כולכם בוודאי יודעים שתפקיד האוזן הוא לשמוע, אך איך היא עושה את זה?

כדי להסביר את זה הבאנו לכם שני סרטונים – הראשון מסביר על חוש השמיעה ועל מבנה האוזן והשני מציג איך שבלול האוזן (Cochlea) מפרק את הצלילים המגיעים אליו דרך עור התוף. שימו לב שהצלילים מתפלגים לפי הגובה שלהם (התדר) ככך שנוצר מעין סולם צלילים לאורך שבלול האוזן. בשבלול האוזן נמצאים תאי עצב שכל אחד מהם אחראי על זיהוי צליל מסוים ומעביר את המידע עליו למוח. המוח מקבל מתאי העצב את המידע על כל הצלילים שהתקבלו ומעבד אותם.

 

|הסרטון תורגם בידי צוות דוידסון אונליין. הופק בידי Brandon Pletsch מחברת Radius Animation
We would like to thank Brandon Pletsch for all of his help

הסרטון תורגם בידי צוות דוידסון אונליין
Used with permission from the Howard Hughes Medical Institute, © 2008. All rights reserved.
We would like to thank Ms. Jennifer Bricken for all of her help

 

הסרטון השני התמקד בעיקר בשלב השמיעה האחרון המתרחש באוזן, רגע לפני שהמידע השמיעתי מגיע למוח לעיבוד. זה למעשה השלב של קידוד הרעש. הרעש מפורק לצלילים בגבהים שונים וכל צליל גורם להפעלת תא עצב על ידי כך שהוא מזיז שערות קטנטנות שמגרות את תא העצב. העצב המגורה מוליך את האות על קיומו של הצליל אל המוח, שמקבל את האותות שנשלחו, מעבד את המידע, וכך אנו מזהים את הרעש.

השלבים שפני שלב הקידוד הם אלה שבהם הרעש עובר מאפרכסת האוזן, מתקדם דרך תעלת השמיעה ומגיע עד עור התוף. עור התוף מאפשר להמיר את גלי הקול שבאוויר לגלים בנוזל שבאוזן הפנימית – השלב שראינו בסרטון.

3 תגובות

  • אנונימי

    הסרטונים אינם פעילים.

    ההסבר מקסים אבל חבל שהסרטונים לא עובדים או נמחקו בטעות

  • קרין

    סרטון ראשון של מערכת השמע

    קודם כל אני חייבת לציין שאין טוב יותר ממראה עיניים. האנימציה מסבירה לפרטי פרטים בצורה ממש טובה. יש לי בלבול קטן לגבי החלון הסגלגל, אני חושבת שהתרגום לחלון הסגלגל הוא למעה התפקיד של החלון העגול. תוספת של החלון הסגלגל והעגול יעזור עוד יותר להבין את מערכה השמע. בכל אופן תודה רבה!

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    הי קרין

    פירוש המלה סגלגל היא אליפטי או אובאלי, והחלון הסגלגל הינו המינוח הרפואי ל-Fossa ovalis.

    מקווה שעזרתי

    ארז