מוצרים רבים אותם אנו צורכים מגיעים במארזי פלסטיק או שקיות. בנוסף לכך כאשר אנחנו קונים את אותם המוצרים, אנחנו שמים אותם בשקית בלי לחשוב פעמיים. לאחר שאנחנו פותחים את האריזה אנחנו זורקים אותה לפח וגם את השקיות (במקרה הטוב משתמשים בהן לזבל) ושוכחים מהן. אותן השקיות מגיעות למזבלה, מתעופפות ברוח ולבסוף מגיעות לים, גם מוצרי פלסטיק רבים אחרים מוצאים את דרכם לים. ההרצאה שלפנינו מתארת את התופעה, השלכותיה וסכנותיה.

הרצאה זו תורגמה בידי שלמה אדם.
ההרצאה הוצגה על ידי קפטן צ'רלס מור, במסגרת פרוייקט TED talks

אחת הבעיות הגדולות בתרבות הצריכה שלנו כיום היא ייצור הפסולת. במקרה של פלסטיק מדובר בפסולת שיכול לקחת לה מאות שנים להתפרק, אולם פרק זמן קצר יחסית להתפורר לחלקיקים קטנים אך מזיקים, הנאכלים על ידי בע"ח שונים (בעיקר בים) ובכך נכנסים לשרשרת המזון ועלולים למצוא את עצמם אצלנו בצלחת. גם אם באורח קסם ננקה את כתמי הפלסטיק העצומים שבים עדיין קצב הייצור והזיהום של פלסטיק יגרום להם להיווצר מחדש בתוך זמן קצר. הפלסטיק הינו מוצר יחסית זול לייצור אך יקר למחזור, ומעבר לכך גם המחזור שלו תמיד יהיה לדבר בעל ערך פחות (בניגוד למתכות או זכוכית). על מנת להתמודד עם הבעיה, אם כן, צריך להתמודד עם צרכני ויצרני הפלסטיק ולחנך אותם לצרוך ולייצר פחות פלסטיק. מעבר לכל זאת, פלסטיק מיוצר מנפט, ותלות בפלסטיק פירושה תלות נוספת בנפט דבר שלא בריא לא כלכלית, לא סביבתית ולא פוליטית.

בכל חודש משווקות (ונזרקות) כ-3,000 טונות של שקיות פלסטיק בישראל בלבד (על פי נתונים של המשרד להגנת הסביבה). אותן שקיות מהוות כ-28% מנפח הפסולת ו-7% ממשקלה. כיום במדינות באירופה ובצפון ארה"ב ישנה מדיניות של צמצום השימוש בשקיות פלסטיק והגברת השימוש בשקיות רב פעמיות או שקיות נייר (שזה מפגע סביבתי מסוג אחר). מדיניות זו מקודמת על ידי הסברה, מיסוי על שקיות ויוזמות מקומיות של רשתות שיווק, בעוד שבארץ לא נעשה כמעט דבר בפועל. המסר אם כן הוא ברור, צרכו פחות פלסטיק. פחות שקיות, פחות כלים חד פעמיים, העדיפו מוצרים שלא ארוזים בפלסטיק והשתדלו למחזר את מה שניתן (בקבוקים לפח בקבוקים, שקיות לשימוש חוזר וכו').

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות