מערכת החיסון שלנו מורכבת ממיליארדי תאי דם לבנים שמסיירים בגופנו בחיפוש אחרי פולשים. כשחודר לגוף חיידק או וירוס ומערכת החיסון מופעלת, עליה לסמן לתאי הדם הלבנים את הדרך לאתר הזיהום כדי שיוכלו להתמודד עם הפולש. הסרטון שלפנינו מסביר איך מערכת החיסון עושה את זה, בתהליך שנקרא כימוטקסיס, ואיך תא בולען מסוג מקרופאג' מתמודד עם החיידק.

לפני שאתם צופים בסרטון אנו ממליצים לכם לקרוא את מפתח המושגים המופיע בהמשך העמוד.

הסרטון הופק בידי Good Earth Marketplace ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין

בסרטון ראינו איך תא הדם הלבן (מקרופאג' במקרה הזה) עוקב אחר מפל הריכוזים של הכימוקין (מולקולת איתות שמאפשרת את תנועת תאי הדם הלבנים) מכלי הדם ועד לאתר הדלקת. התהליך מזכיר קצת את עמי ותמי העוקבים אחרי שביל פירורי הלחם ביער.

מפל הריכוזים של הכימוקינים מכיוון שגורמים אחרים במערכת החיסון מפרישים אותם באתר המטרה. הכימוקינים נודדים לכל הכיוונים בדיפוזיה וריכוזם יורד בהדרגה ככל שהמרחק מהאתר עולה. כשתא דם לבן מזהה כימוקין תועה הוא מתחיל לחפש בסביבתו כימוקינים נוספים. הכיוון שבו הוא נתקל ביותר כימוקינים (כלומר ריכוזם עולה) הוא הכיוון שאליו התא ינוע, עד שיגיע לבסוף לאתר המטרה וימלא בו את תפקידו החיסוני (בליעת החיידקים במקרה הזה, הפרשת נוגדנים או מולקולות מעוררות בתאים לבנים מסוגים אחרים).

עקרון הפעולה הזה של כימוטקסיס, כלומר תנועה לאורך מפל ריכוזים של כימו קינים, נפוץ מאוד בתאי דם לבנים – לא רק כשהם נלחמים בפולשים, אלא גם כשהם מתניידים בגוף ומחפשים את מקומם באיברי היעד שלהם כמו קשרי הלימפה, הטחול, חלל הבטן ועוד. להסבר נוסף על תנועת התאי הדם הלבנים אתם מוזמנים לקרוא את הקומיקס נדידת תאי דם לבנים – מחזה ב-12 מערכות.

בסרטון הוזכרו כמה מונחים מדעיים שכדאי להכיר כדי להבין את התמונה הכוללת:

מערכת המשלים: מערכת המשלים היא מערכת שמזהה חיידקים ומחסלת אותם בכל שהיא מנקבת חורים בממברנת החיידק ומושכת תאי דם לבנים לאתר הזיהום.

מקרופאג'ים: תאים בולעניים שממלאים תפקיד חשוב בתגובה הראשונית נגד פלישת חיידקים ונגיפים ובהפעלת מערכת החיסון הנרכשת.

כימוקינים (מולקולות כמו-טקטיות): מולקולות איתות קטנות שמכוונות את דרכם של תאי דם לבנים לאתרי היעד שלהם, כגון אתרי דלקת או אזורי יעד בקשרי הלימפה.

תאי פיטום: תאי דם לבנים שמצויים בעיקר ברקמת החיבור וממלאים תפקיד חשוב בריפוי פצעים ובהגנה מפני פולשים, אך גם גורמים אלרגיה.

אנדותל: רקמת חיבור של דופן כלי הדם, כלי הלימפה ומדורי הלב.

אינטגרינים: קולטנים שמצויים בדופן התא ומסייעים לו להיקשר לתא אחר או לרקמה.

ליזוזום: אברון תוך-תאי שאחראי על פירוק חומרים ומיחזורם.

פאגוזום: חלולית (וקואולה) שנוצרת סביב עצם שנבלע על ידי מקרופאג' ובה נוצרים התנאים לפירוקו.

תאי Th1: תאי דם לבנים מסוג T שמסייעים בתיווך התגובה החיסונית על ידי הפרשה של מולקולות איתות שמפעילות את מערכת החיסון.

למידע נוסף על התגובה החיסונית, עיינו בנושא החודש מרץ 2012 – מערכת החיסון,והיכנסו לתגית מערכת החיסון.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

• יונתן