרת המדע הבדיוני והמסתורין "תיקים באפלה".

רעשי חלל שנמצאים מחוץ לטווח השמיעה האנושית נובעים בדרך כלל מתופעות טבע כגון רעידות אדמה וסופות. אך סוג כזה של פיצוצים או צווחות נחשב עדיין תעלומה בעיני מדעני החלל. הם מניחים שאולי מדובר ברוח שנושבת תחת מסלול הנסיעה של בלון ההליום, או שמא אלה הדים שעולים מגלי אוקינוס, מערבולות אוויר או אפילו רעידות שגורמים כבלי הבלון. למרות הפירושים החליפיים האלה, המדענים מציינים שבחמישים השנים האחרונות לא הצליחו לזהות רעשים עד כדי כך ברורים בשכבה הזאת של האטמוספרה. בשנה הקרובה מתכננים בנאס"א לשלוח עוד ציוד הקלטה לשולי החלל בתקווה לנסות לזהות עוד רעשים מאותו סוג.

האזינו לצלילים והפעילו את הדמיון...

למאמר המקורי

חגית ניסן משה

• ספיר

זה הגינוי שאני שומעת קולות

זה הגינוי שאני שומעת קולות מהחלל כמו אלה שבסרטון??