מערכת החיסון אחראית להגן על הגוף שלנו מפני פולשים כמו חיידקים או וירוסים ומתאים סרטניים שמתפתחים בתוכה. לשם כך היא משתמשים במגוון רחב של דרכים שמרכיבות יחד את התגובה החיסונית.

התגובה החיסונית מחולקת לשני חלקים עיקריים המשלימים זה את זה – התגובה החיסונית המורשת והתגובה החיסונית הנרכשת. אף שהן פועלות בצורה שונה, שני סוגי התגובות הללו משולבים יחד ומשלימים זה את זה. בסרטון שלפנינו מופיעה דוגמה לאחד המסלולים של התגובה המורשת (הפעלת מקרופאג'ים) ולאחד המסלולים של המערכת הנרכשת (ייצור נוגדנים) ומראה את יחסי הגומלין ביניהם. בסרטון מוזכרים כמה מונחים מדעיים שהסבר מפורט שלהם מופיע בהמשך הכתבה.

הסרטון הופק בידי Good Earth Marketplace. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

בסרטון הוזכרו כמה מונחים מדעיים שכדאי להכיר כדי להבין טוב יותר את התמונה הכוללת:

נוגדנים: חלבונים ממשפחת הגלובולינים שמפרישים תאי דם לבנים מסוג B. הנוגדנים יודעים לזהות מבנים מולקולריים מסוימים על החיידק או הווירוס ולהיצמד אליהם. ההיצמדות הזו מנטרלת את הפולש וגם מסמנת אותו בצורה שמאפשרת לתאי דם לבנים אחרים לבוא ולהשמיד אותו. מערכת החיסון מסוגלת לפתח נוגדנים נגד מבנים רבים על ידי ברירת שבטים.

תאי B: תאי דם לבנים שמסוגלים לייצר נוגדנים ולהפריש אותם.

אנטיגן: מבנה זר שמערכת החיסון לומדת ומפתחת נוגדנים שנקשרים אליו.

תאי Th2: תאי דם לבנים מסוג T עזר (T helper) שתפקידם הוא להפעיל את תאי הדם הלבנים מסוג B ולגרום להם לייצר נוגדנים.

ציטוקינים: הורמונים של מערכת החיסון. אם אינכם יודעים מהו הורמון, נסביר שהורמון הוא מולקולה שאחראית על העברת מידע בין תאים. למידע נוסף: ההורמונים – מולקולות קטנות, תפקיד גדול.

אינטרלאוקינים: תת-קבוצה של ציטוקינים שאחראים על מגוון רחב של תפקידים, כגון הפעלת תאי דם לבנים, התמיינות, חלוקה ועוד.

מקרופאג': תא בולען. המקרופאג'ים מסוגלים לבלוע חיידקים ונגיפים ולהשמיד אותם.

תאי Th1: תאי דם לבנים מסוג T עזר (T helper) שתפקידם הוא להפעיל את המקרופאג'ים.

מולקולת MHCII: קולטן שתפקידו להציג בפני מערכת החיסון אנטיגנים זרים שפורקו מהחיידק שהתא הבולען בלע, כך שתאי דם לבנים מסוג Th2 יזהו אותם ויפעילו את תאי ה-B המתאימים.

אינטרפרון גאמה: ציטוקין שאחארי בין השאר על שפעול מקרופאג'ים.

נכון שהתמונה מתחילה להתבהר?

כפי שאפשר לראות בסרטון, התגובה המורשת והתגובה הנרכשת משולבות זו בזו. כשצריך, הן מפעילות זו את זו וכשצריך הן מעכבות זו את זו, וכך מסנכרנות בין שתי הזרועות של התגובה החיסונית. בשלב הראשון מופעלת התגובה המורשת ומטפלת בפולש, ובינתיים המערכת הנרכשת לומדת את האנטיגנים שהמערכת המורשת הציגה בפניה ומפתחת נוגדנים מתאימים. לבסוף היא מפרישה אותם ויחד שתי המערכות מחסלות את הפולש.