החלבונים הם המוציאים לפועל של רוב התהליכים התאיים, ולכן הגוף נדרש לייצר כמויות אדירות של חלבון. תהליך היצירה שלו, מהשעתוק ועד לסיום העיבוד, הוא תהליך ארוך ובזבזני שעשוי להימשך כמה שעות, כך שהתא עושה שימוש חוזר בחלבונים.

דוגמה יפה לכך היא השימוש שנעשה בנשאים (טרנספורטרים) לגלוקוז בשריר ובתאי השומן. ריכוז הגלוקוז בדם אינו קבוע, אלא תלוי בתדירות הארוחות ובהרכבן. התא צריך להגיב במהירות לשינויי הריכוז הגלוקוז בדם, בעזרת תיווך של הורמונים כמו אדרנלין ואינסולין, ותהליך ייצור הנשאים אינו מהיר דיו. על כן התא ממחזר את הנשאים. הסרטון שלפנינו מציג איך התא ממחזר חלבונים תוך שימוש בנשאים לגלוקוז GLUT4.

הסרטון הופק במסגרת פרויקט Virtual Cell של אוניברסיטת צפון דקוטה בארה"ב. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין.

הגלוקוז הוא סוכר שחיוני לנו לצורך יצירת ATP – מטבע האנרגיה של הגוף. היות שבניגוד לתאי צמחים, התאים שלנו לא יודעים לייצר גלוקוז בעצמם, הגוף צריך לייבא אותו מבחוץ על ידי אכילה. ריכוז הגלוקוז בדם עולה אחרי ארוחה טובה, וכעבור זמן מה הגלוקוז נספג בתאים ורמתו בדם יורדת.

הצורך בנשאים לגלוקוז משתנה בהתאם לרמתו בדם. על מנת שלתא תהיה היכולת לשנות את כמות הנשאים בממברנה במהירות ובלי צורך ביצירת חלבונים חדשים, קיים מסלול של מיחזור נשאים בעזרת ואסיקולות מיוחדות בשם GSV. הנשאים נשמרים בוואסיקולות שבתוך שבנוזל התוך תאי, ועשמתעורר בהם צורך הם עולים חזרה לממברנה בתיווך של הורמונים כמו אינסולין ואדרנלין.

2 תגובות

  • אלעד

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    תשובה לאלעד

    אלעד שלום,

    באפשרותך לחפש פעילויות וכתבות באתר שלנו לפי מילת חיפוש (יש באנר למעלה מצד שמאל), ואני ממליצה לך לחפש כל מושג שאינו ברור לך. הנה כמה קישורים למושגים עליהם שאלת:

    ממברנה 

    ATP

    אברוני התא

     

    קריאה נעימה!

    ביאנה