אחת מהתופעות המוסברות על ידי הפיזיקה הקוונטית, היא ההסתברות של חלקיק להתקיים בכמה מקומות שונים. עקרון אי הוודאות אומר שלא ניתן לדעת גם את מיקומו וגם את מהירותו (דהיינו מיקומו העתידי) של חלקיק, על כן ניתן לחשב את שלל המקומות שהוא יכול להמצא בהם ואת ההסתברות לכך. תורת הפיזיקה הקוונטית טוענת כי גם אם יש מחסום ממשי בין אם מחסום פיסי או מחסום אנרגיתי, החלקיק יוכל בהסתברות מסויימת להמצא מעבר לו. לתופעת המעבר מעבר למחסום קוראים מנהור קוונטי (quantum tunneling).תופעה זו איננה תיאורטית, וניתן לראות דוגמא מוחשית מאוד שלה בשמש. תהליך ההיתוך המתרחש בה מתרחש הודות לתופעת המנהור הקוונטי. הסרטון שלפנינו מביר את התופעה ואת יישומה בהיתוך הגרעיני בשמש.

סרטון זה נלקח הינו חלק מפרוייקט the tabletop explainer של דר' דיוויד קלרוסו
לכניסה לאתר לחצו כאן
הכתוביות נכתבו בידי צוות אתר דוידסון אונליין
We would like to thank Dr. David Colarusso for his help.

מאת: ארז גרטי

• יהל

דוגמה נוספת למנהור

מנהור זה תופעה כללית, האם תוכל לתת דוגמה לתופעה זו עם אלקטרונים באטום או רמות אנרגיה?
    איזה ישומים יש לאפקט בטכנולוגיה?

• טל

תהליך מנהור בשמש

הסבר לא מספיק ברור ערטילאי ומופשט

• יובל

עוד שאלה

איך התהליך הזה לא קורה גם באופן ספונטני בכדור הארץ? האם אין פיצוצים אטומיים ספונטניים בליבת כדור הארץ?

• ניר

שלום ניר

התהליך המתבצע בשמש הוא איחוי געיני - nuclear fusion. כלומר מצב בו יסודות (במקרה זה של מימן) מתנגשים ויוצרים יסוד כבד יותר (הליום) תוך שחרור אנרגיה.

בעירה מתרחשת כאשר תרכובת מתאחה עם מולקולה אחת או יותר של חמצן ליצירת תחמוצת, תוך שחרור אנרגיה. דוגמא לכך היא קשירה של שתי מולקולות חמצן למתאן ליצירת תוצרי הבעירה פחמן דו חמצני ומים.

התהליךהמתרחש בשמש אינו בעירה ועל כן אינו מצריך חמצן.

מקווה שעזרתי לך