תחנת כח אוסמוטית, הינה תחנת כח המנצלת מפל ריכוזי מלח בשפך נהר לים. כאשר מערבבים שתי תמיסות, האחת עשירה במלחים והשניה דלה, המולקולות תמיד תשאפנה להתערבב וליצור הומוגניות. תחנת כח אוסמוטית מנצלת בדיוק את המגמה הזאת, וממירה אנרגיה פוטנציאלית כימית לאנרגית חשמל. הסרטונים שלפנינו מסבירים כיצד פועלת תחנת כח אוסמוטי.

 

 

 

 

סרטונים אלו תורגמו בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטונים הופקו בידי חברת החשמל הנורווגית - statkraft

בסרטונים ראינו כיצד מנוצל משאב אנרגיתי נפוץ להפקת חשמל נקי. זהו רעיון חכם אבל לא מקורי. הגוף שלנו משתמש באותו משאב בדיוק להפקת אנרגיה כמו ביצירת ATP, העברת חומרים דרך ממברנה והעברת אותות עצביים. הרעיון העקרוני הוא ניצול נטיית המלחים (או המים) לנוע על מנת לאזן ריכוזי מלח. במקרה זה, המלח אינו יכול לחצות את הממברנה, על כן מים חוצים את הממברנה על מנת למהול את ריכוז המלח הגבוה. תנועת המים הזאת במורד מפל הריכוזים, כמוה כתנועת מים במורד מפל בגובה 120 מטר, כך שעקרון פעולת תחנת כח כזו מזכיר במעט את עקרון פעולת תחנת כח הידרואלקטרית

תהליך הפקת החשמל הינו מאוד פשוט, מהרגע שהמים מתחילים לנוע. הם נעים בצינור ומסובבים טורבינה, המניעה מגנטים ליצירת זרם חשמלי.

לכתבה העוסקת בשיטות להפקת אנרגיה ממי ים לחצו כאן

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • אושרי

    אפשר להשתמש במים בצורה מעגלית ?

    המים שבמיכל המים הנקיים עוברים את הממברנה ואז המים עם המלח מסובבים את הטורבינה ואחרי זה עוברים בממברנה אחר כך שהמים חוזרים להיות נקיים ובסוף נשפכים חזרה למיכל של המים הנקיים. יכול להיות דבר כזה ? כאילו שלא צריך להוסיף מים נקיים כל הזמן?